Alle på fulldempet i verdenscup mtb
|
Alle på fulldempet i verdenscup mtb
01/10/2020 10:40
|
Gulesider
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så på short track på tirsdagens wc fra Nove mesto. Og ser at samtlige kjører fulldempet. Både kvinner og menn. Jeg mente den løypa ropte etter stiv bakpart. Hva er det jeg ikje har fått med meg her.
|
|
|
Re: Alle på fulldempet i verdenscup mtb
[Re: Gulesider]
01/10/2020 10:53
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Så på short track på tirsdagens wc fra Nove mesto. Og ser at samtlige kjører fulldempet. Både kvinner og menn. Jeg mente den løypa ropte etter stiv bakpart. Hva er det jeg ikje har fått med meg her. Helt åpenbart flere ting, som du riktig påpeker. La meg ta det forumtekniske først: Du har postet under avdelingen for smale hjul og krøllestyre. Din spørsmålsstilling hører hjemme under Ymse i avdelingen for knastedekk. Velger å legge på en smiley for godt humørs skyld: :-)
Ut på tur!
|
|
|
01/10/2020 10:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Så på short track på tirsdagens wc fra Nove mesto. Og ser at samtlige kjører fulldempet. Både kvinner og menn. Jeg mente den løypa ropte etter stiv bakpart. Hva er det jeg ikje har fått med meg her. Mener bestemt jeg så minst én halvdemper i det feltet, men mulig jeg så feil. Hun som knakk stemmet, for eksempel. Edit: Startnummer 18 er i hvert fall hardtail i dag, så da var det vel det i kortbanerittet også (ref. innlegget til Øyvind under).
Redigert av Øyvind V; 01/10/2020 11:41.
|
|
|
01/10/2020 11:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så på short track på tirsdagens wc fra Nove mesto. Og ser at samtlige kjører fulldempet. Både kvinner og menn. Jeg mente den løypa ropte etter stiv bakpart. Hva er det jeg ikje har fått med meg her. Et poeng som du kanskje ikke har fått med deg er at man må sykle med samme sykkel i short-track-rittet som i det etterfølgende rundbanerittet short-track-rittet fungerer som seeding til. Det sykles derfor short-track med den sykkelen som er best egnet til rundbanerittet to dager senere, ikke nødvendigvis hva som er best egnet til å vinne short-track-rittet separat. Noen vil kanskje spekulere i dette og sykle med short-track-egnet verktøy for å sikre seg poeng og startposisjon på bekostning av egnethet i rundbanerittet, men det ser ikke ut til at dette blir gjort i særlig grad. Fulldemperne er nå uansett så effektive at det ikke er noe å hente på sykle med en 500-800 gram lettere hardtail. I hvert fall ikke i short-track-løyper med ganske få høydemeter.
Redigert av sykkeloyvind; 01/10/2020 14:09.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
01/10/2020 11:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
En annen ting ang. sykkeltype/oppsett: Hvorfor kjører de ikke med dropperpost? "Alle" sier jo at dette er noe man MÅ ha, men det ser ut som damene i hvert fall klarer seg fint i ganske bratt og teknisk terreng uten.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
01/10/2020 12:16
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En annen ting ang. sykkeltype/oppsett: Hvorfor kjører de ikke med dropperpost? "Alle" sier jo at dette er noe man MÅ ha, men det ser ut som damene i hvert fall klarer seg fint i ganske bratt og teknisk terreng uten. De fleste tester nok løypa med og uten. Klarer de ikke å sykle noe fortere nedover med enn uten lar de det være. En ting til som kan gå i stykker, samt 250 gram ekstra vekt. Ikke alle løyper har partier der senkepinne utgjør en forskjell.
|
|
|
01/10/2020 12:35
|
Gulesider
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Aha må bruke samme sykkel ja. Det burde jeg husket. Det er jo et veldig godt poeng takk.
|
|
|
01/10/2020 12:35
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Kult info ang shorttrack og seeding + sykkel. Takk for infoen Øyvind!
|
|
|
01/10/2020 12:42
|
Gulesider
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg begynner også nå å tenke at ‘ulempene’ med fulldempet er så å si borte. Så fordelene / egenskapene med det gir deg mer totalt sett. Vekt på ramme er viktig tror jeg men ikke på langt nær så viktig som det var tidligere.
|
|
|
01/10/2020 12:48
|
OHD
Medlem
|
Medlem
Laura Stigger kjørte en HT fra Specialized i de 2 første rittene og kom i dag inn på en sterk 5. plass.
