Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fotokromatiske glass

Fotokromatiske glass #2626711 04/09/2020 14:35
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Skal ha nye briller og vurderer fotokromatiske linser.
Jeg har aldri hatt det før, så ber om litt erfaringer.
Er det bra for landeveis- og grussykling?

Er det store forskjeller på den fotokromatiske funksjonen fra merke til merke?
Kan jo kjøpe XXL sine til 699 og Sweet sine til 2300.
Håper jo de dyrere er bedre, men vet jo ikke...?

Stig

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626719 04/09/2020 15:32
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Elsker fotokromatiske glass.

Aldri hatt "billige" så kan ikke kommentere der. Får et par fra smartbuyglasses snart. De er "billige" så finner kanskje ut av det da. Forventer ingen forskjell.

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626720 04/09/2020 15:38
N
Neko Offline
Avhengig
Avhengig
N
I år har jeg brukt fotokromatiske linseri tillegg til "vanlige" sol-linser, og har bare erfaringer med det. Funker utmerket ved overskyet/skiftende vær, og helt supert nå på sensommeren/høsten når det begynner å bli mørkt før man kommer seg hjem på kvelden. Jeg bruker Julbo Aerospeed, men har ikke erfaring med andre typer.

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626724 04/09/2020 16:13
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg kjøpte disse fra extra Optical i våres:
https://extraoptical.no/lesund-gr-and-orange.html

De er med styrke og fotokromatiske glass og tanken var å bruke de til pendling. Men de funker så bra at jeg har brukt de til det meste gjennom sommeren, også stisyklingen. Skifter farge raskt nok for min del når jeg drar inn og ut av skogen. Eneste svakheten med de som jeg ser er at glassene er litt ujevne, gjør at en rett strek som feks en list kan se litt buet ut. Men dette merker jeg ikke noe til når jeg er i bevegelse. Etter det jeg finner på google så er dette en vanlig feil på billige briller med styrke.

Redigert av svene; 04/09/2020 16:14.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626770 04/09/2020 23:09
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Da får jeg være kjerringa mot strømmen og si at jeg synes de fotokromatiske linsene som fulgte med Oakley Jawbreaker anno ca. 2016 funker dårlig, for mørke i skumringen og for lite skjermende i sollys. I ritt som JR foretrekker jeg å bytte glass halvveis i stedet, og på gråværsdager bruker jeg heller klare glass.

Edit: Jeg har i så fall "fotokromatisk klare" glass, visste ikke at det fantes forskjellige typer. Usikker på hva forskjellen er?

Fra Wikipedia:

A report by the Institute of Ophthalmology at the University College London suggested that at their clearest photochromic lenses can absorb up to 20% of ambient light.[3]

Because photochromic compounds fade back to their clear state by a thermal process, the higher the temperature, the less dark photochromic lenses will be. This thermal effect is called "temperature dependency" and prevents these devices from achieving true sunglass darkness in very hot weather. Conversely, photochromic lenses will get very dark in cold weather conditions. Once inside, away from the triggering UV light, the cold lenses take longer to regain their transparency than warm lenses.

Mao. en dårlig match for JR, hvor det kan være minusgrader om natten og +30 om dagen. Så de passer best til steder hvor det er varmt når det er mørkt og kaldt når det er lyst ICON_WINK

Redigert av DuffMcShank; 05/09/2020 07:42.

Create the problem and sell the solution
Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626778 05/09/2020 07:14
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Fotokromatisk kan ikke erstatte to sett briller perfekt, men for meg fungerer det 99.9% av tiden.

Jeg er fotokromatisk klare og fotokromatiske solbriller. Så i f.eks grått vær bruker jeg de klare. Skulle det dukke opp litt sol så er ikke det et problem osv.

Bruker de klare klart mest. Veldig sjelden jeg reagerer på at lyset blir for sterkt på de selv om det noen ganger hadde vært å foretrekke med litt mørkere. Da snakker man små nyanser for min del.

Re: Fotokromatiske glass [Re: Havre] #2626779 05/09/2020 07:20
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Sitat: Havre
Fotokromatisk kan ikke erstatte to sett briller perfekt, men for meg fungerer det 99.9% av tiden.

Jeg er fotokromatisk klare og fotokromatiske solbriller. Så i f.eks grått vær bruker jeg de klare. Skulle det dukke opp litt sol så er ikke det et problem osv.

Bruker de klare klart mest. Veldig sjelden jeg reagerer på at lyset blir for sterkt på de selv om det noen ganger hadde vært å foretrekke med litt mørkere. Da snakker man små nyanser for min del.
Nytt for meg at de finnes med forskjellig lysgjennomgang fra samme merke. Det høres jo bra ut.
Hvilke briller har du?

Edit...Ser nå du har to sett briller ikke linser.
Uansett, hvilke har du?

Redigert av Furu; 05/09/2020 07:21.

Stig

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626783 05/09/2020 07:38
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: Furu
Sitat: Havre

Nytt for meg at de finnes med forskjellig lysgjennomgang fra samme merke. Det høres jo bra ut.
Hvilke briller har du?

Edit...Ser nå du har to sett briller ikke linser.
Uansett, hvilke har du?

Begge er fra Rudy Project. Egentlig ikke sykkelbriller, men de har det også. Mulig Rudy også har briller hvor man kan bytte ut glass? Usikker, men tror det.

Jeg har Spinhawk (solbriller med fotokromatisk) og Intuition (klare med fotokromatisk). Begge med styrke, men det er ikke viktig hvis man ikke trenger det.

