|
|
Garantisak. Betale for arbeid?
|
Garantisak. Betale for arbeid?
24/08/2020 14:08
|
BackCountry
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Gikk til anskaffelse av en Specialized elsykkel som over tid har begynt å krangle. Sykkelen ble kjøpt ny hos butikk i en annen landsdel og tatt med inn til Specialized Concept Store på Lysaker for feilsøking. Der ble det konstatert at displayet (Bloks) måtte byttes ettersom Specialized selv hadde utstedt en tilbakekalling og at batteriet også blir byttet på garantien. Men, verkstedet gjorde det også klart at jeg måtte betale for arbeidet (i dette tilfellet 1800kr) ettersom sykkelen ikke ble handlet hos dere. Er dette normal praksis? Er det ikke vanlig at butikken fakturerer produsenten for arbeidet?
|
|
|
Re: Garantisak. Betale for arbeid?
[Re: BackCountry]
24/08/2020 14:26
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Normalt dekkes det av spes ja.
Hørtes ut som en dårlig måte å skaffe seg potensielle nye kunder.
Redigert av Stupfull; 24/08/2020 14:35.
|
|
|
24/08/2020 17:34
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Det er FEIL. Skal selvfølgelig IKKE betale for dette.
Redigert av erik e; 24/08/2020 17:37.
|
|
|
25/08/2020 06:23
|
tarzan-01
Entusiast
|
Entusiast
Hei, det er dessverre ikke slik at butikken kan fakturere produsenten for det reelle arbeidet, hadde butikken kunne fakturert for den faktiske kostnaden hadde det ikke vært noe problem. Butikken får stort sett en sum produsenten bestemmer, ofte i praksis en symbolsk sum ift tidsbruken som går med i en garantisak (feilsøking, korrespondanse med produsent, bytte deler/fikse problemet). Det er betydelig tap for butikken, og når sykkelen ikke er kjøpt der blir det et betydelig tap. Og garantisaker blir det en del av gjennom en sesong, og ofte blir de tidkrevende.
Det er stor forskjell på ulike garantisaker. Et defekt produkt som enkelt kan byttes er lite tidkrevende, f.eks. en hanske som har gått opp i sømmen eller et bakgir som har en feil, og dermed en liten kostnad for butikken. Men med f.eks. el-sykler er det gjerne feilsøking som er hovedjobben, mens selve delen som byttes til slutt gjerne er en liten og billig del. Til nå har butikken måttet ta arbeidet (men liten eller ingen kompensasjon), mens produsenten betaler for delen. Og nå når el-sykler etterhvert utgjør en stor andel av syklene blir det et merkbart problem for butikkene, det blir mange ubetalte arbeidstimer på verkstedet.
Derfor er det en fordel å kjøpe slike kompliserte produkter (som en el-sykkel) på et sted der en kan få hjelp om noe skjer.
It's not the ride, it's the rider!
|
|
|
25/08/2020 07:37
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Dette er jo i så fall produsenten som ikke har god nok garantiordning. Så lenge de to butikkene ikke er i samme kjede er det vel vanskelig å kreve noe av dem.
For biler stiller produsenten med større garantier, der viderefaktureres arbeidet til produsenten. For eksempel Møller sender regningen videre til Volkswagen. Kan se ut som om sykkelprodusenter ikke har kommet så langt ennå?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
25/08/2020 08:29
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Jeg hadde et lignende tilfeller der en elsykkel kjøpt på nett, Bikester, og hvor det måtte byttes motor. Lokalt verksted belastet meg 1500,- for jobben og på forhånd hadde jeg avtalt med Bikester at de skulle refundere beløpet til meg, noe de gjorde. Men jeg måtte gå noen runder med Bikester før de aksepterte måten å gjøre det på.
