Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Ernæring / Vektnedgang /Forslag?

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2636907 09/11/2020 06:24
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Etter en sesong uten spesielle mål pga koronna og livet 2.0 så følte jeg for å ta litt kontroll da watt/kg bikket feil veil for tidlig på året.
Jeg kom over siden: https://physiqonomics.com/
Han skriver mange bra lettforståelige artikler, i bunnen er de vitenskapelig fundert, så lite synsing, men som PT har han lang erfaring med klienter og har kontrete eksempler. Ikke minst så dreier ikke alt om vekttap, men også vektøkning og de som vil ned i fett og øke muskler.
Jeg synes artiklene er lettlest og meden god dose humor blir de forståelige og for meg motiverende. I følge denne siden er å telle kalorier i en periode veldig viktig for å få en oversikt over hva man spiser, sikre at man dekker opp næringsinnholdet og ikke minst at man ikke går på for høyt kaloriunderskudd.

Kan anbefale å starte med denne:

https://physiqonomics.com/fat-loss/

facebook.com/secondhandsessions

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2636924 09/11/2020 08:18
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Lesestoff er alltid positivt. Skal ta en titt på den siden.

Vedrørende dette temaet, så er det for så vidt rimelig enkelt å konkludere med at vektnedgang er enkelt ned til ett punkt.
Når man når "punktet" så krever det mer.
Det er for så vidt naturlig. Større kroppsmasse krever mer energi.

(Gitt at man har rimelig stabilt kosthold).

Har iallfall konkludert for meg selv at Januar mnd blir knallhard ernæringsmessig for å dra av den ene eller andre KG mot oppkjøringsperioden mot sesong ICON_SMILE
"Bare å glede seg".

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2636928 09/11/2020 08:33
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
For øvrig en veldig bra artikkel! Morsom lesning.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2637936 13/11/2020 19:01
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Skogsmann
Hei,

Mann i slutten av 30 årene.
Hatt fokus på W/kg i lengre tid, men vekta står stille.
Har ikke gått ned ett gram siden April.

Alle måltidene lages fra bunn. Svært sjelden det blir konsumert ferdigmat o.l her hjemme.
Er ikke fanatisk, så nyter godt ett glass vin eller 2 i helgen samme med snack o.l
Men ut i fra treningsmengde og matinntak i uka så har ikke det noe å si,

Jeg er overbevist om at det er 2-3 kg og hente på ytterligere fett % ned.
Mageregion, Rygg og innside av lår har litt til overs som noen kan få.

Men hvordan skal jeg komme til bunns i dette?

Jeg går og tenker på følgende. Må jeg kombinere mer styrketrening for at dette skal "løsne"?
Vil isbading 2 ganger per uke hjelpe?

Av 600 treningstimer i året, så er vel 550 på sykkelen...

Jeg vil tippe at det siste fettvevet bare driver gjøn med meg, men jeg vil vinne.

Håper noen med bred erfaring på ernæring og denne type problematikk vil hjelpe meg med dette målet.

178 på strømpelesten og 77 kg. Er sikker på at 75 kg skal være mulig...

Nå vet ikke jeg om hvor lenge du har trent, er du en sprinter og muskelbunt i overkropp? Er du best i spurt eller lengre drag, best i bakker eller på flatene?
Går du skikkelig inn for det og klarer og leve med litt sult, kan du gå ned til 70 kg og 4,5-5w pr kilo terskel i bakkene når du trener så mye som du gjør.
Men så seriøs trening, vektnedgang og god restitusjon krever veldig mye. Det meste vil dreie seg om deg og dine interesser, og det er ikke sikker familie og venner er like glad i det du gjør. Du selv vil nok også lure på noen ganger hva du holder på med.

Redigert av Shellpropell; 13/11/2020 22:31.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Shellpropell] #2638183 16/11/2020 10:34
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kan også legge til at vekta går ned i trappetrinn, spesielt når fettprosenten begynner å bli lav.
Men over 2-3 uker vil vekta gå ned hvis du ligger i underskudd på kalorier. Går ikke vekta ned, så er du enten i balanse eller overskudd på kalorier.
Kroppen vil kjempe i mot og setter ned forbrenninga. Det er utrolig hvor lite mat kroppen klarer seg med, selv med mye trening når vekta blir lav.
Fra min erfaring begynte jeg også å fryse mye mer enn før, noe som vel er et tegn på at kroppen senker forbrenningen.

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Shellpropell] #2638190 16/11/2020 10:45
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Shellpropell
Kan også legge til at vekta går ned i trappetrinn, spesielt når fettprosenten begynner å bli lav.
Men over 2-3 uker vil vekta gå ned hvis du ligger i underskudd på kalorier. Går ikke vekta ned, så er du enten i balanse eller overskudd på kalorier.
Kroppen vil kjempe i mot og setter ned forbrenninga. Det er utrolig hvor lite mat kroppen klarer seg med, selv med mye trening når vekta blir lav.
Fra min erfaring begynte jeg også å fryse mye mer enn før, noe som vel er et tegn på at kroppen senker forbrenningen.

Det er direkte feil at kroppen reduserer kaloriforbruk når man spiser mindre. Den reduserer kaloriforbruk fordi man går ned i vekt og lavere kroppsmasse/muskelmasse forbrenne færre kalorier.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: hJürg1] #2638202 16/11/2020 11:47
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: hJürg1
Sitat: Shellpropell

Det er direkte feil at kroppen reduserer kaloriforbruk når man spiser mindre. Den reduserer kaloriforbruk fordi man går ned i vekt og lavere kroppsmasse/muskelmasse forbrenne færre kalorier.

Det er jeg helt enig med deg i for de som mener noe annet.
Kroppen går også i sparebluss når vekta går ned. Energiforbruket ved hvile og anstrengelse synker, derfor opplevde ihvertfall jeg å begynne og fryse ofte.

Redigert av Shellpropell; 16/11/2020 19:59.
Re: Ernæring / Vektnedgang /Forslag? [Re: Skogsmann] #2646372 30/01/2021 06:38
Skogsmann Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Liten oppdatering.
Ser jeg skrev at vekta var 77 kg i August.
Med andre ord rimelig stabil.
Det har den vært også gjennom Desember.
Treningen har blitt opprettholdt på ca. 10 timer i uken kontinuerlig fra August til nå.

Fikk det for meg å arbeide med moralen i Januar. Dvs. Innføre hvit mnd. Helt uten alkohol og all form for snacks.
Har vært mett og vel så det til alle måltider. Og har naturligvis ikke slurvet med karbohydrater før/etter trening.

Resultatet av Januar er 76,1 kg. 75.9 på måling Torsdag, men ser ut til å stabilisere seg rundt 76.
Hvor mye av dette er vannvekt er jeg usikker på. Men drikker 3-5 liter vann om dagen, så forventer at jeg er hydrert ved veiing.

Men hvis Januar resultatet er en trend og at kroppen liker å bli holdt unna søtsaker og rødvin..
Det frister å ta dette lenger å se om man kan nå magiske 75.
Sparer greit med penger man kan bruke på sykkelen ved å unngå hr. Pinot Noir og fru Cabernet Sauvignon hver helg.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support