Redigert av Havre; 05/09/2020 07:38.
Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626787 05/09/2020 07:48
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Synes solbriller generelt er latterlig dyrt for 30 gram plastikk, vurderte Uvex sine med elektronisk dimming da de ble lansert, men avfeide det fordi jeg ikke liker rammer som begrenser sidesynet. Ser ut som om CTRL har overtatt patentet nå? Hadde vært kult hvis noen kan dele erfaringer

https://www.e-tintproducts.com/ctrl-eyewear/

Create the problem and sell the solution
Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626788 05/09/2020 07:51
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg har også Rudy briller med nærsynt 5,25 / 5,50 og fotokromatiske glass, har hatt de i 3-4 år. De kom i to eller tre varianter av lysstyrke og for meg som også sykler sti og litt kvelder m svakere lys anbefalte de den lyseste utgaven. Det blir mer enn mørkt nok i knallsol også. Jeg bruker oftere kontaktlinser fremfor briller spesielt når det er vått/klinete, det er jo ikke noe tema for meg å ha de på hjelmen, da ville jeg ikke funnet veien hjem :-(

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Fotokromatiske glass [Re: DuffMcShank] #2626790 05/09/2020 08:16
H
Havre Offline
Besatt
Besatt
H
Sitat: DuffMcShank
Da får jeg være kjerringa mot strømmen og si at jeg synes de fotokromatiske linsene som fulgte med Oakley Jawbreaker anno ca. 2016 funker dårlig, for mørke i skumringen og for lite skjermende i sollys. I ritt som JR foretrekker jeg å bytte glass halvveis i stedet, og på gråværsdager bruker jeg heller klare glass.

Edit: Jeg har i så fall "fotokromatisk klare" glass, visste ikke at det fantes forskjellige typer. Usikker på hva forskjellen er?

Fra Wikipedia:

A report by the Institute of Ophthalmology at the University College London suggested that at their clearest photochromic lenses can absorb up to 20% of ambient light.[3]

Because photochromic compounds fade back to their clear state by a thermal process, the higher the temperature, the less dark photochromic lenses will be. This thermal effect is called "temperature dependency" and prevents these devices from achieving true sunglass darkness in very hot weather. Conversely, photochromic lenses will get very dark in cold weather conditions. Once inside, away from the triggering UV light, the cold lenses take longer to regain their transparency than warm lenses.

Mao. en dårlig match for JR, hvor det kan være minusgrader om natten og +30 om dagen. Så de passer best til steder hvor det er varmt når det er mørkt og kaldt når det er lyst ICON_WINK

Interessant den, men jeg har brukt mine fotokromatiske solbriller på sjøen i 35 grader (Afrika) uten at jeg slet med at de ble for lyse.

Heller aldri tenkt over at mine klare glass bruker for lang tid til å bli klare i kaldt vær. Hvor lang tid snakker vi om her? Mulig det er en effekt her jeg aldri har reflektert over. Har syklet i kaldt vær med denne type briller hvor det har vært litt av og på med sol. Dog usikker på hvor mørke de i det hele tatt ble i første omgang under slike forhold. Er aldri på vidda så vet ikke hvordan de fungerer i gjenskinnet fra snø i kaldt vær.

Usikker på om jeg noen gang vil kjøpe vanlige solbriller igjen. Jeg har aldri opplevd noen nedside med fotokromatiske glass.

Redigert av Havre; 05/09/2020 08:16.
Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2626792 05/09/2020 08:21
Filip Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har hatt mye forskjellige sportsbriller, men nå bruker jeg Oakley Evzero og Radar EV med photocromic-glass og er superfornøyd med det. Dataene på de glassene er: Light Transmission: 23%, Light Transmission (Activated): 69%.

I praksis opplever jeg de som helt klare når det er mørkt, og mørke når det er lyst. Ikke så mørke som for eksempel Black Iridium-glassene, men de var så mørke at de bare ble brukt noen få dager i løpet av året når jeg hadde de. Vil tro at det er ganske forskjellig fra person til person hvor mørke glass man foretrekker. De eneste gangene jeg har opplevd at glassene ikke er perfekt er på ski i overskyet vær, da kan de bli litt for mørke.

Har forresten syklet Jotunheimen Rundt med de, og det fungerte utmerket.

Har også hatt noen par med Rudy Project med photocromic-glass, men de ble ikke helt klare, de gikk fra lys brun til mørk brun, jeg ble aldre helt fornøyd med de.

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2627005 06/09/2020 19:14
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg kjøper Rockbros fotokromatiske på Ebay.
Billig og bra!
https://www.ebay.com/itm/ROCKBROS-Cycling-Photochromatic-Glasses-Outdoor-Sports-Sunglasses-Goggles-Blue/311957766513?epid=2236407190&hash=item48a221c171:g:2ukAAOSwAQBZtlFm

Jeg har f.eks noen Oakley-briller. Men de synes jeg virkelig er voldsomt overpriset. Synes det er greit med rimelige briller jeg slipper å være så redd for.

Re: Fotokromatiske glass [Re: Furu] #2627155 07/09/2020 10:46
Furu Offline OP
/Stig
OP Offline
/Stig
Jeg tester Oakley EVZero Path Polished Black Clear Black Photochromic.

De er på salg hos VPG nå til 1280,- , så det er midt mellom Sweet og XXL.

..pluss et par fra eBay for 150 spenn som en test.

Redigert av Furu; 07/09/2020 10:52.

Stig

Moderator  support, Valentino