Piggdekk vinteren 2020/21
|
Re: Piggdekk vinteren 2020/21
[Re: KristianGH]
19/12/2020 17:45
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
En kjapp oppdatering på mine Gravdal. Jeg var en tur på dårlig brøytede skogsveier forrige helg (kun bilspor), og syklet til jobb på torsdag på skikkelig holke. -1 grad og regn gjorde sykkelveg til rene skøytebanen. Jeg har også brukt de masse på bar asfalt. Dekkene har klart seg veldig bra hittil. Jeg har ikke pumpet de på en uke, så de holder godt på lufta med Effetto Caffelatex. De triller ikke spesielt mye bedre enn SMW, men er veldig mye mer behagelige å sykle på. Jeg sykler 21 km hver vei til/fra jobb. Ca 150 høydemeter til jobb og 300 høydemeter hjem. Jeg bruker ca 15 min mer hver vei i forhold til 20 grader, tørt og racer om sommeren. Synes ikke det er så galt. Men jeg er sykt lei av å sykle i regnvær nå kjenner jeg. Hadde vært digg med klarvær og noen kuldegrader!
Lars
|
|
|
[Re: Sepeda]
20/12/2020 09:50
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Fotpumpe vil jeg dog ikke anbefale for slangeløst oppsett  Mulig fotpumpe ikke er det beste til slangeløst, men man kan klare seg lenge med det også. Det har i alle fall vært uproblematisk å poppe både GravelKing og Gravdal med min SKS Rennkompressor. Mistenker dog at det er vanskeligere med fotpumpe jo smalere felg og mindre volum man har i dekkene, måtte pumpe som en gærning for å ha sjans til å få det til på racer.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: Magnoos]
20/12/2020 10:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Kjøpte meg et par SMW 35 i fjor. Oppdaget ved omlegging i år at disse er langt stivere enn konas noen år eldre SMW i samme dimensjon. Virker som om Schwalbe nå har overdrevet punkteringsbeskyttelsen og endt opp med et svært lite føyelig og nokså ukomfortabelt dekk. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118950&filename=smartguard.jpg) Visste at Schwalbe for et par år siden introduserte Plus med SmartGuard i høyeste punkteringsbeskyttelse grad 7 for dette dekket, derav dagens navn Marathon Winter Plus. Så vidt jeg vet, fulgte det på så måte etter sommerdekket Marathon Plus. Men interessant å høre at forskjellen er så merkbar. Det viser prisen man dessverre må betale for en så høy grad av punkteringssikkerhet på slangedekk. Også verdt å merke seg at Schwalbe gjør stadig flere av sine dekk, både slangedekk og slangeløse, mer solide for å kunne merke dem som E-25, altså anbefalt for de større og tyngre el-syklene med sperre for motorassistanse på 25 km/t. Marathon Winter er blant disse. Likeså er hele deres tidligere så utmerkede og elskede G-One-familie nå over på grovere og hardere gummi. Sammen med E-25, har de nye dekkene beklageligvis scoret dårlig på rullemotstand, som var å forvente. Vi ser også at stadig flere dekk kommer som E-50. I motsetning til anbefalingen E-25, er E-50 en lovpålagt sertifisering av dekk til bruk for S-Pedelec der fartssperren tar først ved 45-50 km/t. Da er vi over på krav nær alminnelige mopeder. Beklager at jeg kommer trekkende med denne kjepphesten igjen, men det er et av flere utviklingstrekk som viser hvor naivt det er å tro at man kan sette motor på sykkel i massivt omfang, og forvente at det ikke vil påvirke vanlige sykler. Både dekk, komponenter og potensielt rammesett for alminnelige sykler, vil bli tilpasset motor, og dermed ofte tyngre og grovere  En kjapp oppdatering på mine Gravdal. (...) Dekkene har klart seg veldig bra hittil. Jeg har ikke pumpet de på en uke, så de holder godt på lufta med Effetto Caffelatex. De triller ikke spesielt mye bedre enn SMW, men er veldig mye mer behagelige å sykle på. Takk for oppdatering! Hører gjerne mer når når kulda setter inn mer permanent. Teller på knappene selv. Mulig fotpumpe ikke er det beste til slangeløst, men man kan klare seg lenge med det også. Det har i alle fall vært uproblematisk å poppe både GravelKing og Gravdal med min SKS Rennkompressor. Men anerkjente og gode SKS Rennkompressor er jo ikke en fotpumpe, men en gulvpumpe  Det var nettopp overraskelsen over at noen bruker fotpumpe som var grunnlagt for min kommentar. Kanskje torhovl også egentlig mente gulvpumpe?  Når det er sagt, er enda mer effektiv gulvpumpe med trykkammer blant mine Topp 3 mest nyttige kjøp & beste investeringer, i samme klasse som mobil vasker  Finnes flere forskjellige versjoner av begge. Jeg havnet på Bontrager Flash Charger, rett og slett fordi den kom først og en stund var alene på markedet, og i 2015 ble omtalt av Øyvind som tiårets produkt  Har spart meg for snart seks år med potensielt strev 
|
|
|
20/12/2020 11:14
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Huh... gulvpumpe sjølsagt, leste litt kjapt.
