Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Bortvist fra friidrettsbanen

Bortvist fra friidrettsbanen #2629055 18/09/2020 09:23
A
Asterix Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
I går kveld hadde jeg planer om å ta noen raske løpedrag på friidrettsbanen på Lambertseter, men hadde ikke før kommet meg på tartanen før en lite hyggelig fyr stoppet meg og skrek av banen var STENGT! Portene stod da vitterlig vid åpne, men banen var vistnok stengt pga trening. Antar det var ca 10-15 unger totalt på anlegget hvor de fleste trente lengdehopp eller kulekast. Det var helt umulig å diskutere med denne treneren (rimelig usmakelig fyr...), så jeg gav opp hele greia.

Har en vilkårlig trener for et idrettslag rett til å bortvise folk som ønsker å benytte seg at åpne offentlige anlegg?

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629058 18/09/2020 09:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Min refleksrespons her ville vært "Hvem er det som har stengt den"?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629084 18/09/2020 10:45
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er jo en smittevernsgreie.

Trenerne må ha greie på alle som er tilstede for eventuell smittesporing. Alternativet er at de stenger treningen for ungdommene, de kan ikke ha uvedkommende til stede på treningene. Jeg tipper at friidrettsfolket benytter banene til å varme opp og generell kondisjonstrening når de ikke kaster tungt og langt.

Det finnes ikke gode alternativ for å kaste kule etc i nærheten, men raske løpedrag kan du vel like gjerne ta i Grisern (lokal oppoverbakke)?

Da kan du velge: sitte i sofaen, eller løpe i Grisern, men ikke på friidrettsbanen. Er det så vanskelig da?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629090 18/09/2020 11:02
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Oppga treneren en grunn? Eller sa han bare nei det er stengt?

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Garpen] #2629095 18/09/2020 11:16
A
Asterix Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Sitat: Appelsin
Oppga treneren en grunn? Eller sa han bare nei det er stengt?

Nei, kun at det var stengt på grunn av trening.

Sitat: Garpen
Da kan du velge: sitte i sofaen, eller løpe i Grisern, men ikke på friidrettsbanen. Er det så vanskelig da?

Dette var jo omtrent samme tonen som han jeg møtte på banen hadde... Var det deg jeg traff?

Kunne jo tatt seg bryet med å lukke igjen den svære porten i det minste. Med såpass få folk på banen var det ikke åpenbart for meg at det var fellestrening på gang.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629100 18/09/2020 11:43
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Asterix

Var det deg jeg traff?

Nei, men er det så vanskelig å innrette seg? Forstår du ikke hvorfor det gjennomføres smittevernstiltak eller gjelder bare det "alle andre"?

Tonen kunne sikkert vært en annen og han kunne sikkert lukket porten, men er det så vanskelig å innrette seg? Nordstrand bydel har faktisk litt mindre smitte enn omkringliggende bydeler og det kan godt være at det er på grunn av vilkårlige usmakelige trenere i barneidretten - Chapeau!

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629104 18/09/2020 11:55
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Det Garpen sier! Friidretten har vært eksemplariske i sin håndtering av koronasituasjonen, og sammenlignet med andre idrettet vi sysler med her så gjennomfører de treninger og arrangement klokkerent etter instruksene de har fått. Strengt vil mange synes, men man kan ikke klandre noen for å følge regler.

Sikkert dårlig kommunisert av denne treneren, men folk har litt ekstra høye skuldre i år.

Del stien, skru av Strava
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Garpen] #2629105 18/09/2020 11:56
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Var det deg jeg traff?

Nei, men er det så vanskelig å innrette seg? Forstår du ikke hvorfor det gjennomføres smittevernstiltak eller gjelder bare det "alle andre"?

Tonen kunne sikkert vært en annen og han kunne sikkert lukket porten, men er det så vanskelig å innrette seg? Nordstrand bydel har faktisk litt mindre smitte enn omkringliggende bydeler og det kan godt være at det er på grunn av vilkårlige usmakelige trenere i barneidretten - Chapeau!

