|
|
Liten og billig digital forsterker med optisk inn?
|
Liten og billig digital forsterker med optisk inn?
01/09/2020 11:57
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har lyst til å bytte ut et stort dråk av en stereoforsterker med noe mindre. Liker litt saft i lyden, men må vel innse at jeg ikke er en finlytter.
Trenger forsterker som skal drive to små hyllehøytalere (ok lettdrevne) og av innganger trenger jeg 2x vanlige innganger (sånn med to plugger) og en optisk. Optisk pga bruk sammen med TV/mediasenter. Vil gjerne ha en forsterker som står på hele tiden slik at den alltid gir TV lyden når den inputen er valgt.
Ser at de etablerte har en rekke forsterkere som dekker alt dette og mere til, men er alltid nysgjerrig på om det finnes noen små eller mer ukjente produsenter som gir mer bæng før the bøcks.
|
|
|
Re: Liten og billig digital forsterker med optisk inn?
[Re: erikskon]
01/09/2020 12:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/09/2020 12:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/09/2020 12:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
01/09/2020 12:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: GeirK]
01/09/2020 13:23
|
Torrdal
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har denne i v1 og er fornøyd med den, det finnes sikkert billigere som gjør jobben like bra også. Har tv, to Dali Lector og en subwoofer kobla til den. Den sliter litt med bluetoothlyd om det er mange enheter med bluetooth tilkoblet i samme rommet, det er min teori i hvertfall.
|
|
|
01/09/2020 13:28
|
perbl
More than words
|
More than words
Og vil du ha enda dyrere, kan du vel også vurdere Sonos sin, hvertfall om du har andre Sonos-dingser i huset. Har dere Apple-dingser, kan det vel også være greit å se etter en som har Airplay-streaming. Bluetooth-streaming synes jeg er relativt ustabile greier, så jeg ville sett etter Airplay eller Chromecast-baserte løsninger gitt mine personlige erfaringer hvertfall.
EDIT: Ved sjekk ser jeg at Sonos AMP kun har en analog inngang, så da utgår nok denne med mindre du nedskalerer behovet for eksterne enheter. Hvis det er ordinære analoge innganger du er ute etter utgår vel den NADen det er linket til og, ser ut til å være bare en aux-inngang på denne og.
Hvorfor optisk mot tv? Endel løsninger gir vel bedre integrasjon hvis du benytter HDMI?
Redigert av perbl; 01/09/2020 13:32.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
01/09/2020 13:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor optisk mot tv? Endel løsninger gir vel bedre integrasjon hvis du benytter HDMI?
Men da må du ha en forsterker som dekoder HDMI-lyden og videresender signalene til TV-en. Da må man vel ha en surround-receiver.
|
|
|
01/09/2020 13:39
|
perbl
More than words
|
More than words
Men da må du ha en forsterker som dekoder HDMI-lyden og videresender signalene til TV-en. Da må man vel ha en surround-receiver. Nei, nevnte Sonos har HDMI-inngang som benytter HDMI Audio Return Channel for å overføre lyden fra TVen, samt at du får integrasjon som volumkontroll etc vha CEC. Jeg er usikker på om det finnes mange andre forsterkere av samme type som gjør dette, men jeg syntes det virket som en kurant funksjon hvis jeg skal bytte ut droget jeg har stående her med noe mer kompakt. Nå også med link: https://www.hifiklubben.no/sonos-amp-musikkanlegg-med-streaming/sonampbk/EDIT: Men regner nok med denne kanskje utgår pga priskravet. I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hvordan sånn audio return funker i praksis, eller om det kan oppstå lagging. Jeg er godt over snittet allergisk mot dårlig synk av lyd og bilde
Redigert av perbl; 01/09/2020 13:42.
Per B.
|
|
|
01/09/2020 13:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Aha. Der var det noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.
|
|
|
01/09/2020 17:22
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Hei. Jeg bytta ut mitt alt for store anlegg, en levning fra min tid som spellemann, med en Hegel H90 i fjor høst. To små (hylle)-høyttalere og en liten subwoofer. TVn kobla til, og direkte kobla til smart-telefonen og dermed Spotify. Veldig, veldig fornøyd. Pris forsterker ca 13000,- tror jeg.
|
|
|
[Re: HM1100]
01/09/2020 18:16
|
perbl
More than words
|
More than words
Hegel H90 er vel på ingen måte noen liten forsterker da. Billig er den heller ikke mtp hva man får.
