Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elbil-ladere

Elbil-ladere #2628480 14/09/2020 14:04
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Er mange som mener mye om Tesla o.l. så prøver meg med et spørsmål om el-billadere.

Vi bor i et rekkehus med fire enheter og vi skal installere el-billading. Spørsmål er så hva vi skal gå for og hva er lurt å tenke på.
Ideelt sett burde vi ha to ladestasjoner per enhet (en utendørs og en i garasje for hver enhet), men det blir antagelig temmelig dyrt.

Slik jeg har forstått kan vi velge mellom et system som er individuelt per enhet (f.eks Easee med Tibber, som intelligent strømleverandør) eller et kollektivt system fra Zaptec med egen avregning.

Fordelen med Zaptec er (kanskje?) at den vil fordele strømmen på de fire enhetene hvis alle skal lade samtidig. Fordelen med Easse er enklere installasjon og Tibber som gjør strømmen billigere. Eller har jeg misforstått det hele? Hva bør vi velge og hvorfor? Kjør debatt!

Re: Elbil-ladere [Re: runermm] #2628801 16/09/2020 11:27
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Easee kan også balansere. Er meningen at dere skal koble dette på et felles strømanlegg eller på hvert deres sikringsskap? Hvis det er felles så kommer det igjen an på hvor stor kapasitet det skapet har (altså hva sitter det av sikringer der)

Re: Elbil-ladere [Re: runermm] #2628810 16/09/2020 12:30
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Vi har Zaptec i garasjen med balansering mellom laderne.
Der er det helt klart nå behov for mere kaapasitet inn da det går tregt når alle Etron'ene kommer hjem. Det er 12 som har fått opp ladere, men 32plasser i garasjen. Usikker på hvor mange amp det er inn, men del lader noen ganger med under 2KW på ettermiddagen.

Har også en Easee på husveggen koblet til sikringsskapet i huset. Nyttig om man ikke gidder å vente til det blir ledig kapasitet på Zaptec anlegget. Men viktigst av alt så er det kortere å gå dit enn til garasjen. Denne blir uunværlig om det er flere som kobler seg på fellesen uten oppgradering på inngangen.

-------------------------------
NOTS
Re: Elbil-ladere [Re: AndreasLie] #2628833 16/09/2020 14:43
runermm Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: AndreasLie
Easee kan også balansere. Er meningen at dere skal koble dette på et felles strømanlegg eller på hvert deres sikringsskap? Hvis det er felles så kommer det igjen an på hvor stor kapasitet det skapet har (altså hva sitter det av sikringer der)

Det er nettopp det vi lurer på. Skal vi koble det til fellesanlegget eller hver vårt sikringsskap.

Hvis vi går for et fellesanlegg kan vi likevel velge Easee framfor Zaptec?

Re: Elbil-ladere [Re: runermm] #2629043 18/09/2020 08:04
A
AndreasLie Offline
Avhengig
Avhengig
A
Ja, det er jeg ganske så sikker på at du kan. Fordi de kan også settes opp i nettverk og fordele lasten. Her bør dere få inn noen til å se over anlegget og hva som gir mest for pengene. Hvis dere skal koble opp i skapet til garasjen så ville jeg ha sjekket hovedsikringen og om det er mulig feks med 4x16A kurser. Hvis det der det så er nok dette den billigste løsningen. Blir det mindre enn det så tar det fort lang tid å lade hvis alle lader samtidig.

Er det mulig å trekke kabel fra hvert hus til garasjen så er det sikringskapet i huset som er begrensingen. Her går det ganske sikkert greit med en 16A med lastbalansering mot hovedsikringen. Enda bedre om man får lagt opp en 25A.

Det har også litt å si om dette er et borettslag eller sameie og om alle er med på dette eller ikke, hvem som skal ta kostnaden osv.

I sameiet jeg bodde før måtte hver enkelt legge strøm fra leilighet til fellesgarasje, da ikke alle ønsket dette.

Moderator  support