Visstnok 25% på Airshot hos bikeshop for øyeblikket, om noen har interesse av en slik.
Apropos hadde jeg også problemer å få på tidligere nevnte slangeløse racerdekk selv med Airshot.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: torhovl]
20/12/2020 13:59
|
tommsup72
Fersking
|
Fersking
Var ute ein tur no og testa Routa. Det fyrste som slo meg var den tydelege knitringa på bar asfalt. Men det kan godt hende det er sånn på alle dekk med god piggkontakt. Eg kan ikkje seie at eg merka annleis rullemotstand enn dei gamle SMW. Kan godt hende det var det, men eg synest sånt er vanskeleg å fange opp utan ein side-ved-side test. Eg syntes dei rulla heilt greit på asfalt og grus.
Så forsøkte eg meg opp Driftsvegen i Trondheim. Den var bar eit godt stykke, men etterkvart kom ei kneik med vinterføre. Her trur eg nok mine slitne, gamle dekk ville ha fått problem, men det gjekk heilt fint no. Bra!
Men eg merka også at på blank, ruglete is så vart det ikkje nok grep. No har ikkje eg så mykje erfaring med andre smale piggdekk, men eg har vanskeleg for å sjå for meg at for eksempel Gravdal kan takle dette dramatisk mykje betre. Eg vil driste meg til å hevde at dersom du skal sykle mykje på sånt føre, så treng du breie Ice Spiker Pro eller tilsvarande.
Men på normalt isete vegar på grus og asfalt ser Routa ut til å fungere heilt fint, i alle fall. Ville eit par nye SMW fungert like bra? Kanskje. Men eit pluss for Routa 35 mm er at dei eigentleg berre er 32 mm, og dermed passar med god margin saman med skjermar. Kan du bekrefte at disse fortsatt ikke måler over 32mm, med 21mm indre diameter på felg? Da frister det å prøve de på en 2020 roubaix.
|
|
|
[Re: tommsup72]
22/12/2020 10:08
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Kan du bekrefte at disse fortsatt ikke måler over 32mm, med 21mm indre diameter på felg? Da frister det å prøve de på en 2020 roubaix. Det stemmer. 21 mm indre, 48 psi trykk, 32 mm dekk som er markert 35-622. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118962&filename=20201222_110327.jpg)
Tor Hovland
|
|
|
27/12/2020 14:33
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Nok en oppdatering på mine 45NRTH Gravdal 60 TPI. Fordekket (det nyeste, kjøpt fra Sørensen Sykler) har begynt å lekke. Ganske mye også når det står stille. Det var potte tett den første tiden, men da jeg skulle sykle til jobb her før jul var dekket helt flatt. Jeg hadde brukt sykkelen dagen før. Bakdekket er fremdeles helt tett. Fordekket mister så mye luft ila en time at det må pumpes igjen før bruk. Etter en sykkeltur kan man se at det har sluppet ut en del guffe rundt det som ser ut som sømmen (??) til dekket. Se bilder. Dekket holder seg greit tett når man er på tur. Virker som guffa tetter underveis, men etter man lar sykkelen stå stille er det fort tomt for luft. Fylte opp klesbalja og senket dekket ned i vannet. Resultatet kan ses i Dropbox linken. Massevis av mikroskopiske hull langs dekk-kanten på begge sider. Jeg bruker Efetto Caffelatex, men den ser ikke ut til å klare å tette disse hullene. Aner ikke hvorfor dette har oppstått. Dekket var som sagt helt tett de første ukene. Link til video: https://www.dropbox.com/sh/l63os8qc21jlu8j/AABHsRz083sr4UHoVmdfoKuDa?dl=0Litt lei nå kjenner jeg. Like før det ryker inn en slange her. ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118982&filename=IMG_7072.jpg) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118983&filename=IMG_7073.jpg)
|
|
|
28/12/2020 11:45
|
pcb
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har jo de samme dekkene, og da jeg satte opp mine med guffe så blødde de guffe på akkurat samme sted som du viser til på bildet ditt der. Men svettingen forsvant ila et døgn for meg. Har brukt orange subzero på mine, og de holder tett.