Da heter det. "Du kan dessverre ikke trene her fordi jeg har ansvaret for smittevernet" - hvis han virkelig har hjemmel til å bestemme det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: GeirK] #2629108 18/09/2020 12:04
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Var det deg jeg traff?

Da heter det. "Du kan dessverre ikke trene her fordi jeg har ansvaret for smittevernet" - hvis han virkelig har hjemmel til å bestemme det.

Ikke uenig i det. Som sagt: tonen kunne vært en annen. Men kombinasjonen trener i barneidretten og ansvarlig (for smittevern denne gangen) pleier ikke å gå godt sammen med innestemme og normal høflighet. ICON_WINK

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Garpen] #2629115 18/09/2020 12:16
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ikke uenig i det. Som sagt: tonen kunne vært en annen. Men kombinasjonen trener i barneidretten og ansvarlig (for smittevern denne gangen) pleier ikke å gå godt sammen med innestemme og normal høflighet. ICON_WINK

Enig i det.

Har selv hatt tilsynsvakt på den lokale idrettsbanen - og kan bekrefte at det ikke holdt med innestemme. Var flere som overså når jeg snakket høflig til de, og overraskende mange skulle (selv om det hang oppslag fra kommune og idrettslag) begynne å diskutere om hvorfor, og at "det er ledig på den ene fliken der borte", osv.

Tviler ikke på at treneren kunne vært høfligere, men er godt mulig at den manglende høfligheten kommer fordi altfor mange ikke har ønsket å lytte.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Garpen] #2629118 18/09/2020 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg skjønner ikke opplegget. Her i Trondheim sykler guttene til nærmeste fotballbane og spiller av hjertens lyst på fritida - det er bare når det er kamper at vi har adgangskontroll og banevakter for å ivareta smittevernet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629121 18/09/2020 12:35
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare tøys allikevel. Og en avsporing.

Men det minner meg om Dennis Learys klassiske "No cure for cancer" der han skal starte en ny terapitype basert på SHUT THE FUCK UP!

Fra 2:55 her: Morsomt klipp

Om du ikke har sett stand upen er det bare å benke seg ...

Redigert av Garpen; 18/09/2020 12:38. Rediger grunn: Fikk ikke til embedding

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629135 18/09/2020 13:44
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg finner det helt OK at en bane er stengt for andre enn de aktive når det er organisert trening der. Det gjelder uansett smitte eller ikke. Ingen ville finne på å spille mot det ene målet om det er trening på en fotballbane. Svømmehallene stenger for noen baner når klubber har trening. Og så videre, og så videre. Velodromene kommer til å lukke for mamiler når det er trening for barn også.

Jeg finner ikke noe galt i noen ting her, unntatt at treneren ikke klarte å forklare dette til Asterix.

LarsB

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: larsb] #2629145 18/09/2020 16:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: larsb
Det gjelder uansett smitte eller ikke. Ingen ville finne på å spille mot det ene målet om det er trening på en fotballbane.

Nå har jeg akkurat konferert med Axel på 11, som bruker MYE av fritiden sin til å spille uorganisert ballspill på kunstgressbanene i nabolaget. Med mindre hele banen skal brukes, får de beskjed om å holde seg på den delen som ikke brukes til trening.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: GeirK] #2629177 18/09/2020 21:04
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med mindre hele banen skal brukes, får de beskjed om å holde seg på den delen som ikke brukes til trening.

Som @lillosti29 påpekte så har friidretten en annen (riktigere?) tolkning av smittevernshensyn enn en del andre idretter.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Garpen] #2629187 19/09/2020 06:17
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Lillosti29
Det Garpen sier! Friidretten har vært eksemplariske i sin håndtering av koronasituasjonen, og sammenlignet med andre idrettet vi sysler med her så gjennomfører de treninger og arrangement klokkerent etter instruksene de har fått. Strengt vil mange synes, men man kan ikke klandre noen for å følge regler.

