Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2623873 22/08/2020 08:11
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Sepeda

Uansett verdt å minne om muligheten for å lappe dekk, også slangeløse. Jeg har ikke oversikt, men har merket meg at f.eks. Hutchison Rep'air skal fungere godt på slangeløst oppsett. På turer over flere dager kunne jeg tenke meg å ha med lapper for større revner og er på utkikk. Tar gjerne imot tips.

I mangel av annet har jeg lappa litt med vanlig slangelapper i det siste. Jeg kjøpte til dekk nå og de er ikke så mye annerledes, litt større og grøvre lappelapper. ICON_SMILE

Det har skjedd mye med slangeløst de siste åra som gjør at det du sier er rett men det betyr og at du må sette deg inn i dagens gjeldene triks og remedier. Det er ikke bare å nappe ut slangen. Jeg har fått svi for jeg slurva litt med ny sykkel i år etter å ha vært uten, så når jeg gikk slangeløst tok det ikke lang tid før felgen fikk gjennomgå. Og det er kanskje den største svakheten med slangeløst at når felgen først blir bulkete nok kan du bare glemme å få det tett og da særlig uten høyt trykk. Så det er vel det eneste å kommentere på det du sier om dekktrykk, det er fortsatt en forsikring mot å ta felgen.

Og til det med når dekket hopper av felgkanten så kommer jeg til å fortsette med en god pumpe og nå som dekka er blitt grøvre også CO2. Jeg har stått i insektshelvete å slitt med 2.6 dekk nå og det er helt uaktuelt å gjøre igjen. Bontrager Air support er utslitt og byttet ut med OneUp 100CC som er tilsvarende. Kommer aldri til å dra ut med noe mindre, folk må gjøre hva de vil men minipumper har ikke noe å bidra med i denne sammenheng.

Redigert av JoachimV; 22/08/2020 08:19.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: JoachimV] #2623875 22/08/2020 08:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: JoachimV
...når felgen først blir bulkete nok kan du bare glemme å få det tett og da særlig uten høyt trykk. Så det er vel det eneste å kommentere på det du sier om dekktrykk, det er fortsatt en forsikring mot å ta felgen.

Godt poeng. Det er flere av oss her inne som i begeistring over nytt oppsett har senket lufttrykket uforsvarlig lavt og bulket felgen ICON_SMILE

Særlig lettvektsfelger i aluminium er utsatt. Mine Grail fikk seg i sin tid en bulk i Nordmarka, men taklet heldigvis slangeløst oppsett greit i ettertid. Innbiller meg at utforming av dekkanten og mykhet i sideveggene kan påvirke hvor godt dekket takler felg med ujevnheter. Liker uansett ettergivende dekk med høy TPI.

Gjelder å finne den gylne middelvei mellom grep, rullemotstand, komfort og beskyttelse av felgen. Men det er som regel et godt stykke under tradisjonelt landeveistrykk ICON_SMILE

Jeg har stått i insektshelvete å slitt med 2.6 dekk nå og det er helt uaktuelt å gjøre igjen. (...) Folk må gjøre hva de vil men minipumper har ikke noe å bidra med i denne sammenheng.

Enorme monstertruck traktordekk på 2,6" og dekk på 25-32 mm som vi snakker om her på landeveisforumet er to ganske forskjellige verdener. Selv brede blandeveisdekk på 40 mm er en annen verden.

Raping/burping, at dekket går av felgen, og behov for høyvolumspumper, er ikke like relevant i vår sammenheng.

Uansett er jo OneUp 100cc, som du nevner, en minipumpe.

[Linket bilde]

yes ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2623878 22/08/2020 08:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
OMfG har jeg forvilla meg inn i asfaltforumet igjen? Beklager så meget.

Da loverjeg på tro, heder og ære å logge av og gå gjenoppta slangeløstprosjektet fra i går. Førstereis med cushcore for å ha fått det på og finne ut at det nye dekket var levert med rift i.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: JoachimV] #2623888 22/08/2020 09:28
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
asfaltforumet

[Linket bilde fra azure.content.bloc.net]

25-28 mm FTW. På TV2 6/9.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2624018 23/08/2020 05:14
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
" min erfaring at slange er den mest tidkrevende og tungvinte løsningen man kan finne for å løse trykktap ved slangeløst oppsett. Jeg anser det som en etterlevning av et annet system, og en løsning man tenker på først og fremst av gammel vane."
Dette tar jeg tungt innover meg, og at det er en etterlevning av et utdatert system er det jo ingen tvil om.
Gi meg en uke på å skaffe oppdatert utstyr, så skal jeg konvertere:-)
Jeg har faktisk en bestilling inne nå på annet dill, kanskje jeg rekker å oppdatere den:-)

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: vortex surfer] #2624030 23/08/2020 07:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vortex surfer
Dette tar jeg tungt innover meg, og at det er en etterlevning av et utdatert system er det jo ingen tvil om.