|
|
|
28/12/2020 12:01
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Følger tråden med interesse. Har også Gravdal 60 TPI. Kjører tubeless på 25mm indre bredde, 40-45 psi, med standard Stan's Tire Sealant 60-80ml. De har vært tette og fine den første måneden, type 3-4 pump en gang i uka.
|
|
|
30/12/2020 01:10
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Virker som om forskjellige dekk liker ulike typer guffe. Stans hadde samme problem på WTB Horizon, mens det da var Caffelatex som stoppet blødningen.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
01/01/2021 20:48
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Ja, har lagt merke til at forskjellige dekk liker forskjellig guffe. Du nevner WTB og problemer med Stans. Rart... Jeg har et sett med WTB Byway som er potte tette med Stans. De dekkene går det minst en mnd mellom pumping. Mine Continentaldekk liker Caffelatex best. Mens Schwalbe fungerer fint med vanlig Stans. Ang Gravdal og lekkasje. Krise avverget! Jeg tok med hjulet inn, og det viste seg at det var helt tomt for guffe. Alt var størknet inne i dekket. Vasket dekket, plukket ut løse gufferester og monterte på nytt. Det surklet og pep etter luftpåfylling, men etter jeg fylte opp med 60 ml guffe og ristet er det helt stille. Dekket har nå stått noen timer og det er like hardt. Puh!  Lars
|
|
|
02/01/2021 15:07
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Etter noen turer på 27,5 x 2.25 ISP, er jeg utrolig fornøyd. På hardpakket snø og is sitter jeg nesten like trygt som på tørr asfalt. Jeg tør ikke helt å slippe opp i utforbakkene (og jeg tror kanskje ikke det er noen god ide at jeg kommer så langt at jeg gjør det heller ...), men dekkene gjør vintersykling utrolig gøy! På annet enn hardpakket snø er det derimot noen utfordringer, men det er vel bare sånn det er. På nyttårsaften syklet jeg f.eks. opp i Vestmarka, og hadde en herlig tur oppover Vestmarkseterveien, opp til parkeringa. Hardt og isete og glatt, men full kontroll. Fra parkeringsplassen og innover på den normalt brøytede skogsveien, var det derimot noen utfordringer. Problemet var at det lå omtrent 10 cm kram nysnø over hele tiden ukjent underlag. Noen steder var det harde spor under snøen, andre steder var det sørpe, og med nysnø som gjorde at jeg til enhver tid ikke ante hva som lå under, måtte jeg snu rundt en km før jeg kom til Store Sandungen. De stadige endringene ble for skremmende, samtidig som det er ganske tungt å sykle i kram nysnø med sørpe under.  Men på sånt føre er det vel ingenting (utover fatbike, kanskje) som duger særlig godt. Synes for øvrig det ruller ganske greit på asfalt også, men det kommer kanskje av at det er så mye tyngre å sykle på snø og is enn jeg er vant med, at når jeg kommer på noen sjeldne tilfeller av asfalt føles det som om det ruller godt likevel. Jeg er i hvert fall glad jeg har plass til såpass brede dekk. Noe tynnere tror jeg ville blitt skummelt.
Redigert av torbus; 02/01/2021 16:35.
|
|
|
[Re: torbus]
02/01/2021 15:38
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Kult at du har plass til så breie dekk. Min Specialized Diverge frå 2018 har ikkje plass til 40 mm eingong (på bakhjulet).
Tor Hovland
|
|
|
04/01/2021 09:44
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg er glad i slangeløse oppsett og har 17 års erfaring med dette i terrenget, men akkurat når det kommer til piggdekk på bukkestyre-sykkelen så bruker jeg slanger. Punkteringsfaren er så lav om vinteren og erfaringsmessig er det ekstra klønete å få dekk tette i kulda.