Per B.
|
|
|
01/09/2020 18:34
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Kanskje ikke. Sorry. Den er vel uansett den minste i serien, og jeg synes den spiller veldig bra. Passer fint i hylla gjør den også. Hva som er billig/dyrt i hi-fi verden? Ikke vet jeg...
|
|
|
[Re: HM1100]
01/09/2020 19:32
|
perbl
More than words
|
More than words
Spiller bra gjør den nok, men nå har jeg vel etterhvert landa på at det er god grunn til å anta at en forsterker som leverer nok strøm bør låte ganske likt som en annen, og at det er mer funksjoner som er greit å betale for.
Min Hegel blir neppe erstatta av en ny, men heller noe innen kallax-fi-segmentet, dvs passer inn i en Ikea Kallax-hylle i stedet for den klossen jeg har nå som er altfor dyp for de fleste tilgjengelige tv-møbler.
Redigert av perbl; 01/09/2020 19:33.
Per B.
|
|
|
01/09/2020 21:38
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er omtrent 100% match med det jeg ser etter. Ser at den også får gode omtaler. Da gjenstår kun å få solgt det store dråket jeg har.
|
|
|
02/09/2020 05:47
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
EDIT: Men regner nok med denne kanskje utgår pga priskravet. I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hvordan sånn audio return funker i praksis, eller om det kan oppstå lagging. Jeg er godt over snittet allergisk mot dårlig synk av lyd og bilde ARC er jo det samme som en utgang. Vil anta at det enten sendes LPCM (fler-kanals PCM) eller kodet data (DTS/Dolby, f.eks.). Datastrømmen er nok den samme som på Toslink. SP/DIF er jo både koaksialt og optisk, og det er ingen praktsk forskjell i signalet.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/09/2020 06:29
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hvordan sånn audio return funker i praksis, eller om det kan oppstå lagging. Jeg er godt over snittet allergisk mot dårlig synk av lyd og bilde HDMI gjør vel at TV og forsterker kan kommunisere mellom seg, og dermed automatisk kutte ut dårlig sync? Eller har vel moderne TVer muligheten for å justere synk mellom lyd og bilde? Du kan ikke stille lydnivå via TV på optisk. Alt etter hvor nerdete du er på fjernstyringsfronten er dette kjedelig.
|
|
|
[Re: baronKanon]
02/09/2020 06:30
|
perbl
More than words
|
More than words
EDIT: Men regner nok med denne kanskje utgår pga priskravet. I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hvordan sånn audio return funker i praksis, eller om det kan oppstå lagging. Jeg er godt over snittet allergisk mot dårlig synk av lyd og bilde ARC er jo det samme som en utgang. Vil anta at det enten sendes LPCM (fler-kanals PCM) eller kodet data (DTS/Dolby, f.eks.). Datastrømmen er nok den samme som på Toslink. SP/DIF er jo både koaksialt og optisk, og det er ingen praktsk forskjell i signalet. Har egentlig satt meg lite inn i det tekniske her, men jeg mener bare jeg så litt ulike brukererfaringer da jeg nesten handlet meg en sånn Sonos rett etter den ble lansert, og noen snakket om at de syntes det var noe forsinkelse i lyden, mens andre igjen virka fornøyde.
Per B.
|
|
|
[Re: Appelsin]
02/09/2020 06:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Du kan ikke stille lydnivå via TV på optisk. Alt etter hvor nerdete du er på fjernstyringsfronten er dette kjedelig.
