Sliter fremdeles med "bygge sykkel selv"-prosjektet mitt, men begynner å se slutten nå.
Trenger im hjelp med bremseskiver: Ramma skal ha "international standard" som "disc brake standard". Jeg antar jeg da kan bruke Shimano XT BR-M8100 bremsekalipper.
Men kan denne kalipperen - og dette oppsettet - ta bremsekiver av "alle størrelser"? Vingler mellom 160-200 mm, det blir ikke noe utenfor det.
BR-M8100 er vel Post Mount. Hvis rammen er IS så trenger du IS til PM adapter, med rett adapter burde det ikke være noe problem om det er snakk om 160, 180, eller 203 mm.
Takk for svar. Iflg data fra Chain Reaction skulle ramma være med International Standard (som jeg ikke visste hva var da jeg kjøpte den). Nå vet jeg hva det er. Og jeg har målt opp. Det er 74 mm mellom innfestingene. Og da er det IKKE International Standard, men Post Mount...
Jeg blir helt svimmel av all navigeringen mellom ulike standarder...
Is feste har skruene horisontalt, post mount har skruene vertikalt. På den første trenger du adapter uansett. På den andre pleier 160 mm å passe rett på mens større trenger adapter.
Skulle sette på bremsekaliperen i dag, og sannelig var det ikke problemer der også. Innfestingen, dvs. avstanden mellom skruehullene, stemmer. Men det "mangler" 5-6 mm mellom kalipperen og gaffelen.... (skulle gjerne vist bilder, om jeg hadde fått til det...)
Wtf? Alle Shimano kalippere og disc rotorer skal jo gå om hverandre...?
Bildet er kanskje ikke så godt, men det viser "glippa" mellom kalipperen og innfestingspunktet. Jeg holder kalipperen der den må stå for "å bite" mot disc rotoren, men da klarer jeg ikke feste den mot gaffelen...
Bildet er kanskje ikke så godt, men det viser "glippa" mellom kalipperen og innfestingspunktet. Jeg holder kalipperen der den må stå for "å bite" mot disc rotoren, men da klarer jeg ikke feste den mot gaffelen...
Ser ut som du har en gaffel beregnet for 140 mm skive?? I såfall forklarer det avstanden om skiva di er 160 eller 180...Enkelt og greit trenger du en adapter. Billig og lett å skaffe på bikeshop, bikester eller også din lokale sykkelbutikk eller xxl har liggende til deg. Da er det bare å spasere innom med hjul, gaffel og bremse, så ordner de det nok kjapt og enkelt :-)
Det ser ut som om du har skaffet deg en skive på 180mm. Da må du ha en adapter som bygger 20mm utover, siden nesten alle gafler og bremser laget mot 160mm som standard.
En slik pm-pm adapter koster omtrent 129,- Da får du også med lengre skruer som gjør at dette passer sammen.