Kjeder meg innendørs med en kropp som er ute av drift for tiden og leker litt med tanken på å oppgradere litt på min kjære feriesykkel Ibis Hakkalugi disc (førstegenerasjon) etterhvert. Denne har Shimano 105 5700 og TRP Hy/rd bremser. Dette fungerer helt greit, med unntak av av girskiftene (spesielt bak) er grassat tunge og seige. Spesielt etter at sykkelen har stått litt, som den jo gjør når det står på feriested, attpåtil i rød sone i Sverige.
Etter en del googling har jeg kommet frem til at det trolig er vaierføringen fra hendelen som skaper mye friksjon og dermed dårlige skift. Virker som dette er en svakhet med 5700. Hjelper ikke nevneverdig å bytte vaiere, har alltid vært slik i større eller mindre grad. Som regel får jeg ikke giret opp på tyngste giret fordi bakgiret ikke vil slippe seg langt nok ned. Indeksering må i så fall gjøres slik at å gire ned blir vanskelig.
Så hvilke muligheter har jeg? Seff, jeg kan kjøpe helt ny gruppe for ca 6000 (R7000 felgbrems). Blir fort 7000 med montering. Fordelen da er at jeg får nytt kranksett også, og kunne endret det til 170 cm i stedet for 172.5 som jeg har i dag, som eneste sykkel med det. Det plager meg egentlig mest når jeg ikke sitter på sykkelen. En annen fordel er at jeg da også får 11-delt så jeg lettere kan ta med meg et raskere hjulsett hjemmefra og bruke det (selv om akslingene må konverteres, men det er fort gjort med det hjulsettet jeg har, tror jeg). Kan også spare litt på å velge 5800-deler. De virker vel om hverandre med r7000?
Alternativt kan jeg kjøpe Tiagra 4700 hendler og så i tillegg bytte frem- og bakgir. Da lander jeg på omtrent halve prisen, ca 3000 før jobb. Tiagra er mer enn bra nok på denne sykkelen.
Eller finne en rimelig brukt gruppe eller sett med hendler, men det er jammen ikke lett å oppdrive.
Tips?
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117932&filename=20200306_150740.jpg)