Hjelp til en kommende helårspendler
|
Hjelp til en kommende helårspendler
23/08/2020 19:30
|
Olav11
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har fått ny jobb med oppstart i desember, hvor det ikke er parkeringsmuligheter. Det er 12 km å sykle, og jeg anser dette som en flott mulighet til å få litt trening i en ellers hektisk hverdag. Perioden jeg skal begynne i gjør at jeg må investere i vinterklær først som sist. Jeg bor i Trondheim, så her er været vekslende. Mitt ønske ved kjøp av klær er at de skal være synlig i trafikken, samt gode nok til at det er komfortabelt i de ca. 30 min det tar å sykle hver vei. Jeg sykler ikke landevei ellers enn ved pendling. Sykkel: Etter mye lesing kjøpte jeg en Diamant AR Tiagra. Skjermer: På Diamant AR Tiagra- tråden har jeg lest meg til skjermene jeg trenger, så det blir i boks så snart XXL har vennefest. Sykkelsko: Jeg har kjøpt 45NRTH Ragnarok. Mulig jeg kjøper skoovertrekk dersom Ragnarokene blir kalde/våte. Sykkelhansker: Jeg har kjøpt 45NRTH Sturmfist 5. Mulig jeg kjøper noen neoprene-hansker dersom det trengs. Lykt: har jeg lest mye, men anser dette: https://www.xxl.no/lezyne-micro-pro-800xl-ktv-pro-pair-usb-ladbart-lyktesett-svart/p/1176792_1_style til å være godt nok for nå. Mulig noe av løypa er uten lys, men 800 lumen burde vel holde (blir også pendling på kveld/natt). Dekk: blir enten Gravdal eller SMW. Lue: tenker jeg GripGrab Windproof Winter Cycling Cap. Trenger jeg en egen lue for når det regner? Bukse: jeg har lest litt og tenker Gore Thermo C3 etter denne anbefalingen : https://www.terrengsykkelforumet.no...vinterbukse&Search=true#Post2532236.Vinterjakke: Her er jeg veldig usikker hva som blir best. Temperaturen vil trolig variere fra + 5 til - 15. Jeg har lest mye bra om Perfetto, men er denne varm nok, eventuelt stor nok til å regulere med nok ull/superundertøy under? Og vil denne være unødvendig dyr for 2x30 min daglig?. Forslag mottas med takk. Regnjakke: Noe som går an å ta over vinterjakka når det plutselig kommer regn på vei hjem når det snødde på vei til. Og som holder meg sånn passe tørr i 30 min ved striregn. Regnbukse: Trenger jeg dette hvis jeg har Gore Thermo C3 på for 30 min sykling? Er det noe mer jeg trenger, eller vil dette holde for vinteren? Forslag mottas med stor takk!
|
|
|
Re: Hjelp til en kommende helårspendler
[Re: Olav11]
23/08/2020 20:05
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Har du tilgang på garderobe med dusj?
Jeg pendler 17km og bruker castelli gabba-jakke (gamleversjonen av perfetto) med ulltrøye(r) under, assos tiburu shorts, castelli nanoflex løse ben, ullsokker, white skotrekk, ordinære landeveisko, defeet hansker, buff, castelli difesa cap, hjelm. Dette er varmt og tørt nok for meg fra 2-3 grader og oppover. Jeg sykler ikke når det er kaldere, så kan ikke hjelpe deg der.
I tørt og varmere temperaturer letter jeg såklart på antrekket.
Og du må ha en skikkelig baklykt, som alltid må brukes!
Redigert av Brusdalen; 23/08/2020 20:06.
|
|
|
24/08/2020 06:04
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Ser ut som du er godt i rute med planleggingen!
For dagene med temp under 3-4 grader foretrekker jeg en "vinterbukse" uten padding (eks assos bonka) med vanlig sykkelshorts (med pad) under. Dette er praktisk fordi man da slipper å vaske vinterbuksa hver eneste dag. For dager med temp mellom 3-4 grafer og 13-14 grader foretrekker jeg castelli nanoflex-bukser, kjekt å ha noen å rullere på så man slipper å kjøre vaskemaskina hver dag. Mellom 13-14 grader og 18-19 foretrekker jeg nickers. Shorts for dager over 18 grader. For dager med temp under -7 -8 grader så tar jeg kanskje en tynn langrennsbukse over vinterbuksa og sykler med tykke hummerhansker. Gabba/perfetto vil jeg tro er svært hendig i trondheim, bruker denne mye på vinteren uavhengig av nedbør, går fint ned til -3-4 grader. Høst/vår opp til 17-18 dersom det er fare for nedbør.
