Det siste bildet ditt er vel den ultimate test for alle piggdekk Jeg er nokså sikker på at ISP ville klart seg bedre der enn dine Routa. De er jo nesten dobbelt så brede og har sikkert også dobbelt så mange pigger i kontakt med underlaget. Jeg syklet på ISP Lightskin (med spisse pigger) i fjor, og selv en av dagene hvor det var underkjølt regn og glattere enn en skøytebane så satt de veldig godt. Men på ruglete is av typen på ditt bilde ville nok selv ISP vært helt på kanten.
...forsøkte eg meg opp Driftsvegen i Trondheim. Den var bar eit godt stykke, men etterkvart kom ei kneik med vinterføre. Her trur eg nok mine slitne, gamle dekk ville ha fått problem, men det gjekk heilt fint no. Bra!
Sitat: torhovl
Men eg merka også at på blank, ruglete is så vart det ikkje nok grep. No har ikkje eg så mykje erfaring med andre smale piggdekk, men eg har vanskeleg for å sjå for meg at for eksempel Gravdal kan takle dette dramatisk mykje betre.
Å joda, Gravdal takler alt!!!!
Neida, spøk til side, du har helt rett. Ruglete holke må forseres ytterst forsiktig, og jeg stoler mildt sagt ikke særlig på Gravdal på slikt føre. ISP er gjerne det beste verktøyet, ja, men selv med et slikt skrekkinngytende våpen, må man trø varsomt.
Jeg er mest spent på hvordan det lave mønsteret i Routa takler fuktig, klebrig snø. Om det klabber seg til.
Og så er jeg fortsatt spent på kombinasjonen av wire og slangeløst oppsett. Suomis nye dekk er de første jeg har lagt merke til med denne uvanlige løsningen.
Ellers ser det ikke ut til å være så mye vinter langt der oppe i det fjerne nord. Trondheim, altså
Men på ruglete is av typen på ditt bilde ville nok selv ISP vært helt på kanten.
Kanskje, men i tillegg til betre grep så er det også eit poeng at breie dekk i større grad kan flyte oppå "ruglane" i staden for å falle imellom. Eg føler også at breie dekk sklir meir kontrollert enn smale. Altså mindre fare for at heile sykkelen forsvinn sidelengs under deg.
Sitat: Sepeda
Og så er jeg fortsatt spent på kombinasjonen av wire og slangeløst oppsett. Suomis nye dekk er de første jeg har lagt merke til med denne uvanlige løsningen.
For de som også vurderer produktbildene før de kjøper, klinker altså Bikeshop til med samme bildene på to forskjellige dekk, der det ene har dobbelt så mange pigger..
Et argument for Gravdal over SMW er hvor sykt enkelt det er å få dem på felgen når tiden er inne for å sko om sykkelen... i alle fall på mine Hunt-hjul. Siden de er foldbare og ikke har wire-kanttråd gikk dette som en lek – dette gjelder i alle fall utgaven med 120TPI. Nesten så jeg gleder meg til å bytte dekk!
Synes de ruller marginalt dårligere enn SMW på asfalt, men ikke nevneverdig.
Hvordan går det å bruke hunt-hjul på salt? Fetter du opp lagra eller gjør noe anna fiksfakseri for å skåne dem? Jeg kjører et par rimelige RS170-hjul med slange på piggdekka siden de hjula ikke er så stress.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Altså, mitt Gravdal bakdekk blir ikke tett. Pøse på med litt mer guffe?
Smart å sjekke hvor det lekker. Spray dekk, felg, nipler og ventil med litt såpevann og se hvor det bobler.
Om det bobler ved nipler eller ventil, kan problemet være lekkasje i felgtape. Da er det mer effektivt å gå over felgtape etter kutt og rifter, og gjerne bytte tape.
Om det bobler langs felgkanten eller i selve dekket, vil guffe og bruk som regel hjelpe. Har erfart at noen dekk blir skikkelig tette først etter flere og hyppige turer. Andre kan lekke når de står i ro over tid, men likevel fungere prikkfritt i bruk.
Har ikke erfaring med pigger og guffe i minusgrader, så spent på om det dukker opp nye utfordringer
Altså, mitt Gravdal bakdekk blir ikke tett. Det er nesten som å ha et pariserdekk. Pøse på med litt mer guffe?
