Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sure medtrafikanter

Sure medtrafikanter #2630401 27/09/2020 19:49
F
Felix Krull Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
F
På vei nedover fra Heimdal til Klett i Trondheim, ble jeg i dag trakassert av en lite blid motorsyklist med ryggmerke. Han var ikke fornøyd med at jeg lå i veibanen i nedoverbakken og ga svært tydelig uttrykk for at jeg burde benyttet den parallelle sykkelstien. Vi snakker truende tilrop og ultratett forbikjøring. Jeg kunne selvsagt argumentert for at jeg opplever det som tryggere å ligge i veien når farten overstiger 40 km/t, men noe sa meg at en dialog om emnet hadde lite for seg der og da.

Er dette noe andre opplever ofte? Sinte medtrafikkanter i Trondheim eller andre steder?

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630402 27/09/2020 19:53
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Er vel utallige tråder om temaet. For min del har det blitt bedre her i Tromsø nå, enn når jeg begynte å sykle til jobb i 2007.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630409 27/09/2020 20:47
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har ikke opplevd noen dårlige situasjoner med motorsyklister ennå, men har blitt tutet på flere ganger av lastebiler. De har jo så høyt volum på hornet også.. Det skjer vel utelukkende når det er gang- og sykkelvei ved siden av som jeg ikke bruker.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630416 27/09/2020 21:29
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Yrkessjåfører er verst. De har enerett på veien.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630446 28/09/2020 08:44
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Det er utallige tråder om temaet
de aller fleste sjåfører viser hensyn og yrkessjåfører er stort sett eksemplariske,

tullinger finnes det mange av, både bak rattet og i lykra.
noen sliter alltid med sine medtrafikanter, uavhengig av om de sykler eller kjører bil

SV folk er de dårligste bilistene, tett fulgt av de som stemmer Venstre og Ap ICON_SMILE

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Sure medtrafikanter [Re: Brabus] #2630449 28/09/2020 08:52
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Brabus

SV folk er de dårligste bilistene, tett fulgt av de som stemmer Venstre og Ap ICON_SMILE

Stopper du og undersøker partitilhørighet ved observasjon av ikke-adekvat kjøring?

Redigert av Vingleik Vaagal; 28/09/2020 08:52.
Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630453 28/09/2020 09:02
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Av en eller annen grunn så opplever jeg også veldig mange unødvendig tette forbikjøringer av folk på MC og moped. Mest ubehagelige forbikjøring i år var en lang trailer med henger på tur opp mot Høvringen fra Ila med trafikk i mot. Har også blitt forbikjørt unødvendig tett av firmabiler, nå sist av et relativt kjent eiendomsmeglerfirma her i Trondheim. Da blir jeg såpass indignert at jeg sender en mail til selskapet og lurer på om det er vanlig praksis hos de å kjøre på denne måten.

Legger også merke til at mange er mer villige til å kjøre forbi med syklister som kommer i motsatt kjøreretning enn jeg har vært borti i tidligere år.

Redigert av Torrdal; 28/09/2020 09:03.
Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630479 28/09/2020 11:19
R
rosandholm Offline
Medlem
Medlem
R
Sykler mye i Trondheimsområdet og blir sjokkert hver eneste tur. Spesielt strekningen Ila - Flakk begge veiene. Er så mange hårreisende trafikale vurderinger på folk at jeg blir helt matt. Senest i går var det en bil som var 1 meter unna frontkollisjon med en ambulanse fordi han på liv og død skulle forbi meg over en bakketopp.

Jeg klarer heller ikke forstå logikken når de legger seg over gulstripa for å kjøre forbi slik at jeg får under 1 meters klaring til kjøretøyet deres. Tror de at de at kollisjonen blir halvparten så alvorlig hvis de bare krasjer med halve bilen?

