Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Momas elektrisk fatbike?

Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? #2628721 16/09/2020 04:56
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei

Vurderer ny el-fatbike, og finner ikke så mange alternativer. Er det noen som har synspunkt eller erfaringer hva denne angår? https://e-wheels.no/produkt/elsykkel/momas-f1000-el-fatbike

Andre forslag tas også mot med takk!

Ingrid

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628744 16/09/2020 07:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dagens sure kommentar:

E-Wheels er dessverre en useriøs aktør som utnytter smutthull i lovverket for å selge kjøretøy som er forbudt å bruke i Norge.

Dertil gis det misvisende informasjon idet denne el-mopeden omtales som egnet for "bruk på asfalt, grus, sti, snø og terreng", men "ikke lovlig på vei". Realiteten er at den ikke er lovlig å bruke noe sted i Norge, herunder på vei.

Bruk av denne sykkelen slik den selges av E-Wheels vil kunne medføre forelegg, bøter, utsettelse av retten til å ta førerkortet m.m. Om du er uheldig og skader andre personer eller andres eiendeler, vil dette også kunne få store økonomiske konsekvenser for deg ettersom den ikke er dekket av noen ansvarsforsikring, heller ikke under innboforsikringen.

Om du skal bruke sykkelen på lovlig måte, må den være registrert som moped. Det forutsetter typegodkjennelse hos Vegvesenet, noe den i utgangspunktet ikke har. Du må ha gyldig ansvarsforsikring, gyldig førerkort og bruke moped/motorsykkelhjelm. Mopeder kan kun kjøre i kjørebanen, altså ikke i sykkelfelt, på gang/sykkelveger, fortau eller andre steder som er forbeholdt syklende og gående.

Vegvesenet: Elsykkel

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: Sepeda] #2628745 16/09/2020 07:45
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda
Dagens sure kommentar:

E-Wheels er dessverre en useriøs aktør som utnytter smutthull i lovverket for å selge kjøretøy som er forbudt å bruke i Norge.

Dertil gis det misvisende informasjon idet denne el-mopeden omtales som egnet for "bruk på asfalt, grus, sti, snø og terreng", men "ikke lovlig på vei". Realiteten er at den ikke er lovlig å bruke noe sted i Norge, herunder på vei.

Bruk av denne sykkelen slik den selges av E-Wheels vil kunne medføre forelegg, bøter, utsettelse av retten til å ta førerkortet m.m. Om du er uheldig og skader andre personer eller andres eiendeler, vil dette også kunne få store økonomiske konsekvenser for deg ettersom den ikke er dekket av noen ansvarsforsikring, heller ikke under innboforsikringen.

Om du skal bruke sykkelen på lovlig måte, må den være registrert som moped. Det forutsetter typegodkjennelse hos Vegvesenet, noe den i utgangspunktet ikke har. Du må ha gyldig ansvarsforsikring, gyldig førerkort og bruke moped/motorsykkelhjelm. Mopeder kan kun kjøre i kjørebanen, altså ikke i sykkelfelt, på gang/sykkelveger, fortau eller andre steder som er forbeholdt syklende og gående.

Vegvesenet: Elsykkel

Og selger har ikke noe ansvar... legger alt på bruker.
Svineri.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628881 16/09/2020 22:21
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hvis du først skal kjøpe, så ta den lovlige, den er billigere også:

https://e-wheels.no/produkt/elsykkel/momas-el-fatbike

Utstyret er relativt rimelig, men det er solid 8 gir. Gir systemet egner best for veg. Utvekslingen er høy slik at du vil få trøbbel i bratte bakker.

Tror ikke Bafang har moment føler slik at den ikke har så bra kontroll på kraften som en motor fra Yamaha, Bosch, Brose eller andre dyrere løsninger. Den går på fullt hele tiden i forhold til styrken du har satt den på.
Kombinert med utvekslingen som er høy, gjør det at den ikke kan bli god i terrenget. Du kan bytte gir system for å løse dette problemet($$$).

Som helårs jobb sykkel vil den fungere bra.

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628891 17/09/2020 07:00
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for gode svar!