For ordens skyld, for andre som titter innom tråden:

Selv om jeg som nevnt bannet over forhistorisk rituale mens jeg fiklet med slange i to grader og styrtregn i februar, mener jeg ikke at slange nødvendigvis er et utdatert system.

Slange har sine fordeler og ulemper, slangeløst har sine fordeler og ulemper.

Som Alpers også har vært inne på i redaksjonell kommentar i Landevei, er slangeløst fortsatt ikke ferdig utviklet, og brukerne opplever utfordringer som industrien må ta på alvor. Man bør derfor ikke gå over til slangeløst før man er helt sikker på at man virkelig vil det. Det er utfordrende i begynnelsen og krever motivasjon. Det er et annet system med annerledes komponenter og fremgangsmåter. Fungerer godt for noen, mindre godt for andre.

Vagere ønsker om lavere vekt (ikke nødvendigvis tilfellet), lavere rullemotstand (tja) eller annen følelse (ikke alle merker forskjell) er ikke nødvendigvis nok motivasjon til å lære seg nye rutiner og teknikker. For min del er det friheten til å velge et bredere spekter av lufttrykk etter forholdene og den økede tryggheten som har vært avgjørende.

Poenget mitt er:

Når man først har valgt et system - slange eller slangeløst - fungerer det som regel greiest å holde seg til løsninger som er utviklet for nettopp det systemet. Det gjelder til en viss grad valg av felger, det gjelder valg av dekk og det gjelder valg av løsninger ved punktering, slik jeg forsøkte å skissere.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2624032 23/08/2020 07:39
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ble til at jeg bestilte Notubes Dart etter å ha lest denne tråden! ICON_SMILE

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2624035 23/08/2020 07:47
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Poenget mitt er:

Når man først har valgt et system - slange eller slangeløst - fungerer det som regel greiest å holde seg til løsninger som er utviklet for nettopp det systemet. Det gjelder til en viss grad valg av felger, det gjelder valg av dekk og det gjelder valg av løsninger ved punktering, slik jeg forsøkte å skissere.

Personlig synes jeg slangebytte (dog ikke punktert ennå) på landevei er så enkelt, at eventuelt griseri ved lapping i felt av slangeløst oppsett er unødvendig stress. På stisykkel har jeg kjørt slangeløst i flere år, der jeg i felt har fikset punkteringer med dynaplugg og tilsvarende.

Kommer nok helt klart til å fortsette med slange på landevei og slangeløst på stisykkel siden hovedårsaken til slangeløst på sti er snakebite, noe som ikke er spesielt aktuelt på landevei.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: tmork] #2624040 23/08/2020 08:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg er helt enig med deg at du bør velge løsninger du synes fungerer best for bruken, og har all forståelse for at du velger slange på landevei og slangeløst på sti.

Men om man først er på slangeløst, vet jeg ærlig talt ikke hvordan man klarer å grise til noe som helst hverken ved påfyll av guffe eller ved plugging ICON_SMILE Gris oppstår gjerne først om man er pokka nødt til å ta av dekket i all hast for å putte inn slange, noe som ved hjelp av frisk, grov guffe eller nyere pluggeløsninger som Notubes Dart burde være svært så sjelden eller aldri, særlig ved (b)landeveissykling.

Men så forstår jeg heller ikke helt hvordan man griser til hverken oppsett eller demontering av slangeløst. Jeg gjør det på kjøkkenet, og med et minimum av konsentrasjon er både gulvet og jeg fullstendig rent.

Men okei, må ta forbehold om at det ved store hull kan sprute guffe ved punktering ute på veien eller stien. Det er en reell ulempe. Har heldigvis ikke opplevd det selv. Har en Effetto Mariposa Caffelatex Remover i bakhånd, uten at jeg vet om den er effektiv for å fjerne guffe fra klær.