Av en eller annen grunn får min Samsung faktisk til det  En autodetektering av tilkobla enheter mente den fant en Marantz optisk tilkobling (det er en Hegel H70), og satte opp fjernkontrollen til å styre den. Jeg antar nok det er det at samme komponenter er brukt som det TVen tror det er, og så er det den multifjernkontroll-støtten som får til å styre volum samt mute den via TV-fjernkontrollen. Men iom at jeg ikke får skrudd den av via TV drar jeg nok endel strøm når jeg ikke gidder å skru av forsterkeren bestandig. Så har egentlig lyst til å selge det store droget jeg har jeg og. Hvorfor kan ikke denne koste 1/3 av prisen? Det hadde vært perfekt: https://www.hifiklubben.no/nad-m10-musikkanlegg-med-streaming/nadm10bk/
Per B.
|
|
|
02/09/2020 06:42
|
perbl
More than words
|
More than words
EDIT: Men regner nok med denne kanskje utgår pga priskravet. I tillegg er jeg litt nysgjerrig på hvordan sånn audio return funker i praksis, eller om det kan oppstå lagging. Jeg er godt over snittet allergisk mot dårlig synk av lyd og bilde ARC er jo det samme som en utgang. Vil anta at det enten sendes LPCM (fler-kanals PCM) eller kodet data (DTS/Dolby, f.eks.). Datastrømmen er nok den samme som på Toslink. SP/DIF er jo både koaksialt og optisk, og det er ingen praktsk forskjell i signalet. Har egentlig satt meg lite inn i det tekniske her, men jeg mener bare jeg så litt ulike brukererfaringer da jeg nesten handlet meg en sånn Sonos rett etter den ble lansert, og noen snakket om at de syntes det var noe forsinkelse i lyden, mens andre igjen virka fornøyde. Søkte kjapt nå, og fant plenty med treff som snakker om at Dolby visstnok kan få laggeproblem via ARC på endel enheter. En tråd på reddit snakker om at ARC visstnok ikke er noe veldig standardiserte greier for audiosynkroniseringen, men at det er endel ulike implementasjoner der ute som kan funker mer eller mindre med hverandre. Men det virker som at mange får det til å funke ved å eksperimentere litt mellom hva som sendes av Dolby, PCM etc. Contrary to what most think ARC/CEC are not uniform standards that includes the AV sync component, every hardware manufacturer does it slightly different. This in turn leads to hardware incompatibilities and audio de-sync. LG soundbars in particular are known to suffer from Dolby sync issues with certain hardware for example.
The next generation HDMI-eARC is a proper standard, manufacturers are no longer allowed to alter it, specifically the AV sync components but this is very new and only on a handful of displays/devices.
Sadly there is no fix for you other than replace the soundbar with something else, the CEC/ARC components specific to your TV and soundbar would have to inspected with firmware updates released to correct it.
I'd try the Sonos Beam, it is PCM/Dolby only no DTS but is well regarded.
Unnskyld for at vi spammer tråden din erikskon, skal prøve å stoppe nå 
Per B.
|
|
|
[Re: Torrdal]
02/09/2020 07:12
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har også D320 v2 - gjør absolutt jobben, og ekstra bonus er innebygget riaa-trinn for oss gamlinger.
- Fx
move 'zig'
|
|
|
02/09/2020 07:20
|
GeirK
More than words
|
More than words
Av en eller annen grunn får min Samsung faktisk til det  En autodetektering av tilkobla enheter mente den fant en Marantz optisk tilkobling (det er en Hegel H70), og satte opp fjernkontrollen til å styre den. Jeg antar nok det er det at samme komponenter er brukt som det TVen tror det er, og så er det den multifjernkontroll-støtten som får til å styre volum samt mute den via TV-fjernkontrollen. / Kjøpte akkurat en ny Samsung-TV, som jeg satte opp i går. Til stue-TV bruker jeg bare stereo og har brukt en billig Sony Surround receiver med løse høyttalere de siste 11 årene, og receiveren har ikke dekoding av lyd fra HDMI. Tidligere har jeg brukt den til å velge HDMI-kanal, men siden den nyeTV-en har egen kontrollboks, bruker jeg den nå til å velge HDMI-kilder og så kjører jeg kun optisk SP/DIF inn i forsterkeren. Jeg ble overrasket over at fjernkontrollen på den nye TV-en faktisk greier å styre volumet på denne. TV-en spurte meg først hvilket merke receiver jeg hadde, da valgte jeg Sony. Så begynte den å sende ut fjernkontrollkoder - og ba meg fortelle om den greide å skru receiveren på og av, og på andre forsøk klarte den det og vipps - nå styrer volumknappen forsterkeren og ikke TV-en. Men selv om fjernkontrollen tydelig vet hvordan den skal skru forsterkeren av og på, finner jeg, som du, ingen måte å gjøre dette på - så jeg må bort og trykke på knappen.