Med mindre hele banen skal brukes, får de beskjed om å holde seg på den delen som ikke brukes til trening.

Som @lillosti29 påpekte så har friidretten en annen (riktigere?) tolkning av smittevernshensyn enn en del andre idretter.

Aner jeg noe her?

Uansett, treneren brøt sikkert en friidrettssmittevernsregel selv i det han kom og prøvde å blåse deg av banen, så jeg ville anmeldt ham. Ikke bare ved politiet men også ved friidrettsoverformyndermyndighetene. De siste kommer sikkert til å bruke mye lenger tid til å henlegge saken enn politiet.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Lillosti29] #2629198 19/09/2020 08:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Lillosti29
Strengt vil mange synes, men man kan ikke klandre noen for å følge regler.

Hva konkret sier regelverket om dette?

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629206 19/09/2020 11:03
ventle Online
Besatt
Besatt
Lambertseter IF (som driver banen på Lambertseter) har utarbeidet disse retningslinjene for bruk av banen: https://bloccontent.blob.core.windows.net/files/200000195/1454/2020/9/15/lambertseter-stadion.pdf

mvh Helge
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: GeirK] #2629207 19/09/2020 11:03
Tex Offline
Besatt
Besatt
https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/idrettsanlegg-og-svommehaller/

Dere kan ikke være flere enn 20 mennesker samlet til enhver tid.
Hverdager fra klokken 15:00 og i helgene prioriteres idrettslagenes aktivitet. Det er Oslo idrettskrets som fordeler treningstid til idrettslagene.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629308 20/09/2020 17:49
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
hvis vi ser bort fra Corona sistuasjonen,
en del idrettsanlegg må i perioder stenges for allmenheten når idrettslag trener, gjelder spesielt for ballidretter, hallidretter, skihopp. I alpint er det vanlig at deler av anlegget reserveres, langrennsfolket lokalt breier seg ut i skiløypene to ganger i uka. Kan være greit å slippe småunger som vimser rundt på gresset når gutta kaster diskos eller spyd også. Ser for meg at det kan bli utfordrende å trene en sprintgruppe når det er en gjeng med smygfete førtiåringer som vimer rundt på tartandekket.

Fra mitt ståsted burde det være mulig å sette opp noe skilt som beskriver når banen er stengt og hvorfor, trenere og lagledere har vel rimelig begrenset myndighet - de kan vel be deg om å fjerne deg men de har jo ikke politimyndighet

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629318 20/09/2020 19:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg driver ikke med løping, men for meg er det ganske opplagt at det er den lokale friidrettsklubben som disponerer friidrettsbanen. Og da tenker jeg videre at om det er en gruppe for barn under 12 som er satt opp med treningstid, så er det treneren for barn under 12 som har myndighet til å avgjøre hvem som slipper inn og ikke.

Selvfølgelig kan man holde en hyggelig tone når man bortviser folk, men basert på egen erfaring oppfatter folk det som "aggresivt" e.l. uansett hvordan man forteller dem at de ikke får gjøre som de vil. Legg på at han kanskje er lei av å måtte vise bort voksne, så kan jeg forstå at han kan ha vært lei og dermed blitt oppfattet som krassere enn ment. Og om de han viser bort også vil diskutere med han, og kjører "hvilken myndighet har du?" og "min kontakt i Elden & co ringer sjefen din!" skjønner jeg faktisk om han ikke bare oppfattes krass, men også aktivt ER krass når han viser bort folk..

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Gråstein] #2629320 20/09/2020 19:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gråstein
Og om de han viser bort også vil diskutere med han, og kjører "hvilken myndighet har du?"

Dette løses ved å gi informasjon.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Gråstein] #2629323 20/09/2020 19:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg driver ikke med løping, men for meg er det ganske opplagt at det er den lokale friidrettsklubben som disponerer friidrettsbanen.

