Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når blir det ok å stikke innom butikk nå for tiden

Når blir det ok å stikke innom butikk nå for tiden #2628538 14/09/2020 20:55
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hei!

Fikk ikke plass til hele tittelen, jeg bare funderer litt på når man atter kan si det er innafor å stikke innom en butikk undervegs på en sykkeltur, konkret på commuten fra jobb. Altså, ikke når - hvilken dato, men hvor bør vi være synes dere?

Jeg sykler 10km til jobb. Midtvegs på veg hjem (5km! :D) er jeg forbi stort kjøpesenter og en byggevare. Ofte trenger jeg en liten ting til hus og heim, batteri til klokka, dings til DIY-prosjekt, noe på claser'n, en blomsterbukett (ok, sjelden dessverre, men det har hendt). Sykler hensynsfullt i trafikk vil jeg påstå, men tar også ut litt kjærkommen trening og er "god og varm" ved ankomst butikk.

Pre-korona vilkår jeg har levd etter: ikke hvis det regner, drypper asfalt-æsj fra meg i køen. Kun høst/vinter/vår når jeg har lange klær fra topp til tå. Ikke ta av hjelmen - alle ser jeg sykler uansett, og potensielt svett manke er litt uggent.

Utover det har jeg pre-korona sklidd rundt på butikker med landevei-klakketiklakk-sko og ellers full mamil-uniform.

Det er fortsatt for tidlig å strene inn på obs bygg slik som dette nå, men jeg savner disse raske ærend på veg hjem fra jobb. Teit å kjøre ut etterpå.

-KT

Redigert av ktodnem; 14/09/2020 21:12.
Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628539 14/09/2020 21:10
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Nå sitter vel COVID-19 smitten i lungene så om du er aldri så møkkete og svetten renner av deg så er du vel ikke mer smittefarlig for andre enn om du er nydusjet og fin i tøyet.

Og andre veien er det vel likt? Om du tar av deg hanskene og spriter hendene på vei inn og gjentar dette på vei ut før du tar på igjen hanskene så bør du vel heller ikke få med deg smitte som kan bli med opp i ansiktsregionen for så å smitte deg dersom du tørker svette eller noe på resten av turen.

Jeg har brukt sykkel til og fra det meste av handleturer hele perioden og sett på det som uproblematisk. Det vil si, handleturen i seg selv er vel litt problematisk siden det jo er masse andre folk der (som slurver!).

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: Kakachka] #2628540 14/09/2020 21:14
ktodnem Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg redigerte tittelen litt, ser det kan misforstås ICON_LAUGH er ikke ment som et smittevern-spørsmål (frisk og rask!) mer i retning takt og tone. Jeg skulle gjerne gjort mine småærend midtveis i en sykkeltur, men avventer foreløpig en stund til.

Takk!

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628541 14/09/2020 21:30
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Sitat: ktodnem
Jeg redigerte tittelen litt, ser det kan misforstås ICON_LAUGH er ikke ment som et smittevern-spørsmål (frisk og rask!) mer i retning takt og tone. Jeg skulle gjerne gjort mine småærend midtveis i en sykkeltur, men avventer foreløpig en stund til.

Takk!

Hvis det ikke er et smittevernspørsmål, hva er det da, og hvorfor nevne Corona i tittelen? Takt og tone har vel ikke endret seg utover det som er direkte knyttet til smittefare.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628547 15/09/2020 05:43
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er annerledes å dra på butikken i sykkelklær nå enn før?

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628552 15/09/2020 06:22
RazeFaze Offline
More than words
More than words
All den tid man uansett skal holde avstand og dette kun er om noen kan mene du er "hæslig", så er det jo bare å kjøre på.
Er ikke noe covid som stopper deg, kun om du mener du tenker andre kan synes svette er ekkelt... men man skal jo uansett holde ekstra avstand nå for tida, så det er jo et mindre problem :-)

"fra i dag" er mitt svar. Svette smitter ikke.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628553 15/09/2020 06:26
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg skjønner jo ts sitt standpunkt. For andre kan det virke mer uansvarlig og irriterende med folk som er svette og skitne nå, selv om de ikke har godt grunnlag for den holdningen.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: vetleg] #2628556 15/09/2020 06:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: vetleg
Jeg skjønner jo ts sitt standpunkt. For andre kan det virke mer uansvarlig og irriterende med folk som er svette og skitne nå, selv om de ikke har godt grunnlag for den holdningen.

Det er enormt mange idioter der ute som ikke er svette :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628561 15/09/2020 07:41
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
La oss ikke falle ned til et slags minste felles multiplum. Hvis man skal bekymre seg for hva andre muligens irrasjonelt sett kan bekymre seg for vet jeg ikke helt hva man kan gjøre lengre.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628614 15/09/2020 12:32
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Korona smitter ikke gjennom svette, men definitivt gjennom spytt og snørr som ikke er et ukjent fenomen når jeg trener. Så jeg kan knapt nok påstå at mine hender og hansker er trygg sone. Derav er det ikke urimelig å ta en dusj før man begir seg ut i offentligheten. Så jeg støtter trådstarters reservasjoner.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: ktodnem] #2628616 15/09/2020 12:37
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
La oss håpe trådstarter ikke har planer om å spre snørra si utover i butikken. Ei heller spytte for den del.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: Havre] #2628619 15/09/2020 13:00
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Havre
La oss håpe trådstarter ikke har planer om å spre snørra si utover i butikken. Ei heller spytte for den del.

Man tar jo på ting om man liker det eller ikke. Antibac har forøvrig begrenset effekt, og ihvertfall i det omfang man benytter i butikken. Så får din egen skyld får du håpe snørrdekkede personer ikke stikker innom butikkene du selv besøker.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: sls] #2628622 15/09/2020 13:14
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: sls

Man tar jo på ting om man liker det eller ikke. Antibac har forøvrig begrenset effekt, og ihvertfall i det omfang man benytter i butikken. Så får din egen skyld får du håpe snørrdekkede personer ikke stikker innom butikkene du selv besøker.

Når jeg sykler blir ikke hendene mine normalt sett "kontaminert" med snørr og spytt.

Men så vasker jeg jo også hendene etter å ha vært på do. Basert på mine erfaringer fra flyplasser rundt omkring er ikke det opplagt for alle.

Re: Korona: når blir det ok å stikke innom butikk? [Re: Havre] #2628643 15/09/2020 14:58
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: sls

Når jeg sykler blir ikke hendene mine normalt sett "kontaminert" med snørr og spytt.

Men så vasker jeg jo også hendene etter å ha vært på do. Basert på mine erfaringer fra flyplasser rundt omkring er ikke det opplagt for alle.

Ikke uenig i at folks dovaner er tvilsomme.

Men det holder så snyte seg 1 eneste gang på sykkeltur for å få gørr både her og der.

Moderator  support