Angående farge på tøyet tror jeg det er vel så viktig med gode lys foran og bak som synlige klær, men begge deler er vel enda tryggere.
Noe av det viktigste for meg for at pendlemotivasjonen skal være god er at skiftingen går raskt (få antall plagg - foretekker for eksempel nanoflex-bukse i stedet for shorts + løse ben/knær) og at utstyr er rimelig driftssikkert. Spesielt lykter synes jeg har en tendens til å bli ødelagt av saltslaps over tid (oslo).
|
|
|
24/08/2020 06:43
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg sykkelpendler litt til og fra året gjennom i Trondheim. Noe kortere vei da jeg bruker ca 25 minutter. Jeg har nedover og oppover, lite bortover. For jobb-pendling så kan sykkelstil være sykkelstil. Jeg har funnet ut at skibukse og skijakke er det som fungerer best i piggdekk-perioden November-Mars. Swix og Bjørn Dæhlie har liksom fått til det dær med å lage klær som skal fungere under fysisk aktivitet i kulden. Både bukse og jakke er tykkere foran, med fleksibelt luftig stoff bak. Jakka har et slags soft-shell foran. Jeg forer med longs og lang under over ved behov. Om skibuksa blir litt våt så tåler jeg det i den korte tida det varer. Skijakka blir faktisk ikke våt. Med denne strategien så er det ikke så mye klær som skal av og på og heller ikke så mye som skal vaskes. Om jeg skal sykle lengre tur en av veiene så blir det bib under, og kansje skikkelige sykkelklær på resten. Jeg har en regn-overtrekksbukse og jakke i Gore-tex lignende stoff fra Endura som brukes i pissregn. For sko bruker jeg et par Mavic Gore Tex sko som ikke er spesielt varm, men de holder beina tørre i regn og slaps. De aller kaldeste dagene rekker jeg å bli litt kald på tærne men ikke så ille iom at turen er kort. Ville nok vært annerledes om jeg hadde hatt flatt strekke med høyere fart og mer vind. Vil tro skoene dine er hakket bedre egnet enn mine.
Redigert av Stefan77; 24/08/2020 06:44.
- Stefan
|
|
|
24/08/2020 07:19
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lykke til, jeg bruker Gore jakke + bukse om vinteren og synes det fungerer veldig godt. Ragnarok er helt fine ned til noen få minus. Jeg har forgjengeren Japanther som er ørlite varmere. Har et par Wolvhammer også til lengre turer i minus 10 og kaldere. Ned til minus 10 bruker jeg skovarmere i Japanther skoene og det fungerer brillefint, disse anbefaler jeg https://bikeshop.no/alpenheat/ny013010/alpenheat-ah11-varmes%c3%a5ler-m-fjernstyring-gr%c3%b8nn Mitt vinteroppsett til lengre turer på sti og grus er sportsundertøy eller ullundertøy, gore eller nanoflex bukse begge med pad, samme i jakke, lange ullsokker, tynne ullvanter inni gore eller andre hansker/votter, en buff i halsen og en på hodet, sykkel lue, innimellom armvarmere inni jakke/trøye og vest. Ned til et par minus om det ikke er vått liker jeg vanlig sykkelshorts med benvarmere. Jeg er fornøyd med denne lykta her som har div nivåer av lys styrke https://www.xxl.no/magicshine-ms-6500lm-sykkellykt/p/1152011_1_styleAv dekk får du ikke både lav rullemotstand og pigger som biter godt på blank is i svinger og høy fart. Jeg har Gravdal som ikke ruller spesielt bra men biter meget godt. Skal du pendle på en enkel strekning ville jeg valgt raskere dekk.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
24/08/2020 17:42
|
Olav11
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for gode svar!
Ja, jeg har heldigvis tilgang på garderobe og dusj, så får skiftet og dusjet der.
