Mavic-hjul og kjøpshjelp/forbrukarspørsmål
|
Mavic-hjul og kjøpshjelp/forbrukarspørsmål
16/09/2020 13:40
|
torhhu
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Beklagar ein veldig lang post, men trur eg treng så mange ord for å forklare situasjonen. Og det kan hende at den eigentleg bør stå i ein annan del av forumet, eller inn under ein annan tråd (men det kan eventuelt gjerast dersom det er eit stort behov for å ikkje anonymisera butikken det er snakk om). Her er historia: Eg er på utkikk etter 40-årsgåve til meg sjølv. Har lyst til å oppgradere hjulsettet på landevegssykkel. Har sett på ulike hjulsett og ein lokal sykkelbutikk, la oss kalle den U, med eigne hjulsett har vore aktuell. Eg følgjer difor annonser frå denne butikken på finn.no. I midten av juni annonserar U på finn.no med det eg ser på som eit godt tilbod: eit hjulsett med veileiande pris 20990 kr nedsatt til 9999 kr. I annonsa står det: 50% rabbatt: Mavic Cosmic Pro Carbon UST Disc. 12mm - XDr boss Vanlig pris: 20990 kr Tilbud nå: 9999 krEg sjekkar prisen på Mavic-hjulsett og ser at Mavic Cosmic Pro Carbon SL(!) UST Disc har pris på rundt 21k (2000€), medan "Mavic Cosmic Pro Carbon UST Disc" (som det står i annonsa) har veileiande pris rundt 13,5k (1300€). Eg konkluderar då med at det berre manglar ein SL i annonsa (spørsmål til seinare). Eg må ha Shimano-boss, og vanleg 9 mm QR, og kontaktar butikken (pr e-post) for å sjekke om dette følgjer med. Butikken responderar raskt om at dei har boss og kan byte til det, men ikkje QR-adapter og -koplingar, eller tubeless-ventilar, men det kan bestillast. Eg sjekkar på nettet kva dette kostar og om det kan skaffast i lokal butikk. Kjem fram til at det vil koste 500-1000 kr, litt avhengig av kvalitet på QR-koplingar, men konkluderar med at det (hjulsettet) uansett vil vere eit godt kjøp. Ser og på Mavic sine nettsider at QR-adapter, tubeless-ventil +++ eigentleg skal leverast med dette hjulsettet, men reknar med dette er eit hjulsett butikken har tatt av ein komplett sykkel, og difor den gode prisen. Eg køyrer til den lokale butikken og kjøper hjulsettet (levert utan nokon form for emballasje), får tak i QR-adapter og, i og med at det ser fint ut, syklar nøgd rundt med eit par dagar før det er ferie der sykkelen ikkje får vere med. Ei stund etter ferien ser eg litt nøyare på hjulsettet og ser at det på innsida av eine eika står modellen til hjulsettet. Der står det "Mavic Ksyrium Pro Carbon UST Disc". Hmm, definitivt ikkje det hjulsettet eg trudde eg hadde kjøpt. Eg kontaktar butikk U og ber om at dette må butikken ordne opp i, enten ved å tilby å byte i det hjulsettet eg trudde eg haddde kjøpt ("Mavic Cosmic Pro Carbon SL UST Disc") eller ei annan form for kompensasjon (ikkje nærare spesifisert). Butikk U responderar nokså raskt om at dette kjenner dei ikkje til (sjølv om eg kontakta butikk U i same e-posttråd som ved første kontakt) og må sjekke opp neste veke. Neste veke, og veka etter, går, og eg må kontakte butikk U igjen og be om eit svar då eg kjenner meg lurt og svindla. Butikk U svara så at dette får dei ikkje gjort noko med og at dei ikkje har svindla meg. Eg svarar så igjen og lurer på korleis dei kan forsvare at det å annonsere eit hjulsett med veileiande pris på 13,5 kroner som å vere nedsatt 50 % frå 21000 kr til 9999 kr (ja, 50 % av 21000 er ikkje 9999, men det er no så) og så levere eit heilt anna hjulsett enn a) forventa (Mavic Cosmic Pro Carbon SL UST Disc) og b) annonsert (Mavic Cosmic Pro Carbon UST Disc) ikkje er svindel. Eg ventar framleis på svar frå butikk U. Spørsmål til forumet:* Kan butikk annonsere med vanleg pris 20990 kr og 50 % rabatt på ei vare som har veileiande pris ~13500 kr? * Har eg rett til å kjenne meg lurt og svindla? * Er det urimeleg å anta at det er snakk om ein skrivefeil i annonsa? Eller, er det rimeleg å anta at det var SL-utgåva av hjulsettet det var snakk om? Her an det nemnast at t.d. bike24 har hatt SL-hjulsettet til 1176€ og chainreactioncycles har det pt. til 12680 kr ( https://www.chainreactioncycles.com...l-ust-disc-tdf-wheels-2020/rp-prod193180). Då komplette hjulsett med alt som skal følgje med. * Er det urimeleg å kreve ei eller anna form for kompensasjon? * Har det gått for lang tid frå eg kjøpte hjulsettet (18. juni) til eg meldte frå om at dette var heilt feil (27. august)? * Dersom det er rimeleg å anta at det var SL-utgåva, er det då rimeleg å krevje å få det? * Kan eg i det minste krevje å få det annonserte hjulsettet (Cosmic Pro Carbon UST Disc) i staden for "Ksyrium Pro Carbon UST Disc"? Og, like viktig, kva for eit av dei to hjulsetta ville forumet i så tilfelle hatt?
