|
|
Enorme mengder reklame på Facebook til tider..
|
Enorme mengder reklame på Facebook til tider..
12/10/2020 10:01
|
Christian82
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Innimellom får jeg opp enorme mengder reklame på Facebook feeden min, å mye av reklamen er fra helt urelevante annonsører som jeg aldri har hatt noe med å gjøre.. Alt fra Motty Telefinans, Kræmer Brygge og Anvema AS.. Jeg bruker jo en liten evighet på å slette disse å blokkere alle annonser fra disse, men om en mnd eller 2 så skjer det samme igjen, bare med andre "Spammere".. Noen som har vært borti det samme, evt funnet en løsning..?
Redigert av Christian82; 12/10/2020 10:22.
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
Re: Enorme mengder reklame på Facebook til tider..
[Re: ]
12/10/2020 12:26
|
Panda
Besatt
|
Besatt
[quote=anonymous13 Men er jo ikke noe mindre irriterende enn å få opp annonser på kontorstol og stekepanner i to uker etter du har kjøpt begge tinga. Ca like smart som Booking.com som er eksperter til å foreslå at du skal reise til akkurat samme stedet du akkurat har vært, selv om turen er marker som privat og ikke jobb. [/quote] Når skal datamaskine bli VIRKELIG smart lurer jeg på, inntil videre er de jo bare halvdumme. Big data my ass. Akkurat det du skriver der er virkelig irriterende, når jeg har søkt på nytt styre på google så dukker det opp masse reklameforslag (og det er jo super), men når jeg faktisk HAR kjøpt det styret så fortsetter det å renne inn med reklamer for det. Klarer ikke programvaren å se at jeg har kjøpt det jæv. styret? Har jo lagt masse spor (trykket KJØP i nettbutikk, fått ordrebekreftelse, sporingsnr. etc etc.). Vi har ikke kommet langt i 2020 akkurat 
|
|
|
[Re: Christian82]
12/10/2020 12:46
|
Christian82
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hadde jeg vært Mr Zuckerberg, så hadde jeg lansert en premium versjon av Facebook hvor man kan betale for en reklamefri versjon.. Han hadde blitt ennå rikere da..
it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
|
|
|
12/10/2020 13:20
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Annonser er irriterende, og annonser for noe du allerede har kjøpt er relativt døllt. Det burde være mulig for en sjappe å få annonsert for varer som er relevant sammen med den varen du allerede har kjøpt. Altså mersalg. Har man kjøpt sovepose, ja så blir man spammet av annonser for liggeunderlag, puter, teltlykter, osv. osv.
Kan ha mye morro med kompiser med sånn reklame da, det må man ikke glemme.
|
|
|
[Re: Panda]
12/10/2020 13:46
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Når skal datamaskine bli VIRKELIG smart lurer jeg på, inntil videre er de jo bare halvdumme. Big data my ass.
Du har nok mye rett, men om du også har feil så er saken at du ikke kan vite det. De VIRKELIG smarte datamaskinene vil få deg til å kjøpe ting uten at du selv forstår at de har gjort det....
|
|
|
12/10/2020 13:50
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Retargeting-annonser er det mest irriterende som finnes. Der er det ikke noen sammenheng - eksempelvis driver kona med Yoga, og etter å ha kikket litt rundt etter julepresang i fjor tror fortsatt internett at jeg er så innmari keen på yogastæsj.
Når det er sagt, så kan man gå inn via settings (desktop) på facebook og fjerne det de har tagget deg med. Det er latterlig lite presist, og hentes fra alt du gjør på nettet. Da blir det lite action på face. Hver gang jeg gjør det har jeg noen uker hvor Facebook-feeden er helt død, da det faktisk ikke skjer så mye der som man skulle tro. Eksempelvis i dag er feed'en min full av bursdagsgratulasjoner til en venn som hadde bursdag 6. oktober.
|
|
|
[Re: knutspeed]
12/10/2020 14:10
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Retargeting-annonser er det mest irriterende som finnes. Der er det ikke noen sammenheng - eksempelvis driver kona med Yoga, og etter å ha kikket litt rundt etter julepresang i fjor tror fortsatt internett at jeg er så innmari keen på yogastæsj.
