Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nettbrett for funksjonshemmet mor

Nettbrett for funksjonshemmet mor #2631127 02/10/2020 06:57
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Mamma har en nakkeskade som gjør at hun er 100% pleietrengende til det nivået at hun må mates. Hun har ett nettbrett, et helt standard Huawei mediapad hvor hun har klart å legge kabal når noen har hjulpet henne med å låse opp nettbrettet og starte kabalen hun har ønsker å legge.

Så døde pappa for en drøy måned siden og det viser seg nå at han nok har hjulpet henne mer i bruken av nettbrettet enn vi visste om, for nå klarer ikke mamma å bruke nettbrettet lenger. Hun klarer å flytte kortene oppå hverandre og starte nye spill, men hvis hun kommer borti noe annet enn kortene på skjermen trenger hun hjelp for å komme seg vekk fra menyer, notifications, osv. Det blir en for stor belastning på pleierne på sykehjemmet.

Hun er nå på sykehjem (midlertidig plass i påvente av permanent langtidsplass) og kjeder vettet av seg. Dagene består av å se på på TV, duppe av i rullestolen og ha lite stimulerende samtaler med de andre beboerne på sykehjemmet. Forhåpentligvis blir dette bedre når hun kommer seg vekk fra den midlertidige plassen på korttidssenteret.

Jeg har nå forsket litt på Voice Access, som jeg tror hun kan klare å bruke. Jeg har prøvd å snakke til nettbrettet med forvridd stemme, visket til det, snakket lavt, osv og nettbrettet har 100% suksess på gjenkjenning av hva jeg sier. Voice access fungerer slik at elementer som kan trykkes på får et nummer på seg på skjermen og man sier dette nummeret for å trykke der. Med en blåtannmus koblet på klarer hun også å låse opp skjermen bare ved å dytte på musa. Men dette stopper når hun kommer inn i apper. Da må man bruke fingeren igjen.

Så jeg trenger tips om apper/spill, helst kabal-lignende som lar seg styre av stemmen. Noen som vet om noen? Eventuelt om det finnes egne nettbrett som er tilpasset hennes situasjon. Har forsøkt å lete på nettet, men finner nesten bare tilpasninger for svaksynte og hørselshemmede.

Redigert av Raskall; 02/10/2020 07:02.
Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: Raskall] #2631151 02/10/2020 08:21
Z
zabel Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Hvis du ikke får noe tips her kan du kanskje høre med Nav Hjelpemiddelsentral? Nå er de neppe noen spilleksperter, men de kan kanskje ha noen tips til andre løsninger?

Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: zabel] #2631156 02/10/2020 08:29
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: zabel
Hvis du ikke får noe tips her kan du kanskje høre med Nav Hjelpemiddelsentral? Nå er de neppe noen spilleksperter, men de kan kanskje ha noen tips til andre løsninger?

Kan høre med dem, ja. Skal kontakte dem ang. KOMP i dag og kan jo høre i samme slengen om de har noen tips.

Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: Raskall] #2637689 12/11/2020 12:08
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Liten oppdatering og nytt spørsmål. ICON_SMILE

Voice Access funka ikke. Jeg fant en programvare for nettbrettet hennes som heter Oscar for Seniors. Midt i blinken. Innebygget kabal og vi kan ringe henne på videosamtale uten at hun trenger å svare. Vi dukker bare opp på skjermen hennes og hun stråler som en sol når hun ser oss. Og for å ringe oss trenger hun bare å trykke på et stort bilde av oss.

Utfordringen er at nettbrettet må stå med skjermen på hele tiden. Det har vi også løst med en lang kabel og disabling av skjermsparer, men problemet er at personalet på sykehjemmet ikke klarer å ta i mot beskjeder om at det skal stå på hele tiden, så de slår det av og legger det vekk, så er løsningen nede frem til vi besøker henne neste gang. Jeg forstår at det ikke kan stå på slik om natten, men pleierne er ikke interessert i å starte opp nettbrettet for henne om morgenen. Så vi ga opp denne løsningen. Mulig vi skal prøve den igjen nå som hun har flyttet fra korttids-senter til permanent plass. De virker mer oppegående på det nye stedet.

Men nå har vi en annen utfordring. Hun har fått ødelagt telefonen sin og ønsker seg en ny telefon som er enkel å bruke, gjerne ganske stor og med store knapper. Vi har sett på alt av Doro-telefoner og de er enten for små eller for kompliserte. Fingrene hennes er ikke i stand til å trykke på masse knapper. De Doroene med fysiske hurtigvalg (f. eks. Doro 780X) er egentlig midt i blinken, men kan kun ringe til de tre forhåndsprogrammerte knappene. Så det er ikke aktuelt.

Så jeg prøver å finne noe ala denne: https://www.computersalg.no/i/3431507/tiptel-ergophone-12-dect-telefon - men den er for fast-telefoni, noe som ikke er et alternativ. Noen som vet om noe tilsvarende som kan brukes over mobilnett?

Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: Raskall] #2637703 12/11/2020 12:55
gare Offline
More than words
More than words
Er 2G godt nok?? (spør fordi jeg ikke vet), i så fall kan kanskje dette være noe? Doro-alternativ??

Utover det synes jeg det høres rimelig dårlig ut å ikke kunne trykke inn en knapp eller to på et nettbrett om morgenen …

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: gare] #2637761 12/11/2020 19:56
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: gare
Er 2G godt nok?? (spør fordi jeg ikke vet), i så fall kan kanskje dette være noe? Doro-alternativ??

Utover det synes jeg det høres rimelig dårlig ut å ikke kunne trykke inn en knapp eller to på et nettbrett om morgenen …

Kjøpte denne i dag. Fullstendig ubrukelig, dessverre. Som fryktet. Hun har en Doro klapptelefon som hun klarer å bruke, men hun mister den når hun skal prate. Så jeg skal prøve å lære henne å slå på høytalende når hun skal snakke, så slipper hun å holde den.

Re: Nettbrett for funksjonshemmet mor [Re: Raskall] #2637846 13/11/2020 10:10
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Raskall
Liten oppdatering og nytt spørsmål. ICON_SMILE
Så jeg prøver å finne noe ala denne: https://www.computersalg.no/i/3431507/tiptel-ergophone-12-dect-telefon - men den er for fast-telefoni, noe som ikke er et alternativ. Noen som vet om noe tilsvarende som kan brukes over mobilnett?

Hva med den i kombinasjon med en Fasttelefon -> GSM adapter?

Moderator  support