Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips!

Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! #2631581 05/10/2020 21:24
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Jeg har påtatt meg å være trener for en gruppe barn i alderen 5-6 år innen allidrett. Jeg har aldri vært trener før, og mislikte stort sett all organisert idrett som barm. Har alltid likt å være fysisk aktiv, men har holdt på med mine greier. Slik som terrengsykling, klatring, toppturer o.l Så har ikke akkurat den ideelle bakgrunnen. Med andre ord, her trenger jeg gode tips fra dere! ICON_LAUGH

Nå er jeg heldigvis ikke alene med ansvaret. Vi er fire trenere som rullerer, og har ansvaret for aktiviteter for 19 barn. Vi skal ha planleggingsmøte om noen dager, og forhåpentligvis er det noen av de andre som har noe bedre bakgrunn enn meg. Men det hadde uansett vært bra å høre om noen her har erfaringer med hva som funker og ikke. Vi har mulighet våde til ute og inne-aktiviteter, type leke- idrett-plass og gymsal.

Jeg tenker at det viktigste er:
  • ungene er i aktivitet og har det gøy
  • alle er inkludert
  • fokus på lek og mestring, ikke prestasjon

Trenger tips til konkrete leker, spill og øvelser som kan passe barn i den alderen. Samt også hvordan man kommuniserer med en såpass stor gruppe barn. Og hvordan man passer på at alle er med og har det bra.

På forhånd takk.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631590 06/10/2020 06:05
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
-Ballspill (alle typer, og tipper kanonball slår godt an)
-Lett orientering. Ta den lokale skolen eller et lett tilgjengelig bygg, og orienter på veldig lette poster.
-Sykkeldag. Sykle i 8-tall, sakte langs streker, stoppe på kommando etc.
-Sirkeltrening i hall. Hopping, ribbevegg, balansering etc.
-Skileik når den tiden kommer

Det viktigste er å være TYDELIG. Veldig tydelig, kortfattet og klar. Barn på 5-6 år har oppmerksomhetsspenn målt i sekunder. Ikke ulikt voksne menn.

Ha ALT opplegg klart før dere møter opp, og ikke la det gå mer enn 3 sekunder fra beskjed er gitt til det skal iverksettes. Ikke la de som kommer for sent til oppmøtet forstyrre opplegget. da blir barna usikre, mister flyten og begynner å løpe rundt og gjøre sine ting.

Rutiner! Gjør alltid det samme ved hver start og slutt. Akkurat det samme, og i akkurat samme rekkefølge. Barn ELSKER å forholde seg til rutiner. Det gjør de trygge i situasjonen når de vet hva som skal skje.

F.eks
1. Ønske velkommen
2. Navneopprop
3. Dele opp i TYDELIGE grupper, der det ikke er NOE tvil om hvem som er hvor, og evt hvem som skal følge de av trenerne.

:-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631612 06/10/2020 08:45
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631616 06/10/2020 09:34
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Som Knirkekne skriver:
- Vær tydelig, og ikke la det gå tid mellom aktivitetene, der ungene forsvinner ut. Hvis de må vente 15 sekunder, så har du mistet tre fjerdedeler av barna.
- Ha en arbeidsdeling som gjør at dere trenere får fanget opp hvis én-to trekker seg ut av leken, bare skal slåss, etc, slik at dere får fulgt opp og fått med igjen ungene - uten at resten av ungeflokken må stå og vente.
- Ha det gøy, men ikke vær så kompis at ungene tror de kan overse beskjedene dine. Ungene responderer egentlig veldig bra på tydelige rammer.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: simson] #2631617 06/10/2020 10:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Enig i alt over, og legger til: Pugg og lær deg navnene på ungene!

Du kommer til å få behov for å bruke utestemme for å gi beskjed eller hanke inn kids som har funnet noe mye mer interessant å holde på med, og da er det veldig mye mer effektivt om du kan bruke navn på de det gjelder. Om en beskjed skal gå inn eller bli hørt, må de føle seg truffet direkte. Med 19 barn kan det nok ta litt tid å lære seg alle navnene, så be foreldrene merke kidsa med sportstape og sprittusj.