|
|
|
[Re: tarzan-01]
26/08/2020 20:37
|
BackCountry
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Lang historie kort: Jeg er lettere sjokkert av kundebehandlingen hos Velo City. Jeg ble møtt av en daglig leder som kjeftet, smalt og forsøkte å jage meg ut av butikken fordi jeg stilte spørsmål ved tidsbruken og håndtering av garantisaken. Hei, det er dessverre ikke slik at butikken kan fakturere produsenten for det reelle arbeidet, hadde butikken kunne fakturert for den faktiske kostnaden hadde det ikke vært noe problem. Butikken får stort sett en sum produsenten bestemmer, ofte i praksis en symbolsk sum ift tidsbruken som går med i en garantisak (feilsøking, korrespondanse med produsent, bytte deler/fikse problemet). Det er betydelig tap for butikken, og når sykkelen ikke er kjøpt der blir det et betydelig tap. Og garantisaker blir det en del av gjennom en sesong, og ofte blir de tidkrevende.
Det er stor forskjell på ulike garantisaker. Et defekt produkt som enkelt kan byttes er lite tidkrevende, f.eks. en hanske som har gått opp i sømmen eller et bakgir som har en feil, og dermed en liten kostnad for butikken. Men med f.eks. el-sykler er det gjerne feilsøking som er hovedjobben, mens selve delen som byttes til slutt gjerne er en liten og billig del. Til nå har butikken måttet ta arbeidet (men liten eller ingen kompensasjon), mens produsenten betaler for delen. Og nå når el-sykler etterhvert utgjør en stor andel av syklene blir det et merkbart problem for butikkene, det blir mange ubetalte arbeidstimer på verkstedet.
Derfor er det en fordel å kjøpe slike kompliserte produkter (som en el-sykkel) på et sted der en kan få hjelp om noe skjer. Jeg forstår utfordringen men det hjelper ingen verdens ting når Specialized selv skriver: What are the Terms of this Warranty?You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty. How do I start the Warranty process?The first step is to visit your nearest Authorized Specialized Retailer. Your retailer will inspect the Product and contact Specialized for next steps. Contact information for your nearest Authorized Specialized Retailer can be found on www.specialized.com. Kilde: https://www.specialized.com/no/en/warrantyFortsettelsen følger..
Redigert av BackCountry; 26/08/2020 20:39.
|
|
|
04/09/2020 14:18
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Tillitsvekkende at Specialized ikke vil respektere Specialized sin garantiordning fordi Specialized ikke betaler Spesialized nok.
|
|
|
04/09/2020 15:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har hørt rykter om at VeloCity ikke akkurat går så det griner.
|
|
|
[Re: baronKanon]
04/09/2020 16:17
|
BackCountry
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har hørt rykter om at VeloCity ikke akkurat går så det griner. Etter denne erfaringen skjønner jeg det veldig godt. Nå svarer de ikke på e-postene mine så jeg er nok nødt til å ta turen tilbake for å prate med den blide daglige lederen..
|
|
|
[Re: JonAre]
04/09/2020 18:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Tillitsvekkende at Specialized ikke vil respektere Specialized sin garantiordning fordi Specialized ikke betaler Spesialized nok. Skjønner ikke hva du mener her. Velo city er ikke eid av Spcialized etter hva jeg vet.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
04/09/2020 20:34
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.velo-city.no/&ved=2ahUKEwipqOCxrNDrAhWKxosKHWDyB6cQFjAMegQIBBAB&usg=AOvVaw3I_wHqUHUhYFaRqmLnxySM
"Offisiell Specialized Concept Store med det nyeste utvalget av både sykler og tilbehør fra Specialized. Vi holder til på adressen Lysaker ..."
|
|
|
05/09/2020 04:52
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ad betaling av arbeid og håndtering av garanti, så kan det virke som om praksis er ulik. Ikke direkte overførbart, men her er stort sett alle mine garantisaker fra 2000-tallet. De fra 90-tallet inneholdt elementer som røntgenbilder av titanramme.
Case 1. Reverb pinne (trolig 2 generasjon) feilet etter noen få måneder bruk. Måtte sendes inn til de som gjør sånt i Norge, måtte vente 6 uker. Ingen kostnad, men hjelpe meg så mye tid de brukte.