Jeg skal ta med meg tipsene i vurdering av bekledningsinnkjøp. Lykta EmilZipp viste til var jo rå når det kom til lumen, men hvordan synes du den er å montere på sykkelen mtp. batteripakken?
Jeg har forstått at saltslaps ikke er det beste for sykkelen, og fikk råd fra sykkelbutikken om å vaske og avfette sykkelen etter hver gang. Er det noen olje jeg kan påføre etterpå på drivverk som er ekstra god for sykkelen med tanke på saltslapset jeg kjører i?
|
|
|
24/08/2020 17:53
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Saltslaps? Tja Spyl sykkelen med vann etter hver tur og tørk av kjedet. Alt som du gjør mer tidkrevende er neppe verdt det i forhold til innsatsen... Ha skikkelige heldekkende skjermer med stor skvettlapp foran; det hjelper mye på slitasjen.
|
|
|
24/08/2020 18:26
|
uton
Fersking
|
Fersking
Om mulig spyl sykkel(minimum kjedet), på jobb og hjemme. Det er best om den står innendørs på jobb og hjemme. ved jevne mellomrom, legg på en tykk kjedeolje som er beregnet på vått og dårlig vær(en dråpe på hvert ledd)
Jeg har i en periode jobbet et sted uten mulighet til å spyle sykkel på jobb. Jeg hadde da en gammel 0,7l vannflaske med vann hjemmefra. jeg brukte den til å spyle kjedet når jeg kom på jobb. Det holdt i massevis for å få bort det meste av saltet.
Frontlys.. ikke gå for maks antall lumen om du skal sykle mye i vanlig trafikk... trafikanter som kommer motsatt vei, blir fort blendet. Det finnes f.eks lys som "sentrerer" lyset dit du trenger det.. som er kraftig nok Jeg bruker denne : https://www.bike24.com/p267793.html?menu=1400,1410,1411
i seteveska hvor du har ekstra slange.. Ha alltid med en ekstra kjedelås og kjedekutter. Kjedekutter får du på multitool'er. Om du ikke får spylt kjedet skikkelig, så kommer rust raskt, og risiko for kjedeledd som ryker er stor.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
24/08/2020 20:04
|
ekstraslange
Entusiast
|
Entusiast
disse anbefaler jeg https://bikeshop.no/alpenheat/ny013010/alpenheat-ah11-varmes%c3%a5ler-m-fjernstyring-gr%c3%b8nn
Det var stort spenn i størrelse, fra 41 til 46. Hvordan funker det? Man skal vel ikke klippe til disse?
|
|
|
25/08/2020 11:41
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Det meste er vel sagt, jeg har 17-18 km hver veg og mitt oppsett fra desember til februar er:
Oventil: Vind/vannavstøtende termo vinterjakke (endura windchill), superundertøy og så varierer jeg mellomlaget etter temp. alt fra tynn trøye til tykk termo. Jakka mi er litt romslig, jeg ville ikke gått for racecut midt på vinteren.
Ben: vinter bukse type vind/vannavstøtende termo, med paddet kortbukse eller underbukse under uten seler. For de kaldeste dagene fra -5-10 har jeg en romsligere bukse og bruker en tynnere tights evt bukse/løse ben under.
På føttene bruker jeg romslige vintersko med ullsokker, på hodet en lue under hjelmen, på hendene vanlige vinterhansker. Jeg ville gjerne hatt mer farger og reflekterene materiale på hanskene så de er godt synlige når jeg gir tegn.
For meg er det et poeng å ha et godt utvalg av klær siden jeg aldri har tid til å vaske hver dag, og alt blir veldig skittent. Jeg bruker ikke de dyreste klærne og trives egentlig godt med det, Jeg synes egentlig det er lett å holde seg varm nok på kroppen, fokuset bør heller ligge på føttene og hendene. At klær/sko er litt romslige synes jeg er viktig.
Lyktene mine er 200-600 lumen foran og noe enkle greier bak. Dette er nok for opplyste gater, men på veier uten gatelys ville jeg kanskje valgt noe litt kraftigere. Det kan være nyttig å tenke på at de bør være synlige fra siden.
Dekkvalg tror jeg kanskje ikke jeg bør si noe om, de siste årene i Oslo har det ikke vært behov for noe særlig grovt (bruker SMW, eller piggfri CX dekk), Fra min tid i Trondheim synes jeg å huske at det var mye holke...
