Gikk en tur langs Måneskinnsløypa i går, og det var et sørgelig syn! Hadde ikke med meg mobilen, så fikk dessverre ikke tatt noen bilder. Så og si hele stien har blitt planert og utvidet, nesten helt opp til gjørmehullet ved Frønsvolltråkka. Der oppe hadde de begynt å knuse de store steinene, så det er nok ikke lenge før hele stien er borte.
Nå har den artige flyten blitt erstattet med en 4-5 meter bred vei som består hovedsaklig av knust stein og gjørme. Tror de har gjort dette for å forenkle skiløypekjøringen i vinterhalvåret, da denne løypa har vært den mest utfordrende for løypemaskinene.
Hei! Jeg mener ikke å være pirkete, men jeg tror kanskje mange ikke vet hvor Måneskinnsløypa og Frønsvolltråkket er. Jeg vet det i alle fall ikke. Jeg tror kanskje vi er i Oslo et sted, da det hender at folk i Oslo noen ganger glemmer fortelle at de er der.
Så, hvor er så Måneskinnsløypa, som som mange andre godstier, forsvinner for hogstmaskines og skiløypeutvidelsenes herjinger?
Redigert av universalis; 02/10/202009:45. Rediger grunn: syntaks
Fra vestsiden av Sognsvann i Oslo og nord(vest)over: https://mtbmap.no/#15/59.9786/10.7155 Denne har vel aldri vært en fin singel track, men mer skiløype med noen stispor her og der?
Ganske ironisk at man må søke om å få fikse litt på en sti for å fjerne et gjørmehull, Løvenskiold får ikke ødelegge stier med hogst, mens kommunen og skiforeningen pløyer i stykker stier og natur over en lav sko.
Takk for oppklaringen. Er det virkelig så ille? Har skifolket forrang i bymarkene våre i forhold til andre brukeres inngrep?
Skifolket har ingen forrang i forhold til vedtaksprosesser og det formelle i forhold til inngrep. Politisk eller ufomelt er noe annet. Venneforeningene som får raptus av terrengsykkeritt i Marka, for eksempel, har få, eller helst, ingen innvendinger mot utbygging av skitrasser uansett hvor store inngrep disse krever.
Her var det et virrvarr av fine stier, og en middels brei lysløype tidligere. Nå er det bare grusveier på kryss og tvers igjen.
Huffda. Der har jeg sykla mye på kryss og tvers som urutinert stisykling. Men de lagde nå en sving og tok vare på den fine furua, slik at det blir litt fint der
Her var det et virrvarr av fine stier, og en middels brei lysløype tidligere. Nå er det bare grusveier på kryss og tvers igjen.
Tja, jeg synes ikke at akkurat denne løypa gjør så veldig mye skade. Det er rett innenfor marka og har ikke ødelagt så veldig mye sti, argumentene for å bygge denne veien er gode (mange som bor i området) og veien gjør adkomsten mellom Gaustad/Sognsvann/Kjelsås mye enklere (også for terrengsyklister). Det jeg frykter mest er heller at de slutter å preparere løype forbi Svartkulp om vinteren.
Tja, jeg synes ikke at akkurat denne løypa gjør så veldig mye skade. Det er rett innenfor marka og har ikke ødelagt så veldig mye sti, argumentene for å bygge denne veien er gode (mange som bor i området) og veien gjør adkomsten mellom Gaustad/Sognsvann/Kjelsås mye enklere (også for terrengsyklister). Det jeg frykter mest er heller at de slutter å preparere løype forbi Svartkulp om vinteren.
Viktigste argumentet jeg ser er at den muliggjør sykling/gåing uten biltrafikk helt fra Brekkekrysset til Rikshospitalet, men det er nok strøkne trikkeskinner et par måneder i året som er grunnen til at den er bygd.
Takk for oppklaringen. Er det virkelig så ille? Har skifolket forrang i bymarkene våre i forhold til andre brukeres inngrep?