Case 2. Pinnen fra Case 1 feilet igjen etter noen få måneder til, og ble levert inn på nytt og sendt til "garanti-land". Etter 6 nye uker gikk jeg lei og ba om løsning direkte fra butikk. Fikk da ny pinne butikken uten videre seremoni, der beskjeden var at de hadde funnet ut at han som fikset/håndterte garantipinner hos hvem det nå er, var på pappa-perm, så da var det ingen som håndterte dette i mellomtiden.
Lærdom, ha en ekstra pinne på lur. Dog, pinne kjøpt sammen med Bronsonen jeg har nå fungerte strøken i over en sesong, og AXS-pinnen som er på sykkelen nå har fungert strøkent hele 2020. "Gamlepinnen" ligger på lur i tilfelle.
Case 3: Kjøper sykkel hos Sørensen – en Trek Domane – der det "rimelig raskt" viser seg å være noe rart/feil i styrelagereg. Alt fint og stramt ved start av tur, lager løsner under tur. Ekspansjonsbolt sitter i størerøret med riktig moment, og stem og topcap er strammet til riktig moment. Dette gjøres gjentatte ganger, med samme resultat i løpet av en tur – blir slark, må strammes på nytt.
Gav opp med vanlig feilsøking, tok problemet opp med Sørensen og etter nesten en time i butikken var problemet løst. Under produksjon av sykkelen hadde noen glemt å montere en Wave washer i Domanens litt "avanserte" styrelager-konstruksjon.
Beskjeden fra Sørensen var da at de kom til å fakturere Foss sykler for arbeidet, og dette hørtes ut som normal praksis.
Case 4: Knakk en felg med livstidsgaranti der sykkel og hjul ble kjøpt av Flytsti Alt garanti-relatert håndteres av USA og SantaCruz i Norge, og selv om case ikke er løst ennå, så har de holdt meg godt oppdatert fra USA og Asker, og nytt og komplett hjul kommer free of charge nå til uka.
Ingen garantisaker jeg har vært involvert i, eller hørt om før nå, har kostet noe annet enn tid. Uansett, det er nok lurt å kjøpe lokalt dersom det er mulig. E-sykler kan nok, som det nevnes, bety betydelig mer tidsbruk ved feilsøking enn en tradisjonell sykkel, så ser for meg at det kan bli flere tilfeller av trådstarters opplevelser.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
05/09/2020 20:40
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Har en erfaring med en BMC sykkel der gaffelen måtte sjekkes for mulig tilbakekalling i vinter. Sykkelen var kjøpt i Tyskland og jeg ble først kontaktet av selger som lurte på om jeg ville sende inn sykkelen eller få den sjekket lokalt. Tok kontakt med Oslo Sportslager og fikk time på verkstedet. De sjekket gaffelen og alt ble behørig fotografert for dokumentasjon som skulle sendes til BMC. I følge mekanikeren var BMC nøye med at alt ble riktig dokumentert. Min gaffel trengte ikke å byttes , men fikk inntrykk av at også det hadde kommet til å skje relativt raskt. Hvordan betalingen ble ordnet aner jeg ikke, men sett fra utsiden var oppfølging fra alle involverte veldig proff.
|
|
|
[Re: Stupfull]
06/09/2020 19:27
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.velo-city.no/&ved=2ahUKEwipqOCxrNDrAhWKxosKHWDyB6cQFjAMegQIBBAB&usg=AOvVaw3I_wHqUHUhYFaRqmLnxySM
"Offisiell Specialized Concept Store med det nyeste utvalget av både sykler og tilbehør fra Specialized. Vi holder til på adressen Lysaker ..."
Specialized concept store er bare at en butikk har en deal med Specialized om å føre utvidet utvalg og fronte merket, slik jeg forstår det
|
|
|
06/09/2020 19:31
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Mulig mulig, men dealen bør vel også inneholde at man følger garantiene spec gir.
|
|
|
[Re: Stupfull]
07/09/2020 09:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mulig mulig, men dealen bør vel også inneholde at man følger garantiene spec gir. Selvfølgelig.
|
|
|
07/09/2020 09:45
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Vi kunder overvurderer ofte hva det betyr at butikker er i samme kjede. Ofte betyr det ikke annet enn at de deler markedsføringsbudsjett.