Edit: Nå merket jeg hvor mye jeg gleder meg til vinterpendlingen: Sjekke værmeldingen nøye, bruke 20 min ekstra til påkledningen, og ut i mørket. Brøyte slaps med tunge piggdekk mens sluddet pisker i ansiktet, ta svingene i ganghastighet. Prøve å tørke tøyet på jobben, mislykkes og ta på våte klær for hjemturen i mørket.
Redigert av jorlie; 25/08/2020 11:52.
|
|
|
[Re: uton]
25/08/2020 11:51
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Frontlys.. ikke gå for maks antall lumen om du skal sykle mye i vanlig trafikk... trafikanter som kommer motsatt vei, blir fort blendet.
Dette - tenk bli sett fremfor å se. Helst blink, men samme regel der. En liten blinkelykt som syntes bra fra sidene også funker best. Bruker selv blink både foran og bak etter å ha testet diverse - det tok ikke langt tid å forstå at jeg ikke ble sett når jeg skulle krysse vei og hadde kun fremoverlys. Mine lades med USB, plugger de inn mens jeg er på jobb ved faste intervaller. Har du partier du må ha se-lys, sett den på hjelmen, og slå av og på etter behov.
|
|
|
25/08/2020 12:26
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har mye av det samme som deg, til min 15km pendling.
Et par kommentarer til der du er litt usikker: - Jeg har forgjengeren til Ragnarök, og har aldri hatt behov for skoovertrekk til denne. - Har Gore C3-buksa, funker veldig fint. - Jeg ville droppet en regnjakke "som går an å ta over vinterjakka når det plutselig kommer regn på vei hjem når det snødde på vei til". Det høres altfor klamt ut. Med 12km sykkelvei ville jeg heller prioritert varme innenfra. - Perfetto kan funke som vinterjakke. Minuset er at du da må gå opp enda en størrelse for å få rom til ull under, noe som (for meg) ville redusert bruksverien på kalde/våte dager resten av året. Jeg er veldig fornøyd med min Perfetto, så vil absolutt anbefale den. - Selv har jeg brukt en billig Gore C3 vinterjakke fram til i vinter, kjøpte meg da en billig Santini som jeg er mer fornøyd med (puster bedre, men mindre vannavstøtende). - Regnbukse: Tja. Prøv deg fram. En utfordring med å sykle uten, er at du blir våt på lår og legger, og det renner videre nedover og inn i skoene. Og kalde og våte tær kan fort gi en veldig kald og utrivelig tur. Men jeg er ikke glad i å sykle med regnbukse, så jeg begrenser bruken til når det virkelig er meldt masse regn/sludd.
Og støtter veldig det andre har påpekt om lykt: Husk baklykt. Ikke bruk for sterk frontlykt, og vinkle den litt ned. Husk reflekser. jeg bruker snap-on reflekser rundt armleddene (og rundt setepinnen), for å øke synligheten fra siden og for å bli sett når jeg gjør tegn.
|
|
|
25/08/2020 12:46
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Om noen ikke har skrevet det allerede: Monter faste skjermer på sykkelen, så lange som mulig. Det er akkurat plass til 40 mm Schwalbe-piggdekk under SKS Longboards.
