Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Shockwiz?

Shockwiz? #2627313 07/09/2020 20:22
Morten DMR Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Er det noe bra? Funker det? Vurderer å spleise med den lokale gjengen.

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627316 07/09/2020 20:30
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Fint fint. Men man trenger å ha den en god stund for å få begge på stell.

Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627330 07/09/2020 20:57
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Jeg har kjørt 2 ShockWiz'er på fulldemperen et par sesonger nå. Altså en foran og en bak.
Min erfaring er at den gir gode tips, men ikke alltid. Man må man bruke sunn fornuft i tillegg, da er det veldig bra. Om du bare gjør akkurat hva den sier så blir det rart av og til.

Den bevisstgjør deg veldig på hva demperne gjør, så om du bruker hodet i tillegg er ShockWiz et veldig bra verktøy.
Du kommer til å bli bevisst hva demperne gjør i forskjellig terreng, og at ett oppsett ikke funker for alt. Du kommer altså til å bli glad i å skru på demperne dine, og muligens lure på hvorfor du ikke har HSC og ikke minst HSR. Det er et dypt harehull å dykke ned i....

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627333 07/09/2020 21:09
J
Jeggs Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg synes det fungerer bra. Om ikke annet så lærte jeg mye om hvordan demperne faktisk fungerer og hvordan forskjellige innstillinger påvirker sykkelens "oppførsel". Som DesmoSkier skriver over kan det medføre noe risiko ved å begynne å vri/skru på bryterne.. ;-)

Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627369 08/09/2020 06:43
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg syns egentlig ikke den er vært pengene (har en selv), den bekrefter egentlig bare at innstillingene mine er innafor da den sjeldent foreslår markante forbedringer og det den eventuelt foreslår, kan jeg ikke alltid styre eksternt (high/low speed compression teks). Ikke ment som selvskryt, men om du har skrudd på dempere noen år så bør du ha lært deg nok til å klare deg uten, men klart, alltid greit å få bekreftelse.

Og så må det være syke marginer på den boksen for den gjør egentlig ikke stort teknisk sett, men så selger den nok ikke stort heller. Synd de har patentert vitale egenskaper ICON_SMILE

Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627372 08/09/2020 06:46
RazeFaze Offline
More than words
More than words
For meg bekrefta den at jeg vet greit hva jeg driver med. 1 klikk her og der... den hjalp meg og med å sette opp 2 base-settinger, en for "vanlig" sykling og en for ren nerroverkjøring og høyere hastigheter.

Greit med en spleis, det gjorde "vi" også. Er for dyr alene.

Har også hjulpet kompiser som har lite anelse med oppsett av "ukjente" sykler og anna vekt på rytter.

Jeg vil si at det hjelper mest hvis du er fersk, eller har en helt ny sykkel... gjerne en med avanserte dempere(highend).

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Shockwiz? [Re: RazeFaze] #2627421 08/09/2020 08:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: RazeFaze
For meg bekrefta den at jeg vet greit hva jeg driver med. 1 klikk her og der... den hjalp meg og med å sette opp 2 base-settinger, en for "vanlig" sykling og en for ren nerroverkjøring og høyere hastigheter.

Greit med en spleis, det gjorde "vi" også. Er for dyr alene.

Har også hjulpet kompiser som har lite anelse med oppsett av "ukjente" sykler og anna vekt på rytter.

Jeg vil si at det hjelper mest hvis du er fersk, eller har en helt ny sykkel... gjerne en med avanserte dempere(highend).

Jeg hadde helt glemt Shockwiz til jeg så denne. Enig i at den kan bekrefte litt hva du driver med men jeg har likevel nå bestemt meg for å prøve igjen nå på ny sykkel.
Ikke vet jeg om ytterkantene av returdemping er blitt innsnevret eller hva det er men jeg synes det er mye vanskeligere med retur nå. Tidligere kunne jeg skru på retur til den ble "treg" for så å slippe opp litt. Det fungerere ikke lenger. Yari RC og Superduper Deluxe select+.

Re: Shockwiz? [Re: JoachimV] #2627424 08/09/2020 08:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: JoachimV

Jeg hadde helt glemt Shockwiz til jeg så denne. Enig i at den kan bekrefte litt hva du driver med men jeg har likevel nå bestemt meg for å prøve igjen nå på ny sykkel.
Ikke vet jeg om ytterkantene av returdemping er blitt innsnevret eller hva det er men jeg synes det er mye vanskeligere med retur nå. Tidligere kunne jeg skru på retur til den ble "treg" for så å slippe opp litt. Det fungerere ikke lenger. Yari RC og Superduper Deluxe select+.

På helt ny sykkel, og nye dempere, kan den være veldig behjelpelig...absolutt.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627437 08/09/2020 09:13
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg er spesialist på å skru meg bort metp demperinnstillinger, selv med kun returdemping.
Jeg lånte en shockwiz for å få innput på blant annet volumredusere og rebound demping.
Gaffel fikk jeg god hjelp med og har fått bedre funksjon. Spesielt returdemping har jeg vanskelig for å få til selv, men jeg merket at endringsforslagene ga bedring.
Bakdemper følte jeg ble bare tull, og til tross for riktig kalibrering og solid testsløyfe så endte jeg opp med stadig mer luft og til slutt ble det bare tull. Jeg så at jeg ikke fikk muligheten til flere testturer på en stund så jeg leverte den tilbake og satt opp demper iht sag og anbefalt klikk på rebound.
Det er stor sjangs for brukerfeil mtp bakdemperen.
Alt i alt syntes jeg shockwiz var et bra hjelpemiddel, og tilskriver knotet med bakdemperen primært brukeren. Man bør ha god tid når man skal teste. Jeg valgte en ca 35 min testsløyfe som inneholder mye av det jeg sykler og den ble syklet mange ganger.

- Stefan
Re: Shockwiz? [Re: JoachimV] #2627440 08/09/2020 09:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Hvorfor vil du det? Skru retur til den blir så rask du bare kan uten å bli kastet av. En måte å finne utgangspunkt er å dytte ned ca. midt i vandring og slippe fort. Da skal ikke dekket sprette opp fra bakken.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Shockwiz? [Re: baronKanon] #2627443 08/09/2020 09:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: baronKanon

Hvorfor vil du det? Skru retur til den blir så rask du bare kan uten å bli kastet av. En måte å finne utgangspunkt er å dytte ned ca. midt i vandring og slippe fort. Da skal ikke dekket sprette opp fra bakken.

Det er jo akkurat det jeg mente med å finne utgangspunkt. Garantert brukerfeil men jeg mener det var mye lettere før å finne den tregheten der hjulet ikke spretter opp... Sånn det er nå er det litt mer at den bare er rask...

Re: Shockwiz? [Re: Morten DMR] #2627459 08/09/2020 10:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du har mye trykk i gaffelen og ikke nødvendigvis e-bike-spesifikk tune, kan det være du må shimme om returen på gaffelen for å få litt mer HSR inn. Det er gjerne snakk om å sette inn en ekstra shim eller 2. Ikke vanskelig å gjøre, men verre å beregne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support