Sånn gikk det når LarsB handlet ny sykkel uten å spørre forumet om råd!
Hvaskjera?Etter de siste tidenes
hendelser var jeg igjen i markedet for en ny halvdemper.
Etter å ha tenkt gjennom i-lands-problemstillingen rundt grusracere tidligere på året, bla på grusturer i Nordmarka. Kom jeg fram til at jeg
ikke vil ha en sånn sykkel. Jeg mener at
jeg bør ha en halvdemper. Etter min mening er det den mest universelt anvendelige terrengsykkeltypen. Godt egnet som den er til det aller, aller meste jeg bruker sykkel til.
De siste årene har jeg hatt en veldig god fulldemper som passer til det meste og har gitt masse sykkelglede og mange mil og timer i skogen. Det meste som er rein grussykling har likevel blitt gjort unna på Ritcheyen og racersykling på raceren. Jeg føler heller ikke noe behov for noen grus
gravelsykkel. Jeg vil oftere stikke ut på sti fra grusen, enn på grus fra asfalten. Og da trenger jeg ikke noen grus/adventure/lett-touring/insert.catchword-here-sykkel
I det siste har jeg også hatt mer lyst til å sykle halvdemper på sti igjen, men ikke giddet å rekonfigurere Ritcheyen. Det er noe befriende enkelt med en grab-and-go halvdemper som bare står klar. For en kjapp time mellom middag og legging av barn, noen raske intervalldrag på grus, en omvei det kanskje blir noe av etter jobben, eller for å utfordre seg selv litt ekstra er en halvdemper akkurat det rette. I noen tilfeller er en halvdemper dessuten raskere enn fulldemper og "lovligere" enn grusracer. Grenserittet, vanligbirken og andre ritt i samme klasse er eksempler på det. Der hører en kjapp halvdemper hjemme.
MarkedsundersøkelseDet store spørsmålet er; hva har skjedd med halvdemperene siden jeg kjøpte min siste i 2012? En masse av dem har blitt borte, noen har blitt reine stisykler med veldig sti-fiksert geometri. Andre har blitt gravelsykler. Og noen er igjen i markedet, men fornyet siden sist. Siden jeg var så fornøyd med Ritcheyen hadde jeg ingen shortlist i hodet. Men noen krav hadde jeg på plass før jeg startet å kikke:
-29" halvdemper
-XL
-Moderne geometri, lang reach for å få plass til min ganske lange rygg
-Rask, klassisk XC sykkel. Ikke progressiv stihardtail.
-Bra garanti på ramme, det har vist seg at det er nødvendig for meg....
-Norsk forhandler
-Komplett sykkel, kunne levere. Bygging "I Disse Coronatider" kan medføre uønsket lang ventetid på kritiske deler.
-Kile litt i stolthetssenteret
Nå er jeg så heldig at pris ikke var et veldig sterkt kriterium denne gangen. Det var bare å unngå de mest tullete halo-modellene og så hadde jeg anledning til å plukke det jeg følte for.
…men kom til saken daRett før dette plutselige behovet oppsto hadde jeg hjulpet en kompis med hans
Cannondale Flash 29 fra 2012 og funnet ut at det fortsatt var en skikkelig fin sykkel. I håp om å finne en OK sånn eller andre gode bruktkjøp ble det tråling på Finn.no. Det må sies at det var langt mellom gode moderne halvdempere i XL. Det var enda lengre mellom eiere som ikke var overdrevent optimistiske. Så brukt ble det ikke denne gangen.
En liten butikkrunde avslørte at markedet er rart i år. Prisene er høye, utstyret moderat og tilgangen begrenset. Det var ikke så mye som direkte fristet heller. Jeg fikk ikke ha-lysten i været på en mid-level
Scott Scale eller en
Specialized med tynt utstyr.