Instragram - #happywheel_bikes
|
|
|
01/10/2020 14:10
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
01/10/2020 14:12
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kult at Avancini sykler med skygge på hjelmen. Kanskje smart når det er så gjørmete.
|
|
|
02/10/2020 06:54
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Morsomme ritt både shorttrack og rundbane. Gøy med nye unge fjes som dominerer. Tragisk å ikke se de norske utøverne i løyper som burde passet dem bra. At ikke Norge skal delta i WC, WM og EM er veldig spesielt. Argumentet med smittevernsituasjonen til NCF kjøper jeg ikke helt. Smitteverntiltakene i de nevnte land er helt på høyde med Norge. Hvis vi trekker en parallell til årets Tour de France så var det lite folk i start/målområdet i forhold til folkefesten i Frankrike naturlig nok da dette er ett noe mindre arrangement. Det var heller ikke tilskuere langs løypene. Synes arrangøren i Nove Mesto hadde gjort en meget god jobb for å trygge utøverne. Tipper dette heller er økonomisk motivert, i malstrømmen av en organisasjon som har vært skakkjørt i sin økonomiske ledelse i årevis.
Under fra NCF sine sider: Norges Cykleforbund har besluttet at Norge ikke deltar i de kommende WC, VM og EM i terrengsykling.
Beslutningen er tatt på bakgrunn av den generelle smittesituasjonen i Tsjekkia, Østerrike og Sveits, sett i sammenheng med de lokale smittevernstiltakene. Under WC i Tsjekkia, oppfattes tiltakene som svært mangelfulle av vårt medisinske støtteapparat.
Det er ulik praksis på hvordan UCI følger opp sine arrangementer når det kommer til smittevern. I landeveisritt er det svært streng praksis, i motsetning til tiltakene for terrengsykkelritt. Norges Cykleforbund har gjentatte ganger etterspurt nødvendig informasjon, for å sikre at våre utøvere og støtteapparat kan delta på en trygg måte. «Sikkerheten til våre utøvere og støtteapparat kommer alltid i første rekke», sier landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter.
Informasjonen vi har fått fra arrangør og det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har kommet sent og er etter vår mening mangelfull. En av årsakene til at vi ikke deltar, er bl.a. at det skal være frivillig å teste seg for utøvere og støtteapparat i forkant av arrangementene. Vi vil derfor ikke vite hvilke utøvere som har testet seg eller ikke.
I skrivende stund er det uklart hvilke konsekvenser situasjonen vil få for våre utøvere i 2021-sesongen. Vi kan gå glipp av mange UCI poeng som vil få betydning for kommende sesong. UCI har nå sendt ut en undersøkelse, hvor nasjonene kan gi sin tilbakemelding. Et av forslagene i undersøkelsen er at UCI rankingen for neste sesong skal basere seg på rankingen pr. 3. mars 2020.
Norges Cykleforbund mener dette forslaget er den eneste fornuftige løsningen slik rittsesongen har utviklet seg, og vil gi en klar tilbakemelding til UCI.
For eventuelle spørsmål, kontakt landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter på Eddy.Knudsen@sykling.no
|
|
|
[Re: OHD]
02/10/2020 07:09
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Laura Stigger kjørte en HT fra Specialized i de 2 første rittene og kom i dag inn på en sterk 5. plass. Hun kjørte teknisk veldig bra det jeg kunne se - kom opp de slimete steinene flere ganger enn de fleste. Blir spennende å følge henne videre. Imponert over Andreassen. Han så ut til å ha stålkontroll a la Nino, selv om han innrømmet at det var tøft å finne plass på den første runden. Rask overalt, og taktisk helt strøken kjøring.
|
|
|
[Re: ahs]
02/10/2020 11:56
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
En av årsakene til at vi ikke deltar, er bl.a. at det skal være frivillig å teste seg for utøvere og støtteapparat i forkant av arrangementene. Vi vil derfor ikke vite hvilke utøvere som har testet seg eller ikke.
