|
|
Høstdekk
|
Høstdekk
04/10/2020 08:43
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ser etter ett sett høstdekk til stisykling på våte stier med gjørme og våte sleipe røtter og steiner. 29" og 30 mm felger. Har ett Maxxis Assegai, vurderer å kjøpe et til. Alternativt noe fra Schwalbe? Men er ikke helt oppdatert der med tanke på gummiblanding etc. Vil ha noe dedikert, ikke noe allround, siden jeg har et ekstra hjulsett med lettere oppsett.
|
|
|
Re: Høstdekk
[Re: wasabi]
04/10/2020 08:52
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Wetscream og dirty dan hvis du skal ha fra ett av de merkene.
|
|
|
[Re: Paulus]
04/10/2020 09:49
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Wetscream og dirty dan hvis du skal ha fra ett av de merkene. Hvordan er erfaringen din med Wetscream til stisykling?
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
04/10/2020 09:58
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Wetscream og dirty dan hvis du skal ha fra ett av de merkene. Hvordan er erfaringen din med Wetscream til stisykling? Wetscream tror jeg blir fæle greier på sti. Brukt de på utfor og fungerte fint med våt jordbunn/gjørme, men ble underlaget hardere var det som å sykle på jordbærgele. Når de har begynt å bli slitt kan de med fordel klippes litt ned og få et mer mangesidig bruksområde. Ser at BigBetty har kommet tilbake, så med Magic Mary foran og Big Betty bak, bør en være rimelig greit planta til moder jord under våte forhold.
Redigert av tmork; 04/10/2020 09:59.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
04/10/2020 10:29
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Wetscream og dirty dan hvis du skal ha fra ett av de merkene. Hvordan er erfaringen din med Wetscream til stisykling? Wetscream tror jeg blir fæle greier på sti. Brukt de på utfor og fungerte fint med våt jordbunn/gjørme, men ble underlaget hardere var det som å sykle på jordbærgele. Når de har begynt å bli slitt kan de med fordel klippes litt ned og få et mer mangesidig bruksområde. Ser at BigBetty har kommet tilbake, så med Magic Mary foran og Big Betty bak, bør en være rimelig greit planta til moder jord under våte forhold. Jeg synes Wetscream var et veldig merkelig forslag, det var derfor jeg spurte Paulus om hvilke erfaringer han har med det dekket  Personlig kjører jeg Maxxis Minion DHF Maxxgrip som høstdekk i år. EXO foran og DD bak. Funker fint, men ruller ikke spesielt godt. Jeg har også kjørt en del med Shorty foran, det er mye bedre i ren gjørme men litt dårligere på røtter og stein.
|
|
|
04/10/2020 12:56
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
I gjørme finnes det ikke noe bedre. Han/hun skulle ikke ha noe allround. Derfor anbefalingen.
Jeg bruker ikke sånne dekk sjøl, men jeg har slått meg til ro med at det finnes ikke et dekk som sitter på sleipe røtter. De stiene jeg sykler på blir ikke til gjørme på høsten selv om det finnes gjørmete partier. Har derfor ikke bruk for et gjørmedekk. For meg funker dhf med den hardeste gummien bak, heter den dual noe? Og magic mary trailstar eller soft framme. Dette kjører jeg på hele året. Men jeg anser det som allrounddekk. Hadde jeg kjørt kun på gjørme hadde jeg nok byttet til noe mer egnet.
Nå er jo stisykling så mangt. Men når det er snakk om assegai så ser jeg for meg at det er bratt. For mer slake stier funker feks nobby nic eller tilsvarende mer enn tilstrekkelig godt, selv i gjørme.
|
|
|
04/10/2020 15:40
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Til "stisykling på våte stier med gjørme og våte sleipe røtter og steiner" vil jeg si at et utfor-mudspike-dekk er totalt uegnet.
Det funker jo bare i ren gjørme, og Maxxis sier jo selv "Designed for the muddiest downhill racecourse in the world: Les Gets France. Not for your local trail, the WetScream is intended for competition use only on professionally maintained courses."