Trek jeg kunne tenke meg var utsolgt i hele Europa. Så Oslobutikker ble utelatt. Litt useriøs nettsurfing trakk fram noe artig i Titan fra
Jguillem, men litt snodig spekk og kort reach gjorde at jeg ikke fikk opp pulsen der heller.
Orbea Alma utgikk på grunn av forhandleren.
Cannondale kunne være et alternativ, men ærlig talt fikk jeg ikke oversikten over de fjorten ulike F-Si-modellene, og de egne dimensjonene ville gjort ombyttbarhet på hjul mellom syklene mine umulig. I tillegg er jeg ikke helt sikker på at Lefty Ocho er en så god ide. Jeg tenkte kanskje at
Pivot Les kunne være noe, men en titt på geometrien viste meg at den var kortere enn Ritcheyen og høyere enn BMCen med 70/72 graders vinkler til tross for at de omtaler den som "New-school hardtail racing geometry" så er den altså kortere, høyere, og mindre progressiv i geometrien enn en stålsykkel fra 2012.
… men plutselig.Så det ble nettet igjen og lesing hit og dit. Men det viser seg ofte at man ikke trenger å gå så langt for å finne noe bra. Etter å ha vært i halvdempermodus noen dager kom jeg fram til at jeg hadde lest noe bra på et grønt nettsted om terrengsykler. Jeg tenkte egentlig på sammenligning mellom BMC TeamElite og Trek Procaliber, begge dempede halvdempere. Et kjapt søk på halvdemper fikk fram de dempede, men også denne artikkelen kom frem i lyset:
Øyvinds test ved lanseringen av Santa Cruz Highball i forfjor.
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/santa-cruz-highball-2018Det er lett å være entusiastisk når man får sykle toppmodeller på lekre stier i California mens det er slaps hjemme, men likevel stod det et solid og veldig positivt inntrykk igjen etter å ha lest artikkelen.
en ren ritthalvdemper, som selvfølgelig også kan sykles med på sti
Dette er hva Santa Cruz selv sier om Highball:
Wide open, dawn to dusk.
The Highball is our flagship carbon hardtail race thoroughbred, and a dark horse in XC versatility.
More capable than a pure endurance bike, more composed than most XC race-rigs, the Highball has evolved to be easier to ride harder for longer. We fine-tuned the carbon layup process and the low-angle, bridgeless seatstays join the seat tube below the top tube junction in order to curb trail chatter.
Built around a 27.2mm diameter seat post, the whole package combines to take the “hard” out of hardtail riding. It has the mindset of a race bike but it’s prepared for more. With capacity for three bottle cages, the ever-reliable threaded BB and, of course, the lifetime warranty that comes standard with all Santa Cruz bikes, it’s the kind of bike that’ll go far.
Høres lovende ut det, ikke sant?
#geometrinerdingSiden "geometri er alt" om dagen fant jeg denne morsomme siden og satte opp Ritcheyen, BMCen og Highball i en treveis geometriduell:
https://geometrygeeks.bike/compare/bmc-agonist-01-2018-xl,santa-cruz-highball-2018-xl,ritchey-p-29er-2015-xl-21/
Nøkkelverdiene som er trukket ut i tabellen under viser ingen større overraskelser (annet enn at Ritchey var ganske moderne alt i 2012)
Sete og styrerørvinkler er i praksis like. Lengden er veldig lik mellom BMC og Highball med Ritchey et stykke etter. Sittestilling på de to jeg har/hatt er fin med tilpassede stemlengder. Det eneste jeg kunne ønske meg annerledes var Stack som ser noe høy ut på Highball. 17 mm over Ritchey hvor jeg mener jeg har et godt kompromiss mellom lav og rask og manøvrerbar. Men alt er jo så høyt om dagen. Å få setet opp fire-fem cm over styret er ikke så lett lengre. Store hjul, lengre gafler og lavere krank sørger for den utviklingen.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117897&filename=Highball7.jpg)
Det burde med andre ord ikke være noe alvorlig i veien med muligheten for å få til en god sittestilling på Highball. En halvdemper til allsidig bruk trenger ikke/skal ikke ha den mest "progressive geometrien" det kan overlates til bæltunge nedover-stimonstre i stål fra England.