I denne saken synes jeg egentlig det er opplagt at du skulle kontaktet butikken du kjøpte fra. Så får de finne ut hvordan de løser det. Men så er det like opplagt at det er på sin plass å henge ut Specialized for at de ikke sørger for at deres offisielle forhandlere kan håndtere alle garantisaker, uavhengig av hvor sykkelen er kjøpt. (Både innland og utland)
Jeg synes dog ikke det er noen opplagt grunn til å henge ut Velo City*. De er ikke Specialized, og de er ikke butikken du kjøpte fra. At Specialized ikke har ordninger på plass for garantisaker er ikke noe de kan lastes for.
* Det er andre grunner til å henge dem ut, men denne synes jeg ikke skal settes på dem :-)
|
|
|
07/09/2020 10:25
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
"Siden 2014 har Velo City holdt til på Lysaker Lokket - Som offisiell Specialized Concept Store store har vi det nyeste utvalget av både elsykler, vanlige sykler og tilbehør fra Specialized. Vi fører det samme utvalget Specialized har tilgjengelig på deres nettsider Specialized.com. I tillegg fører vi også merker som RocknRoll smøring, Muc-off vaskeprodukter, SIS ernæring, Abus låser, Timbuk2 bagger og Tifosi Briller."
|
|
|
07/09/2020 10:59
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
What are the Terms of this Warranty?You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty. How do I start the Warranty process?The first step is to visit your nearest Authorized Specialized Retailer. Your retailer will inspect the Product and contact Specialized for next steps. Contact information for your nearest Authorized Specialized Retailer can be found on www.specialized.com. Kilde: https://www.specialized.com/no/en/warrantyFortsettelsen følger.. Står riktignok at du skal gå til nærmeste forhandler der. Men det står heller ingenting om verkstedkostnader.
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/09/2020 11:07
|
Ole
More than words
|
More than words
Står riktignok at du skal gå til nærmeste forhandler der. Men det står heller ingenting om verkstedkostnader.
"You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty." Betyr virkelig "processing the Warranty" bare at man ikke skal betale noe for selve saksbehandlingen? Jeg tolker det til å bety hele prosessen, inkludert det å få utbedret feilen.
|
|
|
[Re: Ole]
07/09/2020 11:19
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Står riktignok at du skal gå til nærmeste forhandler der. Men det står heller ingenting om verkstedkostnader.
"You will not be charged for shipping the Product to Specialized or receiving any replacement product, or for labor charges incurred in processing the Warranty." Betyr virkelig "processing the Warranty" bare at man ikke skal betale noe for selve saksbehandlingen? Jeg tolker det til å bety hele prosessen, inkludert det å få utbedret feilen. Nå vet ikke jeg noe mer enn det som står der men tolker det sånn ja. Så med mindre den enkelte avtalen er tydelig inkludert verksted så ser jeg ikke at det skal være noe automatikk i det. De fleste ganrantisaker er jo nettopp uten dekning av verkstedkostnader. Det er jo akkurat den type goodwill man får ved å bruke sin lokale sykkelsjappe.
|
|
|
07/09/2020 12:48
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Det hørtes rart ut. Hvis man får ny motor på garanti på en bil, så må man da ikke betale for jobben.
|
|
|
12/11/2020 22:05
|
BackCountry
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Etter over 10(!) uker og to purringer fikk jeg endelig svar fra VeloCity. Lang historie kort: I følge butikken håndterer Specialized Norge garantisaker på en helt annen måte enn Specialized-konsernet gjør i resten av verden. De mener at teksten på specialized.com er feil og at de ikke aner hvordan denne feilen oppsto. Det nevnes også at teksten på specialized.com ikke er juridisk bindende(?). Ved nærmere ettersyn ser jeg at de har oppdatert siden og endret teksten. Enden på visa er at jeg måtte betale 1800kr for å skifte et tilbakekalt display. Med på kjøpet fikk jeg hundkjeft og ble latterligjort da jeg krevde den servicen nettsiden til produsenten opplyste at jeg hadde krav på. Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity).
|
|
|
13/11/2020 07:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity).