|
|
|
26/08/2020 07:02
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Olav11, dette blir bra!  Det er tydelig at du har forberedt deg godt og valgt både topp sykkel og klær og skotøy av høy kvalitet som vil gjøre det kjekt å sykle, også på vinteren. Du vil etterhvert oppdage hva du trenger og trives med av ytterligere bekledning. Det er som kjent like stort spenn mellom pluss 5 og minus 20 som det er mellom 0 og pluss 25  Med alle gode tips i tråden, er jeg sikker på at du kommer godt i mål. Nå som jeg nærmer meg første tiår med helårssykling, har jeg selv mine favoritter. Tror ikke du trenger flere tips, men jeg har endt opp med å gjøre det enklest mulig og med færrest mulig lag av klær som passer for årstid og forhold. Og intet holder meg varmere i sprengkulde enn varm luft i lungene. Har en brillesnor på den slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn ved behov. Ville i grunnen si noe annet, nemlig om selve pendlingen: Dagsformen vil variere, noen dager er man trøtt som en strømpe, og noen dager er man ikke topp motivert for å kaste seg ut i styrtregn og 2 grader. Eller snø og minus 15. Min løsning for å beholde motivasjonen, er å anse pendlingen som spennende turer fremfor monoton transport. Variér rutene så mye som du kan, stå gjerne opp en time tidligere eller utnytt fleksitid for å legge inn en ekstra time her og der. Heldigvis finnes det ingen store byer i Norge og de fleste har spennende ruter i en radius av 1-2 mil. Med Diamanten din har du en doning som er rask på landeveien og takler veier der man tidligere gjerne valgte halvdemper. Utnytt det til fulle. Og min løsning for å komme over dørstokkmila, er denne formelen: - Ikke bestem om du skal sykle eller ei mens du ligger i sengen eller står på badet på morgenkvisten. - Ikke bestem om du skal sykle eller ei mens du tar på deg sykkeltøyet. - Ikke bestem om du skal sykle eller ei mens du spiser frokost i sykkeltøyet. Først når du har fått en god kopp kaffe og frokost og sitter der i sykkeltøyet, kan du bestemme om du skal sykle eller ei. Hvis du da vet med deg selv at du ikke har krefter eller mentalt overskudd til å tråkke ned pedalen én eneste gang, først da er det rasjonelt å velge bort syklingen. Da er det bare å kle seg om. Men om du har et snev av krefter, setter du deg på sykkelen. Du vil våkne underveis. Og du vil føle deg langt bedre på jobb enn om du hadde falt for fristelsen til å ta bil eller kollektivtransport. Og om intet annet nytter, bare følg reglene. #5 Harden The Fuck Up #9 If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period. 
|
|
|
26/08/2020 08:18
|
ksakk
Fersking
|
Fersking
et annet tricks for å komme over dørstokkmila er å ha ferdigpakket sekk og lagt frem sykkeltøyet dagen før. Da slipper en å tenke og bruke tid på det på morgenen
|
|
|
26/08/2020 19:01
|
chimpern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Og så kan man tenke at man slipper å bli syk. Blir sjeldnere forkjølelser og det som verre er når man både er i god form og unngår kollektivt. I år er det ekstra motivasjon der
|
|
|
[Re: Sepeda]
27/08/2020 05:51
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Og intet holder meg varmere i sprengkulde enn varm luft i lungene. Har en brillesnor på den slik at jeg enkelt kan ta den ut og inn ved behov. Hvordan synes du denne fungerer? Særlig mtp snørr/slim på vinteren. Forsøkte meg en vinter med støvmaske (sykler langs Frognerstranda...) og de ga jeg opp grunnet kroppsvæsker som, i hvert fall hos meg, dukker opp når kvikksølvet ligger på den blå siden.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
27/08/2020 06:09
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hvordan synes du denne fungerer? Særlig mtp snørr/slim på vinteren. Jeg har valgt Lungplus pustemunnstykke i streng kulde av flere grunner: - Den er konstruert kun for mest mulig effektivt å varme opp lufta man puster inn. Det er ikke en heldekkende støvmaske som f.eks. Respro Sporsta. - Den dekker ikke nese og det oppstår dermed heller ikke snørr. Det er ingen filtre som må byttes. Den er altså ikke en heldekkende kuldemaske som f.eks. Airtrim. - Siden den ikke dekker nesen, kan man også puste ufiltrert gjennom nesen ved høyere intensitet. - Når man har den i en snor, er det enkelt å bruke den kun når man føler behov, som på begynnelsen av en tur eller når kulda biter i nedkjøringer. Kan til enhver tid enkelt tas ut av munnen. Ulempen er at tennene trolig kan være utsatt ved fall. Den beskytter heller ikke mot forurensning, noe som er et minus om man sykler i sentrum eller langs hovedinnfartsårene. Og det ser også ille ut, men syklister som er opptatt av det, sitter i kjelleren og svetter på rulla  Det er en imponerende effekt av å puste inn oppvarmet luft når temperaturen vipper under 10-15 kuldegrader. Ikke bare skjermer man luftveiene, man kan føle hvordan varmen fyller brystet og beveger seg utover i kroppen. Streng vinter forvandles til mild. Utover Lungplus, foretrekker jeg å ikke dekke nese og munn. I sprengkulde har jeg brukt Craft Facemapped Protector, en tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nese. Men da snakker vi minus 20 og kaldere.