|
|
|
Re: Mavic-hjul og kjøpshjelp/forbrukarspørsmål
[Re: torhhu]
16/09/2020 13:59
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Det å holde lokale butikkers veiledende priser opp mot utenlandske nettbutikkers priser virker noe optimistisk. Slik jeg har forstått det kan ikke selger oppgi en veiledende pris tatt ut av lufta heller, det må være en pris som varen faktisk er solgt for tidligere (eller noe??).
* Har det gått for lang tid frå eg kjøpte hjulsettet (18. juni) til eg meldte frå om at dette var heilt feil (27. august)? -Nei det synes jeg ikke * Dersom det er rimeleg å anta at det var SL-utgåva, er det då rimeleg å krevje å få det? -Jeg mener ikke det var rimelig å anta dette
* Kan eg i det minste krevje å få det annonserte hjulsettet (Cosmic Pro Carbon UST Disc) i staden for "Ksyrium Pro Carbon UST Disc"? -Ja
(har ikke lest meg opp på forbrukerkjøpsloven)
|
|
|
16/09/2020 14:19
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har heller ikke lest meg opp på forbrukerkjøpsloven, men jeg hadde ikke akseptert dette. Om de skrev Cosmic, hadde førprisen til Cosmic, så mener jeg helt klart du hadde grunn til å tro at du ville få Cosmic - selv om de hadde glemt å skrive SL. Ksyrium og Cosmic er jo to forskjellige produktlinjer fra Mavic. Ser du på nettsiden deres markedsfører de Cosmic som hjul for racing og Ksyrium som hjul for endurance.
Mavic har så ekstremt mange forskjellige hjul og forskjellige benevnelser at det er vanskelig for en forbruker å orientere seg. Da har i alle fall butikken som en profesjonell aktør et ansvar for å markedsføre produktet riktig. Spinn (racing depot) som vel er norsk importør av mavic oppgir jo 10.990 som veil pris for de hjulene du har fått, mens de oppgir 20.990 som veil for de hjulene du trodde du fikk.
Vet ikke hva slags butikk dette er, men hadde jeg opplevd noe sånt hadde jeg 1) forsøkt alle mulige måter på å enten få hevet kjøpet eller få riktig produkt, samt 2) aldri satt mine ben i butikken mer, og sørget for at alle jeg kjenner i sykkelmiljøet hadde fått høre historien.
Håper det ordner seg.
|
|
|
16/09/2020 14:22
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Du har jo fått en helt annen vare enn den som var annonsert, så ja, her bør du kunne heve kjøpet eller få kompensasjon. Du kan sikkert finne ut hva som er veiledende pris på de forskjellige hjulsetta ved å sende mail til importør (ordre@racingdepot.no).
Du kan jo lese paragraf 15 i forbrukerkjøpsloven om tingens egenskaper, mulig dette går innenfor den paragrafen. Hvis ikke er det jo nesten å se på som svindel.
|
|
|
16/09/2020 14:42
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Du har fått annen vare enn annonsert. Stå på krava. Xxl ble tatt for å bruke veil pris på produkter som aldri ave blitt solgt for den prisen, evt juksa til via salgsleder og retur.
|
|
|
16/09/2020 15:17
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
Om det er U**** i oslo det er snakk om, så visste de godt at det var Ksyrium og ikke Cosmic. Cash63 her på forumet var innom for å kjøpe et par Cosmic fra dem tidligere i år, og påpekte at det var ksyrium og ikke cosmic når hjulsettet ble fisket frem - om de ikke endret annonsen etterpå, så må man jo nesten konkludere med at de feilinformerte med vilje.
