Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjullbygg / Eikekonfigurasjon

Hjullbygg / Eikekonfigurasjon #2625010 27/08/2020 11:42
R
rekkje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Hei!

Nytt hjulsett skal bygges til landeveissykkelen. Har kjøpt meg et Chris King nav for felgbrems og felger bli hardanodiserte H+Son Archetype. Ser for meg CX Ray eiker. 28 hull bak, 24 hull foran. Tenker å gå for radial foran, men bak stusser jeg litt. Ser noen kjører 3 kryss, andre 2 kryss, kombinasjoner av disse, og til og med kombo 2x og radial på drivside. Jeg tenkte kanskje bare å gå for 2x på begge sider, men tar gjerne mot tips og erfaringer!

R

Redigert av rekkje; 27/08/2020 11:44.
Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: rekkje] #2625017 27/08/2020 12:12
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Skal du få det holdbart bak må du ha vesentlig stivere eiker på drivsiden enn på venstresiden. Det kan du enten løse ved å bruke kortere eiker og færre kryss på drivsiden, eller tynnere eiker på venstresiden. Eller en kombinasjon. Du må få nok spenn/forelengelse i eikene på den slakkeste siden (venstresiden på et bakhjul) til at eikene er i spenn under alle brukscenarioer. Hvis ikke får du raskt tretthetsbrudd i eikene.

Det siste settet jeg bygget brukte jeg 3x CX-Ray på venstresiden og 2x CX Sprint på drivsiden. Det før det brukte jeg 3x CX SuperSpoke på venstresiden og 3x CX Ray på drivsiden. Og før det igjen 3x CX-Ray på venstre og 1x CX-Ray med hodene inn på drivsiden. 1x gjorde at eikene krysset hverandre akkurat der eiken hadde blitt flat, og da kunne hodene inn for maks vinkel.

De fleste ferdighjul er bygget uten å ta hensyn til at et baknav er asymmetrisk, og ender opp med en konstruksjon som begynner å ryke eiker på venstresiden etter noen tusen kilometer. Dette gjøres enten fordi man sparer penger på å kjøpe større kvanta av samme eike, eller at man ikke skjønner hva man holder på med. Jeg håper det er det første, selv om ikke det gir mening når det er snakk om hjul i øverste prisklasse.

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: rekkje] #2625529 29/08/2020 13:12
R
rekkje Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
R
Takk for informativt svar Ole! Da går jeg for 3x på venstre, og 2x på drivside!

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: Ole] #2625684 30/08/2020 20:43
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Ole, det er interessant det du skriver. Har noen spørsmål/betraktninger. Er hjulene du snakker om for felg- eller skivebremser?

Er enig i at man må sørge for tilstrekkelig spenn. Men har det så mye med hvor lange eikene er (les: hvor mange kryss man bruker)? Kraften/spennet som trekker felgen mot venstre bak trodde jeg var (tilnærmet) lik ved f.eks. 3-kryss vs. radialt. Trodde heller at hovedformålet med krysning er å tåle vridningskrefter i samme/motsatt retning som hjulets rulleretning.

Noen tanker:

Felgbrems, foran: Her går radialt bra.
Felgbrems, bak: Hvis man skal ha flere kryss på én side, så ta dem på drivsiden pga. kreftene som kjedet utøver på drivsiden, vridningen er litt mindre på venstresiden og man kan slippe unna med færre kryss, til nød radialt.

Skivebrems, foran og bak: Vil anslå at skivebremser utøver høyere krefter på eikene enn kjedet/kassetten siden man deselererer vesentlig raskere enn man akselererer. Vil tro at vridningskreftene tilsier at man bør bygge med kryss på begge sider, kanskje man kan slippe unna med færre på drivsiden.

For å få nok spenn på venstresiden bak ville jeg nok bare ha valgt felger som tillater at man bygger med høyt spenn på drivsiden, og så kan man balansere dishen med venstresiden som må bygges med et mindre, men likevel tilstrekkelig, spenn for å få sentrert felgen.

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: neopro] #2625828 31/08/2020 13:40
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Jeg bruker færre kryss for å få en kortere og dermed stivere eike. Sideveis blir det mye samme effekt som å bruke en tykkere eike. Ja, det blir litt dårligere vinkel i forhold til å stå i mot vridning fra navet, men uansett ikke noe problem.

Ved å velge en ekstra solid felg bak kan du kjøre høyere spenn på drivsiden, ja, og det gjør jeg ofte når hjulene skal kjøres hard eller av tunge ryttere. Men gjør du det kun for å slippe å kompensere for et asymmetrisk nav, møter du et par begrensinger: De fleste nav har en øvre grense for eikespenn som er lavere enn man kanskje skulle tro. Dermed kan man ikke bare peise på med høyere spenn på drivsiden uten å ta hensyn til hva navet tåler. F.eks DT240 har det med å bli slarkete før man kommer opp i det spennet jeg ønsker på et grovt stihjul, da anbefaler jeg heller DT350 eller Hope Pro4, eller aller helst Chris King. I tillegg vil eikene også ha en begrensning, og på et felgbremsbakhjul for landevei vil de samme eikene være både for svake for drivsiden og for stive for venstresiden, for at det skal bli optimalt. Og så kommer kjørefølelsen inn. Hvis du har bygget hjulet slik at eikene på begge sider er strukket omtrent like mange %, vil hjulet holde seg i senter ved vertikale krefter som slag og vanlige svinger. Har du ikke gjort det, vil felgen hele tiden vandre litt fra side til side under deg, og du flytter kontaktpunktet mellom deg og bakken som igjen påvirker balansen/stabiliten. Når dette er gjort riktig kan man slippe unna med mye lettere hjul enn man ellers kan, og allikevel beholde god stabilitet og trygg kjørefølelse.

Når det gjelder hjulbyggingen jeg leverer, så jobber jeg etter prinsippet "Good is the enemy of great." ;-)

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: Ole] #2626036 01/09/2020 12:56
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Ole
Skal du få det holdbart bak må du ha vesentlig stivere eiker på drivsiden enn på venstresiden. Det kan du enten løse ved å bruke kortere eiker og færre kryss på drivsiden, eller tynnere eiker på venstresiden. Eller en kombinasjon. Du må få nok spenn/forelengelse i eikene på den slakkeste siden (venstresiden på et bakhjul) til at eikene er i spenn under alle brukscenarioer. Hvis ikke får du raskt tretthetsbrudd i eikene.

Gitt at man skal ha felgbrems, går det an å angripe dette ved å skaffe seg skivenav bak som gir så å si samme vinkel for eikene inn mot felgen?

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: schnappi] #2626060 01/09/2020 14:10
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: schnappi
Sitat: Ole

Gitt at man skal ha felgbrems, går det an å angripe dette ved å skaffe seg skivenav bak som gir så å si samme vinkel for eikene inn mot felgen?

Ja, American Classic er spesielt gode her. Men de er jo konk...

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: rekkje] #2626167 02/09/2020 08:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Siden man er helt avhengig av jevnlig tilgang på reservedeler som cam-plate og tilhørende fjærer kan brukt eller everligger fra American Classic ikke anbefales.

LarsB

Re: Hjullbygg / Eikekonfigurasjon [Re: rekkje] #2626255 02/09/2020 12:09
N
neopro Offline
Medlem
Medlem
N
Jeg kan ikke komme på noe baknav for felgbrems hvor flensene står med lik avstand fra sentrum. Det må være en grunn til at nav ikke produseres slik.

Moderator  support, Valentino