Hva i alle dager skal en med slangeløse piggdekk? Løsning på problemer som ikke finnes eller?
Sett fra mitt ståsted er piggdekka jeg har til bruk i marka. Vinterføre i marka gir ingen punkteringsfare. De gode Gravdal 120 TIP dekka mine er de enkleste piggdekk mhp montering og vedlikehold jeg har vært borti. På asfalt og pendling bruker jeg lettere og enklere Xeres.
Har derimot punktert mye med SMW, men det pga piggene har laget hull ved å trenge gjennom og inn til slangen. Aldri mer SMW.
For min del er ikkje piggdekket berre noko eg brukar på vinterføre i marka. Det er dekket eg brukar til det meste i eit halvt år om gongen, inkludert tørre asfaltvegar. Då er det jo greit å kunne redusere risikoen for å punktere.
Men det å redusere rullemotstand og å kunne køyre med lavt trykk er vel mindre viktig, ja. Og ang. punktering så er vel piggdekk tjukkare enn syltynne racingdekk også.
Hva er vinterføre i marka da? Det er vinter nå, hvilket føre treffer du i marka? Grus, stein, is, snø, ++
Er underlaget snø og man veier 67 kg, ja da ser jeg heller ikke noen punkteringsfare. Er underlaget en blanding av alt nevnt over, man har et stykke med saltmarinert asfalt før man kommer til marka, veier bortimot 90 kg og kjører lavt dekktrykk? Vel....
Hva er vinterføre i marka da? Det er vinter nå, hvilket føre treffer du i marka? Grus, stein, is, snø, ++
Er underlaget snø og man veier 67 kg, ja da ser jeg heller ikke noen punkteringsfare. Er underlaget en blanding av alt nevnt over, man har et stykke med saltmarinert asfalt før man kommer til marka, veier bortimot 90 kg og kjører lavt dekktrykk? Vel....
Se opptadering på føremeldingene. Her vises snøføre og hardpakket snø. I liten grad grus. Desssuten, piggdekka tåler fint grus.
Jeg synes det er en fordel at stadig flere piggdekk nå kommer med mulighet for å velge det oppsettet man selv foretrekker, slangeløst eller slange.
Debatten om fordeler og ulemper med slangeløst versus slange har vi tatt grundig i all verdens tråder, og behøver strengt tatt ikke ta om igjen bare fordi vi nå har valget også på piggdekk
Selv er jeg på samme dekk som deg, Gravdal og Xerxes 120 TPI med slange, og det fungerer fint, men ved neste anskaffelse er det fristende å velge slangeløst fordi jeg da 1) slipper å konvertere fra slangeløst til slange ved hvert bytte mellom sommer- og vinterdekk: 2) slipper irritasjonen ved å gjøre noe så prinsipielt meningsløst og frustrerende som å putte gummi inni gummi 3) får alle fordelene jeg selv synes er greit med slangeløst oppsett året rundt.
Det er min helt egen vurdering, og andre kan ha helt andre vurderinger. Men greit å ha valget
1) slipper å konvertere fra slangeløst til slange ved bytte mellom sommer- og vinterdekk: 2) slipper irritasjonen ved å gjøre noe så prinsipielt meningsløst og frustrerende som å putte gummi inni gummi; 3) får alle fordelene jeg selv synes er greit med slangeløst oppsett året rundt.
Det er min helt egen vurdering, og andre kan ha helt andre vurderinger. Men greit å ha valget
Slippe å 1. Stive dekk som er vansklige å få på 2. Søl med guffe ved motering/demontering 3. Slippe dekk som ikke er tette 4. Slippe tette ventiler fra guffa
Sykler man allerede slangeløst er det også traurig og måtte vaske felgen for guffe. Slange og guffe inne i dekket på samme tid er ikke noe topp kombinasjon til mer bruk enn det å komme seg hjem i nødstilfeller.
1. Ikke noe problem med Gravdal, tviler på de skiller seg fra dine med slange 2. Blir bare så mye søl som du gjør det til selv 3. Mja, her blir jeg jo svar skyldig, men regner med at det skal løse seg med litt mer guffe og bruk 4. Aldri opplevd.
