Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser - manglende effekt

Bremser - manglende effekt #2625528 29/08/2020 13:08
K
Kjell Nødland Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg har mekaniske bremser bak på min CX. Har skiftet wire, renset bremsene og skiva med rødsprit,
MEN får fremdeles ikke skikkelig effekt.

Klarer ikke låse hjulet og stoppe sykkelen på vanlig måte. Forbremsa er ok og jeg har t.o.m skiftet bremseskoene fra fremme til bak
....

Re: Bremser - manglende effekt [Re: Kjell Nødland] #2625534 29/08/2020 14:05
K
Kjell Nødland Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K

Jeg har mekaniske bremser bak på min CX. Har skiftet wire, renset bremsene og skiva med rødsprit,
MEN får fremdeles ikke skikkelig effekt.

Klarer ikke låse hjulet og stoppe sykkelen på vanlig måte. Forbremsa er ok og jeg har t.o.m skiftet bremseskoene fra fremme til bak

Re: Bremser - manglende effekt [Re: Kjell Nødland] #2625555 29/08/2020 18:46
lexmyr Offline
Medlem
Medlem
Rødsprit skal visst ikke være optimalt for å rense bremseskiver/klosser, da det er små mengder olje i det. Isopropanol er helt fettfri og vil nok være best.

Du kan evt. prøve å rubbe opp bremseklossene litt med et fint sandpapir.

Forøvrig feil subforum å poste dette i ICON_WINK

Re: Bremser - manglende effekt [Re: Kjell Nødland] #2625653 30/08/2020 18:07
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Er bremsekaliperen bak skikkelig sentrert over skiva?
Er klosser eller skiver betydelig slitt?
Går bremsemekanismen lett og «glatt» på bakbremsen?

Vil anbefale å bruke noe annet enn rødsprit for å vaske. Hvis klossene er veldig møkkete kan zalo være et bra tips. Bremserens og en tannkost funker også bra. Puss gjerne klossene med litt sandpapir etter rens for å få frem «ferskt» materiale.
Metoden med å bytte over fra frambrems er lur. Da kan du enkelt eliminere feil. Funker klossene fra bakbremsen bra foran? Bytt skive fra foran til bak, om det lar seg gjøre?
Men ja, feil underforum.

Re: Bremser - manglende effekt [Re: Kjell Nødland] #2625661 30/08/2020 18:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hvilke bremser og hvilke hendler?

Som kjent er det andre forhold som kan være avgjørende for modulasjon og bremsekraft i mekaniske skivebremser enn hydrauliske.

Det er forskjellige tekniske løsninger blant modellene, herunder om det er begge eller kun én av klossene som beveges av stempel (ensidig/tosidig), men felles er bl.a. at stemplene ikke er selvjusterende som hydrauliske, men må reguleres manuelt ved oppsett og løpende justeres ettersom klossene slites.

I tillegg er det erfaringsmessig mer krevende å få god funksjon med hendler for bukkestyre enn flatt styre.

I prinsippet burde det være enkelt, men det er dessverre få som får slike bremser til å fungere optimalt over tid. Mange tråder om det på forumet, sist Felgbrems eller mekanisk skivebrems.

Håper du får svar fra sun flyer, Elmersen eller andre som har greie på mekaniske skivebremser for bukkestyre. Jeg brukte dem gjennom flere år, men slet.

(Mange velger å oppgradere til semihydraulisk oppsett, med hydrauliske kalipere som TRP Hy/rd, eller bytte til rimelige fullhydrauliske hendler og kalipere, som siste generasjon Tiagra. Se f.eks. tråden Bytte til hydrauliske skivebremser?)

Re: Bremser - manglende effekt [Re: Kjell Nødland] #2625919 31/08/2020 21:15
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Utrolig om du ikke klarer å låse hjulet. Kan det være at hele klossene ikke treffer samtidig? Hvis det er umulig å sentrere den skikkelig er monteringsflaten skev og må freses for å bli 100% rett. Det er vel mitt tips. Ville likevel i tillegg vurdert å oppgradere til trp Hy/rd. Hvis du skal bytte til fullhydraulisk kommer det veldig anpå hva du har hvor dyrt det blir.

Moderator  support, Valentino