Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Vintertrening - hva trener du?

Vintertrening - hva trener du? #2624888 26/08/2020 19:16
Iselilja Offline OP
OP Offline
Hva trener dere om vinteren?

Nå som det sannsynligvis tar litt tid før breddeidretten er i gang for voksne, er jeg usikker på hva jeg skal gjøre i vinter. Jeg har trent bryting/styrke, men spørs om det blir noe med det første. Vurderer å sette på piggdekk på fulldemperen, men er ikke overbevist. Er så dårlig på ski også, og slett ikke gitt at det er sne på østlandet.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2624894 26/08/2020 19:47
olechr Offline
More than words
More than words
Da tiden er mer begrenset enn før så blir det stort sett Zwift for min del. Brukte det i vinter og har egentlig pga det kommet i så god form jeg kan forvente å klare med rett under 10 timer i uken.

Ellers er langrenn bra når det er vinter til det og ikke minst fatbike.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2624932 27/08/2020 06:38
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
For min del styres mye av været ICON_SMILE

Blir det møkkavær så blir det Zwift og styrke,
hvis det holder seg tørt blir det sykling ute
og så får man håpe at det blir en skikkelig snøvinter for da skal langrennsskiene luftes så ofte kroppen orker. skal foreta regelmessige ofringer til værgudene i hele høst

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2624933 27/08/2020 06:43
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Vintertrening er en fin tid å prioritere kjerne muskulatur. Så ett par dager på "gymmet" med de kjedelige øvelsene som aktiverer mage, hofte, rygg, Kombinert med løping må til.

Ellers blir det som olechr. En del timer på zwift. Mål om 8 timer +/uke for å holde skrotten i gang/klar til våren.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625051 27/08/2020 13:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg er helt allergisk mot inneaktivitet: Jeg sykler ikke for å trene, men for å sykle.

De siste sesongene har jeg gått mye randonné i tillegg til noe fatbikesykling. I fjor vår var det sinnsykt bra snøforhold her i Trøndelag så gikk mye rando og har aldri hatt en sånn pangstart på stisyklingssesongen før.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: GeirK] #2625055 27/08/2020 13:29
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: GeirK
Jeg er helt allergisk mot inneaktivitet: Jeg sykler ikke for å trene, men for å sykle.

De siste sesongene har jeg gått mye randonné i tillegg til noe fatbikesykling. I fjor vår var det sinnsykt bra snøforhold her i Trøndelag så gikk mye rando og har aldri hatt en sånn pangstart på stisyklingssesongen før.

Går du mye rando med lykt?
Ett av forholdene som gjør det tungt for meg å trene bra gjennom vinteren er at det blir tidlig mørkt ut og oppleves vanskelig å få trent ute etter at barn har lagt seg.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Eivel] #2625057 27/08/2020 13:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Eivel
Sitat: GeirK

Går du mye rando med lykt?

Å ja, men jeg har heldigvis en fleksibel jobb så jeg får til mye på dagtid også. Det er fantastisk artig å kjøre på ski med lykt da, som med stisykling tilfører det sporten en ny dimensjon.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625081 27/08/2020 14:54
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har gjort forskjellige ting ulike vintre.

Formmessig var beste resultat vinteren / våren 2016da jeg løp strukturert med et tidsmål for en 10km tidlig på våren (Sentrumsløpet). Syklet mest etter lystprinsippet den vinteren. Selv om teknikken er bedre nå, var jeg fortsatt raskere på oppover- og bortoversti den sommeren.

I fjor / i år ble det miks av styrketrening, alpint og bittelitt rando til corona stengte heisene og deretter stisykling. Formen var brukbar da våren kom, men ikke som vinteren jeg løp.

Til vinteren er planen minst to hardøkter i uka på sykkel, fortrinnsvis inne på zwift, 2-3 timer sykling ute (fortrinnsiv sti, grus / asfalt med pigg om jeg må) , litt kettlebells hjemme, masse skikjøring i bakken og kanskje litt langrenn på hytta eller om det blir forhold for det her hjemme. Har trent mye i sommer så om jeg holder dampen oppe skal jeg være i bra form neste år, selv om jeg lurer på om løping ville vært mer effektivt.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625538 29/08/2020 16:17
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Møkkavær på vinteren er jo helt perfekt for å føle seg litt ekstra tøff. Mens alle andre sitter inne med Netflix og stor sjokoladeplate er man selv ute i stiv kuling med blodsmak i munnen. Det er alltid føre for ett eller annet, feks langrenn, skøyter, fatbike eller stisykkel/gravel/løpesko med pigg. Eventuelt løping i løssnø à la Rocky. Det fins ikke støgt vær, bare støgge klær.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625575 29/08/2020 21:15
Panda Offline
Besatt
Besatt
6-7 timer på Zwift ila uken, en dag med intervaller og en dag med ritt.
1 enkelt langtur ute om søndagen. Total 9-11 timer.

Og så en tur til Granca og en tur til Mallorca da ICON_SMILE
Spørs om det blir noe av i 2021.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625631 30/08/2020 14:41
Iselilja Offline OP
OP Offline
Jeg blir litt imponert over dere som har viljestyrke til å sykle innendørs. Det har ikke jeg.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625658 30/08/2020 18:41
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Iselilja
Jeg blir litt imponert over dere som har viljestyrke til å sykle innendørs. Det har ikke jeg.