Altså akkurat som i norske ritt hvor landslagsutøvere allikevel har deltatt.
|
|
|
02/10/2020 13:05
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
03/10/2020 10:03
|
sls
Veteran
|
Veteran
Morsomme ritt både shorttrack og rundbane. Gøy med nye unge fjes som dominerer. Tragisk å ikke se de norske utøverne i løyper som burde passet dem bra. At ikke Norge skal delta i WC, WM og EM er veldig spesielt. Argumentet med smittevernsituasjonen til NCF kjøper jeg ikke helt. Smitteverntiltakene i de nevnte land er helt på høyde med Norge. Hvis vi trekker en parallell til årets Tour de France så var det lite folk i start/målområdet i forhold til folkefesten i Frankrike naturlig nok da dette er ett noe mindre arrangement. Det var heller ikke tilskuere langs løypene. Synes arrangøren i Nove Mesto hadde gjort en meget god jobb for å trygge utøverne. Tipper dette heller er økonomisk motivert, i malstrømmen av en organisasjon som har vært skakkjørt i sin økonomiske ledelse i årevis.
Under fra NCF sine sider: Norges Cykleforbund har besluttet at Norge ikke deltar i de kommende WC, VM og EM i terrengsykling.
Beslutningen er tatt på bakgrunn av den generelle smittesituasjonen i Tsjekkia, Østerrike og Sveits, sett i sammenheng med de lokale smittevernstiltakene. Under WC i Tsjekkia, oppfattes tiltakene som svært mangelfulle av vårt medisinske støtteapparat.
Det er ulik praksis på hvordan UCI følger opp sine arrangementer når det kommer til smittevern. I landeveisritt er det svært streng praksis, i motsetning til tiltakene for terrengsykkelritt. Norges Cykleforbund har gjentatte ganger etterspurt nødvendig informasjon, for å sikre at våre utøvere og støtteapparat kan delta på en trygg måte. «Sikkerheten til våre utøvere og støtteapparat kommer alltid i første rekke», sier landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter.
Informasjonen vi har fått fra arrangør og det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har kommet sent og er etter vår mening mangelfull. En av årsakene til at vi ikke deltar, er bl.a. at det skal være frivillig å teste seg for utøvere og støtteapparat i forkant av arrangementene. Vi vil derfor ikke vite hvilke utøvere som har testet seg eller ikke.
I skrivende stund er det uklart hvilke konsekvenser situasjonen vil få for våre utøvere i 2021-sesongen. Vi kan gå glipp av mange UCI poeng som vil få betydning for kommende sesong. UCI har nå sendt ut en undersøkelse, hvor nasjonene kan gi sin tilbakemelding. Et av forslagene i undersøkelsen er at UCI rankingen for neste sesong skal basere seg på rankingen pr. 3. mars 2020.
Norges Cykleforbund mener dette forslaget er den eneste fornuftige løsningen slik rittsesongen har utviklet seg, og vil gi en klar tilbakemelding til UCI.
For eventuelle spørsmål, kontakt landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter på Eddy.Knudsen@sykling.no Det er jo smittevern ifm reise, opphold, bespisning etc som er viktigst, ikke hvorvidt konkurrentene smittetestes og at tilskuere er på behørlig avstand. Stor økning i idrettsutøvere som smittes om dagen og uten klart beskrevne tiltak lokalt er det riktig å ikke delta. Man kan ikke reise og gamble på at den lokale logistikken er bra nok
Redigert av sls; 03/10/2020 10:05.
|
|
|
[Re: sls]
03/10/2020 14:00
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo smittevern ifm reise, opphold, bespisning etc som er viktigst, ikke hvorvidt konkurrentene smittetestes og at tilskuere er på behørlig avstand. Stor økning i idrettsutøvere som smittes om dagen og uten klart beskrevne tiltak lokalt er det riktig å ikke delta. Man kan ikke reise og gamble på at den lokale logistikken er bra nok Reise gjør man jo også til Italia, Frankrike eller andre steder for å sykle landeveisritt. Spise gjør de vel uansett i leiligheten, ikke ute på byen. Hvilken logistikk er det du tenker på?
|
|
|
[Re: magnusc]
03/10/2020 17:35
|
sls
Veteran
|
Veteran
Det er jo smittevern ifm reise, opphold, bespisning etc som er viktigst, ikke hvorvidt konkurrentene smittetestes og at tilskuere er på behørlig avstand. Stor økning i idrettsutøvere som smittes om dagen og uten klart beskrevne tiltak lokalt er det riktig å ikke delta. Man kan ikke reise og gamble på at den lokale logistikken er bra nok Reise gjør man jo også til Italia, Frankrike eller andre steder for å sykle landeveisritt. Spise gjør de vel uansett i leiligheten, ikke ute på byen. Hvilken logistikk er det du tenker på? Poenget er vel at arrangøren ikke kunne redegjøre for smittevern under oppholdet. Mulig det er trygge rammer der, men beslutningen måtte jo tas basert på den informasjonen som forelå i forkant. Viktig å husket at informasjonen jeg har fått gjennom idrettsleger tyder på at man neppe forblir toppidrettsutøver etter en middels hard koronainfeksjon. Forbundet har som jobb å ivareta det risikobildet for utøverne. Ikke ulikt at halve landet fremdeles er på hjemmekontor.
|
|
|
04/10/2020 21:42
|
Gulesider
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dansken imponerte ja.