Smart å sjekke hvor det lekker. Spray dekk, felg, nipler og ventil med litt såpevann og se hvor det bobler.
Jeg tror ikke vi snakker lekkasje, det er vel mer diffusjon av luft tenker jeg (som jeg vel indikerte ved å sammenligne med pariserdekk). Har liten tro på at denne løsningen gir meg noen svar. Var på tur over 3 timer på lørdag uten at det var noe problem. I retrospekt skulle jeg selvsagt ha målt trykket ved hjemkomst....
Ja, ja. Kan vel la debatten være. Klarer bare ikke se hvilke problemer slangeløse dekk skal løse...
For min del så er det nok at den allerede kjipe vinterpendleturen gjennom Oslo blir 3 prosent bedre pga dekk som er litt mer komfortable å sykle på, og kanskje ruller bittelitt bedre i forhold til samme dekk med slange. Jeg tar gladelig placeboeffekten også Nå omgir vi oss av ting som strengt talt ikke er nødvendige. Som for eksempel flotte hjul med karbonfelger og keramiske lagre, lette karbonrammer, elektriske gir, etc. Det å følge med på den siste utviklingen, og ta i bruk den siste teknologien er litt av moroa synes jeg!
Jeg har jo ikke behov for å bytte til GRX med Di2 på grussykkelen. Den fungerer utmerket med mekaniske gir, men jeg har lyst på Di2 for det...
I oslo og litt nordover er det jo sånn at man legger om til piggdekk i desember og lar de stå til midten av mars. Da er sikkert slangeløst greit. Men her i bergen er det jo piggdekkføre maks 10% av tiden. Så da blir det endel bytting fra og tilbake. Dermed blir det mer arbeid med slangeløst.
All right, eg lova jo å sjå om det gjekk an å få Routa til å fungere slangelaust. Eg har altså Routa TLR 60 TPI med stålwire, ikkje det foldbare TLR SL.
Prøvde å montere det på Zipp 30 Course med fotpumpe. Det gjekk i alle fall ikkje, men det er greit nok, for eg har svært dårleg erfaring med fotpumpe og slangelause dekk som ikkje i det minste er festa til den eine sida av felgen. Så eg tok ein tur på bensinstasjonen. Der gjekk det heller ikkje. Eg fekk såpass med luft i dekket at det burde ha poppa på plass, men det ville det altså ikkje.
Vel heime igjen tenkte eg at eg burde prøve med eit av mine gamle slangelause terrengdekk, for å utelukke at problemet ligg i felgen. Det fekk eg heller ikkje til med fotpumpe, og no er eg ikkje så ivrig etter å ta ein ny tur på bensinstasjonen.
Så kanskje litt usikker konklusjon der, altså, men eg ville nok ha unngått Routa med stålwire om eg hadde ambisjon om å køyre slangelaust på vinterstid.
Merk at alt dette var utan guffe, for det einaste eg var interessert i var å teste om eg fekk dekka til å poppe mot felgkanten.
Legg forresten dette til på lista over ulemper med slangelaust. Folk må gjerne få synest at det er like lettvint som med slange, men ikkje forsøk å overbevise andre om det, for det er definitivt fake news!
Legg forresten dette til på lista over ulemper med slangelaust. Folk må gjerne få synest at det er like lettvint som med slange, men ikkje forsøk å overbevise andre om det, for det er definitivt fake news!
Med Tire Booster - i stedet for å måtte kjøre til bensinstasjonen hele tiden, har jeg syntes det har vært svært enkelt å sette opp slangeløst. Av tre sett dekk plundra jeg litt med ett dekk, men det skyldes nok at ISP er spesielt tungt og stivt. Griset litt med guffe da jeg kom hjem etter min første punktering og dro ut et fremmedelement av dekket uten å snurre det rundt, men det skyldes uvitenhet.
Jeg er ikke særlig nevenyttig av meg, og for et halvt år siden visste jeg ikke hva slangeløst oppsett var, men så langt har dette vært mye mindre problematisk enn jeg forestilte meg etter å ha lest om negative sider ved slangeløst.
(Dessuten har guffa gjort jobben sin på 3 av 3 punkteringer på tur, noe som også må nevnes).