|
|
|
16/09/2020 16:42
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Tipper det er oss du har kjøpt hjulet hos basert på det sensurerte navnet. Mavic har enormt mange betegnelser og varianter av hjul. Nå er jeg ikke sikker på hvem som har solgt hjulsettet til deg her i butikken, men dette er hjul vi også gjør oppmerksom på at er hjul vi får med sykler hvor kunden bytter det bort med f.eks et annet hjulsett. Derfor selger vi de ut rimelig. Dette har vi gjort i mange år med f.eks Zipp, Fulcrum, Evne osv. Hvis det er sånn at vi har gitt deg feil hjul så må vi få ordnet det. Sjekker opp og kommer med en tilbakemelding.
|
|
|
[Re: bjarnetv]
16/09/2020 18:43
|
cash63
Fersking
|
Fersking
Om det er U**** i oslo det er snakk om, så visste de godt at det var Ksyrium og ikke Cosmic. Cash63 her på forumet var innom for å kjøpe et par Cosmic fra dem tidligere i år, og påpekte at det var ksyrium og ikke cosmic når hjulsettet ble fisket frem - om de ikke endret annonsen etterpå, så må man jo nesten konkludere med at de feilinformerte med vilje. Det stemmer! Jeg var innom og tenkte kjøpe dette hjulsett i Mai da jeg syns dette var ett bra tilbud. Når jeg fikk se dem syns jeg noe ikke stemmte med dette Cosmic settet reagerte på profilhøyden først syns den var for lav, sen fikk jeg syn på Ksyrium merket da skjønte jeg dette var feil hjulsett! Påpekte dette fikk til svar att det var ett hjulsett som hade blitt avplukket fra en annen sykkel???
|
|
|
16/09/2020 19:01
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Ser ut til at butikken ønsker å rydde opp! Bra. Dette er OEM hjul, og sikkert en ærlig feil (fort gjort) Dog skal ikke du lastes av den grunn, så håper du blir happy med løsning. Kkapt svar til din spm. Spørsmål til forumet:* Kan butikk annonsere med vanleg pris 20990 kr og 50 % rabatt på ei vare som har veileiande pris ~13500 kr? Strengt tatt ikke, dersom de ikke faktisk har solgt hjulet til full pris. Her gikk jo Anton Sport på en noe "ufortjent" smell et par år tilbake da de annonserte neste års Cannondale med 20% rabatt. Da ingen var solgt til full pris, ble det saftig bot på 800k om jeg ikke husker feil. Ser flere fortsetter med praksisen selv i dag, og det vet jeg ikke om jeg hadde gjort hadde jeg drevet butikk. * Har eg rett til å kjenne meg lurt og svindla? Svindlet er sterkt ord, men uten tvil fått noe annet enn hva du skulle fått og har betalt for. * Er det urimeleg å anta at det er snakk om ein skrivefeil i annonsa? Eller, er det rimeleg å anta at det var SL-utgåva av hjulsettet det var snakk om? Her an det nemnast at t.d. bike24 har hatt SL-hjulsettet til 1176€ og chainreactioncycles har det pt. til 12680 kr ( https://www.chainreactioncycles.com...l-ust-disc-tdf-wheels-2020/rp-prod193180). Då komplette hjulsett med alt som skal følgje med. Prisene på CRC er uten frakt og mva, men uansett ikke en relevant sammenligning. Skrivefeil er uansett ikle din feil, og det er jo et helt annet sett enn annonsert. * Er det urimeleg å kreve ei eller anna form for kompensasjon? Nei, men hjulsettet er jo knall. Prøv å finne en god løsning med butikk. Der det er alltid best. Gidder du å bruke tid og stå på kravene, så har du klart de sterkeste kortene. og i verste fall * Har det gått for lang tid frå eg kjøpte hjulsettet (18. juni) til eg meldte frå om at dette var heilt feil (27. august)? NEI! Det heter seg at man skal reklamere inne rimelig tid, etter at mangel/feil er oppdaget. I dette tilfelle var du 5 års absolutt reklamasjonsrett fra kjøpsdato, men må melde i fra om feil så raskt som mulig. * Dersom det er rimeleg å anta at det var SL-utgåva, er det då rimeleg å krevje å få det? Det får du neppe. Jeg ville siktet meg inn på kompensasjon og/eller goodies fra butikk. Husk at du har de sterkeste kortene her, og i verste fall krever du å få hevet kjøpet. * Kan eg i det minste krevje å få det annonserte hjulsettet (Cosmic Pro Carbon UST Disc) i staden for "Ksyrium Pro Carbon UST Disc"? Ville sagt samme som over. Og, like viktig, kva for eit av dei to hjulsetta ville forumet i så tilfelle hatt?[/quote] Er du happy med det du fikk, gitt at dere kommer til enighet om kompensasjon? Hvis ikke, krever du heving av kjøp. Andre alternativer hadde jeg ikke beveget meg inn på. Forbrukerrådet har en meget god telefontjeneste dersom du trenger avklaringer eller hjelp. Lykket til, og husk at løsning er å foretrekke fremfor tidkrevende konflikt!. T.