Det mangler heller viljestyrke til å sykle ute ICON_WINK

Ketil
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625662 30/08/2020 18:59
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Nettopp! Jeg har fryst mer enn nok på sykkelsetet, som løper, skiløper og som jeger - lett å motivere seg til å sykle inn i +20 da for min del. En tv, lydbok e.l. underholdning så går det fint av seg selv.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: ket16] #2625665 30/08/2020 19:21
Iselilja Offline OP
OP Offline
Sitat: ket16

Det mangler heller viljestyrke til å sykle ute ICON_WINK

Haha, godt poeng!!

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625667 30/08/2020 19:40
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev

Hemmeligheten er et eget treningsrom, diger skjerm med Zwift (har selv 300 cm bredt bilde fra projektor), perfekt (lav nok) temperatur, kraftige vifter og et bra stereoanlegg til favorittmusikken. Å sykle inne med et godt oppsett er som regel bedre enn ute ICON_SMILE

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2625691 31/08/2020 05:18
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tror en skal være ekstremt dedikert til kun treningseffekt hvis det å sykle inne er bedre en det å sykle ute. Kan se det med dårlig vær/vått/kaldt vs Rulle, og kan selv velge rulle på høst/vinter. Har også vurdert å sette sykkelen på rulla nå siden det blir måneder med sykkelritt på tv (med koronaforbehold), og da kan det være fint å bare hive seg på rulla for effektiv bruk av fritiden og ikke bare "kaste bort" tid med å se på tv. Men for min del vil aldri rullesykling være noe annet en trening, mens sykling ute er så mye mer en bare trening. Men er er enig i at hvordan en setter opp treningsrom/rullerom gjør innendørssyklingen bedre.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Oddefa] #2625819 31/08/2020 13:10
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Oddefa
Men er er enig i at hvordan en setter opp treningsrom/rullerom gjør innendørssyklingen bedre.

Det bør/må også nevnes at rulletrening også kombineres med eSport for flere ivrige sluttbrukere.
Noe som innebærer at det sosiale ved sykling blir ivaretatt også gjennom vinteren.
Trening på rulle er ikke som det var for kun noen år tilbake.

Av erfaring så har jeg forståelse for at mange syklister trapper ned treningen utendørs for å satse på "rullespesifikk trening".
For min del er det utenkelig å ikke sykle ute når været tillater det. Men gleder meg også til innesesongen begynner i Oktober/November.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2626601 04/09/2020 07:24
anerz Offline
Veteran
Veteran
Blir nok mye mer rulle i vinter en tidligere for meg, men litt avhengig av skiforhold når den tiden kommer og hvor mye ute sykling i form av transport til jobb det blir. Bor 100meter unna lysløypa som leder meg inni Lillomarka, men i fjor var det vel kanskje 1-2 uker det gikk å gå fra døra så da blir det rulle.
Jeg har vært "heldig" siste årene med å være i et prosjekt lokalisert på hovedkontoret på jobben, så har i periode lenger jobbvei en normalt og får trent til/fra jobb 3-4 dager i uken med rett i underkant 1 time sykling hver vei på sommerføre. Se om det holder seg frem til jul med det opplegget, avhengig av korona og hjemmekontor. I grunn veldig praktiskt å være ferdig trent når kommer hjem og har hele kvelden foran seg.
Men etter å ha brukt zwift og også innom Trainerroad for ett par år siden så prøvde jeg for første gang ritt på Zwift sist jul. Hadde tidligere kun kjørt workout og bare tråkket rundt der inne mens så på netflix ved siden av, men med å sykle ritt så gav Zwift en helt annen mening og sykling inne ble faktiskt gøy. Ble et helt annet fokus på det som skjedde på skjermen. Håper det også blir noen norske rittserier utover høsten/vinteren.
Så her blir det en kombo av:
- sykle til jobb
- zwift med 2-3 ritt eller intervall + noen roligere økter med netflix.
- langrenn par ganger i uken om mulig.
- 2 ukentlige styrkeøkter på 30-45 minutter(byttes ut med langrenn hvis snø)
- 1 ukentlig joggetur for å holde beina i gang.(har tredemølle hjemme også)
(men med familiøkning i oktober så får man se hva man får tid til, uansett viktig med planer ICON_SMILE )

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2626748 04/09/2020 17:57
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sykler hele året. Bruker fatbike om vinteren. Det mest utfordrende er å kle seg riktig. Bommer alltid på noe i starten når det begynner å bli kaldt, tar for tynne sokker eller sko.
Når skiløypene er på plass går jeg på ski, måtte ty til mye skøyting forrige vinter da det var mye hardt. Går over til sykkel igjen når løypene blir for slitne. Tar også sykkel hvis det det blir mye is eller spesielt dårlig føre. Har ikke noe plass i boligen slik at inne sykling er helt uaktuelt

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2626907 06/09/2020 08:01
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Styrke, løping(innendørs/utendørs)Sykling(Zwift/Spinning) og utendørssykling om været er ålreit.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627094 07/09/2020 08:13
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Trenger vi å tenke på vintertrening mens det fortsatt er KOM-føre i skogen? Er jo til å bli deppa av ICON_WINK

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627149 07/09/2020 10:19
Iselilja Offline OP
OP Offline
Bare jeg som har begynt å grue meg til vinteren... ICON_WINK

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627395 08/09/2020 07:54
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Bare jeg som har begynt å grue meg til vinteren... ICON_WINK

For min del så ser jeg litt frem til vintertreningen. Forrige sesong var jeg litt for ivrig, trente for mye kontra totalbelastningen av hva kroppen tåler. Og i vinter som var, trente jeg for lite da ettervirkningen av 2019/2019 treningen fortsatt satt hardt i kroppen. I år, så håper jeg at jeg har lært. Og laget ett opplegg som er mer balansert ut fra hva jeg vet kroppen tåler. Men, utover høsten og vinteren, så ser jeg veldig frem til våren.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627476 08/09/2020 11:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sti på stisykkel eller Fatbike avhengig av underlag, grussykkel langs veien men mest på grus, noen innegym økter, dvs spinning/intervaller m klubben i sykkelsal, noen rulleøkter hjemme og forhåpentligvis en Mallorcatur i slutten av mars. Piggdekk på fatbike og grussykkel men dropper det på stisykkelen. Håper på 70-80-90 mil langrenn på fjellet og forhåpentligvis litt hjemme også. Om jeg er veldig flink muligens noe kjerne og styrkeøkter (antar det blir med planene)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627589 08/09/2020 19:53
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Høst/viner/vår siste sesong, hadde jeg en 5-6 måneder med styrketrening på beina. Dette kommer jeg helt klart til å kutte ut denne vinteren og medlemskapet på treningsstudioet er sagt opp! Det gikk alt for mye ut over intervallene og restitusjonstiden, uten at sprintegenskapene ble merkbart bedre. Er jo en gammel sprinter(løping) og tror at dette trener jeg best på sykkelen. Kjernemuskelaturen trener jeg selvfølgelig hele året igjennom, men det tar jo bare noen minutter.

Bruker Zwift stort sett hver dag og hele året med konkurransesykkelen. Da sykler jeg stort sett i maks aero tempostilling, som også er veldig komfortabelt. Reiser meg selvfølgelig litt opp og står en gang i blant, hvis jeg føler for det på f.eks en rolig økt eller langtur.

Kan vel også lære litt fra i fjor med å ikke slippe seg for mye ned etter VM, som skulle vært nå i helgen for Master i Canada. Litt kjedelig at det er avlyst, når det var her jeg hadde planlagt å gjøre det bra.

Sykler mye ute året rundt og gleder meg til at barfrosten kommer i skogen.

Tror jeg har mye å hente på ved å ikke sykle ritt på Zwift for å vinne, men for å få best mulig treningsutbytte. Dessuten så er det så mye juksing der på watt og vekt, at man får ta det for det det er..

Er ikke ferdig med å analysere tidligere trening, planen for vinteren blir lagt underveis.

Redigert av John_Harald; 08/09/2020 20:39.
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: vids] #2627627 09/09/2020 07:04
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: vids
Trenger vi å tenke på vintertrening mens det fortsatt er KOM-føre i skogen? Er jo til å bli deppa av ICON_WINK

Hvis vi får hard skare i skiløypene, er det enda lettere å ta KOM-er. Nesten litt juks.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: eldo472] #2627642 09/09/2020 07:57
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: eldo472
Sitat: vids

Hvis vi får hard skare i skiløypene, er det enda lettere å ta KOM-er. Nesten litt juks.

ser at det er endel lokale røvere som er ute i mars med fatbiken og setter uslåelige rekorder

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: Iselilja] #2627878 10/09/2020 08:05
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg bare sykler som jeg pleier. Men ikke harde intervaller da jeg får sånn piping i lungene om jeg kjører for hardt i kulda.

Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: John_Harald] #2627895 10/09/2020 09:06
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: John_Harald
Høst/viner/vår siste sesong, hadde jeg en 5-6 måneder med styrketrening på beina. Dette kommer jeg helt klart til å kutte ut denne vinteren og medlemskapet på treningsstudioet er sagt opp!

Men litt intr å høre om du merket noe rundt FTP-nivåer, terskel/puls eller annet? Eller var det utelukkende forringende også på andre områder enn sprintegenskaper?

Det er jo litt på tvers av hva det akademiske miljøet mener, så hands-on erfaring på området er intr., selv om det sikkert er individuelt dette også som alt annet innen trening.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Vintertrening - hva trener du? [Re: John_Harald] #2628081 11/09/2020 07:09
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: John_Harald

Tror jeg har mye å hente på ved å ikke sykle ritt på Zwift for å vinne, men for å få best mulig treningsutbytte. Dessuten så er det så mye juksing der på watt og vekt, at man får ta det for det det er..
.

Ikke temporitt heller? Jeg har planer om å bruke noen temporitt, for å jobbe med pushinga av watt.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support