Og: Hold dem i gang. Lediggang er roten til alt vondt ICON_WINK

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631619 06/10/2020 10:15
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Her var det mange veldig gode og konkrete råd. Tusen takk! ICON_SMILE

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631620 06/10/2020 10:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Et lite tips til: Som nevnt, hold dem i gang. Men ikke stress med å skulle gjennomføre ørten øvelser/leker hver gang. Da blir det fort kaos. Selv om du selv kjenner på at 15 minutter er litt vel mye å bruke på den samme øvelsen, så kan unger gjøre det samme om og om igjen når de først kommer i gang. Har brent meg på dette på noen treninger med unger på 8-9 år. Når jeg står og tripper og vil videre, så har de akkurat kommet i "modus" og holder det gående.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631635 06/10/2020 11:31
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg er skitrener for barn og henter ofte tips fra aktivitetsbanken som sls nevner lengre opp her.
Bruke terninger på øvelser er veldig stas med unger. De følger spendt med på hva de får på terningen.

Et eksempel kan være:
1-2 på terningen hinke på høyre bein
3-4 på terningen jinke på venstre bein
5-6 på terningen kenguruhopp.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631675 06/10/2020 16:09
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Er dette i regi av det lokale idrettslaget eller lignende? Da har de sikkert et hefte med forskjellige øvelser / aktiviteter. Kanskje noen av de andre du har med deg har erfaring.
Med 19 barn bør dere være minst to instruktører, og så er det viktig at dere bruker foreldrene til å hjelpe med utstyr, rydding, etc.

Jeg har hatt to runder med mine barn med samme opplegg.
Stiv heks, haien kommer, hinderløype der du bruker alt av utstyr og matter tilgjengelig, stafett.
Ikke ha for mange aktiviteter på en økt, og ikke varier for mye mellom hver økt.
Barna må være mest mulig aktiv og det skal være moro.

Prat med utestemme og ikke inviter til fjas. Oppmerksomheten til barna fanger du kun en gang i løpet av ei økt, og når det sklir ut så er det vanskelig å redde seg inn igjen.

For din del blir dette kjempemoro og en god erfaring med å aktivisere barn. Du kommer ikke til å angre!

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631685 06/10/2020 18:10
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Er på andre året med allidrett her, og nå som trener for 5-åringer. Vi trenere har også egne barn med på treningen.
Synes de flere av øvelsene til Knirkekne er for avanserte til denne aldersgruppen.
Det må være uhyre enkelt, ungene skal oppleve mestring. Jeg-et står veldig sterkt, dropp alt som handler om samspill med andre barn. Sende pasning? Glem det. Er vanskelig nok å få avlevert en ball ved turtakning. Stiv heks kan fungere, men erfaringsmessig skjønner ikke barna at de må frigjøre hverandre (så her må foreldrene delta).

NB! Foreldre MÅ være til stede som aktive deltakere og lose sine barn gjennom. Hvis ikke forsvinner all tid til gjeting. Plutselig må noen tisse også. Særlig gutter stikker av når det blir noen sekunders kunstpause og de tar gjerne med seg kjeglene du nettopp satte opp. Allidrettstiden er ikke tiden for skravleslaberas mellom foreldre. Tro meg, sliter mye med dette.

Ca 4 øvelser i en 45 min sesjon, kanskje 5, avhengig av opplegg. Det blir fort kjedelig for oss voksne, men barn elsker mestring og repetisjon av kjente ting.
Det skal være lek, ikke konkurranse. De forstår ikke regler.

Unngå leker hvor man skal fange noen. Mange synes konseptet om å bli fanget er skummelt. Men å jage etter hverandre er gøy.

Det som er drepen er ventetid og køståing. Dette må for all del unngås.

Skal man leke noe med ball, må alle ha hver sin ball.

Instrukser må være så enkle at de kan sies på få sekunder.

Ingen fokus på teknikk. Bare kast eller hopp slik man vil.

På friidrettsbane:
- hoppe over veldig lave hekker
- lengde
- kaste ball eller erteposer på ringer (må ha mange baller eller poser!)
- høydehopp

Sprintøvelse som fungerer overalt:
Lag tre streker. Barn (1) og foreldre (2) står rygg mot rygg på midtstreken. Rop 1, så løper barn til sin strek. Rop 2, så løper foreldre til sin strek. Deretter løper de til midtstreken ved rop 1 eller 2. Kan varieres med hinking, baklengs løp, rope 1 og 2 samtidig, osv.

Andre leker
- rødt og grønt lys
- heksa eller et skummelt dyr (kosedyr eller dukke) kommer og barna må løpe til en trygg base, barna leker at de er et dyr
- fargede kjegler rundt omkring. Barna løper til en kjegle av den fargen man roper
- skogsløype hvor man ser etter ting som ikke hører hjemme og skal prøve å huske dem
- refleksløype
- hinderløype i gymsal

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631705 06/10/2020 19:26
Awesnes Offline
Avhengig
Avhengig
Ballspill som type ballspill/kanonball blir ofte veldig "klasseskille" mellom de gode og de mindre gode. Det vil nok føre til 3-4 store (vanligvis gutter) overkjører resten.