Avbestill den sykkelen og kjøp noe ANNET. Specialized fortjener ikke penger.
|
|
|
13/11/2020 07:42
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity).
Det er enkelt - fortell historien til nevnte butikk og få det avklart hvordan DE håndtere garantisaker. Er det tilsvarende avbestiller du helt enkelt - grunn mer enn god nok.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
13/11/2020 07:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Etter over 10(!) uker og to purringer fikk jeg endelig svar fra VeloCity. Lang historie kort: I følge butikken håndterer Specialized Norge garantisaker på en helt annen måte enn Specialized-konsernet gjør i resten av verden. De mener at teksten på specialized.com er feil og at de ikke aner hvordan denne feilen oppsto. Det nevnes også at teksten på specialized.com ikke er juridisk bindende(?). Ved nærmere ettersyn ser jeg at de har oppdatert siden og endret teksten. Enden på visa er at jeg måtte betale 1800kr for å skifte et tilbakekalt display. Med på kjøpet fikk jeg hundkjeft og ble latterligjort da jeg krevde den servicen nettsiden til produsenten opplyste at jeg hadde krav på. Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity). Har bare en erfaring der garanti slo inn. Rammebrudd. Forhandler tok direkte kontakt med importør, dokumentasjon sendt inn. Godkjent reklamasjon. Importør sender ramme til forhandler, forhandler skifter over alle deler og bygger sykkelen på nytt. Inkl lufting av bremser og alt. INGEN kostnad. Sånn er garanti, forbruker skal ikke ha kostnad med reklamasjon/garantiarbeid. USA er helt føkka der, at garanti kun følger opprinnelig kjøper og ikke produktet og annet fjas. Bra spiker i Spec-kista det der, men jeg er rimelig sikker på at min lokale Spec-forhandler hadde tatt den regninga, uten spørsmål. VeloCity framstår som en useriøs butikk basert på denne hendelsen.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/11/2020 08:56
|
Brabus
Avhengig
|
Avhengig
Etter over 10(!) uker og to purringer fikk jeg endelig svar fra VeloCity. Lang historie kort: I følge butikken håndterer Specialized Norge garantisaker på en helt annen måte enn Specialized-konsernet gjør i resten av verden. De mener at teksten på specialized.com er feil og at de ikke aner hvordan denne feilen oppsto. Det nevnes også at teksten på specialized.com ikke er juridisk bindende(?). Ved nærmere ettersyn ser jeg at de har oppdatert siden og endret teksten. Enden på visa er at jeg måtte betale 1800kr for å skifte et tilbakekalt display. Med på kjøpet fikk jeg hundkjeft og ble latterligjort da jeg krevde den isfeisservicen nettsiden til produsenten opplyste at jeg hadde krav på. Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity). Har bare en erfaring der garanti slo inn. Rammebrudd. Forhandler tok direkte kontakt med importør, dokumentasjon sendt inn. Godkjent reklamasjon. Importør sender ramme til forhandler, forhandler skifter over alle deler og bygger sykkelen på nytt. Inkl lufting av bremser og alt. INGEN kostnad. Sånn er garanti, forbruker skal ikke ha kostnad med reklamasjon/garantiarbeid. USA er helt føkka der, at garanti kun følger opprinnelig kjøper og ikke produktet og annet fjas. Bra spiker i Spec-kista det der, men jeg er rimelig sikker på at min lokale Spec-forhandler hadde tatt den regninga, uten spørsmål. VeloCity framstår som en useriøs butikk basert på denne hendelsen. Razefaze garantiordingen var like føkka i Norge for en del år tilbake, mange bil- mc- importører lot garantien følge opprinnelig kjøper og ikke produktet. rammebrudd er jo en av de tingene som definitivt ikke bør skje som følge av produksjonsfeil hos merkevare produsent, det er slikt jeg forbinder med nobrand alibaba rammer. jeg håper bruddet skjedde pga brukerfeil. uansett er det lurt av importør og løse saken så smidig som mulig