|
|
|
[Re: ekstraslange]
27/08/2020 06:19
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
disse anbefaler jeg https://bikeshop.no/alpenheat/ny013010/alpenheat-ah11-varmes%c3%a5ler-m-fjernstyring-gr%c3%b8nn
Det var stort spenn i størrelse, fra 41 til 46. Hvordan funker det? Man skal vel ikke klippe til disse? Ja du klipper til sålen så den passer akkurat din sko. Jeg synes det er praktisk med en lykt (som den jeg linket til) hvor du monterer lykta i et garminfeste og har batteriet på ramma. Jeg har en liten toptube-veske hvor batteriet akkurat får plass. På lange økter har jeg et ekstra batteri eller to og bruker det fremfor hjul med dynamo (men da snakker vi typisk sykling hele natten). Du trenger i praksis aldri å ha full spiker på lyset, jeg justerer opp og ned etter forholdene, svakt oppover / i lav fart og skrur opp nedover.
|
|
|
27/08/2020 06:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er jo nesten alltid enig med deg, Emil, men jeg har ikke funnet meg til rette med elektriske såler  De fungerer så lenge de fungerer, men når den improviserte og uventede turen blir lang, blir det tilsvarende kaldt i skoene når sålene til slutt slår seg av. Isolerer i seg selv dårlig. Og det er enda et eller flere batterier å dra på. Og jeg synes ikke de er særlig behagelig mot fotsålen. Har bedre erfaring med såler som isolerer godt varmen man selv produserer. Jeg bruker Jaztronau med aerogel i Japanther, og det gjør dem så varme at jeg ikke har brukt Wölvhammer de siste vintrene. Finnes andre alternativer med aerogel eller annet isolerende og varmende materiale. Alt i tråd med min filosofi om minst mulig dingser på sykkelen som trekker strøm. Ja, det er en kjepphest  Men langt dyktigere syklister enn meg liker elektrisk oppvarming, så det er kun snakk om mine personlige preferanser. *** Hva gjelder bruk av lykt i trafikken og bebodde strøk, minner jeg om at Sykkelkomponenter fører lykter som ikke blender. Og så er det gode grunner til at kjøretøy i trafikken ikke har lykter som blinker, bare for å stikke hånda inn i det vepsebolet også 
|
|
|
27/08/2020 06:59
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Tenker å kjøpe en slik til vinteren: https://www.naaf.no/fokusomrader/astma/jonas-varmemaske/Ikke pga. kulde generelt, men pga. kroniske bihuleproblemer som gjør at jeg nesten ikke har fått trent ute på vinteren de siste åra. Så jeg må ha noe som dekker nesa også. Spent på hvordan det blir med snørr. Regner med at det renner mindre med maska, men at maska må flyttes på ved jevne mellomrom for å frigjøre nesa. Angående lykter så har jeg begynt å alltid (med mindre det er veldig korte turer) kjøre med doble lykter foran og bak. Kjører da som regel én blinkende og én konstant. Delvis for å bli bedre sett, men primært for å være sikra hvis batteriet plutselig streiker i kulda. Det har skjedd meg flere ganger og da er jeg rimelig glad jeg har hatt en backup. Alternativet er jo ekstra batterier som blir nevnt over.
Redigert av Elmersen; 27/08/2020 07:11.