Sitat: KER
Ble til at jeg bestilte Notubes Dart etter å ha lest denne tråden! ICON_SMILE

Kult. Men håper du ikke får bruk for den, da. Sykkelkomponenter er som alltid gull verdt, men settene vil dukke opp hos flere forhandlere og fysiske butikker etterhvert.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2624046 23/08/2020 08:32
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg må innrømme jeg er imponert over hvor lett Schwalbe Pro One smalt opp på mine nye Erto 622-17-felger. Etter noen dager har det heller ikke lekket noe luft selv om jeg ikke har fylt guffe ennå. æøMå nok likevel teste litt med minipumpe før jeg er komfortabel med å dra på tur uten slange.

Var egentlig ikke planen å sette opp disse slangeløst, men så var jeg tom for slanger og da var det enklere enn å dra og handle nye...

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2624090 23/08/2020 14:30
tmork Offline
Lilloman
Lilloman

Men om man først er på slangeløst, vet jeg ærlig talt ikke hvordan man klarer å grise til noe som helst hverken ved påfyll av guffe eller ved plugging ICON_SMILE Gris oppstår gjerne først om man er pokka nødt til å ta av dekket i all hast for å putte inn slange, noe som ved hjelp av frisk, grov guffe eller nyere pluggeløsninger som Notubes Dart burde være svært så sjelden eller aldri, særlig ved (b)landeveissykling.

Gris er kun relatert til skade på dekk som krever slange. Nå er det vel å merke flere år siden jeg opplevde dette, så mer et surt minne fra 2003 eller deromkring.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2625144 27/08/2020 20:33
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Akkurat begynt med slangeløst selv i år, på et sett Mavic UST.
Fungerer bra sålangt, men sykler fortsatt rundt med slange og pumpe som jeg nå skjønner er av moten.

Dere som snakker om at feks Orange Seal er det beste å tette med på veien, sykler dere rundt med flaske i lomme/bar-bag, eller finnes det kompakte racervennlige-sadeltasker som kan huse sealant flasker på veien?

Cannondale CAAD13 2020
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Gjaevert] #2625187 28/08/2020 06:11
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gjaevert
slange og pumpe

Pumpe er vel fortsatt kjekt å ha
yes

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Gjaevert] #2625201 28/08/2020 06:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 på pumpe ICON_SMILE

Sitat: Gjaevert
Dere som snakker om at feks Orange Seal er det beste å tette med på veien, sykler dere rundt med flaske i lomme/bar-bag, eller finnes det kompakte racervennlige-sadeltasker som kan huse sealant flasker på veien?

Som nevnt, må den enkelte vurdere ut fra eget oppsett, bruk, erfaringer og preferanser, om man vil ha med slange eller ikke.

Hvorvidt akkurat Orange Seal er best egnet som ekstra-guffe, avhenger også av skaden på dekket og ikke minst egne preferanser. Finnes selvsagt alternative guffer som også er grove og gode å ty til dersom guffen i dekket er tørket inn eller ikke er grov nok til å tette en punktering. Se også her om forskjellige vis å takle en punktering.

Men om man velger en liten flaske guffe og slangeløse lappesaker, tar det etter min erfaring akkurat like mye plass som en slange og et par spaker. Så oppbevar det slik du ellers ville oppbevart slange og spaker. F.eks. en kompakt, racervennlig sadeltaske ICON_SMILE

[Linket bilde]

Fant en gammel slange for 23 mm innerst i garasjen for dette bildet ICON_LAUGH Schwalbe-flaska er fylt med en dash standard Orange Seal, som er grovere enn Doc Blue. Stan's Notubes har en tilsvarende kjekk, liten flaske. Lappesakene er Weldtite, som fungerte godt den ene gangen jeg har hatt bruk for det, men ved neste bestilling blir det Dart.

Må nevnes at guffe og et sett slangeløse lappesaker vil takle mange punkteringer, mens en slange løser problemet kun én gang,

Bruker en Arundel Tubi (opprinnelig for tubulardekk) for miniflaske, slangeløse lappesaker, miniverktøy, litt småsaker, og Ottolock Hexband, ref. tråden om turlås. Men miniflaske og slangeløst lappesett vil som nevnt også få plass i mindre vesker.