HandlekraftSå da var det bare å finne ut om man kunne kjøpe en. Det er et par tre veldig velrennomerte forhandlere av Santa Cruz på Østlandet. Mer eller mindre tilfeldig plukket jeg ut Flytsti
https://flytsti.no/ på Nøtterøy som hadde ryddig webside, priser og godt rykte. Egentlig hadde jeg ikke helt trua på at min foretrukne størrelse fantes tilgjengelig. Og når Truls sa at han ikke hadde noen inne, men kunne skaffe en innen rimelig tid sank håpet med et pfft… Dog spurte jeg hva rimelig tid var, og tro det eller ei, det var tirsdag! Jeg ringte på en fredag. Her var det ikke noe "venter en sending til fortolling" eller noe annet som betyr "aner ikke". Jeg avtalte å ringe tilbake om jeg skulle ha den på mandag. Helga ble brukt til å se tester på youtube og nerde på hva er DUB og lure på om jeg skulle legge på prisen for karbonhjul, og alle de tingene.
Mandag bestilte jeg den, og avtalte å kjøre innom Nøtterøy på fredag på vei til Arendal. Fem på stengetid rullet familien inn på tunet til Flytsti med pedaler og hjelm i bagasjen. Sykkelen var pent gjort klar, satt opp med slangeløst og fikk kjapt satt setet på de rette 77,5 og snutter på pedaler. Etter to hundre meter fikk jeg satt styret i bånn og alle spacere på toppen. Det var en umiddelbar følelse av at det var masse potensiale her, og ikke noe som ikke klikket. Så jeg sa tar'n og tok den. En nettbankbetaling, og en posering for instagrambilde seinere gikk sykkelen på taket og familien til Arendal.
Det må også nevnes at oppsett av gir, bremser og slangeløse dekk var prima. Alt var smekk rett på, og ingen bolter har løsnet eller noe annet å sutre over i forbindelse med oppsettet.
Takk til Flytsti-Truls for rask og smidig handel!
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117900&filename=highball9.jpg)
Fire timer gammel
Ting jeg la merke til I stedet for å beskrive alt på testvis ramser jeg opp det jeg har lagt merke til på sykkelen. Godt og vondt i skjønn blanding.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117893&filename=Highball3.jpg)
-Ser lynrask ut
-Skikkelig fin farge og ren design på logoer og komponenter, matchende farger på gaffel
-Moderne uttrykk: avanserte varierende diameter og form på alle rør
-Asymmetrisk kjedestag
-Ser ut som den har innebygd demping i bakramme/setepinne
-Ettgirspesifikk, ingen mulighet til å montere forgir, men selv jeg har blitt slept sprellende inn i 1*alderen
-160 skive foran. Kunne godt vært 180 på en XL
-Kommer originalt med supre ESI silikonholker som er min favoritt.
-Trengs det 35mm styre/stem på en halvdemper, ville ikke 31.6 vært stivt nok?
-80 mm stem, ser ut som 35 pga. dimensjonene på styret
-Fjernstyring av gaffel er av Trykk-inn-for-å-låse-opp. Ryker vaier har man låst gaffel for resten av turen, ikke åpen.
-Gaffellås har okkupert plassen under styret på venstre side, krever tenking om jeg vil ha senkepinne
-Litt mye ledninger når jeg har satt brems, gir og lockout på rette plass.
-Gjenget kranklager for å bekjempe knirk, men internt styrelager er mer risikabelt
-WTB Silverado sete forbausende stilig
-Ingen hull i spekken, skjulte sparetiltak eller komponenter som skiller seg negativt ut.