Skifolket har ingen forrang i forhold til vedtaksprosesser og det formelle i forhold til inngrep. Politisk eller ufomelt er noe annet. Venneforeningene som får raptus av terrengsykkeritt i Marka, for eksempel, har få, eller helst, ingen innvendinger mot utbygging av skitrasser uansett hvor store inngrep disse krever.
Er det så enkelt at skifolket har lange tradisjoner og dermed lettere får gjennomslag? Jeg sitter med en følelse av at vi terrengsyklister begynner å lulle oss inn i et glasshus i kritikken av naturinngrepene som følge av skitraseene. Selv om de ikke er så voldsomme som byggingen av lysløypa, f.eks den videoen redaktøren viste til, så er jo Nilsbyen terrengsykkelpark, Tungvekteren og Langsetløkka alle eksempler på ganske så store inngrep i marka. Det er ikke akkurat litt skraping og enkel dosering med grafse vi ser der
Slik ser det ut i Vestmarka om dagen om det er noen trøst Bærum kommune skal også lage en 13.5km lang vei med sprengstein fra det nye vannbehandlingsannlegget på kattås for å slippe å kjøre steinen/pukket lenger bort og dermed spare penger. Vinn vinn for kommunen og skiforeningen som får ny marka motorvei.
Dette har vært en ganske kul løype nedover på vinteren. På ski altså. Kupert og fin. Et alternativ til trikkeskinner. Det var skådalsløypa og denne som var gøy å stå ned sammen med kidsa. Men alt skal jo planeres tydeligvis. Men noe særlig interessant for stisykling synes jeg ikke denne traseen har vært. Da er se bedre å dra over Vettakollen.
Er det så enkelt at skifolket har lange tradisjoner og dermed lettere får gjennomslag? Jeg sitter med en følelse av at vi terrengsyklister begynner å lulle oss inn i et glasshus i kritikken av naturinngrepene som følge av skitraseene. Selv om de ikke er så voldsomme som byggingen av lysløypa, f.eks den videoen redaktøren viste til, så er jo Nilsbyen terrengsykkelpark, Tungvekteren og Langsetløkka alle eksempler på ganske så store inngrep i marka. Det er ikke akkurat litt skraping og enkel dosering med grafse vi ser der
Også er jo skiløyper og utvikling av disse innarbeidet i hele den kommunale organisasjonen, som filmen fra Bymiljøetaten demonstrerer.
Selv om Måneskinnsløypa «var» en røff steinrøys iblandet bunnløse gjørmehull foretrekkes det framfor nedovergrusvei. Tar ofte denne sydd sammen med andre stier, når jeg tar en nedover Quik fix fra Frognerseteren. Over Vettakollen er helt klart en finere tur, men her kreves det en del klatring med utgangspunkt fra Frognerseteren. Analen kan bli et alternativ når man kun vil sykle nedover, men man mister en del høydemeter på grusen mellom starten på måneskinn og ned til Analen. Positivt for noen er jo at dette åpner for nye KOM s. Selv om de raskeste tidene ned måneskinn er satt på vinterstid i preparert skiløype.
Jeg har syklet opp Seniorløypa mange ganger, den har jo ca 150-200 meter til felles med Måneskinnsløypa. Hver gang jeg har vært i krysset der løypene skilles har jeg priset meg lykkelig over at jeg slipper å dra opp til venstre, men kan sykle Seniorløypa i stedet for. Og det sier sitt - den er jo heller ikke noen jomfruelig, fristende smalsti akkurat. Jeg mener - Måneskinnsløypa, makan til villedende navn på et stein&gjørmedrit-parti av en "sti" skal man lete lenge etter. For min del kan Skiforeningen gjøre hva de vil med det strekket der i marka. Dere som synes det er synd at dette strekket blir langrenns-frisert: Send meg en PM. Jeg kan vise dere stier i Øst- eller Lillomarka som gir dere andre perspektiver.
Tapet av Måneskinnsløypa er til å leve med, tapet av stinettet mellom Grinda og Sognsvann er ikke så ille. Funksjonshemmede må få lov å komme fram. Skiløperne må få skøyte. Fordelene veier opp for ulempene. Sånn tenker vi hele tida. Og til slutt er vi ille ute.
