Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

lakk til karbonramme

lakk til karbonramme #2624103 23/08/2020 17:15
R
RM1 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Er det noen som har prøvd å lakkere en ramme på en karbonsykkel?
Hvilkenn lakk bruker man?

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2624214 24/08/2020 08:24
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sendte min til profesjonell lakkerer.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2624630 25/08/2020 16:39
B
Brodern Offline
Medlem
Medlem
B
Du bruker bengalack. Puss vekk gammel lakk, gjør rent med aceton og kjør på med tynne lag av lakk. Alt som lakkes må være tørt, støv og fettfri.

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2624643 25/08/2020 17:51
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
søk litt på forumet her, det er ett par andre tråder om det.

for best resultat så lar du en billakerer gjøre jobben,
hvis du skal gjøre det selv er to komponent billak på sprayboks det beste og vanlig billakk på sprayboks OK
bengalakk hadde jeg IKKE brukt

ikke gjør det hvis du ikke har brukt en sprayboks før

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2624724 26/08/2020 06:23
B
Brodern Offline
Medlem
Medlem
B
Hvis man har en sliten ramme, så holder det med bengalakk. Det er nok det rimeligste alternativet som gir ok resultat. Hadde jeg hatt en ramme som koster 20-30 tusen, så hadde jeg satt bort jobben. De som jobber med dette gjør jo jobben mye bedre enn det man klarer selv (stort sett).

Jeg er uenig i at man ikke skal gjøre det hvis man ikke har erfaring med sprayboks. Hvordan skal man ellers lære, hvis man ikke skal prøve seg på nye ting? Men jeg ville også tatt hensyn til hvor viktig det er med at alt blir perfekt.

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2624779 26/08/2020 09:35
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hvorfor Bengalack?? Enkelt å dra til utvalgte butikker hvor de blander den fargen du vil ha i 2-komponent i stedet. Da kan man også lakke over med noe annet senere.

Re: lakk til karbonramme [Re: Brodern] #2624828 26/08/2020 12:08
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Brodern
Hvis man har en sliten ramme, så holder det med bengalakk. Det er nok det rimeligste alternativet som gir ok resultat. Hadde jeg hatt en ramme som koster 20-30 tusen, så hadde jeg satt bort jobben. De som jobber med dette gjør jo jobben mye bedre enn det man klarer selv (stort sett).

Jeg er uenig i at man ikke skal gjøre det hvis man ikke har erfaring med sprayboks. Hvordan skal man ellers lære, hvis man ikke skal prøve seg på nye ting? Men jeg ville også tatt hensyn til hvor viktig det er med at alt blir perfekt.

det krever endel erfaring for å få det til å bli bra, du risikerer at sykkelen ser ut som at den er stjålet og omlakkert av en tolvåring. du er advart
tren gjerne litt i forkant på andre ting....

usikker på om du skal bruke aceton på en karbon ramme.

se her: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2622141#Post2622141

Gjør det selv og kos deg med jobben hvis du kan håndtere en sprayboks og vet hva du gjør.

Utrolig nok er lakkering ett yrke på lik linje med snekring og banking og det kreves erfaring for å få det fint, det synes veldig godt hvis du bommer. Spesielt grunnarbeide er vanskelig og viktig.

Mine tips er,
puss ramma godt ned med #600 papir, pass på at det ikke er merker igjen etter klistremerker. Sår i ramma må sparkles.
Rengjør med fx rødsprit og støvfrie kluter
Bruk 2K lakk og les bruksanvisningen to ganger før du lakkerer
Kjøp løst dysesett for justering av spraybildet
Lakker i ett støvfritt rom med 20 grader, rommet må være så stort at lakkstøv ikke blir ett problem
Ha godt med lys
Gjenger og lagerflater må maskeres
Bruk maske

La lakken herde ett par dager. Mindre feil kan poleres bort med polish med slipemiddel. Poler ramma i flere omganger

Helt til slutt; du kan få blandet lakk etter eget ønske, lakk som endrer farge iht temperatur, kamelon lakk, flake, metallik, fluoriserende, matt, blank, halvblank osv

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: lakk til karbonramme [Re: polkaDOT] #2711007 16/06/2022 14:15
J
Jubia1964 Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Hvor mye ga du for lakkering?

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2711012 16/06/2022 16:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Siden denne er spadd opp fra arkivet, kan jeg tipse om Spray.bike, som har spraybokser for å spraye sykkelrammer. Med riktig teknikk kan man få gode resultater.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: lakk til karbonramme [Re: ] #2711025 16/06/2022 20:24
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Ubro
Godt tips om fargene passer, men merk at de selv sier at du må behandle med voks jevnlig.

Når det gjelder teknikk er grunnregelen for spray at dysen skal være i bevegelse før man åpner for lakk, og at man skal stoppe lakktilførselen før man stanser bevegelsen.

