Hei! Om jeg holder forbremsen inne og skyver sykkelen fremover i sittende stilling så knirker det som bare det i bakhjul/bakbrems. På en annen sykkel jeg hadde så opplevde jeg det samme, bare foran. Noen som har vært borti dette og vet hva problemet kan være?
har du flytende skiver kan det være naglene som har slark, det kan skje etter at du har brukt det i lang tid, så etter noen år så kan det skje, men hvis bremse overflaten beveger seg veldig mye må bremseskiva skiftes. hvis ikke du har verktøy til montering av nagler på bremse sviver som fabrikken har, som er usannsynlig. en flytende skive ser slik ut: https://flic.kr/p/2jsJBLz
det er mulig skiva ikke sittet skikkelig, mulig skruene ikke er strammet hardt nok. på alle skiver så står det et max moment i nm.
er det dunk dunk dunk, så er det mest sannsynlig breemse klossen som dunker i bresmekaliper, altså de biter i skiva og skiva roteres, og da slår klossene i bremsekaliper dette kan du se i denne videoen: Her viser jeg dette med TRP Spyke, men dette skjer på alle Shimano SHimano hydrauliske bremser også.
men som nevnt av av annen bruker, så kan det være hjula, eikene kan knirke, ringene i hullene i felgen kan knirke, dette kan skje etter flere år med bruk. noen hjul kan knirke i begynnelsen, fordi fabrikken ikke har fjernet stresset etter tramming av eikene, men alle skikkelige hjul har ikke det problemet, og denne jobber blir ikke hoppet over, men du kan selv gjøre denne jobben, ved å presse felgen på en side, så snu og gjøre samme på andre side, kan skje med billig hjul, men hvis det er dårlige hjul kan det skje når de ikke er nye også.
Hvis du har en fulldempa sykkel kan det være andre ting som er problemet, det er ikke sikkert det er fra bremsene det kommer fra eller hjula, det kan være kule lager i opphenget bak i ramma, kan hende at du trenger nye lager i opphenget. kommer lyden helt klart bak fra kan det hende det er lager i kjedestaget som er gåent.
men det kan også være hjul lager bak, er det lyder framme som ikke er brems, det kan være utslitte hjul lager.
det kan være sprukket felg
men kommer lyden lenger opp kan det være slark i foringene i dempegaffel, slark i styrelager sprekke i ramma, slark i Kronering/bunnring til styrelager/styrlagerring
Hei! Om jeg holder forbremsen inne og skyver sykkelen fremover i sittende stilling så knirker det som bare det i bakhjul/bakbrems. På en annen sykkel jeg hadde så opplevde jeg det samme, bare foran. Noen som har vært borti dette og vet hva problemet kan være?
Det er vanskeligere å hjelpe deg med bare lite informasjon i form av tekst, ingen video, eller å se på dette selv i den virkelig verden. Men jeg håper det jeg skrev er til hjelp. jeg nevnte de vanligste tingene som kan lage lyder fra disse områdene på sykkelen.
Hvis det er kun når du sitter, kan det være setepinnen som knirker i seterøret, dette er vanlig etter at seterøret og setepinnen har blitt brukt i årevis og har blitt slitt ned nok til å knirke, da er løsningen å bruke monteringspasta. som for eksempel Park Tool SAC-2, som jeg har brukt: https://bikeshop.no/park-tool/ptsac2/park-tool-sac-2-monteringspasta-til-carbon-og-aluminium
videon her viser lyden dette problemet vil lage:
men knirking kan også komme fra selve setet, der skinnene går inn i plastikken, hvis det er tilfellet la noen dråper med olje/smøring dryppe inn der. er det sete feste på setepinne hode, som knirker, bruk monterignspasta der også. men det kan være fordi boltene ikke er skrudd inn skikkelig, slik at sete skinne feste ikke klemmer hardt nok, da vil skinnene gynge, og til slutt kan flytte seg bakover når boltene løsner mer, sykler man lenge slik stripper man gjengene på boltene.