Det er meget farlig å tenke at "akkurat denne stien er det ikke så farlig med" - plutselig er det ingen sti igjen.
Som "nesegrus" nevner over, i Vestmarka er det planlagt å grave opp 13 km skiløype i 6 meter bredde for å fylle på med sprengstein og så lage en grusvei på toppen. Skifolket applauderer, de som sykler alt mellom cyclocross og dbs turist applauderer, rullestolbrukere applauderer, de som føler at rullestolbrukerene ikke har noen vei i dag applauderer, de som aldri er i marka men tenker at barna blir narkomane og rullestolbrukerene innesperret dersom de ikke har noen mark å skøyte i applauderer.
Sannheten er at marka er en begrenset ressurs. Det er store veinett i alle oslomarkene.
"Det blir lettere å preparere skiløypa" er en gjennomgangstone.
Jeg sendte en mail til Bærum Kommune i våres og lurte på om det var mulig å bygge en klopp på en sti i vestmarka.
Men nei!
AKKURAT DER var det et LANDSKAPSVERNOMRÅDE må vite. Da må man søke grunneier, kommune og fylkesmann om dispensasjon og dispensasjoner blir normalt ikke innvilget var svaret jeg fikk.
Da dropper jeg de sa jeg.
Så går det to måneder og Bærum Kommune totalraserer store deler av skogen som ligger nærmest utfartsparkeringen.
Det er lov å bli oppgitt.
Men har man ski på beina så kan man tydeligvis komme unna med HVA SOM HELST!!
Generelt sett så er det glimrende at det legges til rette for langrenn, sekundært så vil det også være en gevinst for alle som bruker skiløypene sommersttid. Det være seg turfolk, joggere eller syklister.
Når det gjelder bygging av klopper og steinsetting av stier så henviser jeg NOTS.NO og stibyggerhåndboka. Generelt så vil det være beheftet med utfordringer å bygge klopper i vernede områder, veien å gå er å søke grunneier om tillatelse.
For de av dere som føler at dere stisyklister blir overkjørt av andre innteresse organsasjoner, som i dette tilfellet med "Måneskinnsløypa", meld dere inn i NOTS.NO og støtt vårt arbeide.
Jeg er utelukkende mot denne tilretteleggingen av alt mulig for å forbedre løypetilgangen om vinteren. Global oppvarming gjør at myrområder som for 50 år siden fungerte utmerket godt som skiløyper i dag er for milde til det samme - en utbedring i form av gruslegging/ klopping etc må til for å kunne brukes på samme måte. Det ville strengt tatt vært litt smartere å fokusere på problemet - ikke symptomet. En annen diskusjon er hvorvidt dagens løypestandard skal kunne kreves ved utbedringer innenfor verneområder. Er det en menneskerett å ødelegge natur for å kunne skøyte på ski vinterstid? En av årsakene til at skiløyper gjerne blir bygget, er at idretten og øvrige interessorganisasjoner er gode lobbyister. De har simpelthen et større nettverk av tyngre påvirkere, som er gode på å få gjennomslag, også innenfor verneområder. Syklister har mulighet til det samme, men har nok en tyngre vei å gå. Akkurat for denne stien mener jeg det er et problem å ødelegge naturen rundt for å tilrettelegge for skiprepping. Det samme gjelder grusleggingen ved Sognsvann. Jeg mener tanken om universell tilrettelegging på steder der mennesker definerer premissene er en selvfølge, men i naturen trenger vi tydeligere begrensninger.
Har ingen skjønt at vinteren (dessverre) er passé? Er det ikke sånn at Grefsenkollen skal utvides så det synger etter, til tross for at de knapt har hatt sesong siste årene? drammen Skisenter vil grave opp en myr for å få økt vanntilførsel for å kunne bruke mye ressurser for å få til kunstsnø som ikke kommer lenger. Må vi tvilholde på vinteren såpass mye? Er litt usikker. Misforstå meg rett. Jeg synes det er trist at vinteren forsvinner, men å bruke enda mer energi på å beholde den er litt å pisse i buksa.
