Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til å finne rulle

Hjelp til å finne rulle #2627219 07/09/2020 13:32
M
Magnus27 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg kjøpte meg min første landeveisykkel i vår og ønsker å ta med formen inn i vinteren og komme ut neste vår med en enda bedre form. Da tenkte jeg at en smart sykkelrulle hadde vært et godt alternativ, der jeg kan prøve meg på zwift. Noen passer kanskje med strava også? Har kikket meg litt grønn de siste ukene på dette med specs osv. Sliter med å finne ut hva jeg skal velge for at det skal selvfølgelig passe til sykkelen min (Nakamura Pursuit R80 (thru-axle)), at det skal være en god rulle med mange muligheter til en grei pris 5-8000?, og at det skal være enklest mulig å ta den i bruk (minst mulig utstyr jeg trenger i tilleg).

Var først på tanken om en rulle som var bakhjulsmontert, men tenkte etterhvert på en direktemontert siden jeg var nødt til å ha egnet hjul til rulle.

Noe kjenskap til SARIS? Eller er anbefalingene wahoo, tacx eller elite?

Sykkelen er som sagt en sykkel som er vanskelig å finne specs på internasjonale sider mtp aksling, og med en direktemontert må jeg vell ha en kassett som passer også.

Amatør håper på noen gode råd.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Magnus27] #2627306 07/09/2020 20:00
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Jeg starta selv med en Tacx Vortex Smart, en rulle med smartfunksjon og som ga veldig mye for pengene.Den solgte jeg til fordel for en Wahoo Kickr Core. Jeg bytta for å få en kraftigere rulle og for at det skulle være enklere å veksle mellom inne- og utesykling. Kjøpte da en ekstra kassett, men måtte likevel justere gir hver gang jeg tok med sykkel ut og endte med å kjøpe et sykkelvrak til rulla. Det sliter også mindre på hovedsykkelen.

Anbefaler deg å teste ut en bakhjulsmontert rulle med smartfunksjon (Vortex Smart/Kickr Snap) for å sjekke om det er noe for deg. Slik situasjonen er nå (selgers marked), får du solgt den dyrt hvis du senere vil bytte. Ulempen med bakhjulsmontert er at den har mindre motstand og bråker litt mer. Den er også mer knotete hvis du ofte bytter mellom ute og inne da du må ha rulledekk på bakhjulet.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Magnus27] #2627310 07/09/2020 20:13
altitude Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Magnus27
Noe kjenskap til SARIS?

Har forrige generasjon Saris når rullene gitt under navnet Cyclops. Har modellen H2, direktemontert smartrulle. Er veldig fornøyd med denne, bruker den med Rouvy. Solid, enkel å sette opp, watt på H2 stemmer med både Stages og Vector 3 pedaler og gir mer enn nok motstand. Men har ikke erfaring fra andre direktemonterte ruller eller annen type smartruller. Men det virker som om de alle produsentene du nevner lager gode produkter. Så hvertfall ikke noe slakt i tester når jeg gjorde litt research før jeg kjøpte. Endte med H2 selv pga et godt tilbud.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: rusleape] #2627318 07/09/2020 20:39
M
Magnus27 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Så med direktemontert rulle må jeg stille gir hver gang? Har shinano di2, så har ikke helt fått greie på hvordan de er å stille.. noe greie på det?

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: altitude] #2627321 07/09/2020 20:42
M
Magnus27 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Har lest tester fra dc rainmaker i timesvis. Har ikke sett så mye fra saris på norske nettsider, men h3 gjorde det ganske bra på testene til dc. Skal jeg opp på samme nivå med tacx så bikker det 10k ser det ut som.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Magnus27] #2627322 07/09/2020 20:44
A
AntonS Offline
Ringrev
Ringrev
A
Har lest tester fra dc rainmaker i timesvis. Har ikke sett så mye fra saris på norske nettsider, men h3 gjorde det ganske bra på testene til dc. Skal jeg opp på samme nivå med tacx så bikker det 10k ser det ut som.

Det er cycleservice nordic som importerer Saris i Norge i hvertfall. De fleste butikker kan skaffe derfra.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Magnus27] #2627325 07/09/2020 20:47
R
rusleape Offline
Medlem
Medlem
R
Så med direktemontert rulle må jeg stille gir hver gang?

Sannsynligvis må du det hver gang du bytter ute og inne da det ikke alltid er lik avstand mellom ramma og kassette avhengig av om den står på rulla eller på bakhjulet. Noen slipper unna med et par knepp på girtønna bak, mens andre må løsne girwire. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte en billigsykkel på rulla. Den andre grunnen var at jeg ville at kjede, kassett og klinge skal slites likt på hovedsykkelen.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: AntonS] #2627327 07/09/2020 20:49
M
Magnus27 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: AntonS

Det er cycleservice nordic som importerer Saris i Norge i hvertfall. De fleste butikker kan skaffe derfra.

Har en forhandler som kan skaffe der ifra ICON_SMILE men har ikke fått he tet priser enda.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Magnus27] #2627328 07/09/2020 20:50
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Synes min Kickr Core er ganske genial. Mangler egentlig ingenting foruten fleksibelt ledd. For meg virker det som drivverket bråker mer enn rulla.

Ingen grunn til at du skal måtte justere girene ved bytte mellom rulle og hjul.

Aldri hatt noen annen rulle så kan ikke sammenligne den med noe.

Re: Hjelp til å finne rulle [Re: Havre] #2627331 07/09/2020 20:57
M
Magnus27 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Sitat: Havre
Synes min Kickr Core er ganske genial. Mangler egentlig ingenting foruten fleksibelt ledd. For meg virker det som drivverket bråker mer enn rulla.

Ingen grunn til at du skal måtte justere girene ved bytte mellom rulle og hjul.

Aldri hatt noen annen rulle så kan ikke sammenligne den med noe.

Ser den skal være ganske stille ja, kanskje jeg skal ta den med i valget.

Moderator  support, Valentino