Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilke typer fett trenger man?

Hvilke typer fett trenger man? #2623594 21/08/2020 06:56
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Gjennom årenes løp har jeg akkumulert en god del tuber og bokser med fett i boden. MEN det hadde vært fint å rydde litt i beholdningen, så da lurer jeg på hvor mange typer fett man egentlig trenger?

-Inni gafler/dempere/jukkepinner: Slick Honey/Slickoleum/SRAM butter
-Kulelagerfett: RnR Super Web Grease (evt Litium-basert fra feks Biltema?)
-Bolter, skruer, alt som ikke skal ruste fast, etc: "Vanlig" fett (evt kobberpasta?)
-Feste av karbonstyrer og -setepinner: Friksjonspasta

Med fare for å åpne en can of worms:
Kom gjerne med flere punkter til listen over, evt anbefalinger på konkrete produkter ICON_SMILE

-Magnus
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: langen] #2623648 21/08/2020 08:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Demperenheter: alle du nevner er relabel av samme produkt ICON_SMILE

Kulelager: Super Web eller Red Devil

Kontaktflater: RnR Super Coat grease

Hindre galvanisk korrosjon: Finish Line Ti-Prep eller kobberpasta

Karbonstyrer: tørt - med mindre det sklir.

Karbonsetepinner: friksjonspasta evt. fett hvis det ikke sklir.

Hope frikransboss: Mobil XHP222 eller propellakselfett

Husk: demperfett er såvidt jeg har blitt fortalt ikke et ekte fett, men fortykket demperolje, slik at den vil bli tynnere etter hvert, og ikke nødvendigvis er noe for f.eks. boss og paler og sånn, bare fordi det skal være smooth.

Redigert av baronKanon; 21/08/2020 08:38.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: langen] #2623659 21/08/2020 08:54
anderfo Online
Besatt
Besatt
Relatert, kanskje litt off-topic men ikke helt...
Hva legger dere på innerbeina på gaffelen for å unngå rusting i saltslapset på vinteren? Jeg har prøvd litt forskjellig men har ikke funnet noe som "varer" lenger enn cirka 24 timer. Dvs. hvis jeg glemmer det én dag vil det ha begynt å ruste neste dag. Skulle ønske det var noe jeg kunne smøre på og som varte f.eks. 1-2 uker uten rusting...

(ja, er klar over at jeg selvsagt burde satt på en stivgaffel for å spare både rust og vekt, men jeg pendler med en elsykkel og har ikke tatt meg tid/råd til å bytte gaffelen)

Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: langen] #2623703 21/08/2020 11:17
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Her er det en som tilsynelatende har gjort et imponerende stykke arbeid ang kulelagerfett til sykkelbruk:
https://bike.bikegremlin.com/1985/bicycle-bearing-grease-explained/

Utfra dette virker det som marinfett (kalsiumfett) er midt i blinken her i våte Norge:
https://bike.bikegremlin.com/1985/bicycle-bearing-grease-explained/#7
https://bike.bikegremlin.com/1985/bicycle-bearing-grease-explained/#5.1.3

-Magnus
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: anderfo] #2623705 21/08/2020 11:20
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: anderfo
Hva legger dere på innerbeina på gaffelen for å unngå rusting i saltslapset på vinteren? Jeg har prøvd litt forskjellig men har ikke funnet noe som "varer" lenger enn cirka 24 timer. Dvs. hvis jeg glemmer det én dag vil det ha begynt å ruste neste dag. Skulle ønske det var noe jeg kunne smøre på og som varte f.eks. 1-2 uker uten rusting...

Hvis du har en gaffel som er så enkel at den har forkrommede/forniklede innerbein som ruster tror jeg det eneste er å gjøre som du gjør nå, daglig vedlikehold. Det er ikke noe som ikke blir skrapt bort av pakningene. Det er jobben deres.

LarsB

Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: anderfo] #2623706 21/08/2020 11:25
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: anderfo

(ja, er klar over at jeg selvsagt burde satt på en stivgaffel for å spare både rust og vekt, men jeg pendler med en elsykkel og har ikke tatt meg tid/råd til å bytte gaffelen)

Ville forsøkt metall-polish, og så rutinemessig tørk over med olje.

Hadde i tidligere tider – før den ble kjeltring-tatt – en stålsykkel som jeg fjernet all lakk på (begynt å bli grisestygg), gjorde den blank med Scotch Brite før videre behandling. Polerte den med metall-polish (som vi brukte på DC9/MD80), med et tynt lag olje som jeg tørket til tørr ramme.

Dette var forbausende holdbart og det var kun i sveis ved krank at jeg måtte vedlikeholde denne finishen litt ekstra – resten av ramma klart seg bra med rent 4130 CroMo stål.

Polering av innerbein og tynn oljefilm kan muligens løse det du ønsker å få løst.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: tmork] #2623713 21/08/2020 11:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tmork
Polering av innerbein og tynn oljefilm kan muligens løse det du ønsker å få løst.

Er ikke sikkert at forkromming/fornikling er helt mottakelig for slik behandling.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: langen] #2623714 21/08/2020 11:39
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har en boks fett fra Morgan Blue som heter Competition Grease. Regner med den gjør meg noen prosent raskere. Kanskje trådstarter behøver litt competition grease for å bli raskere?

Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: baronKanon] #2623722 21/08/2020 11:45
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: baronKanon
Sitat: tmork

Er ikke sikkert at forkromming/fornikling er helt mottakelig for slik behandling.

Joda, blir vel som å polere en forkrommet støtfanger på en 70-tallsbil, og når alternativet er rust, så ville jeg forsøkt.

Redigert av tmork; 21/08/2020 11:45.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: EspenS] #2623738 21/08/2020 12:23
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Sitat: EspenS
Jeg har en boks fett fra Morgan Blue som heter Competition Grease. Regner med den gjør meg noen prosent raskere. Kanskje trådstarter behøver litt competition grease for å bli raskere?

Trenger garantert noe som gjør meg raskere. Om Competition Grease er svaret er uvisst... ICON_SMILE

-Magnus
Re: Hvilke typer fett trenger man? [Re: langen] #2624838 26/08/2020 12:55
T
Tollef Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: langen

-Bolter, skruer, alt som ikke skal ruste fast, etc: "Vanlig" fett (evt kobberpasta?)

Morgan Blue Aquaproof Paste, kan med fordel også benyttes på bolthoder og andre deler som man ønsker å gjøre "vanntett".

Moderator  support