Testa å sette opp Suomi Ruota TR med wire her om dagen. Det var ikke liv laga å få tett på mine Zipp alu-felger. Med slanger er det så klart bare tut og kjør så fort man har fått vasket felgene for gammel guffe.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
04/01/2021 10:15
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Testa å sette opp Suomi Ruota TR med wire her om dagen. Kan jeg spørre: Har du vært borti, eller kjenner du til, andre wire-dekk designet for slangeløst oppsett, altså TL/TLR/TR-utgaver? Jeg fortsetter å lure på om det bare er Suomi og deres nye eiere som har valgt en slik løsning, og om det faktisk er en god idé eller ei...
|
|
|
04/01/2021 16:22
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
Testa å sette opp Suomi Ruota TR med wire her om dagen. Det var ikke liv laga å få tett på mine Zipp alu-felger. Med slanger er det så klart bare tut og kjør så fort man har fått vasket felgene for gammel guffe.
Så ikke bare er det betraktelig mindre volumiøst enn avertert, det funker heller ikke å få det opp tubeless, enda det reklameres for det? Huffameg... Jaja, bestilte de likevel siden det ikke finnes så mange alternativer, dette blir spennende.
|
|
|
[Re: olelovold]
04/01/2021 16:48
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Du får Så ikke bare er det betraktelig mindre volumiøst enn avertert, det funker heller ikke å få det opp tubeless, enda det reklameres for det? Huffameg... Jaja, bestilte de likevel siden det ikke finnes så mange alternativer, dette blir spennende.
Hadde mye tull med mine Routa. Endte opp med å returnere de (hele historien ligger litt lenger bak her i denne tråden). Ønsket i det lengste at de skulle fungere. Gravdal dekkene var jo dobbelt så dyre... Du får dele dine erfaringer. Lars
|
|
|
05/01/2021 08:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Testa å sette opp Suomi Ruota TR med wire her om dagen. Kan jeg spørre: Har du vært borti, eller kjenner du til, andre wire-dekk designet for slangeløst oppsett, altså TL/TLR/TR-utgaver? Jeg fortsetter å lure på om det bare er Suomi og deres nye eiere som har valgt en slik løsning, og om det faktisk er en god idé eller ei... Det har vært eksempler på terrengdekk opp gjennom med vaier-kant til slangeløs sykling, men det er ganske sært, ja.
|
|
|
08/01/2021 15:38
|
olelovold
Entusiast
|
Entusiast
Fikk Suomi Routa TR 35mm i posten i dag. Satte de opp slangeløst med trykkammer-pumpe uten store problemer. Det ene dekket var litt slappere enn det andre og datt ned fra felgkanten når lufta ble sluppet ut, men det gikk greit å få det opp igjen med ventilkjerna på plass og et kraftig blæst med pumpa. Mine dekk måler også 32mm i bredden på 21mm intern felg.
Dro umiddelbart på innkjøringstur i Sørkedalen. Det gikk passelig treigt og tungt på asfalten slik som det pleier på pigg (hjelper heller ikke at forrige sykkeltur var i slutten av november), men kom nå frem til kaféen til slutt. Tok meg en kopp kakao og tok Zinoberveien ut, hvor det var hardpakka snø, is og tidvis vaskebrett. Det var gøyalt og føltes temmelig trygt på snøen, grepet på blankisen var ikke suverent, men det er vel heller ikke å forvente.
Av de piggdekkene jeg har prøvd (Hakkapeelita (??) W240 og Gravdal 33 tpi) så synes jeg dette har diggest kjørefølelse (i den grad man kan si at et piggdekk har digg kjørefølelse), særlig i svingene kjentes det mer naturlig ut. Ser frem til å teste det på veiene i marka, værmeldinga fremover lover godt.
|
|
|
14/01/2021 08:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Begge fikk faktisk plass i min Focus Paralane også, men har først og fremst blitt testet på den oppgraderte Diamant AR-sykkelen som fungerer som vintersykkel. Nå med GRX.
|
|
|
14/01/2021 09:02
|
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Begge testane stemmer bra med mine eigne erfaringar, bortsett frå ein detalj:
Dine Routa TR 35 mm var 37 mm på felg med 17 mm indre breidde. Vi er to i denne tråden som har fått same dekk med faktisk breidde 32 mm på felg med 21 mm indre breidde. Det er rimeleg stor variasjon!
