|
|
Termostat varmekabler - gå for smarthjem?
|
Termostat varmekabler - gå for smarthjem?
09/09/2020 07:27
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Skal bytte noen ustabile termostater til varmekabler i huset. Spørsmålet er om man like greit skal gå for termostater som støtter smarthjem? Er det noen her med erfaring på dette? Er det noe poeng? Evt konkrete anbefalinger, jeg er helt blank. Har foreløpig ingenting annet "smart" i denne forstand, bortsett fra alarmsystem med div tillegg, herunder styring av varmepumpe, 2 stk Yale elektroniske låser, gressklipperobot (Husqvarna) og støvsugerobot (Roborock).
|
|
|
Re: Termostat varmekabler - gå for smarthjem?
[Re: eirikbk]
09/09/2020 08:09
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Spm blir med om du ønsker et smarthjem system. Her finnes det masse å velge i, helt fra enkle appstyret systemet til mer avanserte hvor du trenger en del programeringskunnskap. Det er ikke så mye i kr og øre å hente på smartstyring av varmekabler, men det er fint å kunne feks sette det til et minimum når du er på lengre ferier. Du får termostater med wifi som kan styres med app hvis du ikke ønsker et helt system.
Men når det er sagt så synes jeg det er gøy med et smart hjem. Hos meg så styres alt lys etter tidsplaner og bevegelse, varme styres etter tid på døgnet og om vi er hjemme/borte. Kjører Homey med heatit termostater som fungerer bra. Den styrer dørlåser også og fokuset mitt har vært at dette skal være automatisert. Det er jo en hvis kostnad for å komme igang med dette, men bytter du feks til heatit termostater så fungerer de også fint uten en sentral fram til du går over til det
|
|
|
09/09/2020 13:06
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har Heatit-termostater og Home Assistant. Gå for all del for noe som har åpen standard for integrering. heatit har ZWave og fungerer bra. Integrasjonen mot Home Assistant er god, og med en god og fornuftig tids/varmestyring, kan du få høyere komfort uten å bruke mer strøm. Jeg har 7 slike i vårt hus. Home Assistant er open source og krever kun en Raspberry Pi for å kjøre (Anbefaler RPi 3b+ grunnet bugs med RPi 4 og ZWave). For å kommunisere med Heatit, må du ha Zwave i tillegg.
Wifi-baserte dingser er bare tull hvis de er avhengige av egne apper etc. Da sitter du igjen med tusenvis av apper som skal styre ditt og datt og tjo og hei, og skybaserte løsninger som tryner etc.
Home Assistant har over 1500 "forskjellige" integrasjoner som stadig øker. Varmepumpa har jeg implementert via Sensibo, og integrert i smarthuset. Sensibo er dessverre skybasert, men jeg overlever.
|
|
|
09/09/2020 13:42
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Har man mer enn et par cm påstøp over kablene så kan man lett droppe smart styring siden tregheten er så stor.
|
|
|
09/09/2020 17:36
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for alle svar!
Noterer meg at Heatit og Z-wave går igjen på termostater. Men hva med treghet ift påstøp, som Syklist1 påpeker?
Aktuell elektriker skriver at de leverer fra X-comfort og Future Home. Må innrømme at sidene deres ikke virket lokkende.
Så... burde man få varmekablene på nett, eller er det unødvendig... ser vel uansett for meg at når alle downlights skal bytte til LED en gang i tiden, så må dimmere også byttes og da bør man jo gå smart. Men varmekablene? Regulatoren til varmekablene i gangen er for øvrig i sikringsskapet, i panelet. Det finnes kanskje smart for denne typen også?
|
|
|
09/09/2020 19:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hvis man har mye parkettgulv og <60W/m2 har man lite effekt og stor treghet. Selv har jeg 86m2 stue-kjøkken med parkett og 7cm påstøp over kablene og skulle jeg gjort det smart ville jeg heller satset på utkobling når strømmen er dyr fremfor nattsenking. Har man mye areal med flis og 120-140W/m2 blir det annerledes.
