Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ultralydvasker - noen som har en anbefaling?

Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? #2624990 27/08/2020 10:55
Natier Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har tidligere brukt en liten ultralydvasker til noe elektronikk og annet småtteri med veldig godt resultat og har nå lyst på en som er større og mere egnet til sykkeldeler - helst stor nok til å kunne rense dagens store kassetter.

Noen som har erfaring og en anbefaling ?

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2625024 27/08/2020 12:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har selv brukt en 2,5L fra Biltema, men tror jeg ville gått for noe i full stål og med bedre varme- og vibrasjonselement. Kan også være greit om man får plass til en hel Eagle-kassett oppi.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2625036 27/08/2020 12:56
Natier Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Absolutt ønskelig å kunne slenge en Eagle kassett oppi ja, men ser ut som jeg må opp i ganskestore maskiner for å få stor nok tank - da blir også prisen litt i overkant av hva jeg tanker meg til denne NiceToHave dingsen.

/Atle

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2625037 27/08/2020 13:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Natier
Absolutt ønskelig å kunne slenge en Eagle kassett oppi ja, men ser ut som jeg må opp i ganskestore maskiner for å få stor nok tank - da blir også prisen litt i overkant av hva jeg tanker meg til denne NiceToHave dingsen.

Ikke minst plass også!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: baronKanon] #2625038 27/08/2020 13:01
Natier Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran

Er det sånn at manglende effekt gjør at kjeder etc ikke blir skikkelig rent med Biltema sin?

/Atle

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2625058 27/08/2020 13:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Natier

Er det sånn at manglende effekt gjør at kjeder etc ikke blir skikkelig rent med Biltema sin?

Njaæ. Er vel mer at møkk ikke blir godt nok tatt. Min er i hvert fall helt grei men skulle gjerne hatt noe hissigere.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2714601 26/07/2022 15:53
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Noen som kan anbefale en til under 1000-lappen? Skal primært brukes til kjeder.

Dette var det jeg fant.
https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ultralydrengjoring
https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/
https://www.clasohlson.com/no/Ultralydvasker-med-5-programmer-750-ml/p/39-1484
https://www.avxperten.no/smykkerenser/ (kategorien høres litt puslete ut, men sikkert noen som har tyngre smykker enn sykkelkjeder)

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2714602 26/07/2022 17:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
jeg hadde en fra Biltema, som gikk greit til den døde. Har nå en til 2-3000 som er mye bedre. Hvis du skal vokse, må du opp i temperatur for å løsne opp gammel voks.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2714605 26/07/2022 17:59
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvorfor er den til 3000 bedre?

Lurer på om jeg skal gå ultralyd vaske veien også siden jeg når har 4 sykler i heimen som bruker voksede kjeder.

Pleier å vaske kjede og kassette i kokende vann, ser at ultralyd maskinene bare går opp til 80 grader. Er det nok mon?

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2714607 26/07/2022 18:04
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det har noe med hvor kraftig både ultralydtransduceren og varmeelementet er og mekanisk kvalitet. Hadde en i stål og plast fra Biltema, men der kom det fukt inn til elektronikkortet og den døde. Det var også en relativt spinkel transducer på denne. Får også opp til 80°C på den, som løser opp voksen godt når jeg skal revokse kjeder.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: baronKanon] #2714648 27/07/2022 08:25
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: baronKanon
jeg hadde en fra Biltema, som gikk greit til den døde. Har nå en til 2-3000 som er mye bedre. Hvis du skal vokse, må du opp i temperatur for å løsne opp gammel voks.
Usikker på om det blir voksing. Blir det rent med en som er oppgitt til 35W, eller blir det for puslete for alt annet enn bijouteri? Om det tar 5 eller 15 min spiller liten rolle. Ser Kjell.com har en 165W-modell, men varmelementet står for 100 av wattene.

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2716985 17/08/2022 18:25
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Vevor sin 15Liter:

https://eur.vevor.com/ultrasonic-cl...chine-15l-stainless-steel-p_010104402765

Lydfutt er oppgitt til 360 kinawatt, og later til å virke ganske brutalt, og finfint, nå i kveld. Avfetting av kjede etter Silca sin 3-stegsmetode, og deretter voksing, unnagjort.

Den kom på noe under 2500kr, og har god plass til 52t-kassett

Redigert av ØysteinS; 17/08/2022 18:25.
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2717287 19/08/2022 19:01
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Etter å ha forsøkt forskjellige billige ultralydvaskere gikk jeg all inn og skaffet meg kraftig en to frekvens ultralydvasker. 10 liter, 28/40khz, Ultrasonic power: 240w, Heating power: 300w. Denne er jeg veldig fornøyd med. Si i fra hvis du vil teste den!
Har testet mange forskjellige kjemikaler og anbefaler bensin eller whitesprit i en mindre lukket plastikk boks som man legger kasetten i. Så har man vann i ultralydvaskeren.

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2717436 22/08/2022 06:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Altså. Bensin hører hjemme i bensintanken og inni en sylinder for forbrenning. Det skaper også veldig farlig avfall med eksplosjonsfare. Å bruke i forbindelse med elektronikk i lukket rom er direkte uansvarlig, så det holder man langt velk. Ikke er det noe bedre enn andre ting heller. Så bare ikke.