|
|
|
16/09/2020 20:52
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Kjedelig sak som flere bør ta til etterretning, tatt i betraktning av at vi snakker om kapitalvarer her så synes jeg at trådstarter har vært vel kjapp på labben og ikke fulgt med i timen når han var ute å handlet. Bare det at du får hjulsett til 20' løst i hånda burde få alt av alarmklokker til å ringe. Hvis butikken juger på førprisen og lurer deg til å tro at du gjør ett kjempekupp så er vel svindel ett nærliggende ord for meg.
Jeg kjøpte hjulsett fra Bikeshop med 50% avslag, pent pakket i eske, med hjulbag, manualer, garantikort, quickrelease, felgbånd, ekthetsbevis og brede glis hos undertegnede.
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Tommy D.]
17/09/2020 07:36
|
torhhu
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for svar (frå alle). Par kommentarar/oppklaringar: eg er klar over at samanlikninga med pris i (utanlandsk) nettbutikk ikkje nødvendigvis er heilt relevant, det var meir for å vise at det ikkje er uvanleg å sjå det forventa hjulsettet rabattert med 50 % avslag. T.d. opererar CRC med førpris lik veileiande pris i Noreg. Eg er heller ikkje interessert i ei (tidkrevjande) konflikt, og er klar over at det å få byte til SL-hjulsettet kan vere vanskeleg og kanskje urimeleg. Det var difor eg i første e-post til butikken gav dei ei opning med å skrive "eller får ein annan form for kompensasjon.".Eg håpar at dette løyser seg på ein god måte for alle partar, det er ting som tydar på at butikken ynskjer å rydde opp og at det skal kome ei tilbakemelding i løpet av kort tid 
|
|
|
17/09/2020 19:51
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
For å følge opp tråden her så er jeg enige med samtlige i tråden at vi ikke har opptrådd riktig her og tilbakemeldingene til kunden har overhodet ikke vært bra nok. Så her må vi bare legge oss veldig flate. Vi tror og håper vi skal finne en god løsning med kunden. Annonsen var satt inaktiv av meg etter vi ble oppmerksom på feilen da en kunde sa det oss til tidligere, men det har ikke jeg gitt god nok beskjed om videre. Vi har ikke solgt mer enn det ene settet vi hadde. Vårt problem her har vært en litt for hektisk hverdag og vi har ikke fulgt godt nok med i timen på hvor mange modellnavn og modeller Mavic fører. Dog er det veldig viktig for oss å presisere at begrepet svindel er i mine øyne å ta veldig hardt i. Alle butikker gjør feil, og ingen av oss her prøver å gjøre oss til kjeltringer for en sum som er enormt liten for oss som firma, men selvfølgelig veldig stort for en kunde. For å sette det på spissen så hadde vi solgt munnbind hvis det var formålet 
|
|
|
[Re: lim3]
17/09/2020 19:59
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Jeg leser ikke svindel her, og langt derifra. Syntes det er utrolig flott at dere påtar dere å bytte OEM hjul til noe annet for kundene deres, og så selge disse hjulene videre til andre rimelig (vinn - vinn for alle parter). Da er det opplagt uten eske og denslags.
Glipp,/feil må være lov og topp at dere vil rydde opp!
T.
|
|
|
17/09/2020 20:55
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Bra det løser seg.
Er lim3 UNAAS og her hjulene var handlet? Isåfall begynner det jo ikke første gangen dere må beklage her på forumet. Som forsåvidt er lov, men etterhvert blir kundene lei av samme rotet og regla.
|
|
|
17/09/2020 21:07
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Fikk avslag på å oppgradere hjulene på en ny sykkel jeg forhåndsbestilte fra en annen Oslo-butikk (det var for dyrt/mye styr å selge det medfølgende hjulsettet for dem), så Unaas skal i hvert fall ha for at de gidder å godta tilpasninger som gir dem "ekstraarbeid". Men ingen skal beskylde dem for å være den mest ryddige (i dobbeltforstand) butikken i landet 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
|
|