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
|
|
|
[Re: Brabus]
13/11/2020 08:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Etter over 10(!) uker og to purringer fikk jeg endelig svar fra VeloCity. Lang historie kort: I følge butikken håndterer Specialized Norge garantisaker på en helt annen måte enn Specialized-konsernet gjør i resten av verden. De mener at teksten på specialized.com er feil og at de ikke aner hvordan denne feilen oppsto. Det nevnes også at teksten på specialized.com ikke er juridisk bindende(?). Ved nærmere ettersyn ser jeg at de har oppdatert siden og endret teksten. Enden på visa er at jeg måtte betale 1800kr for å skifte et tilbakekalt display. Med på kjøpet fikk jeg hundkjeft og ble latterligjort da jeg krevde den isfeisservicen nettsiden til produsenten opplyste at jeg hadde krav på. Jeg må si jeg er ganske skuffet over håndteringen og er smånervøs for eventuelle fremtidige garantisaker hos Specialized, spesielt med tanke på at jeg har en Stumpjumper Expert Evo i bestilling (bestilt hos en lokal sjappe - som ikke er VeloCity). Har bare en erfaring der garanti slo inn. Rammebrudd. Forhandler tok direkte kontakt med importør, dokumentasjon sendt inn. Godkjent reklamasjon. Importør sender ramme til forhandler, forhandler skifter over alle deler og bygger sykkelen på nytt. Inkl lufting av bremser og alt. INGEN kostnad. Sånn er garanti, forbruker skal ikke ha kostnad med reklamasjon/garantiarbeid. USA er helt føkka der, at garanti kun følger opprinnelig kjøper og ikke produktet og annet fjas. Bra spiker i Spec-kista det der, men jeg er rimelig sikker på at min lokale Spec-forhandler hadde tatt den regninga, uten spørsmål. VeloCity framstår som en useriøs butikk basert på denne hendelsen. Razefaze garantiordingen var like føkka i Norge for en del år tilbake, mange bil- mc- importører lot garantien følge opprinnelig kjøper og ikke produktet. rammebrudd er jo en av de tingene som definitivt ikke bør skje som følge av produksjonsfeil hos merkevare produsent, det er slikt jeg forbinder med nobrand alibaba rammer. jeg håper bruddet skjedde pga brukerfeil. uansett er det lurt av importør og løse saken så smidig som mulig Jeg skal rette meg selv, det var ikke rammebrudd, det var en lakkskade som kom av at de hadde brukt en for "sprø" lakkblanding på en batch. Fikk en "hairline crack" i lakken nede ved krankhuset. Ingen spørsmål, ny ramme. Jeg syklet på den, med produsents velsignelse i perioden fram til ny ramme ankom.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
13/11/2020 09:09
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Det kan jo godt hende at VeloCity har rett i sak, det vil ikke være første gang det er forskjell mellom hva importør skriver på sine sider og hva de faktisk har avtalt med forhandlerne som er helt selvstendige juridiske enheter.
Hvis det er slik at importøren faktisk ikke ønsker at reparasjon skal utføres på andre måter enn det lovgivningen legger opp til skulle VeloCity gjort oppmerksom ved innlevering på at det ville komme kostnader for feilsøk/utbedring. Hvis de har gjort det på forhånd har de ikke gjort noe galt selv om man kan synes annerledes. Har de tatt inn sykkelen først og bedt om betaling etterpå har de opptrådt klanderverdig. Og hvis importøren skriver andre ting på sine sider enn hva de faktisk har avtalt med forhandlerne så er jo det i utgangspunktet importørens problem.
Loven sier jo at man skal gå til utsalgssted eller et ledd bak denne, i så måte er VeloCity en tredjepart.
Lars-Erik
|
|
|
|
|