White Spirit er bra, og kan gjenbrukes ved dekantering når bunnfallet har lagt seg. Dette kan brukes før ultralydvasker for å løse opp. Deretter må man få vekk white spirit-driten, og da funker isopropanol. Den kan også dekanteres for gjenbruk. Til slutt er ultralydvasker fin for å få ut det siste. Dette gjøres før man skal vokse første gang. Når man har vokset kjede har jeg grei erfaring med å kjøre lang syklus på 80°C, som er over smeltepunktet for parafinvoks, som stort sett er basis på sykkelvoks.

Neste ting jeg skal prøve er å bytte ut White Spirit med sitrusrens, som er snillere med miljøet og ganske effektivt for å fjerne olje og fett. Prøvde å bestille en ti-liter fra cdon, men den ble stoppa av posten

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: baronKanon] #2717842 24/08/2022 20:54
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Altså. Bensin hører hjemme i bensintanken og inni en sylinder for forbrenning. Det skaper også veldig farlig avfall med eksplosjonsfare. Å bruke i forbindelse med elektronikk i lukket rom er direkte uansvarlig, så det holder man langt velk. Ikke er det noe bedre enn andre ting heller. Så bare ikke.

White Spirit er bra, og kan gjenbrukes ved dekantering når bunnfallet har lagt seg. Dette kan brukes før ultralydvasker for å løse opp. Deretter må man få vekk white spirit-driten, og da funker isopropanol. Den kan også dekanteres for gjenbruk. Til slutt er ultralydvasker fin for å få ut det siste. Dette gjøres før man skal vokse første gang. Når man har vokset kjede har jeg grei erfaring med å kjøre lang syklus på 80°C, som er over smeltepunktet for parafinvoks, som stort sett er basis på sykkelvoks.

Neste ting jeg skal prøve er å bytte ut White Spirit med sitrusrens, som er snillere med miljøet og ganske effektivt for å fjerne olje og fett. Prøvde å bestille en ti-liter fra cdon, men den ble stoppa av posten

Fikk tipset etter å ha søkt mye rundt og var også veldig skeptisk til å bruke bensin, men det fungerer i alle fall veldig bra! En lukket beholder med bensin eller White Spirit og kjede som er senket ned i et kaldt vannbad i en 10 liters ultralydvasker kan ikke ta fyr!

Redigert av John_Harald; 24/08/2022 21:00.
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2717851 25/08/2022 06:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Avfallet.

Og så er det slik at selv om det funker, er det ikke nødvendigvis lurt! White spirit tar fettet, sprit tar white spirit, ultralydvasker med ultralydvaskemiddel tar resten.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2717861 25/08/2022 06:35
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
I mitt stille sinn har jeg tenkt at alt flytende drivstoff er omtrent like skadelig for miljøet, og at så lenge jeg samler slumpene i en dunk og leverer som spillolje til avfall så er det greit.
Finnes det noe rangering på slikt?

Når det er sagt, bensin er noe jeg helst ikke vil ha innomhus. Det er så sinnsykt mye mer potent enn diesel/solar/parafin. Har sett et par uheldige hendelser.

- Stefan
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: Natier] #2717870 25/08/2022 07:53
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bensin stiller også mye større krav til materiale i beholder. Og bruker man stiv plast i ultralydvasker, så vil dette potensielt ha en meget stor dempende effekt på ultralyden.

Hele poenget med ultralyd er at man får mikrobobler som imploderer. Det er kavitasjonen fra implosjonen som løser møkk. Derfor er rent de-ionisert vann aller best til selve ultralydrensingen, alterntivt med ultralydvaskemiddel. Å løse opp fett kan enklest gjøres i et syltetøyglass med løsemiddel og litt risting. Da får du kjemisk rens av fett. Så må du få vekk siste avleiringer fra kjemisk rens, og da er ultralydvaskeren fin. Det er ikke ristingen som er hovedformålet med ultralydvasker, men mikrobobler og implosjoner.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: ØysteinS] #2718148 28/08/2022 07:41
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØysteinS
Vevor sin 15Liter

Denne ser jo meget bra ut!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: baronKanon] #2718222 28/08/2022 18:38
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Bensin stiller også mye større krav til materiale i beholder. Og bruker man stiv plast i ultralydvasker, så vil dette potensielt ha en meget stor dempende effekt på ultralyden.

Hele poenget med ultralyd er at man får mikrobobler som imploderer. Det er kavitasjonen fra implosjonen som løser møkk. Derfor er rent de-ionisert vann aller best til selve ultralydrensingen, alterntivt med ultralydvaskemiddel. Å løse opp fett kan enklest gjøres i et syltetøyglass med løsemiddel og litt risting. Da får du kjemisk rens av fett. Så må du få vekk siste avleiringer fra kjemisk rens, og da er ultralydvaskeren fin. Det er ikke ristingen som er hovedformålet med ultralydvasker, men mikrobobler og implosjoner.

Hva hvis man bruker en beholder i glass med bensin?
Har god erfaring med både glass og plastik, men kjører også en runde til med white spirit etterpå.

Re: Ultralydvasker - noen som har en anbefaling? [Re: John_Harald] #2718225 28/08/2022 18:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: John_Harald

Hva hvis man bruker en beholder i glass med bensin?
Har god erfaring med både glass og plastik, men kjører også en runde til med white spirit etterpå.

Poenget er at bensin ikke gjør noe bedre jobb enn andre, men er verre å håndtere og innånde. Noe av det beste i ultralydvasker er jo helt rent vann!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support