Jeg hadde smarte termostater i 2014-2015 men skrotet systemet og byttet mastertermostaten med en dum en fra Elko.
|
|
|
[Re: Syklist1]
10/09/2020 17:47
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hmm. Noen idé om hvordan jeg kan finne ut hvor mye W/m2 jeg har? Har ikke bygd selv, men huset er fra 2011. Har varmekabler i hele 1. etg med fliser i gang og bad, laminatparkett i øvrige rom. Varmekabler på badet i 2 etg også. Antar varmekablene under laminaten er nedi støp.
|
|
|
10/09/2020 20:04
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Hmm. Noen idé om hvordan jeg kan finne ut hvor mye W/m2 jeg har? Har ikke bygd selv, men huset er fra 2011. Har varmekabler i hele 1. etg med fliser i gang og bad, laminatparkett i øvrige rom. Varmekabler på badet i 2 etg også. Antar varmekablene under laminaten er nedi støp. I flis har du sikkert mye, da dette er mulig. Under laminat har du sikkert lite, de det ikke skal vere så mye. Om du er veldig nysgjerrig kan du måle strøm på kablene på full pupp mot at de er av. En mulighet er å se på strømmåleren, den viser muligens forbruk, eventuelt kan du telle blink. Er vel 1 wattime per blink tror jeg. Om du skal ha "smarte" termostater eller ikke avhenger selvsagt av pris og hva termostatene kan i "dum" modus. Ingenting i veien med smartfunksjoner du ikke bruker så lenge det fungerer uten.
Redigert av Appelsin; 10/09/2020 20:04.
|
|
|
11/09/2020 08:22
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det er jo bare å måle motstanden i varmekablene for å regne seg frem til effekten. Eller se i dokumentasjonen fra elektriker.
|
|
|
11/10/2020 10:38
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
En liten oppdatering. Elektriker kommer til uken og jeg har handlet inn hele 8 Heatit termostater, bytter alle, + Homey + Tibber abonnement med Pulse måling for smartere strømstyring. Har jo div annet som kan kobles til Homey og på sikt blir det nok bytting av dimmere også ved overgang til led. Tar nok litt tid å gå i pluss her, men det er tross alt mye varmekabler i huset. Og så synes jeg jo dette er gøy! Værstasjon er på ønskelista til jul 
|
|
|
11/10/2020 14:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
gratulerer! smarthjem er gøy. Målet mitt med det er å slippe manuell styring!
|
|
|
11/10/2020 16:13
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Homey såg bra ut! Støtte for masse standarder og greier! Litt mindre nerdefaktor enn HomenAssistant så passer nok bra for de som liker at ting funker hele tiden :-)
|
|
|
[Re: bstein]
11/10/2020 17:29
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Var nettopp at Homey, Pro vel og merke, hadde støtte for mange standarder som gjorde susen og en del gode reviews. Skulle egentlig bare bytte fire termostater, men etter litt ekstra refleksjon når jeg kom innpå Tibber og smart strømstyring, så ble det til å bytte alt! Har jo en hel etg + et bad oppe med varmekabler. Dessuten var det litt rabatter som Tibberkunde. Da ble det bare 300 kr i forskjell per termostat ift en "dum" en. Og når neste bil om noen år trolig er elektrisk, så er det jo lurt med smart lading. Hadde nesten blitt dumt å la vær å slenge noen ekstra lapper på bordet nå. Blir spennende å se utslaget på strømforbruket gjennom vinteren!
|
|
|
11/10/2020 21:11
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Nettopp, og du kan jo kjøre innpå alt fra «smarte» lyspærer fra IKEA, temperaturgivere fra Clas Ohlson til garasjeportåpnere. Massevis av nerding er mulig :-) Jeg får eksempelvis pushvarsel på mobilen dersom frysertemperaturen går høyere enn -15!
|
|
|
12/10/2020 05:51
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg får eksempelvis pushvarsel på mobilen dersom frysertemperaturen går høyere enn -15!
Samme her Med Home Assistant har jeg også integrert plantesensorer, så jeg kan overvåke plantene i heimen og få push-varsel når de må vannes. Nå ser vi at flere av plantene virkelig har blitt frodige! Home Assistant nærmer seg 1.0 i rykk og napp, og jeg har hørt podcaster med han som er grunnlegger og de går ikke i 1.0 før alle normale innstillinger kan gjøres fra GUI av en som ikke er nerd. De er virkelig på vei der. Bruker lite YAML nå for å konfigurere, faktisk. Er bare avansert automasjon jeg gjør i skript (Python).
|
|
|
12/10/2020 06:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er jo bare å måle motstanden i varmekablene for å regne seg frem til effekten. Eller se i dokumentasjonen fra elektriker. Nei - du kan ikke måle motstanden. Motstanden når de er varme er langt høyere enn når de er kalde.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
12/10/2020 17:25
|
eirikbk
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg får eksempelvis pushvarsel på mobilen dersom frysertemperaturen går høyere enn -15.