|
|
|
02/09/2020 08:40
|
perbl
More than words
|
More than words
Men selv om fjernkontrollen tydelig vet hvordan den skal skru forsterkeren av og på, finner jeg, som du, ingen måte å gjøre dette på - så jeg må bort og trykke på knappen. I mitt tilfelle er det egentlig ikke særlig rart, iom at min forsterker har en fysisk av/på-knapp, og ikke noe elektronisk styrt som setter den i en standbymode. Så med tid og stunder kommer jeg nok til å bytte til noe litt mer moderne og kompakt. Men kombinasjonen kallax-fi formfaktor, greit med effekt (70-100W), Airplay, gjerne HDMI-inngang av typen som på Sonosen og helst innebygd støtte for noen utbredte streamingplattformer er ikke så veldig lett å finne. Det nærmeste er den Sonosen, evt den skamdyre NADen.
Per B.
|
|
|
02/09/2020 09:22
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, HDMI inngang hadde nok vørt fint, men ser ut til å bli for dyrt. @GeirK: En av anmelderne påpekte at denne kan være følsom for kvaliteten på den optiske kabelen som brukes. Den kunne bli vel tørr i dynamikken i øvre mellomsjiktet. Har du noen anbefaling på gode optisk kabler?
|
|
|
02/09/2020 09:55
|
magic
Besatt
|
Besatt
Redigert av magic; 02/09/2020 10:28.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
02/09/2020 10:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
@GeirK: En av anmelderne påpekte at denne kan være følsom for kvaliteten på den optiske kabelen som brukes. Den kunne bli vel tørr i dynamikken i øvre mellomsjiktet. Har du noen anbefaling på gode optisk kabler?
Not biting ;-)
|
|
|
02/09/2020 10:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
I mitt tilfelle er det egentlig ikke særlig rart, iom at min forsterker har en fysisk av/på-knapp, og ikke noe elektronisk styrt som setter den i en standbymode. Så med tid og stunder kommer jeg nok til å bytte til noe litt mer moderne og kompakt. Men kombinasjonen kallax-fi formfaktor, greit med effekt (70-100W), Airplay, gjerne HDMI-inngang av typen som på Sonosen og helst innebygd støtte for noen utbredte streamingplattformer er ikke så veldig lett å finne.
Men alt dette har jo nye TV-er
|
|
|
02/09/2020 10:57
|
perbl
More than words
|
More than words
Men alt dette har jo nye TV-er
Da må det ha skjedd en utvikling her. Jeg har en av markedets beste TVer fra et par år siden, men den har feks ikke 70-100W ut for å drive noen greit store gulvhøyttalere  (passer dårlig i en Kallax-hylle og forsåvidt). Jeg har det meste jeg trenger funksjonsmessig med dagens oppsett, bortsett fra én ting: Jeg må ha på TVen for å høre på Spotify i stua. Med forsterker med begrenset antall innganger er det ikke aktuelt å kjøpe en dings til for å koble til optisk heller, for utgangen fra TVen bruker den optiske inngangen.
Per B.
|
|
|
02/09/2020 11:12
|
magic
Besatt
|
Besatt
Jeg har det meste jeg trenger funksjonsmessig med dagens oppsett, bortsett fra én ting: Jeg må ha på TVen for å høre på Spotify i stua. Med forsterker med begrenset antall innganger er det ikke aktuelt å kjøpe en dings til for å koble til optisk heller, for utgangen fra TVen bruker den optiske inngangen.
Finnes jo flotte overganger her også, enten med manuell switch eller fjernkontroll, for å lede flere optiske kabler inn i 1. bruker den til 50 kr hjemme i tv-stua, funker ok. Men man må jo skru fysisk på den for å bytte fra TV til Chromecast audio. https://www.kjell.com/no/sok?q=toslink+switch
Redigert av magic; 02/09/2020 11:12.
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
|
|