Om man vil sikre seg og ha med både guffe/lappesaker for slangeløst oppsett og slange/spaker, tar det noe mer plass. Hadde i noen år med begge deler i en større seteveske, men har innsett at jeg ikke har bruk for det. Men jeg sykler blandevei, ikke grov sti, og velger heller ikke de aller skjøreste dekkene, i retning TT.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2625397 28/08/2020 12:42
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
+1 på pumpe ICON_SMILE

Men om man velger en liten flaske guffe og slangeløse lappesaker, tar det etter min erfaring akkurat like mye plass som en slange og et par spaker. Så oppbevar det slik du ellers ville oppbevart slange og spaker. F.eks. en kompakt, racervennlig sadeltaske ICON_SMILE

Aha, dette er fint. Dårlig research fra meg så hadde ikke sett så små flasker, men da bestiller jeg det og tester i tasken jeg allerede har.
Å pumpen er uansett alltid med!
Takk for input ICON_SMILE

Redigert av Gjaevert; 28/08/2020 12:42.

Cannondale CAAD13 2020
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626071 01/09/2020 16:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da er Stan's Notubes Dart i hus.

[Linket bilde]

Og dette er det nye oppsettet som alternativ til slange og spaker. For å kunne hjelpe sykkelkamerater eller bare medsyklister på lengre turer, har jeg også i bakhånd et sett ekstra Darts. Og for fjerne ekspedisjoner, om det verste skulle skje, et sett Tip Top slangeløse lappesaker.

Alt bestilt på Sykkelkomponenter søndag ettermiddag og levert på hentepunkt på Røa tirsdag formiddag. Så kjapt at man nesten kan vente til man punkterer før man bestiller lappesaker. Nesten.

I markedsføringen av Darts understrekes det forresten at pluggene reagerer med Stan's Notubes guffe. Men realiteten er at de reagerer med lateks og burde derfor fungere sammen med annen lateksbasert guffe.

Spanderte også på meg selv minipumpe Blackburn Core Slim for å ha permanent på rammen på landeveissykkelen, mens den mer volumiøse standard Core blir værende på den grovere blandeveissykkelen.

Tanken var i grunnen å anskaffe den legendariske Silca Tattico, men jeg er blitt så glad i ventilverktøyet på Core.

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

Og blant pumpene som ble omtalt som de beste for landevei i CyclingTips' test av 45 pumper, synes jeg ærlig talt Core Slim er den mest elegante ICON_SMILE Med all mulig respekt for testvinner Tattico!

[Linket bilde fra cdn-cyclingtips.pressidium.com]

Men mens jeg fabler om slangeløs fortreffelighet, går selvfølgelig Julian Alaphilippe hen og vinner en etappe i Tour de France på kanttråddekk med slange ICON_SHOCKED

[Linket bilde fra i1.wp.com]

Første gang siden Claudio Chiappucci gjorde det samme i 1992.

Da er det bare å returnere alt sammen.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626073 01/09/2020 16:40
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ah, denimbukser!

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626146 02/09/2020 07:30
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Men får du bruk for lappesakene uten tilgang på trykkluft eller slange i felt? Altså, får du på dekket igjen med den lille pumpa hvis det må av?

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626147 02/09/2020 07:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

[Linket bilde]

Kan forresten anbefale mindre reserveslange - Continentals Supersonic eller Tubolito tar vesentlig mindre plass. Kurant hvis slangen bare er der til bruk i nødsfall.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626149 02/09/2020 07:39
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Herlig kommentar:

[Linket bilde]

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: sykkeloyvind] #2626172 02/09/2020 08:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sykkeloyvind

Kan forresten anbefale mindre reserveslange - Continentals Supersonic eller Tubolito tar vesentlig mindre plass. Kurant hvis slangen bare er der til bruk i nødsfall.

Det hender at bytting til slange foretas under mindre gunstige omgivelser. Derfor har jeg sluttet med de aller tynneste og letteste slangene som reserve, både på veien og i skogen. Heller noen ekstra gram som gjør at man kommer hjem, enn ultralett reserve. Jeg pleier å ha med [i]to[/] grønne latexslanger fra Michelin, dekkspaker og en skikkelig pumpe. Gidder ikke dra med guffe, enten tetter det jeg har i dekket hullet, eller så blir det slange. Det siste alternativer har jeg bare brukt en gang siden slangeløst kom på landeveien.

Men slangene, i ett tilfelle begge, har hjulpet en kompis mer enn en gang.