Jeg hadde kjøpt meg et Assegai til, gjerne i Maxxgrip-gummi, og satt det på foran. Til bruk foran tenker jeg at EXO/EXO+ casing er nok.
|
|
|
04/10/2020 16:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ikke uenig i det. Det er garantert overkill. Men det er jo standarden her inne.
|
|
|
04/10/2020 17:07
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Som fremdekk er min favoritt Magic Marry med ultra soft addix gummi. Da må du akseptere super gravity casing som er litt tyngre. Jeg våger påstanden om at Magic Marry er et av de aller mest populære fremdekkene i Norge og jeg har aldri vært borti noen gummi som er like sticky som ultra soft addix. Bak bruker jeg hans dampf med soft addix. Bak vurderer jeg å prøve et DHR2 med maxgripp og DD casing. Kun fordi at jeg synes Hans Dampfen ble veldig fort slitt ut. Jeg har vel funnet ut at jeg kan klare meg med overaskende lite aggressivt bakdekk. Foretrekker faktisk å ha en bakende jeg kan hive litt rundt på selv i lav hastighet. Når det går galt fordi at dekk slipper er det kun fordi at fremdekket slipper.
Jeg sykler naturlig sti rundt Trondheim og er passelig feig. Altså er grep alt som betyr noe for meg. Det er sjeldent jeg ligger i horisontalen i en knusktørr perfekt berm i marka....
|
|
|
04/10/2020 20:23
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Antar du mener Utgave: 3C MAXX TERRA EXO+ når du snakker Assegai Helge? De veier 900 og det synes jeg er mer en nok for å fjerte rundt på sti i oslomarka. De andre veide fan meg 1220g i 27.5 :\
|
|
|
04/10/2020 20:33
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Mente som sagt utgaven med MaxxGrip-gummi. Men MaxxTerra funker greit nok det også.
Redigert av DesmoSkier; 04/10/2020 20:34.
|
|
|
05/10/2020 06:28
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Går litt mot strømmen her, og syntes dekk i kategorien Assegai både sitter dårlig på våte røtter, og har for mye motstand generelt for stisykling. Enduro er noe annet, seff. Jeg ofrer heller gjørme-egeneskaper for at det skal sitte litt bedre og være litt mer forutsigbart på våte røtter og sva. Generelt sett kjører jeg lite gjørme, men mye våt barnål, sva/stein og røtter, og mye mer tråkking enn trilling. Velger dermed lavere og tettere knaster, og er happy med det.
|
|
|
05/10/2020 06:53
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Og da har du valgt å bruke hvilket dekk? 
|
|
|
05/10/2020 07:13
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som om du trenger et intermediate dekk. Dekk for vått, men som tåler litt hardt underlag. I world cup DH i Hafjell så valgte proffene intermediate dekk i stedet for mud-spikes for eksempel. Så om du kjenner til forholdene der har du jo en viss ide om hva det gjelder?
Assegai er laget for tørre forhold, eller altså tørt og løst. Men det sitter visstnok veldig bra på vått også. Det er bare det at kastene sitter såpass tett at de ikke slipper gjørme så fort. Så er det en del gjørmehull så kan det ta litt tid før dekket selvrenser seg.
Men det er jo forskjellige forhold på forskjelige steder. Der det er mye bratt så er det vanligvis lite stående vann og gjørme, med mindre stien er i bunn av alle søkk.
Magic Mary er allround, men litt mer gjørmettolerant. Greier du å sykle et magic mary addix soft snakeskin uten å punktere eller revne dekket veldig ofte så ruller det faktisk temmelig bra inne i skogen (dårlig på asfalt). Må du over på super gravity så ruller det en god del dårligere.
Shorty er litt som MM, men enda mer gjørme-rettet. Altså en imitasjon av cut-down-mudspike. Er det mye gjørme så er det nok et godt dekk, men er visst veldig lett å punktere. Mulig at lange tynne pigger gir en litt mer utsatt dekk-kropp?