Gjør det klinkende klart for foreldre at de skal følge med/opp sitt eget barn. Erfaringsmessig er det alltid en eller to som bare går rundt pøbler og ødelegger for de andre. Følger min 5-åring, og i går var det en av gutta som bare ødela (veltet alle hekkene da de løp hekkeløp blant annet) mens far bare stod og så på.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631733 07/10/2020 07:01
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Sjekk ut rodalstyrke og dobbel terskel.

Er du i tvil? Tenk HVGG (Hva Ville Gjert Gjort?)

Kjør på.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: Jomar Henriksen] #2631780 07/10/2020 10:41
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Sitat: Jomar Henriksen
Sjekk ut rodalstyrke og dobbel terskel.

Er du i tvil? Tenk HVGG (Hva Ville Gjert Gjort?)

Kjør på.

Bra forslag! Tenkte først på tøffe løpeintervaller med kettlebell-øvelser mellom dragene.Men greit å variere litt.

ICON_LAUGH

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2631783 07/10/2020 10:46
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Takk igjen for nye innspill. Det er veldig bra å høre om andres erfaringer.
Tipper dette blir veldig bra.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2632086 08/10/2020 21:49
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Jeg vil anbefale at dere ikke rullerer, men hvis mulig er 4 trener med hver gang. Etter min erfaring er det største problemet at treningene sklir ut i tull og fjas. Dette kommer stort sett av at noen saboterer, et par stykker ødelegger lett for en gruppe på 15. Flere trener og inndeling i mindre grupper hvor man kan splitte de verste kombinasjonene fungerer bra. Det er også en ide å dele litt etter interesse og fysisk styrke, slik at de minste ikke blir overkjørt hele tiden.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2632090 09/10/2020 06:11
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Hold et øye med de som trekker seg unna. Det er sjelden manglende lyst, men heller usikkerhet og sjenanse som er årsaken. Gi dem sjansen til å lykkes, og hjelp dem med gjennomføring, så bygger du selvtillit.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2633043 15/10/2020 13:07
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Alle i treneregruppa må være konsekvente og fremstå som ledere, ikke prøv være kamerat men en leder.

Ha faste rutiner,
samle alle barna presist når treningen begynner
ha opprop så fort som mulig
del omgående opp i grupper
ha få faste øvelser så alle vet hva de skal gjøre, la gjerne en forelder ha ansvar for en øvelse

for å unngå støy
la barna stå i en sirkel med en armlengs avstand
si at de skal holde seg på hodet, holde drikkeflasken/ballen over hodet mens du snakker
luk ut urokråker med en gang og gi dem klar beskjed om at "her skal alle gjøre som treneren sier"

varianter over løping er alltid morsomt
gi ros når du ser at noen prøver

hold foreldrene lengst mulig unna treningsfeltet
send ut fellesmail evn bruk FB og gi klar beskjed om at god oppførsel forventes og regn med at mange gir F.
svært mange foreldre som er fraværende eller lar barnehage/skole/trener oppdra barna. du vil bli skuffet

pass på at alle blir hentet etter treningen frown

sist og viktigst - ta trenerkurs

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: Brabus] #2633088 15/10/2020 18:18
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Vil opplegget til siste taler fungere på 5-6 åringer?
Hos oss er vi veldig tydelige på at foreldre skal være med! Det er for mye for et par trenere å styre 15 barn som går i ulike retninger. Særlig siden trenerne også har med egne barn. Foreldrene blir minitrenere for sine barn og sørger for at vi har flyt i programmet. Mange barn trenger også tryggheten av foreldrenes nærvær. Og så har du alltids noen som må tisse, faller osv.
Hos oss i denne aldersgruppen er det ikke akseptabelt å droppe barna for å hente dem senere.