En bra uke med veldig bra løype som inneholder det meste. Man må bare like den løypa. Og det er helt rått at de holder det konstante trøkket alle rundene.
Vet ikke hva dere mener om shorttrack. Man skal være gal for å trenge seg foran i starten. Men jeg får en følelse av at det favoriserer noen når det gir startnummeret på normal lengden. Det ødelegger litt for de som er mere i kategorien lettvekter/slitere. Man skal fikse begge deler. Synes spesielt herreklassen var konge i dag.
|
|
|
05/10/2020 06:22
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Dansken imponerte ja. Synes spesielt herreklassen var konge i dag. Tidligere har familien satt mer pris på jenteklassen - det har vært litt mer tydelige personligheter, og mer interessante fighter. I går var det snudd på hodet, og det var så moro å se at Avancini endelig fikk pucken i mål. Vi fant ut hvor mye vi har savnet å se rittene live. Red Bull TV, og spesielt kommentatorene, gjør en fenomenal jobb her. Håper på normalisering til neste år.
|
|
|
06/10/2020 10:19
|
ahs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
06/10/2020 10:36
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Kjempefin sykkel! Lurer litt på størrelsen: Ser det er en small. Rytter er 163. Uansett hvilken benlengde jeg prøver i størrelsesguiden til Canyon kommer jeg enten ut med at lengden er utenfor normalområdet ("sjekk en gang til"), eller at jeg er utenfor området for anbefalt justering av setepinnen. På sykkelen det lenkes til er setet "lavt", i hvert fall sett ift. styret (om man sammenligner med oppsettet mennene kjører med).
Hadde en XS-ramme vært bedre for Prevot?
|
|
|
06/10/2020 11:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kjempefin sykkel! Lurer litt på størrelsen: Ser det er en small. Rytter er 163. Uansett hvilken benlengde jeg prøver i størrelsesguiden til Canyon kommer jeg enten ut med at lengden er utenfor normalområdet ("sjekk en gang til"), eller at jeg er utenfor området for anbefalt justering av setepinnen. På sykkelen det lenkes til er setet "lavt", i hvert fall sett ift. styret (om man sammenligner med oppsettet mennene kjører med).
Hadde en XS-ramme vært bedre for Prevot? Mange av jentene har setet i omtrent samme høyde som styret. Det ser ut til å fungere bra for PFP. Jeg vil tippe at hun har prøvd XS for sikkerhets skyld.
|
|
|
06/10/2020 11:39
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hadde en XS-ramme vært bedre for Prevot? Mange av jentene har setet i omtrent samme høyde som styret. Det ser ut til å fungere bra for PFP. Jeg vil tippe at hun har prøvd XS for sikkerhets skyld. Glemte et viktig poeng i sta: Det ser ikke ut til at Canyon har XS-ramme. Derav spørsmålet om XS kanskje ville vært bedre, MEN, siden de har bare S så må det bli det (...selv om det kanskje ikke er helt optimalt).
|
|
|
06/10/2020 11:52
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Styret hadde vel uansett ikke blitt noe lavere ettersom det er hjulstørrelsen (ikke størrelsen på sykkelen) som gjør at styret i utgangspunktet må være så høyt på de små syklene.
|
|
|
[Re: magnusc]
07/10/2020 10:48
|
Gulesider
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Sant. Vet ikke om høyde styre vs sete er så viktig lengre egentlig. I en teknisk løype. (Det er ikke Birken dette her)
|
|
|
07/10/2020 11:26
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sant. Vet ikke om høyde styre vs sete er så viktig lengre egentlig. I en teknisk løype. (Det er ikke Birken dette her) Det har jo også en effekt på hvor lett det er å løfte forhjulet og å få vekt over forhjulet i tekniske partier nedover. Men det ser ut til å fungere bra for PFP uansett.
|
|
|
19/10/2020 09:55
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words