Har også opplevd AtB-busser som tuter på meg fordi de ikke kommer seg forbi etter 30 sekunder, taxisjåfører som rekker finger og roper med sidevinduet nede osv.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630494 28/09/2020 12:45
T
Torrdal Online
Entusiast
Entusiast
T
Veldig anekdotisk, men jeg kjøpte en sånn Bontrager Flare for å gjøre meg mer synlig i håp om å redusere tette forbikjøringer, men de gangene jeg har brukt den rundt yttern, og til og med rundt Jonsvannet, har jeg opplevd at forbikjøringene ble verre.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Brabus] #2630515 28/09/2020 15:51
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R

Det var selvfølgelig veldig anekdotisk fra meg, men det siste året har 6 av 8 farlige episoder jeg har opplevd vært med yrkessjåfører. Det hjelper også lite at kjøretøyene de navigerer er tunge og livsfarlige som fy...

Re: Sure medtrafikanter [Re: rusleape] #2630530 28/09/2020 18:27
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: rusleape

Det var selvfølgelig veldig anekdotisk fra meg, men det siste året har 6 av 8 farlige episoder jeg har opplevd vært med yrkessjåfører. Det hjelper også lite at kjøretøyene de navigerer er tunge og livsfarlige som fy...

Er vel fortsatt mer gyldig med anekdotiske bevis enn antatt partitilhørighet.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Vingleik Vaagal] #2630532 28/09/2020 18:45
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Sitat: Vingleik Vaagal
Er vel fortsatt mer gyldig med anekdotiske bevis enn antatt partitilhørighet.

Tolket den kommentaren mer som et, forståelig, stikk til min anekdote, og tar den.

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630544 28/09/2020 20:21
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Når jeg tenker meg om var det en bil som kjørte forbi oss i en sving og holdt på å fronte med politiet. Han ble stoppet litt senere, og politimannen var ikke lavmælt til bilisten når vi syklet forbi.

Re: Sure medtrafikanter [Re: rusleape] #2630615 29/09/2020 11:27
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev

Uenig - synes de med mange hjul har oppført seg veldig bra i sommer.
Min magefølelse sier heller at 7-8 av 10 farlige forbikjøringer skjer av det motsatte kjønn - gjerne de litt unge eller de litt eldre.
(ofte de som også snakker i håndholdt mobil)
Så kan dere gjette hvilket kjønn jeg er....

Re: Sure medtrafikanter [Re: Kjesk] #2630620 29/09/2020 11:46
H
HansC Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: Kjesk

Uenig - synes de med mange hjul har oppført seg veldig bra i sommer.
Min magefølelse sier heller at 7-8 av 10 farlige forbikjøringer skjer av det motsatte kjønn - gjerne de litt unge eller de litt eldre.
(ofte de som også snakker i håndholdt mobil)
Så kan dere gjette hvilket kjønn jeg er....

Jeg vil si at de som oftest kjører forbi med for liten klaring er kvinner, men de som kjører forbi på bakketopp og/eller i 90-100 km/t i 60 sone er menn i mørk Audi/BMW/Tesla.
To ting som irriterer meg er folk som tuter og peker når jeg kjører i veibanen mens det er gang&sykkelsti ved siden av, selvom jeg ikke har vært til hinder for trafikken. Jeg skal liksom ikke ha lov til å sykle i veien. Den andre tingen som er irriterende og potensielt farlig er de som MÅ forbi med en gang. Disse kjører gjerne forbi i svinger og på bakketopper selvom det kun ville tatt 30 sekunder "venting" for å oppnå en sikker for forbikjøring. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt på bakketopper hvor jeg har tatt igjen bilen nede i bakken.

Re: Sure medtrafikanter [Re: HansC] #2630629 29/09/2020 12:07
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: HansC
To ting som irriterer meg er folk som tuter og peker når jeg kjører i veibanen mens det er gang&sykkelsti ved siden av, selvom jeg ikke har vært til hinder for trafikken. Jeg skal liksom ikke ha lov til å sykle i veien. [...]