-Oppgitt vekt er veldig riktig. SC skriver 10,1 og min XL kommer inn på 10,5 med guffe i dekkene, uten pedaler.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117896&filename=Higball5.jpg)
Kraftige saker, og ser uvant ut med de tykke rørene. Legg også merke til fargejøgglig med ladeluka til Bolt!
Kort inntrykk etter noen turer.-Den er en gønner, ikke en cruiser. Så lenge man har trøkk i pedalene flyter den gjennom og over forbausende grove hindre. Går man over til å bli passasjer får man jobbe med å henge på.
-Veldig sideveis stiv. Gir et litt mindre "samarbeidende" tråkk ved rask sykling på flater. Spenner ikke opp ramma sideveis i situasjoner med skrå kanter eller steiner. Styrer rett gjennom.
-Klatrer som en ting som klatrer veldig fort. Gjerne stående. Simpelthen strålende mellom 3% og 7% på grus.
-Demperlåsespaken er "farlig". Jeg har funnet meg selv med stiv gaffel på hver tur. Jeg dunker trolig bort i spaken ved et uhell, og det er ikke mye som skal til for å låse gaffel.
-Demperlåsespaken er veldig lettbetjent. Krever nesten ikke kraft og gaffel blir helstiv
-God halvdemper er gøy!
-Hei, jeg slår ikke kranken nedi jo!
-Komfortabelt med 8grader bakover og 5grader opp styre.
-Styret må i bånn og stem snus opp-ned
-Demping i ramme og setepinne føles kanskje mindre enn den synes.
-35 mm styre gir godt grep inne ved stemen i "tempostilling"
-WTB Silverado Pro setet med chro-mo skinner er forbløffende komfortabelt og passe lett
-100 mm gaffel går fint. Jeg bruker et-par-og-nitti mm med det siste til reserve til whoops når det trengs.
-Når det blir Åååh-shitt blir det fort mer Åååå-shitt på halvdemper enn på fulldemper.
Jeg har en rittsimuleringsrunde som går fra døra hjemme, 100 hm klatring på asfalt, stiklatring, rask nedkjøring, litt teknisk, litt grus, flytsti og en innspurt på asfalt. Jeg så på bestetidene jeg har på de ulike syklene.
Jeg kjørte på 56:26 på Highball. Pers på runden er 53:45 fra 2018 på BMC og nest beste tid på Ritchey fra 2013 med 55:24.
https://www.strava.com/activities/3670304482/segments/2711301063881262206Fulldemper er altså raskest, den leder tre prosent på halvdemper. Begge de tiden er satt under veldig gode forhold og med UB form på plass. Highball ligger to prosent under det. Tiden på Highball lider litt under at det var mye folk ute og noen biler på feil sted som førte til kraftig nedbremsing, i tillegg var det litt fuktig. Så jeg har potensiale til å klippe litt mer tid på Highball under gode forhold.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117898&filename=Highball4.jpg)
Jeg filosoferer over om det var smart å dra med halvdemper så langt ut i skogen? Bare tulla!
IndividualiseringHva er vel en sykkel om ikke en samling av deler, et lerret å male sin egen individualitet på? [link til Geiranders artikkel]
Når jeg kjøpte BMCen kjørte jeg den 100% som levert et år. Ikke engang sete, holker eller dekk ble byttet. Det eneste jeg gjorde var å montere pedaler, flaskestativ, computerholder, og å bytte slangene med slangeløst. Det var for å bevise for meg selv det jeg har sagt en stund. "Moderne sykler er så bra nå om dagen at man trenger ikke hverken bygge eller bytte deler for å være fornøyd". Nå skal det sies at jeg slo meg skikkelig løs etter det året, men det var ikke nødvendig, bare gøy. Spekken på Highball CS er også veldig solid. Alle delene er funksjonelle, solide, og av en høy kvalitet. Og ikke minst jevn kvalitet. Det er ingen skjulte feller, og ikke noen typiske lokkedeler. Til og med slangeløs-oppsett var på plass fra levering. Likevel kommer jeg ikke til å være like streng med meg selv og delebytting på denne som på BMCen. Dette kommer av at jeg har en kasse deler fra Ritchey, der spesielt hjulene bør få nytt liv.