Når det gjelder karbon etc så brukes det forskjellige "plastmaterialer" sammen med karbonen, og man bør forsikre seg helt konkret om at eventuelle løsemidler man benytter seg av ikke kan reagere kjemisk med plasten. Som kjent endrer pasta egenskaper når den kommer i kontakt med kokende vann...

For egen del vurderer jeg å lakke om min alu-ramme, og har lyst til å "sandblåse" den. Men jeg er noe skeptisk med tanke på at friksjonen fra partiklene skaper en god del varme, som kanskje kan gjøre noe med herdingen av aluminiumen, så jeg leter litt for å finne rett type "sand" og fornuftig dyse.

du kan sandblåse "ramma" di med sand uten å behøve å bekymre deg,
grov sand fjerner mye lakk raskt men gir grov overflate

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: lakk til karbonramme [Re: baronKanon] #2711026 16/06/2022 20:29
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: baronKanon
Siden denne er spadd opp fra arkivet, kan jeg tipse om Spray.bike, som har spraybokser for å spraye sykkelrammer. Med riktig teknikk kan man få gode resultater.

jeg anbefaler to komponent lakk, det vil gi topp finish. det er mange leverandører i Norge som blander lakk etter ditt ønske
som nevnt lenger opp i tråden - med erfaring og ett egnet lokale kan man få ett resultat som er fullt på høyde med butikknytt.

Re: lakk til karbonramme [Re: Flamini] #2711042 17/06/2022 04:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Flamini
Sitat: baronKanon

jeg anbefaler to komponent lakk, det vil gi topp finish. det er mange leverandører i Norge som blander lakk etter ditt ønske
som nevnt lenger opp i tråden - med erfaring og ett egnet lokale kan man få ett resultat som er fullt på høyde med butikknytt.

To-komponent blir jo klart best, men lavest terskel med spray.bike e.l.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: lakk til karbonramme [Re: ] #2711043 17/06/2022 05:37
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Flamini
Du kan sandblåse "ramma" di med sand uten å behøve å bekymre deg, grov sand fjerner mye lakk raskt men gir grov overflate
Utover grovkornethet er ganske mange forskjellige typer "sand", og ikke alt egnet for aluminium, så jeg har såvidt begynte å lete der også - evt vinterprosjekt. Har isåfallt tenkt å bruke beskjedent utstyr og fin "sand", så med litt forsiktighet tror jeg at jeg skal unngå oppheting. Må også sjekke ut ymse primere som fungerer med alu, evt lakk som er beregnet på å sprøytes direkte på alu. Men det er mest nærliggende å bruke primer.

"du" har rett i at det er flere forskjellige grovheter på sanden, men jeg visste ikke at selve sandtypen skulle ha betydning.
"noen" firmaer bruker også glasskuler eller metallkuler, i tidligere tråder henvises det også til bruk av kjemikalier (husker ikke "navnet" på disse i farten)

arbeidsgangen blir omtrent det samme uansett, fjerne gammel lakk, gjøre rent, ha på grunning og så lakkere.

det er flere firmaer som er flinke til å sy sammen pakker med det du måtte trenge av lakk og utstyr

PS
en karbonramme ville jeg definitivt ikke sandblåst ICON_SMILE

https://www.sandtec.no/aktuelt/lakkering-med-sprayboks?page=all

Re: lakk til karbonramme [Re: ] #2711046 17/06/2022 06:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For egen del vurderer jeg å lakke om min alu-ramme, og har lyst til å "sandblåse" den.
Kvifor ikkje bruke Duxola eller liknande målingsfjernar?

Re: lakk til karbonramme [Re: RM1] #2711106 17/06/2022 11:46
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hvis du leverer den til noen som driver med glassblåsing, så gjenbruker de glasset en stund

Hvorfor er det farlig å få glass ut i naturen?

Re: lakk til karbonramme [Re: -Jan] #2711163 18/06/2022 11:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: -Jan
For egen del vurderer jeg å lakke om min alu-ramme, og har lyst til å "sandblåse" den.
Kvifor ikkje bruke Duxola eller liknande målingsfjernar?

Duxola eller lignende malingsfjerner er vel det jeg vil anbefale på en stål eller aluramme hvis man ikke har tilgang til kompressor og nødvendig utstyr.
Da kan man ta jobben på badet...sandblåsing krever som sagt endel utstyr og sanden/glasset/etc havner jo absolutt overalt - på de mest unevnelige steder hvis du ikke bruker skikkelig vernetutstyr

Så vil jeg oppfordre trådstarter og andre som har slike prosjekt på gang, ta bilder og legg ut på forumet så vi kan se hvordan resultatet blir !

Moderator  support