Møtte engang en traktor på vei ned Bjørndalen fra Heimdal mot Sluppen. Jeg hadde ingen biler bak meg (lå rundt 45 km/t i 60-sonen). Føreren av traktoren (som kjørte langt saktere enn meg) tutet, ga meg fingern og pekte på gang- og sykkelveien. Han hadde intet mindre enn ti biler bak seg...

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630631 29/09/2020 12:09
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Tror ikke vi skal glemme at det finnes svært mange mennesker som til tross for sertifikat er skikkelig dårlige på å kjøre bil. Mange strever med selv de enkleste oppgaver når de kjører bil og skylder på alle andre enn seg selv, også når de selv er delaktige i at situasjoner oppstår. Om det er syklister, andre bilister eller fotgjengere er ikke så viktig.

Mange sliter jo med noe så enkelt som å parkere bilen sin, eller å foreta en forbikjøring av en traktor. Det er også en stor andel mennesker som ikke klarer grunnleggende vei, fart og tid utregninger. Hvordan skal vi forvente at disse menneskene skal kunne kjøre forbi syklister på en trygg måte? Eller i det hele tatt gjennomføre en halvveis fornuftig vurdering? Når de i tillegg mangler selvinnsikt(et stort flertall hevder de kjører bedre enn snittet?) så vil de undervurderer risikoen med egen kjøring.

Å beholde eller få førerkort er i de fleste land, Norge inkludert, alt for enkelt.

Yrkersjåfører klarer ofte å kjøre bil. Men holdninger, risikoforståelse og forståelse av hva som er et tidstap mangler alt for ofte.

Og på toppen av dette har vi endel som kjører i varierende former for rus. Gjerne lastebil (ref. E-18 Lier i går).

Mulig jeg har høye forventninger, men jeg synes f.eks. SLF gjerne kunne vært litt tøffere i språket.

Redigert av Supermann; 29/09/2020 12:10.

Ut på tur!

Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630646 29/09/2020 13:40
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Fotgjengere er ikke langt unna de heller. Jeg traff på årets gullklump i går da jeg fikk beskjed at det var vi syklister som skulle vike for dem og ikke omvendt. Sa hun, mens hun sto på venstre side av gang- og sykkelveien, og sine to hunder i bånd i grøfta på høyre side. Ute av stand til å kontrollere dem siden hun pratet i mobilen.

'...once more, and more intensity!'
Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2630654 29/09/2020 14:23
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Nok en gang blir jeg minnet på at idioter er idioter, uavhengig av kjøretøy. Og ja, jeg har også blitt utsatt for dirrende pekefinger fra de som tror at om det finnes gang/sykkelveg eller fortau så er vi forpliktet til å bruke det (anbefalingen fra vegvesenet mener jeg sier noe som at de som beveger seg raskere enn 26km/t bør ikke være på gsv pga gangtrafikk)

// Too many roads, too little time
Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2631062 01/10/2020 19:12
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Mitt røde flagg er alle typer tysk sedan. Da gambler jeg ikke.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Sure medtrafikanter [Re: Felix Krull] #2631067 01/10/2020 19:40
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg kom syklende i sykkelfeltet her i går:
Det kom en bil ned fra venstre, som selvsagt hadde vikeplikt (både høyreregel og vikepliktsskilt) samt at han ikke hadde noe i sykkelfeltet å gjøre med bilen sin. Han ventet litt med å kjøre ut, før han så meg og tok en demonstrativ sakte-bevegelse med kassebilen sin godt innom sykkelfeltet slik at jeg måtte nesten stoppe opp. Det var ingen andre trafikanter i nærheten, annet enn en bil bak vedkommende....

Redigert av DesmoSkier; 01/10/2020 19:51.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Sure medtrafikanter [Re: DesmoSkier] #2631537 05/10/2020 14:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Da kan vi lett konkludere med at han var slem. Og mot slemminger hjelper lite annet enn en god dose GeirK.
Jeg pleier å vinke påtatt muntert, men helt gjør jeg ikke noe.

LarsB

Moderator  support, Valentino