For å gå andre veien igjen så har jo DHF og DHRII åpne nok mønstre til å bli kvitt gjørme fort, selv om knastene ikke er formet for den slags bruk. Personlig liker jeg de godt bak, da de sklir litt til ytterkanten av stien og så tar de skikkelig tak. Jeg er ikke like glad i de som fordekk, men det er veldig smak og behag.
Hans Dampf sitter generelt veldig godt på vått, men er heller ikke så på topp i å bli kvitt gjørme. Noen har fått med seg billig-utgaven (performance) levert på sykkel fra butikk, men disse er ikke sammenlignbar med evo-utgavene du helst vil kjøpe.
Og så har du Bontrager SE5, veldig godt allround dekk som ligner på DHRII men ruller litt bedre. Dog, personlig liker jeg det best som bakdekk, litt raskere gummi i midten av sporet som ikke er helt høstvennlig for fremhjulet.
Men det finnes masse andre også. Skal du ha best mulig grep må du velge mykest mulig gummi, skal du tåle et og annet gjørmehull uten å være bambi neste 30s så må du ha litt åpent mønster. Skal du kjøre i dypere gjørme i svinger, ikke bare passere hull, så må du ha lengst mulig knaster og litt smalt dekk...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
05/10/2020 08:09
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Assegai er laget for tørre forhold, eller altså tørt og løst. Men det sitter visstnok veldig bra på vått også. Det er bare det at kastene sitter såpass tett at de ikke slipper gjørme så fort. Så er det en del gjørmehull så kan det ta litt tid før dekket selvrenser seg.
Ja, jeg har vært på tur med en med Assegai og var sjokkert over hvor raskt og godt det pakket seg. Assegai ser veldig tøft ut, men kompisen min var lite imponert over det til trøndersk stisykling.
|
|
|
05/10/2020 08:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er garantert områder i Norge der mud spikes er riktig, men sånn generelt så må en jo stille seg spørsmål om 1) hvem som gidder å sykle når det dominerende føret er gjørme og 2) sykler du i "DH world cup" tempo i gjørma? Jeg er veldig enig i det som flere sier at et intermediate" dekk med moderate knaster og myk gummi er veien å gå for STIsykling på skogsbunn, røtter og stein.
|
|
|
05/10/2020 08:43
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg synes DHF WT i Maxxterra fungerer helt fint foran og Agressor WT i DC bak, tror jeg er inne på tredje sesongen nå med den kombinasjonen. Var sist ute i går i Østmarka på en to-timers tur med våte forhold og synes det var helt fint. Det er et helt greit kompromiss mellom rullemotstand og grep som jeg kan bruke hele året.
Sykkelen min kom med Assegai foran og bak, men de ligger ubrukt i boden min.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ndreas]
05/10/2020 09:58
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Og da har du valgt å bruke hvilket dekk?  Tror ikke det tilfører så mye, smaken er som baken  Jeg kjører de dekka jeg får lokalt og er kjent med. Dvs de siste årene har det gått i Specialized. Purgatory 2.6 foran/Ground Control 2.6 bak, nye typer, begge i Grid, på grovsykkelen. Er jo egentlig på kanten til grove XC-dekk, så det ruller fint på transporten også. Har hatt mange våte turer med lett fulldemper på samme kombo i 2.3, funker like fint. Østfoldstier, så sjelden seig gjørme. Finnes tilsvarende grovhet og type fra mange flere produsenter jeg også har vært happy med (Maxxis, Vittoria, Conti). Når det er sagt, så har jeg også testa med rene XC-dekk (Fast Trak og Renegade), og syntes det funker bedre enn grove knaster på våte røtter og sva. Har naturligvis en del med hvor pløsje dekkene er, og ikke minst personlig preferanse og kjørestil.