Det var i utgangspunktet den lovlige versjonen på 250 w jeg hadde kikket på, men hadde ikke tenkt på det med utveksling: Har mange veeeldig bratte bakker hjem fra jobb, og skal ha en treåring på stanga, så da spørs det...

Virker som det er lite elektriske fatbike tilgjengelig? Kan jo få bygget om en manuell en, men vil helst ha fiks-ferdig løsning...

Ingrid

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628908 17/09/2020 08:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Haibike har hatt el-fatbike i flere år, vetke om de har det lenger.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628923 17/09/2020 09:27
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Haibike lager fortsatt el-fatbike. Men det blir jo en annen prisklasse: https://sport.beach-mountain.no/hai...-80-26-s%c3%b8lv-oliven-orange-ycs-500wh

Redigert av oracle; 17/09/2020 09:28.
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628925 17/09/2020 09:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: oracle
Haibike lager fortsatt el-fatbike. Men det blir jo en annen prisklasse: https://sport.beach-mountain.no/hai...-80-26-s%c3%b8lv-oliven-orange-ycs-500wh

Og faktisk annen kvalitet.
Er mye penger, men blir sikkert det når markedet etter fatbike generelt knapt eksisterer lenger.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2628992 17/09/2020 19:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har ikke dere Benno, Ingrid? Den er jo helt nydelig på vinteren med piggdekkene som passer. Med mindre det er totalt ubrukelig brøyting hos dere, ville jeg sett på noe med smalere dekk.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2629150 18/09/2020 17:36
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Cube Nutrail Hybrid er også en mulighet.

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2629181 18/09/2020 22:39
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har den fra momas. Var på tilbud til 14 i fjor. Kjøpte den hos kajakk og fritid i Drammen, men det er nok samme butikk som e-wheels.

Jeg ba om å få den levert med 11-42 kassett, og fikk deore gir inkludert i prisen. Men det skal være veldig bratte bakker for å trenge letteste gir. Jeg har den lovlige, og sykler opp en bakke med 19% helning i snitt med sykkelvogn med to barn oppi. Da har jeg vel brukt 3.gir ca.

DNB MasterCard har også fast rabatt hos kajakk og fritid, fant jeg ut senere.

Jeg er veldig fornøyd med sykkelen mtp hvor lite jeg ga for den. Bremsene er litt svake, og batterifestet er litt raklete, men alt annet har fungert veldig bra til mitt bruk.

Her er forresten tråden jeg lagde for jeg kjøpte den: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2585934

Redigert av espenta; 18/09/2020 22:52.
Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2629214 19/09/2020 12:31
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tips om Haibike - den kan være aktuell! Skal sjekke Cube sin også - begge disse ukjente for min del

Ingen Benno, Kristian - en Trek Powerfly, og med litt såder brøyting, mye snø, og mange bratte bakker, så kjennes det tryggere med fatbike om vinteren når liten passasjer skal være med. Men for all del; Trek'n funker den og, altså - er bare så koselig å kunne sykle skiløypa til jobb/barnehage ICON_SMILE

Ingrid

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: espenta] #2629215 19/09/2020 12:33
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk til deg også, Espen - så svaret ditt først etter at jeg hadde postet. Interessant info - høres jo ikke helt for gærn't ut, og klarer du to unger, må jeg da klare en.. ICON_SMILE

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2634780 27/10/2020 09:27
I
IngHe Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
I
@ihokstad, jeg lurer på det samme som deg: funker momastjukken som vinterpendlesykkel? Ble det til at du kjøpte den og har du i så fall skaffet deg noen erfaringer?Jeg synes det er bortkastet å bruke for mye penger på jobbsykkel som både salter i stykker og har risiko for å bli stjålet - men må jo likevel ha noe som duger sånn nokså feilfritt...

Ingvild

Re: Erfaringer med Momas elektrisk fatbike? [Re: ihokstad] #2634836 27/10/2020 12:19
ihokstad Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Nei, jeg droppet den - forsøkte å få tak i Haibike i stedet, men det er tomt overalt (noen hadde en small, husker ikke helt hvor). Konklusjonen er at det er vanskelig å få tak i el-fat! (Fant også en i Trondheim, men den kostet 60 000 og ble litt over mitt budsjett...)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå