Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

oppgradere en billig mtb for grussykling

oppgradere en billig mtb for grussykling #2624782 26/08/2020 09:48
K
Kermit2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Jeg sykler ikke aktivt, men for mosjon og rett og slett fordi det er gøy. Ingen ritt og ikke strava eller annet som kan gi følelse av konkurranse. Det jeg har syklet mest på i år er en hybridsykkel på asfalt, men i sommer dro jeg fram mtb`en og forsøkte meg først på sti noe som ble en blandet opplevelse. Jeg har blitt gammel og feiget ut såpass at det ikke blir så mye mosjon ut av det. Sykkelen ble så tatt med til Oslo og det har blitt noen mil i marka, på grusvei. Det er nok fine grusveier jeg liker best. Da ble det en tur i butikken for en titt på gravel-bikes. Litt usikker på om sittestilling passer bruk av ryggsekk og tidvis vond rygg og nakke så ble jeg betenkt. Fruen var heller ikke enig i at garasjen trengte nok en sykkel så da blir det ikke det nå. Men kanskje jeg kan oppgradere den gamle sykkelen litt mer i retning av nettop grusveier i marka?

Sykkelen er en 27.4 Diamant apex. Det sitter 3x9 xt/deore på den, 54-584 grove dekk og en rst first dempegaffel. Vekt 12,5kg
Dempergaffelen tenker jeg kan byttes ut i en stiv gaffel. Og så kanskje sette på litt smalere dekk, 40-584? Girsystemet er nok slitt så om det må byttes i sin helhet så er det kanskje muligheter for å få 2x10?

Høres det ut som en plan eller er jeg på ville veier? Billigere og enklere å kjøpe en ferdig sykkel enn å koste på en billigsykkel?

Re: oppgradere en billig mtb for grussykling [Re: Kermit2] #2624791 26/08/2020 10:09
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvorfor setter du ikke bare grusdekk på hybriden?

Re: oppgradere en billig mtb for grussykling [Re: vetleg] #2624804 26/08/2020 10:39
K
Kermit2 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Godt spørsmål. Den er tyngre enn diamanten og er i bruk til mer triviell sykling på asfalt hjemme med levering i barnehagen med vogn og butikkhandling i sentrum. Diamanten kjennes litt raskere ut, men det er kanskje bare nettop en følelse jeg har og ikke noe konkret. i tillegg har den ikke vært noe god etter at den var innom ett sykkelverksted for bytting av deler. Men når sant skal sies så har jeg sett etter en lett hybrid med litt sportslig geometri til nettop den type sykling. Det kan hende den gamle hybriden kanskje blir helt gull med grusdekk og nye gir-komponenter montert på ett verksted som vet hva de gjør.

Re: oppgradere en billig mtb for grussykling [Re: Kermit2] #2624808 26/08/2020 10:45
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg har satt raske grusdekk litt kortere stem og bredere styre på en gammel (2007mod) hybridsykkel og opplever at den er veldig god på grus. Den er ikke spesielt lett (heller ganske tung) allikevel opplever jeg den som ganske rask. Stiv gaffel.

Moderator  support