Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Racer hjulsett til grusracer?

Racer hjulsett til grusracer? #2623534 20/08/2020 19:55
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg har nylig kjøpt en ny Cannondale topstone 105 Alu til 14.000.

Jeg sykler mye i Nordmarka, men også en del på landevei.
Når jeg kjøpte sykkelen fikk jeg tilbud av selgeren om at man kan kjøpe ett ekstra ferdig hjulsett til cirka 4000 kroner med racer dekk.
På den måten kunne man fått to sykler i en til en relativt grei pris. Selgeren sa at det skulle ta cirka fem minutter å bytte dette hjulsettet.

Jeg er relativt fersk, har syklet cirka 140 mil på denne grusraceren og virkelig elsker det.

Spørsmålet mitt er om dette er noe god idè, eller er det bare dumt?

Er det bedre å bare kjøpe en ordentlig racer?
I så fall har dere noen forslag brukt til rundt 10.000-20.000 som er på samme nivå eller bedre enn Cannondalen?

Trives egentlig godt med den sykkelen jeg har, og det var derfor jeg tenkte på det som en potensielt god idè.

På forhånd takk!

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2623544 20/08/2020 20:47
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Hvilke dekk sykler du på nå da? Jeg ville satt på dekk som funker på begge underlag. Vet ikke hvor mye du har sykla fra før, men topstonen funker helt fint på landevei inntil videre.

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2623624 21/08/2020 07:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Oleandei
Jeg har nylig kjøpt en ny Cannondale topstone 105 Alu til 14.000.

Jeg sykler mye i Nordmarka, men også en del på landevei.
Når jeg kjøpte sykkelen fikk jeg tilbud av selgeren om at man kan kjøpe ett ekstra ferdig hjulsett til cirka 4000 kroner med racer dekk.
På den måten kunne man fått to sykler i en til en relativt grei pris. Selgeren sa at det skulle ta cirka fem minutter å bytte dette hjulsettet.

Jeg er relativt fersk, har syklet cirka 140 mil på denne grusraceren og virkelig elsker det.

Spørsmålet mitt er om dette er noe god idè, eller er det bare dumt?

Er det bedre å bare kjøpe en ordentlig racer?
I så fall har dere noen forslag brukt til rundt 10.000-20.000 som er på samme nivå eller bedre enn Cannondalen?

Trives egentlig godt med den sykkelen jeg har, og det var derfor jeg tenkte på det som en potensielt god idè.

På forhånd takk!

Setter du på noen ganske blanke 32 eller 35mm dekk trenger du ikke å bytte hjul. Men ja, det er veldig kjapt å bytte hjulsett. Har du alt på begge hjul, bremseskiver, kassett og dekk tar det mindre enn fem minutter å bytte over.

Du skriver ikke helt hva du ønsker å oppnå med hjulbytte. Hvilke dekk har du på nå? Ønsker du rendyrket landeveisfølelse på asfalt, samt grove dekk på grusen?

Topstone 105 kommer med lettrullende, men samtidig grusorienterte dekk. Bytter du til et par tilsvarende brede slicks vil du ikke henge noe etter rene racere på asfalten, så fremt du klarer å trå fort og hardt nok.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: sykkeloyvind] #2623785 21/08/2020 15:47
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Takk for svar.

Dekkene som sitter på nå (originale) er: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
Jeg har ikke syklet så mye før, og det eneste jeg er ute etter med å bytte dekk er å øke hastigheten.

Dere mener altså det ikke vil være så mye å hente på ekstra hjulsett og at blankere dekk kan være ett godt alternativ.
For min del høres det veldig bra ut, jeg sykler sjeldent på veier som krever grove/knastete dekk uansett.

Hvor mye hastighet vil jeg vinne på å gå over til blanke dekk når det gjelder sykling på asfalt tror dere?
Har dere forslag til type dekk og dimensjon?

Ole

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2623823 21/08/2020 20:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Takk for svar.

Dekkene som sitter på nå (originale) er: WTB Riddler TCS Light, 700 x 37c
Jeg har ikke syklet så mye før, og det eneste jeg er ute etter med å bytte dekk er å øke hastigheten.

Dere mener altså det ikke vil være så mye å hente på ekstra hjulsett og at blankere dekk kan være ett godt alternativ.
For min del høres det veldig bra ut, jeg sykler sjeldent på veier som krever grove/knastete dekk uansett.

Hvor mye hastighet vil jeg vinne på å gå over til blanke dekk når det gjelder sykling på asfalt tror dere?
Har dere forslag til type dekk og dimensjon?

Ole

Du kan sjekke her. 32 mm er fint. https://www.landevei.no/sykkelutsty...-25-mm-til-32-mm-dekk-paa-racer-sykkelen

og her: https://www.landevei.no/sykkelutsty...rede-dekk-skal-jeg-ha-paa-en-racersykkel

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: sykkeloyvind] #2623946 22/08/2020 16:16
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Har ikke tilgang dessverre..

Hva er konklusjonen på artiklene?😊

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2623975 22/08/2020 18:24
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Har ikke tilgang dessverre..

Hva er konklusjonen på artiklene?😊

https://www.landevei.no/sykkelutsty...ken=be011436-1f2f-431b-99db-6e7cb681bba3

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2624000 22/08/2020 20:55
O
Oleandei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg heller mot å kjøpe glatte 32 mm dekk i stede:)
Ettersom jeg skjønner er dette ett godt kompromiss for Nordmarka og asfalt.

Noen anbefalinger til dekktype av god kvalitet og lav rullemotstand?

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2624034 23/08/2020 07:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Egil52
....

ICON_SMILE

Hyggelig av deg, men disse lenkene er nok ment for å kunne dele tilgang med en venn eller to, ikke for å legge ut offentlig.

Oppfordrer trådstarter til å vurdere et abonnement. Foruten papirutgaver, gir det tilgang til alle nettsakene og hele det digitale arkivet av magasinene fra Landevei og Terrengsykkel, så vel som resten av Fri Flyt. Beste investering du kan gjøre om du er sykkelinteressert.

Noen anbefalinger til dekktype av god kvalitet og lav rullemotstand?

For dekk som egner seg godt både på landeveien og på det deilige nettverket av grusveier i Nordmarka, se denne tråden. Primært innleggene fra 2020, på de to siste sidene i tråden.

Stikkord er brede landeveisdekk av god kvalitet, som Schwalbe One eller Pro One (evt. G-One Speed), Continental GP (Grand Prix) 5000, Vittoria Corsa Control, Challenge Paris-Roubaix eller Strada Bianca, Pirelli Cinturato osv. Redaktør Øyvind har også nevnt bl.a. Maxxis Refuse og Panaracer Gravelking.

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2624044 23/08/2020 08:30
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Fortjent liten smikk det her, Sepeda. Godt ment, men gikk litt fort i svingene og ble litt feil. Var nok også ment som en teaser for vår nye venn på forumet. Håper han ser nytten av full tilgang til de glimrende artiklene i Landevei, og tegner abonnement.

Re: Racer hjulsett til grusracer? [Re: Oleandei] #2624095 23/08/2020 15:09
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg hadde kjørt Schwalbe One eller GP 5000 i så breie du får plass til. Stort sett rimelig prisa sammenligna med en del av de andre modellene Sepeda nevner. G-one speed er også en klassiker, som bl a redaktør Alpers kryssa USA på tvers med.

Moderator  support, Valentino