Men du får vel også reklame basert på interessene til dem du omgås. Temaer det er søkt på i sammenkomster , naboer osv. , og kan det hende at de også følger øynene dine som et millisekund trekkes mot den yogabuksekledde spretne baken mens du scroller forbi.. minner meg på at jeg må pynte litt på nettavisene med noen søk igjen dette..😉
|
|
|
12/10/2020 14:29
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man må søke på litt forskjellig, "underbukser", "Bader-Meinhof", "das Kapital", "get rich quick", "Stifflers mom", "how to produce meth" og "Commencal" ... Da "resetter" man algoritmen. edit: Det festligste er allikevel å skifte kjønn på facebook - da blir algoritmen litt forvirra.
Redigert av Garpen; 12/10/2020 14:31.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
12/10/2020 14:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tror jag gör något fel... Den enda reklamen jag får som är tillpassad mig är från nettbutiker som jag har varit inne på. Resten verkar iallafall till 99% vara helt generell reklam. På facebook tror jag inte ens jag får speciellt mycket reklam. Nu hade jag en reklam fra en eindomsmeglare och NTE om papir reklam. Kan ikke si att jag är speciellt intresserad av någon av dem.
edit: Tittade på vad facebook hade samlat för information om mig. Antar att jag helt enkelt har klickat för för få reklamer och de inte har tillräkligt med reklamer för det jag är intresserad av. Lite interessant dock att de påstår att jag liker for eksempel skihop* och filmer som jag aldrig hört om.
* är väl ikke överdrivet intresserad men har nog läst om skihopping några gånger.
Redigert av fredriks; 12/10/2020 14:47.
|
|
|
12/10/2020 15:57
|
Perfer
Fersking
|
Fersking
|
|
|
[Re: ML1]
13/10/2020 06:56
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Men du får vel også reklame basert på interessene til dem du omgås. Temaer det er søkt på i sammenkomster , naboer osv. , og kan det hende at de også følger øynene dine som et millisekund trekkes mot den yogabuksekledde spretne baken mens du scroller forbi.. minner meg på at jeg må pynte litt på nettavisene med noen søk igjen dette..😉 Hehe, eller at mobilen overvåker oss da vi stadig diskuterer hvor bra det hadde vært om vi hadde kommet igang med yoga igjen (etter over et års yogatørke...)
|
|
|
13/10/2020 08:55
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg må innrømme at jeg er litt skremt. Tidligere har jeg hatt eksempler på å få annonser på ting jeg ikke kan huske å ha søkt på eller lest om på PC-en/mobilen. Har liksom bare snakket om det. Jeg har også fått opp venneforslag på Facebook på kontakter jeg har ringt én eller to ganger i livet og aldri har lagret som kontakter noe sted.
Men nå i september begynte jeg virkelig å lure. Jeg har aldri i mitt liv hatt interesse for markiser og jeg har vel knapt tatt ordet i min munn etter at internett gjorde inntog i lovet mitt. Men vi har ryddet dødsboet etter pappa den siste måneden og søsteren min har spurt meg (muntlig, vi var i samme rom) om hun kunne ta markisa fra leiligheten til pappa. Jeg har, som nevnt, aldri hatt interesse av markiser, så jeg svarte bare min søster: "jada, ta markisa du".
Den dagen begynte jeg å få reklamer for markiser på nettaviser. Det var litt ubehagelig, kjente jeg. Avlytter "de" telefonen min selv om den ligger i lomma?
Redigert av Raskall; 13/10/2020 08:56.
|
|
|
13/10/2020 09:05
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Har du snakket med folk som har søkt oå markiser? Skremmende, men mindre enn avlytning, om de reklamerer til deg basert på hva folk de tror du har vert sammen med har søkt etter på nett.
|
|
|
[Re: Raskall]
13/10/2020 11:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har også fått reklame for en ting jeg bare har snakket om på telefonen. Jeg husker ikke nå hva det var, men det får en til å tenke. Jeg velger å anta at det er en tilfeldighet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/10/2020 12:01
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Ganske sikker på at det lyttes etter ord ja, man har sikkert samtykket til det også, iløpet av 200sider med godkjenning.
