Hvis man har en sliten ramme, så holder det med bengalakk. Det er nok det rimeligste alternativet som gir ok resultat. Hadde jeg hatt en ramme som koster 20-30 tusen, så hadde jeg satt bort jobben. De som jobber med dette gjør jo jobben mye bedre enn det man klarer selv (stort sett).
Jeg er uenig i at man ikke skal gjøre det hvis man ikke har erfaring med sprayboks. Hvordan skal man ellers lære, hvis man ikke skal prøve seg på nye ting? Men jeg ville også tatt hensyn til hvor viktig det er med at alt blir perfekt.
det krever endel erfaring for å få det til å bli bra, du risikerer at sykkelen ser ut som at den er stjålet og omlakkert av en tolvåring. du er advart
tren gjerne litt i forkant på andre ting....
usikker på om du skal bruke aceton på en karbon ramme.
se her:
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2622141#Post2622141Gjør det selv og kos deg med jobben hvis du kan håndtere en sprayboks og vet hva du gjør.
Utrolig nok er lakkering ett yrke på lik linje med snekring og banking og det kreves erfaring for å få det fint, det synes veldig godt hvis du bommer. Spesielt grunnarbeide er vanskelig og viktig.
Mine tips er,
puss ramma godt ned med #600 papir, pass på at det ikke er merker igjen etter klistremerker. Sår i ramma må sparkles.
Rengjør med fx rødsprit og støvfrie kluter
Bruk 2K lakk og les bruksanvisningen to ganger før du lakkerer
Kjøp løst dysesett for justering av spraybildet
Lakker i ett støvfritt rom med 20 grader, rommet må være så stort at lakkstøv ikke blir ett problem
Ha godt med lys
Gjenger og lagerflater må maskeres
Bruk maske
La lakken herde ett par dager. Mindre feil kan poleres bort med polish med slipemiddel. Poler ramma i flere omganger
Helt til slutt; du kan få blandet lakk etter eget ønske, lakk som endrer farge iht temperatur, kamelon lakk, flake, metallik, fluoriserende, matt, blank, halvblank osv