[edit] men husk, den som mobber pumpe montert på ramma, får klare seg selv i nødens stund! [/edit]

LarsB

Redigert av larsb; 02/09/2020 08:40.
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: larsb] #2626178 02/09/2020 08:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Sitat: sykkeloyvind

Det hender at bytting til slange foretas under mindre gunstige omgivelser. Derfor har jeg sluttet med de aller tynneste og letteste slangene som reserve, både på veien og i skogen. Heller noen ekstra gram som gjør at man kommer hjem, enn ultralett reserve. Jeg pleier å ha med [i]to[/] grønne latexslanger fra Michelin, dekkspaker og en skikkelig pumpe. Gidder ikke dra med guffe, enten tetter det jeg har i dekket hullet, eller så blir det slange. Det siste alternativer har jeg bare brukt en gang siden slangeløst kom på landeveien.

Enig i resonnementet om solide reserveslange, men hvis man har med plugger, guffe og slange, er slangen liksom et stykke unna å bli brukt uansett. To Supersonic-slanger tar forresten mindre plass enn en standard-slange. Jeg tar heller to små enn en stor slange i seteveska.

Øyvind Aas
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626181 02/09/2020 08:47
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Enig i at om man har plugger og guffe som valg før slangen er det mindre sannsynlig å bruke slange.
Jeg tenker at den selvfiksende egenskapene til slangeløst får gjøre jobben. Jeg har blandede erfaringer med plugger i terrenget og har aldri brukt dem på vei.

LarsB

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626201 02/09/2020 09:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

En avklaring, en påstand og en provoserende spissformulering fra meg.

Avklaring: Bildet av lappesaker for henholdsvis slangeløst oppsett og oppsett med slange var ment som alternativer. Jeg har ikke med begge deler, med mindre jeg skal på ukestur i Indre Mongolia. Nesten ICON_SMILE

Påstand: Dersom vi i alle år hadde brukt slangeløse dekk på sykler, slik vi bruker slangeløse dekk på andre fremkomstmidler, ville vi ikke tenkt tanken å dytte en slange inn i dekket. Vi tenker på slange av gammel vane.

Men ja, slangeløst som system er ikke perfekt, som vi er smertelig klar over, og det er fortsatt under utvikling, herunder metoder for lapping. Notubes Dart synes å være et eksempel på stadig bedre løsninger.

Provoserende spissformulering: Å konvertere fra slangeløst oppsett til slange ute på veien eller i skauen, fremfor å bare prøve en dæsj fersk, grov guffe for å tette hull som guffen i dekket av en eller annen grunn ikke tetter, er for meg som å amputere armen fremfor å sette plaster på dersom man har fått et blødende skrubbsår på albuen ICON_SMILE

For en stund siden overtok jeg et par slangeløse, knastede blandeveisdekk som eieren hadde puttet slanger inni. Og byttet slange ved punkteringer. Dekket hadde dermed selvsagt flere små hull og lekket som en sil. Etter litt bearbeiding med guffe, var dekket potte tett. Samme effekt oppnår man ved å sørge for å ha flytende guffe i dekket eller i verste fall fylle på litt fersk, grov guffe underveis.

Mine slangeløse dekk skal ikke av felgen med mindre en liten naturkatastrofe har laget en revne så stor at selv Dart ikke kan plugge, eventuelt at dekket er revet opp av en zombie etter apokalypsen. Og da mistenker jeg at det ikke er helt trygt med slange heller.

Og for å være alvorlig et øyeblikk: Minner om at vi i denne tråden snakker om smekre dekk for landevei og blandevei, ikke monsterdekk i skauen ICON_SMILE

Men hvorfor er jeg så provoserende, jeg som før har bedyret så diplomatisk og forståelsesfullt at den enkelte må velge selv ut fra eget oppsett, bruk, erfaringer og preferanser?

Jo, fordi jeg med dette innlegget vipper over til 10.000 innlegg. Det er så sprøtt at jeg like godt kan være kategorisk om en av mine kjepphester.

For hva er ikke mine 10.000 innlegg bortsett fra ti kjepphester gjentatt tusen ganger? Og litt førerapporter fra Nordmarka?

Så jeg håper at alle er snille og forståelsesfulle med meg, og tillater meg noen nykker på det som er noe av et jubileum for en aldrende entusiast.

Takk til alle for landets beste sykkelforum!

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626211 02/09/2020 10:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
ICON_SMILE

En avklaring, en påstand og en provoserende spissformulering fra meg.

