[quote=knutspeed][quote=sykkeloyvind]
Enduro sykler brukes i brattere terreng både opp og ned enn typiske marathon-sykler.
Enduro sykler har mer vandring enn typiske sti og marathon/XC-sykler. Det betyr at at effekten av sag når du sitter på sykkelen er større. I tillegg så er forhjulet enda lenger framme og styrevinkelen slakkere som gjør at man ved sittende tråkking oppover ikke vil presse gaffelen ned i vandringen like mye som på en sykkel med mindre vandring. Den statiske setevinkelen må følgelig kompensere for dette.
Det er derfor logisk at en endurosykkel derfor må ha brattere setevinkel for å kunne fungere tilfredstillende i klatringer.
Er klar over det, men er det ikke typisk i Enduro at klatringene gjøres i enkelt terreng? Og vil ikke vekt være nesten like viktig i samme situasjon - i teorien? Etter hva jeg ser blir endruosykler stadig tyngre.
Er ikke så bevandret i enduroritt, men i de jeg har vært med har jeg stort sett bare vispet opp (tildels lange og bratte) grusveier. Da har jeg også vært så enkel at jeg har satt demperen i climb-modus

Uansett hva folk mener er ikke 16kg sykkel med seige 2.6 dekk spesielt artig oppover.
Setter det på spissen....
Samtidig så må du også ta høyde for at styrene har blitt høyere enn hva de var for noen år siden. Derfor er ikke lang reach så ille som det var når man står på sykkelen. For 10 år siden så trodde "ingen" at noen kunne sykle sti med 150mm vandring og 29er forhjul fordi fronten ville bli for høy. I ettertid har det vist seg at dette var bare tull.
Helt enig i det, men ref mine sykler. Solgte en 2019 Stumpjumper LT da jeg likte min gamle '17 bedre. Slet med både hvordan den tråkket (ikke bare klatring) og med det å måtte være så langt frempå for å unngå washouts. Godt mulig det er en vane, men den mer moderne (om ikke drøyt konservative) var bare bedre for meg når det gikk fort nedover grov sti. På alle andre bruksområder likte jeg den gamle bedre, og er også raskere på den, selv etter å ha prøvd å konvertere i 1.5 år. Den gamle er tyngre, og med noe dårligere spec, allikevel. Smak & behag.
Der kan jeg være enig. Har anskaffet en Epic Evo, som er drøyt mer moderne i geo enn forrige versjon, og har aldri hatt en sykkel som har passet meg så bra, og som jeg i tillegg opplever som nøytral i vekting både opp og ned. Nå kjennes den gamle Stumpy'en kort....til jeg har syklet 200m