Tor Hovland
|
|
|
[Re: torhovl]
14/01/2021 09:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dine Routa TR 35 mm var 37 mm på felg med 17 mm indre breidde. Vi er to i denne tråden som har fått same dekk med faktisk breidde 32 mm på felg med 21 mm indre breidde. Det er rimeleg stor variasjon! Ja, det var stor variasjon - Nesten så jeg må ned i boden med skyvelæret igjen for å kontrollmåle.
|
|
|
14/01/2021 09:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Dine Routa TR 35 mm var 37 mm på felg med 17 mm indre breidde. Vi er to i denne tråden som har fått same dekk med faktisk breidde 32 mm på felg med 21 mm indre breidde. Det er rimeleg stor variasjon! Ja, det var stor variasjon - Nesten så jeg må ned i boden med skyvelæret igjen for å kontrollmåle. Med nytt batteri og ny kalibrering av skyvelæret må jeg beklage og justere. Suomi-dekket målte rett i underkant av 33 mm, Schwalbe-dekket ganske nøyaktig 35 mm. Artikkel rettet. Takk for heads-up.
|
|
|
14/01/2021 10:54
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Hm, betenkelig at jeg som sykler flesteparten av mine mil på vinteren på bar eller relativt godt brøytet asfalt nesten like gjerne kan bli på mine forhatte SMW...
|
|
|
[Re: Elmersen]
14/01/2021 11:16
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Hm, betenkelig at jeg som sykler flesteparten av mine mil på vinteren på bar eller relativt godt brøytet asfalt nesten like gjerne kan bli på mine forhatte SMW... Har du da prøvd 45NRTH Xerxes? Ypperlige til pendling på godt vedlikeholdt veier.
|
|
|
[Re: tregil]
14/01/2021 11:18
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Nei, men ønsker ikke dårligere grep eller mindre volum enn jeg har i dag på 42 mm SMW - er tross alt innom snø- og isføre med jevne mellomrom. Ønsker bare litt raskere dekk.
|
|
|
[Re: Elmersen]
14/01/2021 11:33
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Tja, hva er viktigst? God kontroll på kortere strekk med snø/is eller relativt fin kjøreopplevelse på resten? Til mine pendlinger har jeg valgt Xerxes fordi jeg velger gode dekk på mesteparten av veien og senker fart betydelig der hvor det er is. Snøføre oppleves ganske så ok på Xerxes.
|
|
|
14/01/2021 11:47
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Mulig jeg overkommuniserte kvaliteten på veiene jeg kjører litt. Er egentlig ganske fornøyd med "grovhetsgraden" på SMW, hadde bare håpet det fantes noe litt raskere og lettere. Akkurat i år og de siste par årene har det vært fint lite vintersykling pga, sykdom, men i teorien prøver jeg å variere veiene litt og også oppsøke skikkelige vinterveier med jevne mellomrom. Jeg kjørte noen år på 35 mm SMW og syns de ble litt ustødige på veiene jeg ferdes på da, så jeg ønsker ikke noe noe mindre grovt redskap enn det jeg har nå. I alle fall ikke som eneste par. Mulig det kunne vært aktuelt om det blir dagpendling langs saltede veier igjen om både folkehelsa og egen helse tillater det.
Redigert av Elmersen; 14/01/2021 11:50.
|
|
|
[Re: tregil]
15/01/2021 08:30
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Tja, hva er viktigst? God kontroll på kortere strekk med snø/is eller relativt fin kjøreopplevelse på resten? Til mine pendlinger har jeg valgt Xerxes fordi jeg velger gode dekk på mesteparten av veien og senker fart betydelig der hvor det er is. Snøføre oppleves ganske så ok på Xerxes. Nå er det relativt stabilt vinter- og snøføre på Romerike og jeg kunne ha tenkt meg å prøve Enduracen på vinterføre. Og da er det vel av plasshensyn i ramma bare Xerxes som er aktuell. Men hvor får man tak i de nå? (helst den beste utgaven) Ikke hos Sykkelkomponenter, Bikeshop eller XXL i hvert fall, ser det ut til.
|
|
|
|
|