Vet folk har testa det, snakket ei helg helg om rideleir. Ingen i den familien har tatt ordet hest i sin minn før. Dere kan jo gjette hvordan feeden så ut etterhvert?
|
|
|
13/10/2020 12:42
|
Panda
Besatt
|
Besatt
GPS tracking er jo helt vanlig. Er du en tur på Maxbo så er plutselig feeden full av reklamer fra Maxbo. At “de” avlytter samtaler ante jeg ikke. Er det greit da?
Og hvem er «de»?
Redigert av Panda; 13/10/2020 12:43.
|
|
|
[Re: Stupfull]
13/10/2020 12:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ganske sikker på at det lyttes etter ord ja, man har sikkert samtykket til det også, iløpet av 200sider med godkjenning.
Har man skrevet under på at Telia eller Telenor kan gi fra seg samtaledata?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/10/2020 13:02
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg har forstått det er det Facebook, Instagram OL som har fått samtykke av bruke til å hente ting fra 3dje part program. Kjøpt søk på Google: https://www.google.com/amp/s/www.makeuseof.com/tag/your-smartphone-listening-or-coincidence/amp/"Google and Facebook have both denied that their apps can use smartphone microphones to gather information in this way. Facebook told the BBC that it blocks brands from advertising based on microphone data. Meanwhile, Google claims "categorically" that it does not use any "utterances" from when the OK Google hotword is used, or share them with third parties."
Redigert av Stupfull; 13/10/2020 13:07.
|
|
|
[Re: GeirK]
13/10/2020 13:21
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Har man skrevet under på at Telia eller Telenor kan gi fra seg samtaledata?
Hvem andre har potensiell teknisk mulighet til å avlytte en samtale på smarttelefonen?
|
|
|
[Re: Appelsin]
13/10/2020 13:24
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvem andre har potensiell teknisk mulighet til å avlytte en samtale på smarttelefonen?
Det har vel i praksis alle apper en har gitt tillatelse til mic og høyttaler?
|
|
|
14/10/2020 06:06
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg tror avlyttingskonspirasjonen er tilbakevist. Blant annet av en fyr som bevisst begynte å snakke om barnesenger hver gang han snakket i telefon og i samtaler ansikt til ansikt. Han holdt det gående i noen uker for å se om han, som var singel, ikke hadde barn og definitivt aldri googlet etter barnesenger, skulle få reklame for det. Det fikk han ikke.
Jeg tenker at avlyttingsteorien er så enkel å teste vitenskapelig og ville være et superscoop for en avis at vi ville ha hørt om det om det faktisk blir gjort.
Ellers er min løsning mot reklame på facebook å gå direkte til grupper og ellers bare ta noen veldig sjeldne dykk ned i den vanlige feeden min. Har vi ikke uansett blitt for unge for facebook?
|
|
|
14/10/2020 08:57
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Støtter tilbakevisningen fra Dan.
Er også verdt å huske på at hjernen kontinuerlig er på jakt etter mønstre. Det innebærer også at vi merker oss tilfeldigheter som "helt utrolig at sånt kunne skje", men overser andre hendelser av samme type (men som ikke gir mønstre). F.eks. om du snakka med kona di om Gustav fra gymnaset, som du ikke har sett på lenge. To uker etterpå treffer du igjen Gustav.
I tankene blåses dette opp til å være helt vilt - men overser da: - alle de 1000 du har truffet på i de 14 dagene imellom - alle de du har snakket om siste måneden uten å ha truffet på - at det kanskje var en (ubevisst og bakenforliggende) grunn til at dere snakket om Gustav, som har en sammenheng med at du traff han igjen.
Tilsvarende med annonser: Man overser de mange irrelevante annonsene, men om det dukker opp en som du nylig har snakket om, reagerer hjernen.
|
|
|
[Re: Dan]
14/10/2020 09:05
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg tenker at avlyttingsteorien er så enkel å teste vitenskapelig og ville være et superscoop for en avis at vi ville ha hørt om det om det faktisk blir gjort.