HjulOriginalhjulene fra Highball solgte jeg ubrukt på Finn.no. Ikke noe galt med dem, men med DT M1700 og Newmen sl.a25 i stallen fra før trengte jeg ikke enda et helt OK aluhjulsett med felger på 25 mm. I forbindelse med dette fant jeg også fram noe rusk fra boksen og har montert en adapter så jeg kan bruke 180 skive foran, for å kunne kryssbytte hjulsett. Da må jeg bare bytte kassett for å flytte hjul mellom rammene siden BMC står på 1*11.
Hjulsettet fra Ritcheyen er Tune nav, Revo eiker og Light Bicycles Wide karbonfelger. Felgene er ikke like wide som i 2013 nå lengre. Men det er et veldig bra sett med hjul som har ganske lite salgpotensiale med Cannonball forhjul og 10 mm aksling bak. Disse hjulene bygger jeg derfor om til Boost og XD driver. Jeg må bytte navet foran. Det skal gå med eikene jeg har fra før hvis jeg bruker lengre nipler. Så Tune King Boost i sølv er på vei fra Tyskland. Bakhjulet har allerede fått 142*12 aksling og asymmetrisk boost-kit er handlet. Så må jeg flytte felgen tre mm mot venstre. På dette hjulsettet tenker jeg å montere Maxxis Aspen dekkene som kom på sykkelen. Lettrullende og med bra volum til tross for 2,25 dimensjon, Det bør bli et veldig bra sett hjul til lettere bruk.
Nå låner den Newmen Evo med Ground Control og Fast Trak fra BMC, og dette passer riktig så bra. Da er totalvekta med computerfeste, pedaler og flasketativ 10,65 og føles ikke et gram tyngre.
Andre planerUt over hjul er det ikke mye som skal skje. Jeg pleier å buke
effektmåler, og er i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe en til denne sykkelen også. XO kranken med Stages fra Ritcheyen er ikke-boost og passer ikke lengre. Jeg har lyst til å fortsette med DUB krank som høres fornuftig ut, og ikke gå over til BB30. Da er det ikke så mange valg. Men ikke noe er avgjort her.
Jeg tror også jeg vil bli modigere med en
senkepinne selv om jeg klarer meg greit uten. Da blir det også litt pønsking. Highball har 27,2 pinne og innvendig kabling, og da er det heller ikke så mange valg. Lockouten har plass under styret på venstre hånd, den må enten bytte plass, eller jeg må ha senkepinnebryter et annet sted. Jeg vil i tillegg gjerne at senkepinne ikke skal være for tung. Og den kombinasjonen blir dyr og heter trolig KS Lev Ci. Jeg tror også at å bytte ut en fin RaceFace Next-pinne med en senkepinne vil fjerne deler av komforten fra ramme-pinne området.
Det er også mulig jeg vil ønske meg
lavere styre, og da ryker både styre og stem. Det er ikke store utvalget i negativ-rise stemmer i 35 mm. Kanskje jeg konsulterer
min lokale dempernerd for å vurdere om luftstag fra 110 mm gaffelen fra BMCen kan transplanteres til F32 SC på Highball
Utover disse tingene er det ikke noe spesielt som slår meg som hverken nødvendige eller ønskede oppgraderinger.
OutroMission acomplished. Jeg har kjøpt sykkel. Det gikk fint uten å spørre forumet først. Jeg er så langt veldig fornøyd og tror jeg har fått det jeg ønsker meg. Det er klare forskjeller mellom den utgående sykkelen og den inngående, og i noen hensende er det en tilvenning som må til. Men det er jeg sikker på at kommer til å gå veldig fint.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=117895&filename=highball6.jpg)
Se så fornøyd jeg er!
Jeg oppdaterer tråden når det skjer noe.
LarsB