|
|
|
05/10/2020 10:24
|
chalshus
More than words
|
More than words
Michelin Wild Enduro Gum X er et prima dekk. Skikkelig aggressive knaster og myk gummi.. Synes det blir bedre og bedre jo raskere man sykler. Bruker Front dekket både foran og bak.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: knutspeed]
05/10/2020 10:47
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Og da har du valgt å bruke hvilket dekk?  Tror ikke det tilfører så mye, smaken er som baken  Jeg kjører de dekka jeg får lokalt og er kjent med. Dvs de siste årene har det gått i Specialized. Purgatory 2.6 foran/Ground Control 2.6 bak, nye typer, begge i Grid, på grovsykkelen. Er jo egentlig på kanten til grove XC-dekk, så det ruller fint på transporten også. Har hatt mange våte turer med lett fulldemper på samme kombo i 2.3, funker like fint. Østfoldstier, så sjelden seig gjørme. Finnes tilsvarende grovhet og type fra mange flere produsenter jeg også har vært happy med (Maxxis, Vittoria, Conti). Når det er sagt, så har jeg også testa med rene XC-dekk (Fast Trak og Renegade), og syntes det funker bedre enn grove knaster på våte røtter og sva. Har naturligvis en del med hvor pløsje dekkene er, og ikke minst personlig preferanse og kjørestil. Har spec dekka blitt bedre på vått føre? Husker vi var på ritt i 2016 og de som hadde spec måtte rett til lokal sportsbutikk og få tak på noe annet
|
|
|
[Re: Stupfull]
05/10/2020 12:37
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Har spec dekka blitt bedre på vått føre? Husker vi var på ritt i 2016 og de som hadde spec måtte rett til lokal sportsbutikk og få tak på noe annet
Det er min mening, ihvertfall. Forrige generasjon Ground Control var rett og slett pyton, men etter at de bytta blanding ("Gripton") og mønster syntes jeg det er helt konge. Syntes Fast Trak har vært bra hele tiden. Til enduro er Eliminator et glimrende all-round dekk som triller bra, og tåler en trøkk. Mer likt Maxxis å kjøre enn f.eks Butcher, oppleves som stivere, men har allikevel veldig bra grep. Kjørte sammenlikningstest i Kjerringåsen DH i skikkelig regn, og der syntes jeg Eliminator ga bedre feedback og grep enn Assegai. Disclaimer: er langt ifra så rask som de fleste her, men kjører veldig variert. Vær obs på at noen butikker fortsatt selger forrige generasjon mønster. Tar litt tid før det kommer over dammen.
Redigert av knutspeed; 05/10/2020 12:41.
|
|
|
[Re: knutspeed]
05/10/2020 13:23
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Har spec dekka blitt bedre på vått føre? Husker vi var på ritt i 2016 og de som hadde spec måtte rett til lokal sportsbutikk og få tak på noe annet
Det er min mening, ihvertfall. Forrige generasjon Ground Control var rett og slett pyton, men etter at de bytta blanding ("Gripton") og mønster syntes jeg det er helt konge. Syntes Fast Trak har vært bra hele tiden. Til enduro er Eliminator et glimrende all-round dekk som triller bra, og tåler en trøkk. Mer likt Maxxis å kjøre enn f.eks Butcher, oppleves som stivere, men har allikevel veldig bra grep. Kjørte sammenlikningstest i Kjerringåsen DH i skikkelig regn, og der syntes jeg Eliminator ga bedre feedback og grep enn Assegai. Disclaimer: er langt ifra så rask som de fleste her, men kjører veldig variert. Vær obs på at noen butikker fortsatt selger forrige generasjon mønster. Tar litt tid før det kommer over dammen. Hvis butikker har for vane å selge så gamle dekk er det svært beklagelig. Dekk er ferskvare og at de er ferske har mye å si for hvor godt de sitter.
|
|
|
05/10/2020 14:15
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Kult, det viste jeg ikke. Det ble jo en snakkis etter det, om at det var gode og ikke mist billige dekk, men søppel på vått føre.
Dekk er ferskvare ja, og der synder mange butikker!
|
|
|
[Re: Stupfull]
05/10/2020 14:32
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kult, det viste jeg ikke. Det ble jo en snakkis etter det, om at det var gode og ikke mist billige dekk, men søppel på vått føre.