|
|
|
27/08/2020 07:12
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jo nesten alltid enig med deg, Emil, men jeg har ikke funnet meg til rette med elektriske såler  Yepp, personlige preferanser. Jeg har hatt mine i to sesonger og på "trinn 1" holder de fint i 7-8 timer, har aldri hatt problemer med dem. Fjernkontrollen ligger i en eller annen skuff, greide ikke å finne ut om de var av eller på når jeg brukte den. Kan jeg greie meg uten de monstertunge Wolvhammer skoene blir jeg glad. Godt lys + God & varm om vinteren trumfer "minst mulig dingser" men enig, en kveld på sti med klubben hvor alle har lykt, ledninger, av/på med klær, pedaler som fryser og alskens greier fører til mer knot enn en sommerdag i kort/kort på landeveien. Og ellers er vi vel ikke helt enige om en sykkel til alt :-)
|
|
|
27/08/2020 07:28
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Og ellers er vi vel ikke helt enige om en sykkel til alt   Det er et opphøyd ideal å sikte mot innen rimelighetens grenser  Men etter at jeg kvittet meg med fulldemper, halvdemper, helstiv 29er, krossykkel og ikke minst den klassiske landeveissykkelen, sammen med diverse ekstra hjulsett og et fjell av gummi (dekk), innser jo også jeg at det ikke er helt enkelt å gjennomføre i praksis. Om jeg skulle finne på å dyrke eremittilværelsen enda mer enn jeg gjør i dag, og flytte enda lengre inn i Nordmarka, frister forresten en tjukkas på ubrøytede veier. Beklager avsporing og tilbake til pendlingens gleder!
|
|
|
28/08/2020 06:17
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Jeg har valgt Lungplus pustemunnstykke i streng kulde av flere grunner: . . .
Det var så god reklame for Lungplus at bestilling er sendt:)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
28/08/2020 09:03
|
karlsons
Entusiast
|
Entusiast
Skal du sykle hver dag? Hvis ikke, benytt anledningen til å ta med en stabel rene klær og håndkle de dagene du tar bil/kollektiv. Da slipper du å pakke sekken hver dag, og ikke minst: du slipper å sykle med sekk  Småting som mobil, nøkler, kortholder, ekstra slange osv. får du plass i en seteveske kombinert med baklommen på sykkeltrøya.
|
|
|
28/08/2020 09:08
|
Elmersen
Ringrev
|
Ringrev
Det er et godt tips. Kan også utføres med mindre sykkelvesker hvor man da legger igjen litt klær på kontoret så man alltid har et lite lager der og frakter plagg frem/tilbake etter behov, så man slipper å ta med hele antrekk hver dag. Jeg bruker aldri sekk (med mindre jeg må ha med pc) og har sjeldent mer enn ett eller to plagg med meg, og heller ikke hver dag.
|
|
|
28/08/2020 09:39
|
jorlie
Entusiast
|
Entusiast
Vesker eller beholdere til flaskeholder er også greie måte å få med pikkpakk til jobben, sjelden man har behov for drikkeflaske på 10-20 km pendling...
|
|
|
28/08/2020 10:04
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan synes du denne fungerer? Særlig mtp snørr/slim på vinteren. Jeg har valgt Lungplus pustemunnstykke i streng kulde av flere grunner: [...] Utover Lungplus, foretrekker jeg å ikke dekke nese og munn. I sprengkulde har jeg brukt Craft Facemapped Protector, en tynn ansiktsmaske som beskytter kinn og nese uten å dekke munn og nese. Men da snakker vi minus 20 og kaldere. Takk for godt og grundig svar (som vanlig :)) Sepeda. Tror jeg setter en sånn på shoppinglisten. Ang dekking av nese og munn så har jeg stort sett brukt buff. Men til de alle kaldeste dagene har jeg en finlandshette-lignende sak fra Craft (tror jeg). Ser litt ninja ut, men den er utrolig god å ha når det er 15-20 blå i Oslo...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
28/08/2020 12:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
@Natier og ohjelm: Håper dere blir fornøyd med Lungplus i kulda. Det er uvant å ha et slikt munnstykke i kjeften, så kan ikke garantere at dere liker følelsen. Eller det karakteristiske nebbet ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=118011&filename=202008281.jpg) Men effekten er der.
|
|
|
28/08/2020 12:42
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpte en slik Lungplus, men den ble kun brukt et par turer. Spytt, snørr og fuktighet av en annen verden. Når det er så kaldt at det er behov for en slik må jeg uansett ha buff for å beskytte ansiktet og da funker det bedre for meg med 2 buffer, en tykk vindtett ytterst og en tynn en med pustehull innerst. Da kan jeg variere avhengig av om det går fort, sakte og hvor hardt jeg syker.
Til pendling hvor du ikke sykler hardt vil jeg påstå at det er tull med Lungplus. Lungplus gjør forsåvidt også at du blir mer andpusten da den jo gjør pustingen mer krevende.
|
|
|
|
|