Liten oppdatering og nytt spørsmål.

Voice Access funka ikke. Jeg fant en programvare for nettbrettet hennes som heter Oscar for Seniors. Midt i blinken. Innebygget kabal og vi kan ringe henne på videosamtale uten at hun trenger å svare. Vi dukker bare opp på skjermen hennes og hun stråler som en sol når hun ser oss. Og for å ringe oss trenger hun bare å trykke på et stort bilde av oss.
Utfordringen er at nettbrettet må stå med skjermen på hele tiden. Det har vi også løst med en lang kabel og disabling av skjermsparer, men problemet er at personalet på sykehjemmet ikke klarer å ta i mot beskjeder om at det skal stå på hele tiden, så de slår det av og legger det vekk, så er løsningen nede frem til vi besøker henne neste gang. Jeg forstår at det ikke kan stå på slik om natten, men pleierne er ikke interessert i å starte opp nettbrettet for henne om morgenen. Så vi ga opp denne løsningen. Mulig vi skal prøve den igjen nå som hun har flyttet fra korttids-senter til permanent plass. De virker mer oppegående på det nye stedet.
Men nå har vi en annen utfordring. Hun har fått ødelagt telefonen sin og ønsker seg en ny telefon som er enkel å bruke, gjerne ganske stor og med store knapper. Vi har sett på alt av Doro-telefoner og de er enten for små eller for kompliserte. Fingrene hennes er ikke i stand til å trykke på masse knapper. De Doroene med fysiske hurtigvalg (f. eks. Doro 780X) er egentlig midt i blinken, men kan kun ringe til de tre forhåndsprogrammerte knappene. Så det er ikke aktuelt.
Så jeg prøver å finne noe ala denne:
https://www.computersalg.no/i/3431507/tiptel-ergophone-12-dect-telefon - men den er for fast-telefoni, noe som ikke er et alternativ. Noen som vet om noe tilsvarende som kan brukes over mobilnett?