Litt sidespor, men jeg finner det merkelig at det gjøres store inngrep med kun ett mål for øyet: langrenn. Det at grusveien kan brukes av andre sommerstid er riktig i enkelte tilfeller, men dersom det ødelegger for andre brukergrupper ved at naturstier forsvinner blir det jo litt null.
Lokalt har det dukket opp to flotte rulleskianlegg, men igjen kun for rulleski, og for prepping vinterstid. Hvorfor ikke gjøre dette til en samarbeidsgreie hvor man kunne kjøre sykkel på sommeren også, eller for den sakens skyld -løping, eller enda mer ekstremt - go kart (det ene lokale anlegget ligger godt utaskjærs, så støy er null problem)? Jeg har testet noen runder på disse anleggene, og de fungerer utmerket med alle typer sykkel. Videre ligger disse anleggene i terreng hvor man greit kunne bygge type XCO/XCE-løyper som brukte deler av asfalten og terreng rundt. Bonus er også at det finnes utstyr for tidtaging, kiosk/toalett/varmestue, bilparkering osv.
For noen år siden prøvde jeg som oppmann i klubben å strekke en hånd ut til langrennsfolket for å høre om ikke et samarbeid kunne være interessant. Dugnadskrefter, tilbud om alternativ trening sommerstid for barn og ungdom, etc. Men null respons, heller signaler om at det absolutt ikke var ønsket. Etter hva jeg har hørt er dette litt typisk - at skifolket kanskje fortjener å bli kalt nikkersadel.
Har ingen skjønt at vinteren (dessverre) er passé? Er det ikke sånn at Grefsenkollen skal utvides så det synger etter, til tross for at de knapt har hatt sesong siste årene? drammen Skisenter vil grave opp en myr for å få økt vanntilførsel for å kunne bruke mye ressurser for å få til kunstsnø som ikke kommer lenger. Må vi tvilholde på vinteren såpass mye? Er litt usikker. Misforstå meg rett. Jeg synes det er trist at vinteren forsvinner, men å bruke enda mer energi på å beholde den er litt å pisse i buksa.
Kom til Rælingen og Marikollen! Der har de brukt 3+ år og skal bruke 2 til på å bygge ut skianlegget til World Cup standard. Høyde over havet er ca 150 meter... De siste årene har de lidd som alle andre under varmegrader og snøsmelting og en kort sesong, men lobbyvirksomhet (som det heter i Norge) har sikret et anlegg som krever en 15-30 meter bred vei/gate gjennom marka og til toppstasjonen for å fylle ut hele området derfra og ned med noen hundre tusen kubikk med masse. Det som før var en kolle er nå en flate på kanskje 200 x 400 meter. Og Bjønnåsen like ved har fått anleggsstøy og flombelysning pluss avrenning av slam til myrene fremfor å være et fint turmål for god utsikt til naturen.
Det er ca som om noen skulle bygget en ny Holmenkollen i Måneskinnsløypa og ikke bare tilrettelagt for prepp.
Spørsmålet blir vel om hva som skjer når det ikke går rundt økonomisk i ettertid - kommunen har lenge jaktet på de-regulering av marka rundt for boligbygging så da får de vel kanskje et økonomisk argument for det + at veiene vil jo allerede være lagt.
Kom til Rælingen og Marikollen! Der har de brukt 3+ år og skal bruke 2 til på å bygge ut skianlegget til World Cup standard. Høyde over havet er ca 150 meter... De siste årene har de lidd som alle andre under varmegrader og snøsmelting og en kort sesong, men lobbyvirksomhet (som det heter i Norge) har sikret et anlegg som krever en 15-30 meter bred vei/gate gjennom marka og til toppstasjonen for å fylle ut hele området derfra og ned med noen hundre tusen kubikk med masse. Det som før var en kolle er nå en flate på kanskje 200 x 400 meter. Og Bjønnåsen like ved har fått anleggsstøy og flombelysning pluss avrenning av slam til myrene fremfor å være et fint turmål for god utsikt til naturen.