Oooooog hva slags dings er der? :-D
|
|
|
12/10/2020 18:34
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Det er bare en 433mhz temperaturgiver som jeg kjøpte på Clas Ohlson for 99,- som er koblet via Telldus til Home Assistant (har ikke skaffa rfxcom enda) som står for automasjonen (som bare gir et pushvarsel til Home Assistant appen).
Når man begynner å skjønne hvor mye data alle disse IoT-greiene sender hit og dit med tilhørende sårbarheter og trolig et kinesisk forhold til personvern så begynner nettverksnerdinga :-)
|
|
|
13/10/2020 07:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Når man begynner å skjønne hvor mye data alle disse IoT-greiene sender hit og dit med tilhørende sårbarheter og trolig et kinesisk forhold til personvern så begynner nettverksnerdinga :-)
Jeg har derfor en hacka firmware for nettverkskamera som står på et eget VLAN uten tilgang til internett. I tillegg har jeg en innstikksbryter for utelys som går på Wifi som jeg har fått flashet til ESPHome (via Tasmota og tuya convert). som også står på dette VLANet. Disse har kun tilgang internt i huset. Fikk kloa i en Telldus Tellstick Duo for et par år siden før den forsvant fra butikkhyllene, så jeg har den rett inn i Home Assistant for 433-MHz-enheter. Disse har ikke noen sensitive data, så det går fint. Bruker Telldus sin 433MHz-enhet for å overvåke kjøleskap og fryser.
|
|
|
13/10/2020 08:28
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Når man begynner å skjønne hvor mye data alle disse IoT-greiene sender hit og dit med tilhørende sårbarheter og trolig et kinesisk forhold til personvern så begynner nettverksnerdinga :-) Tror dessverre at realiteten er at et amerikansk forhold til personvern er minst like ille ref uendelige facebook-skandaler (etc) og nå sist at mange spisesteder nå har begynt å selge dataen de "må" samle inn mtp besøksregistrering ifb covid.
|
|
|
[Re: GeirK]
13/10/2020 12:36
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Det er jo bare å måle motstanden i varmekablene for å regne seg frem til effekten. Eller se i dokumentasjonen fra elektriker. Nei - du kan ikke måle motstanden. Motstanden når de er varme er langt høyere enn når de er kalde. Har du noe anslag på hvor stor denne forskjellen er? Vi bor i et hus med noen eldgamle varmekabler i en trappegang som jeg har målt til ca 2x200 Ohm (2 sløyfer) og har antatt effekt etter dette.
|
|
|
[Re: Boas]
13/10/2020 16:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det varierer en god del fra materiale til materiale og enda mer med driftstemperatur. Hvis du kan få et tangampermeter rundt den ene lederen kan du måle strømmen og så er det bare å gange med 230 for å få effekten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/10/2020 17:37
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg lurer også på den differansen hvis man ser på for eksempel standard TKXP.
@GeirK skal du be Nexans om å slutte å oppgi nominell motstand eller å ha målt motstandsom et punkt som skal fylles ut på garantiskjemaet?
Redigert av Syklist1; 13/10/2020 20:33.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/10/2020 18:50
|
bstein
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har derfor en hacka firmware for nettverkskamera som står på et eget VLAN uten tilgang til internett. I tillegg har jeg en innstikksbryter for utelys som går på Wifi som jeg har fått flashet til ESPHome (via Tasmota og tuya convert). som også står på dette VLANet. Disse har kun tilgang internt i huset. Fikk kloa i en Telldus Tellstick Duo for et par år siden før den forsvant fra butikkhyllene, så jeg har den rett inn i Home Assistant for 433-MHz-enheter. Disse har ikke noen sensitive data, så det går fint. Bruker Telldus sin 433MHz-enhet for å overvåke kjøleskap og fryser. Hvordan gjør du det med VLAN, kablet eller WiFi? Vurderer oppgradere aksesspunktene med noen som har mulighet for flere SSIDer med VLAN-tagging. Kjører du brannmur på IoT-nettet med åpning inn til nettet HA-boksen står på? Jeg driver og oppgraderer til Edgerouter som jeg skal prøve å få til å snakke med en eldre Dell managed switch som jeg kjører nå med unmanaged. Det andre alternativet jeg ser på er å kjøre et separat WiFi-AP som tar alt av IoT-greier og fortsatt kjøre AirTies mesh på «hovednettet»
Redigert av bstein; 13/10/2020 18:50.
|
|
|
13/10/2020 21:17
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Ok, takk. Har ikke tangamperemeter, men ønsket kun en pekepinn på hvor stor effekt det var på kablene. Lar det nok ligge, men kunnskap om hvor mye temperaturendringene påvirker er interessant. Skrev forresten feil i stad, det var rundt 200W i hver kabel jeg regnet ut etter å ha Ohm'et. Forrige eier mente kablene ikke virket og hadde vært ubrukt siden åttitallet. Etter ca 36 timer ble det jammen lunk i gulvet!
