Jeg trener omtrent like mye som TS, får presset inn 3-5 økter i uka der de fleste er korte (< 1t). Kjørte tidligere prinippet om kun harde økter 3x per uke, men fant ut at overskuddet og treningsgleden forsvant i perioder. Kjører nå hardt og kort 1-3 x per uke, men også endel korte sone 1 økter, spesielt i periode mellom sesongene for sykkel/ski. Herlig å ta ei roligøkt men allikevel se at snittfarta blir ok. Nærmer meg 50 og har 2 aktive barn samt hektisk jobb, får ikke restituert i nærheten av det en toppidrettsutøver kan med sine mange treningstimer.
Jeg bruker også restitusjonstatus på Polar Flow som indikator på om jeg skal kjøre intervall eller rolig. Samt søvnstatus fra klokka, sover jeg dårlig og kjører treningsøkt helt i kjelleren risikerer jeg å knuse overskuddet i en periode fremover. Trener kun unntaksvis hardt flere dager på rad, men legger inn blokk-uker der jeg (delvis bevisst) kjører kroppen ned i kjelleren.
Største utfordringa min har vært kontinuitetsbrudd, perioder på flere uker med ingen eller lite trening. Nå har jeg trent jevnt siden smart-rulle ble handlet i mars, og klarer jeg å opprettholde dette til våren så skal det bli Strava-medaljer å sanke