Det er ca som om noen skulle bygget en ny Holmenkollen i Måneskinnsløypa og ikke bare tilrettelagt for prepp.
Spørsmålet blir vel om hva som skjer når det ikke går rundt økonomisk i ettertid - kommunen har lenge jaktet på de-regulering av marka rundt for boligbygging så da får de vel kanskje et økonomisk argument for det + at veiene vil jo allerede være lagt.
Marikollen ligger i Østmarka, og er dermed dekket av Markaloven, som definerer markagrensen.
Marikollen ligger i Østmarka, og er dermed dekket av Markaloven, som definerer markagrensen.
Poenget er? Det gis stadig dispensasjoner fra Markaloven for både det ene og det andre.
For noen år siden prøvde jeg som oppmann i klubben å strekke en hånd ut til langrennsfolket for å høre om ikke et samarbeid kunne være interessant. Dugnadskrefter, tilbud om alternativ trening sommerstid for barn og ungdom, etc. Men null respons, heller signaler om at det absolutt ikke var ønsket. Etter hva jeg har hørt er dette litt typisk - at skifolket kanskje fortjener å bli kalt nikkersadel.
Høres kjent ut, de klarer ikke å samarbeide mellom forskjellige klubber innen samme idrett heller... For noen år siden ville skiklubbene her bygge skiskytteranlegg i vestmarka. Fra Hole ble det tilbudt et samarbeid om å legge et felles anlegg på Sollihøgda som er det mest snøsikre stedet vi vel har i Asker og Bærum.
Men NEI! Helt uaktuelt. Alt for langt unna og det ville ikke bli VÅRT anlegg.
Selv om det for størstedelen av medlemmene sannsynligvis ville ta kortere tid å kjøre til Sollihøgda på motorvei enn det tar å tråkle seg opp til Franskleiv.
Fasiten endte med anlegg som nærmeste nabo til utfartsparkeringen, med skyteretning mot veien (og mot syd - rett mot sola) der alle som skal til markastuene går, og selvfølgelig et stort snøproduksjonsanlegg fordi det jo ikke er snøsikkert nok der. Og snøproduksjon har nå begynt å spre seg ut av arenaen utover på løypene i nærheten så det skal være "noe å gå på".
Selvfølgelig klarer man ikke å samarbeide med lokale krefter heller, så nå bygger Asker Skiklubb sitt eget anlegg på Solli, det ligger dog noe bedre avskjermet i forhold til "almennheten", men der kommer det også til å skape store trafikale problemer ved renn.
Nikkersadel er ordet ja. Og sier man noe i mot så får man hele nasjonalromantikken mot seg og fremstår som en slags sosiopat - Uten skiheltene hadde vi ikke hatt gull!!!
Men jeg må tilstå at jeg hadde klart meg fint uten en norskt gull.
Har ikke det området bare vært vått og kjipt omtrent hele sommeren? Det er jo et drøss av stier rundt der som er urørt av den inngripenen og man kan fortsatt sykle på kryss og tvers?
Mye grining her om at skiforeningen og deres støttespillere legger forholdene til rette for langrenn
Dette bør jo være en glimrende annledning for sykkelklubber å få tilrettelagt for XC-løyper sommerstid ? ser jo at det er flere ritt som går gjennom det som brukes som skitrasseer om vinteren
Mye grining her om at skiforeningen og deres støttespillere legger forholdene til rette for langrenn
Dette bør jo være en glimrende annledning for sykkelklubber å få tilrettelagt for XC-løyper sommerstid ? ser jo at det er flere ritt som går gjennom det som brukes som skitrasseer om vinteren
Bygge doseringer, hopp og steinrøyser på sagflis/barkeveiene dems? Det blir de nok veldig glade for
Bygge doseringer, hopp og steinrøyser på sagflis/barkeveiene dems? Det blir de nok veldig glade for
når du ser hva som omtales som terrengpartier i Birken så tror jeg nok en tilrettelagt skiløype er godt nok "terreng" for mange, det er stor forskjell på XC sykling og å sykle i sykkelparker.