Kan du gi noen konkrete råd hvordan du har gått frem for å få hunden til å ligge bak? Har ei 18 uker gammel scandi hound (bevisst min av vorsteh og pointer) som skal lære dette. Veldig flink på å følge oss, holde seg i nærheten. Ikke ordentlig introdusert for sykkel enda men må begynne med det...
Det vi har gjort er først og fremst å lære henne at hun alltid skal være i nærheten av oss når vi er på tur og at det er mer lønnsomt å ligge bak enn foran. Vi fikk henne da hun var 2 mnd gammel, i september slik at vi ikke trenge å forholde oss til båndtvang de første månedene. Når de er så små så er min erfaring at de ikke tør å stikke av uansett. Så fokuset var den gangen å gå løs med henne i langline. Gikk hun foran oss så hadde vi kontroll på henne via langlina. Gikk vi forbi henne slik at hun ble liggende bak oss la vi inn kommandoen "bak" idet vi gikk forbi. Og når hun lå bak oss slapp vi ned godbiter i stien med jevne mellomrom slik at hun forbandt det å være bak som mer lønnsomt enn å ligge foran. Etterhvert jobbet vi enda mer med kommandoene "stå" og "bak" i tillegg til innkalling. Stå dersom hun lå foran og det kom folk imot eller når vi nærmet oss stikryss osv, bak for at hun skulle gå bak oss. Alltid med masse godbiter og ros.
Valper er jo veldig nysgjerrige og de har perioder hvor de kan være trassige. Om frøkna gikk for langt foran slik at hun ikke så oss lengre da hun var liten, pleide vi i gjemme oss. Dette gjorde henne kjempestresset (høyt instinkt for å ha kontroll på flokken) og hun kom alltid tilbake for å finne oss, med tilhørende ros og godbiter.
I trassige perioder hvor hun lå foran og ikke ville gå bak på kommando, snudde vi 180 grader slik at hun ble liggende bak likevel. Holdt en hånd bak på ryggen med en godbit og da ble det fordel å være bak igjen.
Sykkel ble hun ikke introdusert for før hun var ca 12mnd. Kanskje litt yngre. På det tidspunktet var det å ligge bak helt naturlig for henne men da var det uansett tid for repitisjon med godbiter som ble sluppet ned i stien igjen osv. Når hun har løpetid er hun ikke med på sykkeltur. Ikke fordi jeg er redd for hva som kan skje om hannhunder dukker opp, hun aldri har likt hannhunder, løpetid eller ei. Men hun er mye slappere når hun har løpetid og da vil jeg ikke utsette henne for hardøkter i de ukene så da blir det heller rolige gåturer.
Frøkna er en Pinscher, type mellom og de har nokså høyt jaktinnstinkt. Men samtidig har de også et høyt vokterinnstinkt, dvs at de skal vokte på flokken så de stikker sjeldent av og aldri langt avgårde. Går vi tur så har det hendt at hun stikker etter elg eller rådyr men det er kun når hun får lov til å ligge foran. I båndtvangtiden går hun alltid i bånd når vi går. På sykkelturer når farten er høyere får hun ikke lov til å ligge foran og hun har da aldri avveket fra bakhjulet. Hun kan være interessert i sau eller andre dyr om de er nære men hun gjør som hun får beskjed om, eller har ihvertfall gjort det til nå. Avstand til bakhjulet har hun funnet ut av selv, i starten lå hun nok litt for nærme, idag har hun tilpasset avstanden slik at hun ikke får all spruten i trynet. Og uansett tid på året, sykler vi så er hun tilkoblet langline.
Her er hun med på tur for et par år siden.
https://www.youtube.com/watch?v=EwPuNB2Mm3c&feature=youtu.be4.09: Frøkna ligger bak en kamerat hun ikke kjenner fra før (har lært henne opp til å adlyde andre enn meg)
5.21: Masse sau til venstre for stien. Hun ligger bak meg-
1 år senere, samme sted
https://www.youtube.com/watch?v=SY4ZhLPgX-Y&feature=youtu.be18.58: Sau igjen til venstre i lengre tid før stopp.
22.32: Slutten av en lang tur, farten er lavere og hun kommer opp på siden (jeg følger nok ikke så godt med). Masse sau midt i veien foran og hun viser interesse men drar ikke etter. Hadde hun gjort det, er det bare for meg å sykle over langlina.