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: eirikbk] #2633109 15/10/2020 19:57
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: eirikbk
Hos oss er vi veldig tydelige på at foreldre skal være med! Det er for mye for et par trenere å styre 15 barn som går i ulike retninger. Særlig siden trenerne også har med egne barn. Foreldrene blir minitrenere for sine barn og sørger for at vi har flyt i programmet. Mange barn trenger også tryggheten av foreldrenes nærvær. Og så har du alltids noen som må tisse, faller osv.
Hos oss i denne aldersgruppen er det ikke akseptabelt å droppe barna for å hente dem senere.

mulig jeg må moderere meg litt ICON_SMILE men foreldre kan være forstyrrende.
de fleste unger går jo i barnehage uten å fotfølges av foreldre.

noen av utfordringene løses med å ha mange nok og dyktige nok trenere

overså 5-6 og tenkte vel egentlig på skolebarn 6-7år

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2633546 19/10/2020 12:22
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Noen må ta løse lisser, tissing, skrubbsår, "tørst!" osv., så noen foreldre er godt å ha i nærheten. Du kan sette opp en turnus med f.eks. tre foreldre pr. uke, så blir det enklere å være tilstede når de "må".

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: Brabus] #2633591 19/10/2020 16:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brabus
Sitat: eirikbk

mulig jeg må moderere meg litt ICON_SMILE men foreldre kan være forstyrrende.
de fleste unger går jo i barnehage uten å fotfølges av foreldre.

noen av utfordringene løses med å ha mange nok og dyktige nok trenere

overså 5-6 og tenkte vel egentlig på skolebarn 6-7år

Tja, jeg syns innlegget ditt dekket opplegget som vi har hatt på vår allidrett rimelig bra. Men veldig mange av dem hadde begynt med turn/hoppe og sprett allerede som 4-åringer og var nok mer vant til rutine/system på trening. Men som du sier, å "luke ut" de som har for mye energi og for lite fokus og bruke litt ekstra tid på å holde dem under kontroll er bra for gruppa som helhet. Jeg har vært hyret inn som trener på sykling (selvfølgelig) et par ganger og det har gått veldig bra.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2634048 22/10/2020 10:18
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
I går gjennomførte jeg min første allidrett for 1.klasse. Etter godt tips herfra ble aktiviteten orientering. Poster rundt skolen med enkle bilder/tegninger, der gruppene skulle sette inn første bokstav i svaret på rett post for å komme til et svarord. Google maps kart som viste hvor postene var. Deltagerne fikk utdelt pappplate med kart stiftet på den ene siden og svarark på den andre. Dette fungerte bra, unngikk da at ark ble knøvlet og uleselig samt fungerte som skriveplate.

Kort oppsummert var dette en kjempesuksess! Eneste forbedringspunkt var at gruppestørrelse ble 3 eller 4 barn, men riktig inndeling hadde vært grupper på på 2 eller maks 3. Sistemann på 4 manns gruppa kunne lett ramle ut når det ble diskusjon underveis.

Redigert av kolli; 22/10/2020 13:35.
Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2634081 22/10/2020 12:27
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Vi har hatt to treninger for 5-åringene. Det gar gått veldig bra. Livlige, glade og aktive barn som stort sett hører etter og gjør det de skal, selv om et par stykker krever litt ekstra oppmerksomhet/oppfordringer. Mange av rådene og erfaringene som er delt her stemmer veldig bra med mine erfaringer så langt. Være tydelig, ha enkelt opplegg, og hold de aktive er vel de viktigste momentene. Vi er også en ganske stor trenergruppe, 5-6 trenere på 20 barn. Vi har derfor valgt at foreldrene skal holde seg på avstand. På treninger som er inne får ikke foreldrene lov til å være med inn i gymsalen pga Corona-tiltak. Det fungerer bra for de barna som ellers ville søkt mor/far. Med litt oppmerksomhet, oppmuntring eller trøst fra en av trenerne får vi dem med i leken igjen.

Igjen, takk til alle som har delt tips og erfaringer! ICON_SMILE

Re: Trener allidrett for 5-6-åringer. Trenger tips! [Re: rogerha] #2635203 29/10/2020 12:16
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Gårsdagens allidretsaktivitet var lyktetur i skogen. Spennende nok for de små å gå en tur i mørk skog med hodelykt, ihvertfall når deler av stien går ved kirkegården.Blir gjentatt på lørdag når vi skal ha utendørs Hallo-venn arrangement, kombinasjon av Halloween og 17.mai aktiviteter i skolegården.

Vi har nå laget en årsplan for allidrett. Lokale idrettslag bistår med å fylle enkelte dager med innebandy, håndball, ballspill etc. TaeKwonDo klubben kan komme en dag for introduksjon og enkle øvelser, de er jo interessert i å rekruttere medlemmer. Gode vinterdager fylles med skøyter, langrenn, aking, hoppbakke etc. Skal til og med få sneket inn sykkeltur i skogen en dag til våren. Allidrett er faktisk gøy!

Moderator  support