Dette, pluss at jeg tror at AI er litt oppskrytt foreløpig. Prøv å auto-tekste film i diverse kanaler. Det er ganske gøy. Ditto alle påfunnene min telefon har om hva jeg skal gjøre, hvor jeg er osv. Favoritten hittil er youtube som kosekvent tekstet "Drag and drop" som "Dragon-drop" i en kollegas instruksjonsvideo 
Redigert av knutspeed; 14/10/2020 09:05.
|
|
|
14/10/2020 09:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag får ikke reklam för ridning trots att jag sökt på ridning och till och med ridit de senaste ukerna så är skeptisk till folk får reklam för att de har sagt ridning i närheten av sin telefon. Hvis det faktiskt är något som har med personlig reklam att göra och inte bara ett sammanträff så tror jag mer på att man får reklam för det ens vänner verkar vara intresserade av.
Men som jag skrev tidigare så tycker jag inte det fungerar alls för mig. I bland får jag rekommendationer för grupper på facebook och ofta är det helt ointressanta och ibland till och fra en helt annan del av landet. Nu ser jag att de rekommenderar en grupp "norsk ballspill" med 36 medlemmar. Jag är inte speciellt fotballsintresserad och söker eller ser aldrig på ballspill. De föreslår också gruppen "8c på Kannik skole" som ligger i Stavanger...
|
|
|
[Re: simson]
14/10/2020 09:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Støtter tilbakevisningen fra Dan.
Er også verdt å huske på at hjernen kontinuerlig er på jakt etter mønstre. Det innebærer også at vi merker oss tilfeldigheter som "helt utrolig at sånt kunne skje", men overser andre hendelser av samme type (men som ikke gir mønstre).
Dette er min forklaring også.
|
|
|
14/10/2020 10:45
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
For litt siden fikk jeg plutselig reklame for garasjeporter da en nabo kom for å se på den halvnye garasjen min.
Jeg har aldri søkt på garasjeporter på nett, så vidt jeg vet, men jeg fikk altså Igland til å bygge en garasje for meg noen måneder i forveien.
Naboen ble veldig interessert i porten, og lurte på hvilket merke det var.
«Tja, Hørmann kanskje?» sa jeg, og gikk for å sjekke. Det var et annet merke.
Da jeg gikk inn noen minutter senere, var det Hørmann-reklame på FB. Tilbud på garasjeporter, i tilfelle jeg skulle være interessert i det...
|
|
|
[Re: EHAa]
14/10/2020 10:49
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
For litt siden fikk jeg plutselig reklame for garasjeporter da en nabo kom for å se på den halvnye garasjen min.
Jeg har aldri søkt på garasjeporter på nett, så vidt jeg vet, men jeg fikk altså Igland til å bygge en garasje for meg noen måneder i forveien.
Naboen ble veldig interessert i porten, og lurte på hvilket merke det var.
«Tja, Hørmann kanskje?» sa jeg, og gikk for å sjekke. Det var et annet merke.
Da jeg gikk inn noen minutter senere, var det Hørmann-reklame på FB. Tilbud på garasjeporter, i tilfelle jeg skulle være interessert i det... Kan du høre med naboen om han søkte opp garasjeport på nett rett etter samtalen? Å reklamere til folk i geografisk nærhet til der det ble søkt etter dette er jo mulig.
|
|
|
14/10/2020 10:52
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Det tror jeg nok han hadde, for han skulle ha ny port.
Andre plausible forklaringer kan sikkert ha med det å gjøre at jeg søker mye på ting som man typisk oppbevarer inne i en garasje. For eksempel høytrykksspyler, snøfres, sykler, bil...
|
|
|
[Re: Appelsin]
14/10/2020 11:12
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å reklamere til folk i geografisk nærhet til der det ble søkt etter dette er jo mulig.
Fb-filterne lar deg ikke målrette reklamen så spesifikt mhp lokasjon.
|
|
|
14/10/2020 11:22
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Mulig det bare er tull, men en plass kommer jo reklamen fra. Som sikkert er hemmeligheten til feks Google.
Gode forslag til hvordan reklamen til EHAa dukket opp?
Redigert av Stupfull; 14/10/2020 11:23.
|
|
|
|
|