Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Campagnolo Ultra-torque tilpasning

Campagnolo Ultra-torque tilpasning #2629330 20/09/2020 21:03
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Jeg har flere ganger montert ultra-torque lagre i en Wilier-ramme som krever spacers. I utgangspunktet skal det kun være en washerring på ikke-drevside i tillegg til de to gummipakninger som følger med lagrene. For å unngå slark har jeg brukt ytterligere to pakninger av samme type på innersiden av lagrene, mot skålene. Det løser saken med slark, men fører til motstand i kranken. Det er uavhengig av hvor tight jeg strammer, så jeg antar at det ikke kan være gummi mot begge sider av lagrene, da det hindrer at lageret ruller fritt.
Er det noen som har erfaring med plassering av spacere som funker når krankhuser er noe for bredt?
Hva dere bruker og hvor det er å få tak i? Jeg har eksperimentert med metallspacete fremfor gummi med variert hell.

Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2629349 21/09/2020 06:35
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
Det et vel ikke en washer ring ( eller flere) men en wavy washer ring ( bølgeskive) som tar opp slark i Ultra Torque. Et for bredt krank hus ville ført til mer friksjon og ikke slark? ( for bredt krank hus planfreses). Er det BSA?

Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2629355 21/09/2020 06:50
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Det skal ikke være noe annet i koppene enn den ene O-ringen i sporet sitt. Når kranken monteres skal bølgeskiven legges mellom kopp og lager på venstre side.
Dersom krankhuset er utenfor spec (for smalt) må det fores ut mellom krankhus og kopper, ikke inni koppene. Dersom krankhuset er for bredt må det freses smalere.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2630160 25/09/2020 08:23
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Takk for svar. Jeg vil tro det er for bredt krank hus, ettersom slark kommer bort med utforing inni koppene. Utforing utenpå koppene var en god idé. Det skal jeg forsøke.

Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2630163 25/09/2020 08:32
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
E
Espen E.V Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Registrert: May 2010
Innlegg: 142
Det stemmer at det er en bølgering. Antakeligvis er det BSA, om ikke ITA. Det er en Wilier fra 2007, som er ombygd. Jeg skrur bakover på begge skåler. Uansett er det snakk om en utenpåliggende skåler, noe det ikke var opprinnelig på sykkelen.

Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2630214 25/09/2020 11:41
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Linksgjenget på drevsiden: BSA. Skal måle 68 mm. Husker ikke hvilken toleranse Campa krever. Du finner spec hos dem.


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Campagnolo Ultra-torque tilpasning [Re: Espen E.V] #2630503 28/09/2020 13:27
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
hinault Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2011
Innlegg: 978
Slark betyr at rammen ( krankhuset) er for smal: du trenger bare å montere det som det skal uten ekstra skiver eller pakninger, skru kranken med riktig moment for å så å skru utover den ene koppen inntil du har tatt opp det som er av slark. ( Loctite blir nok viktig for en varig løsning eller evt. en passende skive mellom koppen og krankhuset men den kan bli vanskelig å oppdrive)


Moderator  support, Valentino