Nja, vet inte heller helt hur det är förutom att man i Norge normalt kan träna på en friidrettsbane. Banorna är offentliga och då är det naturligt att alla får bruke dem. Sen om de normalt är stängda vissa tider för träning vet jag inte.

Vi i skiklubben kan inte stänga våra löyper for allmänheten trots att vi har lagt ned en hel del tid och pengar på för eksempel konstsnö for att ta ett eksempel.

Tror att detta tillfället beror på korona och tycker att man ska vara förstående.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629340 21/09/2020 05:35
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
For oss som h stort sett har drevet løping etter ball, så er jo dette hverdagen. Uansett hvor mye en bane er "offentlig anlegg", så er det laget som trener der som har rangen. Selv om det skulle være en ledig flekk i et hjørne, er det bare å akseptere det om treneren sier de kommer til å trenge plassen snart.

I linken over vises det jo tydelig at anlegget er delegert bort til idrettslaget, så virker sammenliknbare.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: GeirK] #2629342 21/09/2020 05:40
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Og om de han viser bort også vil diskutere med han, og kjører "hvilken myndighet har du?"

Dette løses ved å gi informasjon.

Joda, men oppgaven hans på banen er ikke å informere middelaldrende menn, det er å trene barna. Og for hver voksen som vil ha, satt på spissen, skriftlig bekreftelse på mandat, gjennomlest og stemplet av to uavhengige advokatfirmaer, samt gyldig ID så går tiden. (Du kan banne på at de som først spør om myndighet kommer til først å ha oppfølgingsspørsmål for å finne smutthull i reglene, og så begynne med "men jeg skal bare" om de ikke finner dem.)

Så kanskje "løsningen" er at folk som oppsøker et idrettsanlegg respekterer de som har treningstid uten å skape drama?

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Gråstein] #2629356 21/09/2020 06:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Joda, men oppgaven hans på banen er ikke å informere middelaldrende menn, det er å trene barna. Og for hver voksen som vil ha, satt på spissen, skriftlig bekreftelse på mandat, gjennomlest og stemplet av to uavhengige advokatfirmaer, samt gyldig ID så går tiden.

Stråmannsargumentasjon. En plakat ved inngangen er alt som skal til.

Banen er jo åpen for allmennheten mesteparten av tiden. Det er ikke opplagt NÅR den er stengt når det ikke er informasjon ved inngangen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Gråstein] #2629357 21/09/2020 06:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Selv om det skulle være en ledig flekk i et hjørne, er det bare å akseptere det om treneren sier de kommer til å trenge plassen snart.

I linken over vises det jo tydelig at anlegget er delegert bort til idrettslaget, så virker sammenliknbare.

Nei - her var det ingen som brukte den ledige flekken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629362 21/09/2020 07:05
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
GeirK: Så vidt jeg forstår var det ikke du som var der? Så hva vet du om evt mangel på plakat ved inngangen, og hva kidsa brukte banen til?

Du får sende en klage til Oslo kommune om de ikke har merket inngangen godt nok. Reglene ligger i hvert fall her:

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/idrettsanlegg-og-svommehaller/

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Asterix] #2629363 21/09/2020 07:08
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
I følge Lambertseter IF er det satt opp skilt rundt stadion.
Om de etterpå er revet ned eller burde vært enda mer synlig, så er det neppe trenerens feil.

Re: Bortvist fra friidrettsbanen [Re: Gråstein] #2629364 21/09/2020 07:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
GeirK: Så vidt jeg forstår var det ikke du som var der? Så hva vet du om evt mangel på plakat ved inngangen, og hva kidsa brukte banen til?

Jeg vet ikke om det var et skilt ved inngangen - ellers vet jeg at "kidsa" trente lengdehopp og kulestøt.

Trenere kunne på et hvilket som helst tidspunkt valgt å si "Beklager, men du har ikke lov til å være her så lenge vi trener.", men valgte en langt mindre effektiv kommunikasjonsform.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support