Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Takst og verdivurdering av fritidseiendom

Takst og verdivurdering av fritidseiendom #2624518 25/08/2020 09:20
A
asyklist Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Vi er to søsken som eier en hytte sammen. Den ene vil ut, den andre vil kjøpe andelen. Før gikk man til en autorisert takstmann, og fikk en takst. Eventuelt kunne man bli enige om å velge en takstmann hver, og bli enige i forvei om at gjennomsnittsprisen gjelder.

Men nå opererer eiendomsmeglerkjedene med "verdivurdering" som et like eller mer relevant verktøy.

Så Forum, har dere tips og råd å komme med. Er takstmennene over og ut? Er det hips som happ? Er det en sjanseseilas å spørre salgskåte eiendomsmeglere, eller kommer de opp med "markedsriktige" priser? Er det noe jus man må ta hensyn til?

Saksopplysning: hytta har stor strandtomt, og er nesten nybygd (totalrenovert). Det selges svært få slike eiendommer i området. Vi har ingen avtale oss i mellom.

Re: Takst og verdivurdering av fritidseiendom [Re: asyklist] #2624520 25/08/2020 09:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er markedsprisen som er interessant og da må du snakke med noen som kjenner markedet og som kan relatere eiendommen til andre sammenlignbare eiendommer som har blitt solgt. Det er ingen som har bedre oversikt over dette enn en eiendomsmegler som kjenner boligmarkedet i området.

Hvis dere vil være så sikre som mulig, får dere to eller tre verdivurderinger og tar gjennomsnittet. Vær oppmerksom på at eiendomsmeglere vanligvis tar seg betalt for en verdivurdering som ikke er en del av et salgsoppdrag.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Takst og verdivurdering av fritidseiendom [Re: GeirK] #2624524 25/08/2020 09:38
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Enig med GeirK. Vær ærlig på at dere trenger en realistisk verdi og betal for tjenesten, ellers kan dere risikere en oppblåst pris som eiendomsmegler skal selge seg inn med.

Digresjon: Vi hadde tre eiendomsmeglere inne ved sag av vår bolig for noen år siden. Da jeg pratet med bankkontakten gjettet hun seg til hvem som hadde lagt seg hvor i pris. Vi er nok så enkle at vi lar oss blende av tanken om store summer.

Jeg tror også det kan være nyttig å la seg bistå av advokat med erfaring med arv for å slippe uklarheter og konflikter i ettertid.

Redigert av Boas; 25/08/2020 09:40.
Re: Takst og verdivurdering av fritidseiendom [Re: asyklist] #2624546 25/08/2020 10:43
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Anbefaler dere om å bli enige om premissene på forhånd. Har vært i lignende situasjon. Da avtalte vi på forhånd at vi fikk inn to meglere og at om det var stor spredning mellom de skulle vi ta inn en tredje. Om to var nære hverandre og den siste langt unna skulle vi la de to takstene som var nærmest veie tyngst i vurderingen av pris. Begge gangene jeg har vært borti dette var spriket såpass stort at vi ikke regnet snitt mellom de to, men tok inn en tredjemann og ble enige basert på det. Om dere tar inn 2 stk og den ene føler det blir urimelig i ettertid ved f.eks. stort sprik har dere en skummel grobunn til familiære uenigheter som jeg vil anbefale å unngå. Meglers vurdering er det relevante, slik det sies over her. Jeg vil tro dere begge kjenner godt den tekniske tilstanden her siden dere allerede eier det. Jeg har ikke måttet betale megler noen av gangene selv om vi har vært ærlige på formålet, selv om jeg vet noen tar betalt.

Re: Takst og verdivurdering av fritidseiendom [Re: asyklist] #2624566 25/08/2020 11:56
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har sittet i samme problemstilling.
Vi ble enige om fremgangsmåte på forhånd. Brukte to lokale meglere som satt prisantydning, og så gjorde vi opp på snittprisen.
Begge meglere tok betalt, og det er vel greit nok.
Det viktigste er nok å ha en klar avtale på forhånd.

I ettertid har eiendommen hatt en veldig god prisøkning og jeg tror nok den andre parten som ønsket oppgjør angrer litt.

-------------------------------
NOTS

Moderator  support