Dekk er ferskvare ja, og der synder mange butikker! Ja, risikosport å kjøpe fra norske fysiske butikker om du ikke har svart belte i utstyrsnerding (og bryr deg om at du får det du betaler for). Fikk selv et 4 år gammelt Hans Dampf i posten en gang. Det er ikke mye jeg bestiler fra Tyskland lenger, men dekk er faktisk noe som fortsatt er litt billigere der (om du bestiller mer enn et og legger til litt annet snacks #selvbedrag). og jeg stoler på at de har rimelig høy turnover av de mest populære dekkene.
|
|
|
[Re: erikskon]
06/10/2020 06:54
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bike-components merker dekkene sine med årsmodell, mener jeg å huske. Og det ser ut til at de har salg på utgående dekk.
|
|
|
06/10/2020 07:25
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ser etter ett sett høstdekk til stisykling på våte stier med gjørme og våte sleipe røtter og steiner. 29" og 30 mm felger. Har ett Maxxis Assegai, vurderer å kjøpe et til. Alternativt noe fra Schwalbe? Men er ikke helt oppdatert der med tanke på gummiblanding etc. Vil ha noe dedikert, ikke noe allround, siden jeg har et ekstra hjulsett med lettere oppsett. Jeg ser at jeg var litt upresis her. Sånn sett kan vi godt stryke "gjørme" og fokusere på det beste dekket for våte sleipe røtter og steiner. Typisk stisykling på våte høststier.
Ser at BigBetty har kommet tilbake, så med Magic Mary foran og Big Betty bak, bør en være rimelig greit planta til moder jord under våte forhold.
Ja, det er det jeg sikter meg mot akkurat nå, om det ikke dukker opp et enda bedre forslag. Magic Mary (foran): Her virker det som man må velge mellom Super gravity/ Ultrasoft (1330g) eller Super trail/ Soft (1220g) Big Betty (bak): Og her er valget, Super gravity/ Soft (1320g) eller Super trail/ Soft (1200g) Har da kun vurdert 2,4 ikke 2,6. Foran (Magic Mary) Det ideelle ville jo vært Supertrail/ Ultrasoft, men det finnes ikke. Super gravity virker unødvendig tungt, men da får man også mest sticky gummi, men Soft er kanskje ok? Bak (Big Betty): Her tenker jeg at Supertrail /Soft er bra.
|
|
|
06/10/2020 07:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har vært fornøyd med Magic Mary Soft til det meste i flere år. På røtter etter regnvær, er alt sleipt uansett. Litt avhengig om jeg kommer til å bytte dekk i år eller ei, så har jeg 2,6" Magic mary SnakeSkin Apex til fordekk og et Nobby Nic SuperTrail Soft til bakhjulet liggende.
|
|
|
11/10/2020 15:54
|
Morten DMR
Veteran
|
Veteran
Første tur på nye dekk for min del. Kjøpte magic mary ultrasoft, og big betty i soft. Begge i 2,4 super gravity. Det funket knallfint for meg.
Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
|
|
|
11/10/2020 16:39
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Kjørt MM i flere år. Byttet nettopp fra MM i Soft til Michelin Wild Enduro. Var på jakt etter etter MM UltraSoft til front nå i høst, men valgte å prøve Michelin etter anbefalinger. Kun hatt en kort tur på vått/sleipt føre, førsteinntrykk er bra.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
[Re: Morten DMR]
12/10/2020 05:50
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Første tur på nye dekk for min del. Kjøpte magic mary ultrasoft, og big betty i soft. Begge i 2,4 super gravity. Det funket knallfint for meg. Vurderer det samme, men holder litt igjen da det har høy vekt. Er ikke vant med å ha dekk som veier særlig med enn 1100g (Minion DHF/DHR). De super gravity dekkene virker tunge, 2650g tilsammen. Men det var kanskje ikke så mye du merket til når du først var i skauen?
|
|
|
|
|