Om det ikke lar seg gjøre å få dekkene på selv med et besøk til bensinstasjonen, lover det ikke godt for den uvanlige kombinasjonen av stålwire og slangeløst oppsett.
Fotpumpe vil jeg dog ikke anbefale for slangeløst oppsett Gulvpumpe med trykkammer, Airshot, Tire Booster e.l. er i grunnen del av basisutrustningen for oss slangeløs-entusiaster
Håper uansett på oppdateringer om hvordan du synes Routa fungerer på forskjellig føre utover på vinteren
Sitat: torhovl
Skal la være å kommentere det, siden vi har hatt x antall diskusjoner i x antall tråder om slangeløst versus slange, og alle tenkelige og utenkelige sider av begge løsninger er grundig belyst. Akkurat som skiver versus felgbremser. Ser som nevnt ikke helt grunnen til å ta den debatten på nytt.
Begge deler har sine fordeler og ulemper. Om man ikke er bekvem med slangeløst, velger man selvsagt slange. Fungerer akkurat like bra som det alltid har gjort.
Da får vi som synes slangeløst er enkelt og lettvint (med alle forutsetninger om rett teknikk og utstyr, som vi har understreket i alle trådene) heller finne oss å bli betegnet som budbringere av fake news Det er en klubb jeg stolt slutter meg til.
Au, der kommenterte jeg det likevel.
Sitat: tregil
Notert
Vi er kanskje rykende og helt uforsonlig uenige om hva som skal være inni dekkene men jeg tror vi stort sett er enige om føret i Nordmarka Takk for rapport nettopp! Mistenkte det samme, og må med skam si at jeg droppet hjemmekontorpendlingen i Marka i dag tidlig.
Sitat: torbus
Jeg er ikke særlig nevenyttig av meg, og for et halvt år siden visste jeg ikke hva slangeløst oppsett var, men så langt har dette vært mye mindre problematisk enn jeg forestilte meg etter å ha lest om negative sider ved slangeløst. (Dessuten har guffa gjort jobben sin på 3 av 3 punkteringer på tur, noe som også må nevnes).
...SMW som jo er så stive i seg selv at de knapt trenger luft.
Kjøpte meg et par SMW 35 ifjor. Oppdaget ved omlegging i år at disse er langt stivere enn konas noen år eldre SMW i samme dimensjon. Virker som om Schwalbe nå har overdrevet punkteringsbeskyttelsen og endt opp med et svært lite føyelig og nokså ukomfortabelt dekk. Jeg trives ihvertfall ikke så godt på det, og har vurdert å bytte til Routa eller Gravdal. I så fall både for å få et mer føyelig dekk, enten dette krever høyere TPI eller ei, og for å kunne sette det opp slangeløst for enda bedre kjøreegenskaper og komfort.
Men så er det kostnaden da... Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med Schwalbes Aerothan-slanger eller andre lettvektsslanger som for eksempel Tubolito sine. Vil de kunne forbedre opplevelsen av SMW betydelig, eller vil jeg fortsatt være langt unna kjøreegenskapene til et par slangeløse Routa eller Gravdal?
Tja. Var forsåvidt godt fornøyd med Tubolito tidligere (ikke testet i piggdekk), i hovedsak pga vekt. Så var jeg nok litt uheldig med et par sære punkteringer (vanskelig å finne årsak) og en dårlig batch. De var supre på kundeservice med å erstatte det som var feil, men til slutt endte jeg opp tubeless. Nå er Tubolito med som reserveslange i praktisk størrelse, og har det fortsatt på «pendleren» (brukes sjelden).
Nå er jo piggdekk tunge av natur, så nysgjerrig på om du vil merke forskjell. Men roterende vekt skal jo ha noe å si...
I og med at de skal tåle mer enn vanlige slanger følte jeg meg litt tryggere med lavere trykk, men det er jo en grense.
Ja, har tenkt litt på Aerothan for lavere rullemotstand, men for meg er piggdekk så hat uansett at jeg mistenker det blir som å pisse i havet. Pluss at piggdekkene mine står ofte montert på felg uten å bli brukt over lang tid, så jeg tror ikke jeg gidder slangeløst der foreløpig. Men jeg kan ta feil og andre har vel bedre erfaringer med andre dekk. Prøver nok Routa neste gang jeg skal bytte.