Nå har jeg kuppet tråden nok og skal gå å skamme meg for det. Beklager.
|
|
|
13/10/2020 21:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt.
|
|
|
14/10/2020 05:27
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt. Jeg skjønner ikke påstanden din om motstand som endrer seg drastisk med temperatur. Ser på det som et Erasmus Montanus svar. Ser man på databladet til en TKXP 17W/m som er ofte er elektrikers standard valg så er den oppgitt med nominell, maks og min elementmotstand uten at det er noen stor differanse.
|
|
|
14/10/2020 06:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har derfor en hacka firmware for nettverkskamera som står på et eget VLAN uten tilgang til internett. I tillegg har jeg en innstikksbryter for utelys som går på Wifi som jeg har fått flashet til ESPHome (via Tasmota og tuya convert). som også står på dette VLANet. Disse har kun tilgang internt i huset. Fikk kloa i en Telldus Tellstick Duo for et par år siden før den forsvant fra butikkhyllene, så jeg har den rett inn i Home Assistant for 433-MHz-enheter. Disse har ikke noen sensitive data, så det går fint. Bruker Telldus sin 433MHz-enhet for å overvåke kjøleskap og fryser. Hvordan gjør du det med VLAN, kablet eller WiFi? Vurderer oppgradere aksesspunktene med noen som har mulighet for flere SSIDer med VLAN-tagging. Kjører du brannmur på IoT-nettet med åpning inn til nettet HA-boksen står på? Jeg driver og oppgraderer til Edgerouter som jeg skal prøve å få til å snakke med en eldre Dell managed switch som jeg kjører nå med unmanaged. Det andre alternativet jeg ser på er å kjøre et separat WiFi-AP som tar alt av IoT-greier og fortsatt kjøre AirTies mesh på «hovednettet» Jeg bruker Ubiquiti Unifi-system, som kan ha flere SSID-er. Kan allokere ett SSID til et spesifikt VLAN, og så oppretter jeg et nett på det VLAN-et. Default-nettet er utagget, og kan ikke rute til VLAN, så det brukes kun som managementnett til enheter. Siden jeg ikke har kablet nett rundt i huset, bruker jeg wireless uplink fra firewall opp til TV-benk, der jeg har en del dingser, samt at jeg får forlengelse av dekning mot en Wifi-bryter for utelys. Det beste er selvfølgelig å ha kabelnett til hvert AP, men det får evt. komme senere. Alle AP-ene er drevet av PoE, som kan gi ganske snill kabling hvis man kjører fult kabelregime. Det er godt administrasjonsmiljø, men det krever at du har en enhet (enten en Cloud key, Windows-PC eller Raspberry pi, f.eks.) eller en alt-i-ett-boks (Dream Machine). Alt i ett-boksen har brannmur med høy kapasitet, wifi (på non-pro) og 4-porters switch (uten PoE). Med Edgerouter må du ha to økosystemer for administrasjon, men du kan fint bruke AP-er fra Unifi-serien og administrere disse enten via SSH eller management-løsning. Er flere som bruker en slik løsning, da Edgerouter har god kapasitet og snill pris.
|
|
|
14/10/2020 07:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt. Jeg skjønner ikke påstanden din om motstand som endrer seg drastisk med temperatur. Ser på det som et Erasmus Montanus svar. Ser man på databladet til en TKXP 17W/m som er ofte er elektrikers standard valg så er den oppgitt med nominell, maks og min elementmotstand uten at det er noen stor differanse. Nominell, maks og min tar høyde for produksjonsvariasjoner, ikke temperaturvariasjoner. Husk på at kablene rask oppnår driftstemperatur når du setter på strøm.
|
|
|
14/10/2020 08:15
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Men det er fortsatt en ren motstandstråd og ikke en halvleder. Samt at kvalitetssikringen som skal inn i sertifikatet er ohmsk måling som skal treffe innenfor oppgitte toleransen og hvis man ser på dataen som er oppgitt og formelen for effekt ser man at tallene henger sammen.
|
|
|
|
|