Avklaring: Bildet av lappesaker for henholdsvis slangeløst oppsett og oppsett med slange var ment som alternativer. Jeg har ikke med begge deler, med mindre jeg skal på ukestur i Indre Mongolia. Nesten ICON_SMILE

Påstand: Dersom vi i alle år hadde brukt slangeløse dekk på sykler, slik vi bruker slangeløse dekk på andre fremkomstmidler, ville vi ikke tenkt tanken å dytte en slange inn i dekket. Vi tenker på slange av gammel vane.

Men ja, slangeløst som system er ikke perfekt, som vi er smertelig klar over, og det er fortsatt under utvikling, herunder metoder for lapping. Notubes Dart synes å være et eksempel på stadig bedre løsninger.

Provoserende spissformulering: Å konvertere fra slangeløst oppsett til slange ute på veien eller i skauen, fremfor å bare prøve en dæsj fersk, grov guffe for å tette hull som guffen i dekket av en eller annen grunn ikke tetter, er for meg som å amputere armen fremfor å sette plaster på dersom man har fått et blødende skrubbsår på albuen ICON_SMILE

For en stund siden overtok jeg et par slangeløse, knastede blandeveisdekk som eieren hadde puttet slanger inni. Og byttet slange ved punkteringer. Dekket hadde dermed selvsagt flere små hull og lekket som en sil. Etter litt bearbeiding med guffe, var dekket potte tett. Samme effekt oppnår man ved å sørge for å ha flytende guffe i dekket eller i verste fall fylle på litt fersk, grov guffe underveis.

Mine slangeløse dekk skal ikke av felgen med mindre en liten naturkatastrofe har laget en revne så stor at selv Dart ikke kan plugge, eventuelt at dekket er revet opp av en zombie etter apokalypsen. Og da mistenker jeg at det ikke er helt trygt med slange heller.

Og for å være alvorlig et øyeblikk: Minner om at vi i denne tråden snakker om smekre dekk for landevei og blandevei, ikke monsterdekk i skauen ICON_SMILE

Men hvorfor er jeg så provoserende, jeg som før har bedyret så diplomatisk og forståelsesfullt at den enkelte må velge selv ut fra eget oppsett, bruk, erfaringer og preferanser?

Jo, fordi jeg med dette innlegget vipper over til 10.000 innlegg. Det er så sprøtt at jeg like godt kan være kategorisk om en av mine kjepphester.

For hva er ikke mine 10.000 innlegg bortsett fra ti kjepphester gjentatt tusen ganger? Og litt førerapporter fra Nordmarka?

Så jeg håper at alle er snille og forståelsesfulle med meg, og tillater meg noen nykker på det som er noe av et jubileum for en aldrende entusiast.

Ikke veldig provoserende dette. Men har opplevd at et slangeløst dekk har løsnet fra felgen i en hard nedbremsing. Da var jeg ikke kar om å få det blåst på plass på felgen igjen. Da kommer en nødslange godt med. Men slike tilfeller er ytterst sjeldne nå som landeveis-tubeless har funnet sin form.

Øyvind Aas
Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626229 02/09/2020 10:57
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
ICON_SMILE

Foretrekker snart 100.000 loggede km på Strava framfor skrivekrampe

[Linket bilde]

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626256 02/09/2020 12:10
ekstraslange Offline
Entusiast
Entusiast
Virtuell kaffe og kake oversendes ICON_SMILE
Passende innlegg nr. 10.000.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626314 02/09/2020 15:14
R
Rocambole Offline
Medlem
Medlem
R
Takk for gode innspill. Har kastet slangen og kjøpt pluggesett etter inspirasjon herifra. Etter å ha stilt med såpevann og hansker for å få på plass GP5000 tubeless på felgen hjemme, er jeg helt enig i at dette uansett er tilnærmet umulig å gjøre langs landeveien. Like greit å gå all in.

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Sepeda] #2626346 02/09/2020 18:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Gratulerer med de første 10 000 Sepeda!

LarsB

Re: Ekstra slange med slangeløst, nødvendig? [Re: Andysor] #2626613 04/09/2020 08:30
C
cash63 Offline
Fersking
Fersking
C
Byttes det guffe i sesongen, eller etter fylles det noe? Har nå kjørt siden i Mai på Mavic Cosmic Pro UST og Yksion Pro dekk uten og oppleve noen probleme, har sett noen små rester av stivnet guffe på seterøret så det ser ut og funke som det skal ICON_SMILE

Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino