Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ny halvdemper uten forumets hjelp!

Ny halvdemper uten forumets hjelp! #2622954 18/08/2020 14:10
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sånn gikk det når LarsB handlet ny sykkel uten å spørre forumet om råd!

Hvaskjera?
Etter de siste tidenes hendelser var jeg igjen i markedet for en ny halvdemper.

Etter å ha tenkt gjennom i-lands-problemstillingen rundt grusracere tidligere på året, bla på grusturer i Nordmarka. Kom jeg fram til at jeg ikke vil ha en sånn sykkel. Jeg mener at jeg bør ha en halvdemper. Etter min mening er det den mest universelt anvendelige terrengsykkeltypen. Godt egnet som den er til det aller, aller meste jeg bruker sykkel til.

De siste årene har jeg hatt en veldig god fulldemper som passer til det meste og har gitt masse sykkelglede og mange mil og timer i skogen. Det meste som er rein grussykling har likevel blitt gjort unna på Ritcheyen og racersykling på raceren. Jeg føler heller ikke noe behov for noen grusgravelsykkel. Jeg vil oftere stikke ut på sti fra grusen, enn på grus fra asfalten. Og da trenger jeg ikke noen grus/adventure/lett-touring/insert.catchword-here-sykkel

I det siste har jeg også hatt mer lyst til å sykle halvdemper på sti igjen, men ikke giddet å rekonfigurere Ritcheyen. Det er noe befriende enkelt med en grab-and-go halvdemper som bare står klar. For en kjapp time mellom middag og legging av barn, noen raske intervalldrag på grus, en omvei det kanskje blir noe av etter jobben, eller for å utfordre seg selv litt ekstra er en halvdemper akkurat det rette. I noen tilfeller er en halvdemper dessuten raskere enn fulldemper og "lovligere" enn grusracer. Grenserittet, vanligbirken og andre ritt i samme klasse er eksempler på det. Der hører en kjapp halvdemper hjemme.

Markedsundersøkelse
Det store spørsmålet er; hva har skjedd med halvdemperene siden jeg kjøpte min siste i 2012? En masse av dem har blitt borte, noen har blitt reine stisykler med veldig sti-fiksert geometri. Andre har blitt gravelsykler. Og noen er igjen i markedet, men fornyet siden sist. Siden jeg var så fornøyd med Ritcheyen hadde jeg ingen shortlist i hodet. Men noen krav hadde jeg på plass før jeg startet å kikke:
-29" halvdemper
-XL
-Moderne geometri, lang reach for å få plass til min ganske lange rygg
-Rask, klassisk XC sykkel. Ikke progressiv stihardtail.
-Bra garanti på ramme, det har vist seg at det er nødvendig for meg....
-Norsk forhandler
-Komplett sykkel, kunne levere. Bygging "I Disse Coronatider" kan medføre uønsket lang ventetid på kritiske deler.
-Kile litt i stolthetssenteret

Nå er jeg så heldig at pris ikke var et veldig sterkt kriterium denne gangen. Det var bare å unngå de mest tullete halo-modellene og så hadde jeg anledning til å plukke det jeg følte for.

…men kom til saken da
Rett før dette plutselige behovet oppsto hadde jeg hjulpet en kompis med hans Cannondale Flash 29 fra 2012 og funnet ut at det fortsatt var en skikkelig fin sykkel. I håp om å finne en OK sånn eller andre gode bruktkjøp ble det tråling på Finn.no. Det må sies at det var langt mellom gode moderne halvdempere i XL. Det var enda lengre mellom eiere som ikke var overdrevent optimistiske. Så brukt ble det ikke denne gangen.

En liten butikkrunde avslørte at markedet er rart i år. Prisene er høye, utstyret moderat og tilgangen begrenset. Det var ikke så mye som direkte fristet heller. Jeg fikk ikke ha-lysten i været på en mid-level Scott Scale eller en Specialized med tynt utstyr. Trek jeg kunne tenke meg var utsolgt i hele Europa. Så Oslobutikker ble utelatt. Litt useriøs nettsurfing trakk fram noe artig i Titan fra Jguillem, men litt snodig spekk og kort reach gjorde at jeg ikke fikk opp pulsen der heller. Orbea Alma utgikk på grunn av forhandleren. Cannondale kunne være et alternativ, men ærlig talt fikk jeg ikke oversikten over de fjorten ulike F-Si-modellene, og de egne dimensjonene ville gjort ombyttbarhet på hjul mellom syklene mine umulig. I tillegg er jeg ikke helt sikker på at Lefty Ocho er en så god ide. Jeg tenkte kanskje at Pivot Les kunne være noe, men en titt på geometrien viste meg at den var kortere enn Ritcheyen og høyere enn BMCen med 70/72 graders vinkler til tross for at de omtaler den som "New-school hardtail racing geometry" så er den altså kortere, høyere, og mindre progressiv i geometrien enn en stålsykkel fra 2012.

… men plutselig.
Så det ble nettet igjen og lesing hit og dit. Men det viser seg ofte at man ikke trenger å gå så langt for å finne noe bra. Etter å ha vært i halvdempermodus noen dager kom jeg fram til at jeg hadde lest noe bra på et grønt nettsted om terrengsykler. Jeg tenkte egentlig på sammenligning mellom BMC TeamElite og Trek Procaliber, begge dempede halvdempere. Et kjapt søk på halvdemper fikk fram de dempede, men også denne artikkelen kom frem i lyset:
Øyvinds test ved lanseringen av Santa Cruz Highball i forfjor.
https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/santa-cruz-highball-2018

Det er lett å være entusiastisk når man får sykle toppmodeller på lekre stier i California mens det er slaps hjemme, men likevel stod det et solid og veldig positivt inntrykk igjen etter å ha lest artikkelen.
Sitat: Øyvind
en ren ritthalvdemper, som selvfølgelig også kan sykles med på sti

Dette er hva Santa Cruz selv sier om Highball:
Sitat: Santa Cruz

Wide open, dawn to dusk.
The Highball is our flagship carbon hardtail race thoroughbred, and a dark horse in XC versatility.
More capable than a pure endurance bike, more composed than most XC race-rigs, the Highball has evolved to be easier to ride harder for longer. We fine-tuned the carbon layup process and the low-angle, bridgeless seatstays join the seat tube below the top tube junction in order to curb trail chatter.
Built around a 27.2mm diameter seat post, the whole package combines to take the “hard” out of hardtail riding. It has the mindset of a race bike but it’s prepared for more. With capacity for three bottle cages, the ever-reliable threaded BB and, of course, the lifetime warranty that comes standard with all Santa Cruz bikes, it’s the kind of bike that’ll go far.

Høres lovende ut det, ikke sant?

#geometrinerding
Siden "geometri er alt" om dagen fant jeg denne morsomme siden og satte opp Ritcheyen, BMCen og Highball i en treveis geometriduell:
https://geometrygeeks.bike/compare/bmc-agonist-01-2018-xl,santa-cruz-highball-2018-xl,ritchey-p-29er-2015-xl-21/

Nøkkelverdiene som er trukket ut i tabellen under viser ingen større overraskelser (annet enn at Ritchey var ganske moderne alt i 2012)
Sete og styrerørvinkler er i praksis like. Lengden er veldig lik mellom BMC og Highball med Ritchey et stykke etter. Sittestilling på de to jeg har/hatt er fin med tilpassede stemlengder. Det eneste jeg kunne ønske meg annerledes var Stack som ser noe høy ut på Highball. 17 mm over Ritchey hvor jeg mener jeg har et godt kompromiss mellom lav og rask og manøvrerbar. Men alt er jo så høyt om dagen. Å få setet opp fire-fem cm over styret er ikke så lett lengre. Store hjul, lengre gafler og lavere krank sørger for den utviklingen.

[Linket bilde]

Det burde med andre ord ikke være noe alvorlig i veien med muligheten for å få til en god sittestilling på Highball. En halvdemper til allsidig bruk trenger ikke/skal ikke ha den mest "progressive geometrien" det kan overlates til bæltunge nedover-stimonstre i stål fra England.

Handlekraft
Så da var det bare å finne ut om man kunne kjøpe en. Det er et par tre veldig velrennomerte forhandlere av Santa Cruz på Østlandet. Mer eller mindre tilfeldig plukket jeg ut Flytsti https://flytsti.no/ på Nøtterøy som hadde ryddig webside, priser og godt rykte. Egentlig hadde jeg ikke helt trua på at min foretrukne størrelse fantes tilgjengelig. Og når Truls sa at han ikke hadde noen inne, men kunne skaffe en innen rimelig tid sank håpet med et pfft… Dog spurte jeg hva rimelig tid var, og tro det eller ei, det var tirsdag! Jeg ringte på en fredag. Her var det ikke noe "venter en sending til fortolling" eller noe annet som betyr "aner ikke". Jeg avtalte å ringe tilbake om jeg skulle ha den på mandag. Helga ble brukt til å se tester på youtube og nerde på hva er DUB og lure på om jeg skulle legge på prisen for karbonhjul, og alle de tingene.

Mandag bestilte jeg den, og avtalte å kjøre innom Nøtterøy på fredag på vei til Arendal. Fem på stengetid rullet familien inn på tunet til Flytsti med pedaler og hjelm i bagasjen. Sykkelen var pent gjort klar, satt opp med slangeløst og fikk kjapt satt setet på de rette 77,5 og snutter på pedaler. Etter to hundre meter fikk jeg satt styret i bånn og alle spacere på toppen. Det var en umiddelbar følelse av at det var masse potensiale her, og ikke noe som ikke klikket. Så jeg sa tar'n og tok den. En nettbankbetaling, og en posering for instagrambilde seinere gikk sykkelen på taket og familien til Arendal.

Det må også nevnes at oppsett av gir, bremser og slangeløse dekk var prima. Alt var smekk rett på, og ingen bolter har løsnet eller noe annet å sutre over i forbindelse med oppsettet.
Takk til Flytsti-Truls for rask og smidig handel!

[Linket bilde]
Fire timer gammel

Ting jeg la merke til
I stedet for å beskrive alt på testvis ramser jeg opp det jeg har lagt merke til på sykkelen. Godt og vondt i skjønn blanding.

[Linket bilde]

-Ser lynrask ut
-Skikkelig fin farge og ren design på logoer og komponenter, matchende farger på gaffel
-Moderne uttrykk: avanserte varierende diameter og form på alle rør
-Asymmetrisk kjedestag
-Ser ut som den har innebygd demping i bakramme/setepinne
-Ettgirspesifikk, ingen mulighet til å montere forgir, men selv jeg har blitt slept sprellende inn i 1*alderen
-160 skive foran. Kunne godt vært 180 på en XL
-Kommer originalt med supre ESI silikonholker som er min favoritt.
-Trengs det 35mm styre/stem på en halvdemper, ville ikke 31.6 vært stivt nok?
-80 mm stem, ser ut som 35 pga. dimensjonene på styret
-Fjernstyring av gaffel er av Trykk-inn-for-å-låse-opp. Ryker vaier har man låst gaffel for resten av turen, ikke åpen.
-Gaffellås har okkupert plassen under styret på venstre side, krever tenking om jeg vil ha senkepinne
-Litt mye ledninger når jeg har satt brems, gir og lockout på rette plass.
-Gjenget kranklager for å bekjempe knirk, men internt styrelager er mer risikabelt
-WTB Silverado sete forbausende stilig
-Ingen hull i spekken, skjulte sparetiltak eller komponenter som skiller seg negativt ut.
-Oppgitt vekt er veldig riktig. SC skriver 10,1 og min XL kommer inn på 10,5 med guffe i dekkene, uten pedaler.

[Linket bilde]
Kraftige saker, og ser uvant ut med de tykke rørene. Legg også merke til fargejøgglig med ladeluka til Bolt!

Kort inntrykk etter noen turer.
-Den er en gønner, ikke en cruiser. Så lenge man har trøkk i pedalene flyter den gjennom og over forbausende grove hindre. Går man over til å bli passasjer får man jobbe med å henge på.
-Veldig sideveis stiv. Gir et litt mindre "samarbeidende" tråkk ved rask sykling på flater. Spenner ikke opp ramma sideveis i situasjoner med skrå kanter eller steiner. Styrer rett gjennom.
-Klatrer som en ting som klatrer veldig fort. Gjerne stående. Simpelthen strålende mellom 3% og 7% på grus.
-Demperlåsespaken er "farlig". Jeg har funnet meg selv med stiv gaffel på hver tur. Jeg dunker trolig bort i spaken ved et uhell, og det er ikke mye som skal til for å låse gaffel.
-Demperlåsespaken er veldig lettbetjent. Krever nesten ikke kraft og gaffel blir helstiv
-God halvdemper er gøy!
-Hei, jeg slår ikke kranken nedi jo!
-Komfortabelt med 8grader bakover og 5grader opp styre.
-Styret må i bånn og stem snus opp-ned
-Demping i ramme og setepinne føles kanskje mindre enn den synes.
-35 mm styre gir godt grep inne ved stemen i "tempostilling"
-WTB Silverado Pro setet med chro-mo skinner er forbløffende komfortabelt og passe lett
-100 mm gaffel går fint. Jeg bruker et-par-og-nitti mm med det siste til reserve til whoops når det trengs.
-Når det blir Åååh-shitt blir det fort mer Åååå-shitt på halvdemper enn på fulldemper.

Jeg har en rittsimuleringsrunde som går fra døra hjemme, 100 hm klatring på asfalt, stiklatring, rask nedkjøring, litt teknisk, litt grus, flytsti og en innspurt på asfalt. Jeg så på bestetidene jeg har på de ulike syklene.
Jeg kjørte på 56:26 på Highball. Pers på runden er 53:45 fra 2018 på BMC og nest beste tid på Ritchey fra 2013 med 55:24.
https://www.strava.com/activities/3670304482/segments/2711301063881262206

Fulldemper er altså raskest, den leder tre prosent på halvdemper. Begge de tiden er satt under veldig gode forhold og med UB form på plass. Highball ligger to prosent under det. Tiden på Highball lider litt under at det var mye folk ute og noen biler på feil sted som førte til kraftig nedbremsing, i tillegg var det litt fuktig. Så jeg har potensiale til å klippe litt mer tid på Highball under gode forhold.

[Linket bilde]
Jeg filosoferer over om det var smart å dra med halvdemper så langt ut i skogen? Bare tulla!

Individualisering
Hva er vel en sykkel om ikke en samling av deler, et lerret å male sin egen individualitet på? [link til Geiranders artikkel]

Når jeg kjøpte BMCen kjørte jeg den 100% som levert et år. Ikke engang sete, holker eller dekk ble byttet. Det eneste jeg gjorde var å montere pedaler, flaskestativ, computerholder, og å bytte slangene med slangeløst. Det var for å bevise for meg selv det jeg har sagt en stund. "Moderne sykler er så bra nå om dagen at man trenger ikke hverken bygge eller bytte deler for å være fornøyd". Nå skal det sies at jeg slo meg skikkelig løs etter det året, men det var ikke nødvendig, bare gøy. Spekken på Highball CS er også veldig solid. Alle delene er funksjonelle, solide, og av en høy kvalitet. Og ikke minst jevn kvalitet. Det er ingen skjulte feller, og ikke noen typiske lokkedeler. Til og med slangeløs-oppsett var på plass fra levering. Likevel kommer jeg ikke til å være like streng med meg selv og delebytting på denne som på BMCen. Dette kommer av at jeg har en kasse deler fra Ritchey, der spesielt hjulene bør få nytt liv.

Hjul
Originalhjulene fra Highball solgte jeg ubrukt på Finn.no. Ikke noe galt med dem, men med DT M1700 og Newmen sl.a25 i stallen fra før trengte jeg ikke enda et helt OK aluhjulsett med felger på 25 mm. I forbindelse med dette fant jeg også fram noe rusk fra boksen og har montert en adapter så jeg kan bruke 180 skive foran, for å kunne kryssbytte hjulsett. Da må jeg bare bytte kassett for å flytte hjul mellom rammene siden BMC står på 1*11.

Hjulsettet fra Ritcheyen er Tune nav, Revo eiker og Light Bicycles Wide karbonfelger. Felgene er ikke like wide som i 2013 nå lengre. Men det er et veldig bra sett med hjul som har ganske lite salgpotensiale med Cannonball forhjul og 10 mm aksling bak. Disse hjulene bygger jeg derfor om til Boost og XD driver. Jeg må bytte navet foran. Det skal gå med eikene jeg har fra før hvis jeg bruker lengre nipler. Så Tune King Boost i sølv er på vei fra Tyskland. Bakhjulet har allerede fått 142*12 aksling og asymmetrisk boost-kit er handlet. Så må jeg flytte felgen tre mm mot venstre. På dette hjulsettet tenker jeg å montere Maxxis Aspen dekkene som kom på sykkelen. Lettrullende og med bra volum til tross for 2,25 dimensjon, Det bør bli et veldig bra sett hjul til lettere bruk.

Nå låner den Newmen Evo med Ground Control og Fast Trak fra BMC, og dette passer riktig så bra. Da er totalvekta med computerfeste, pedaler og flasketativ 10,65 og føles ikke et gram tyngre.

Andre planer
Ut over hjul er det ikke mye som skal skje. Jeg pleier å buke effektmåler, og er i tenkeboksen på om jeg skal kjøpe en til denne sykkelen også. XO kranken med Stages fra Ritcheyen er ikke-boost og passer ikke lengre. Jeg har lyst til å fortsette med DUB krank som høres fornuftig ut, og ikke gå over til BB30. Da er det ikke så mange valg. Men ikke noe er avgjort her.

Jeg tror også jeg vil bli modigere med en senkepinne selv om jeg klarer meg greit uten. Da blir det også litt pønsking. Highball har 27,2 pinne og innvendig kabling, og da er det heller ikke så mange valg. Lockouten har plass under styret på venstre hånd, den må enten bytte plass, eller jeg må ha senkepinnebryter et annet sted. Jeg vil i tillegg gjerne at senkepinne ikke skal være for tung. Og den kombinasjonen blir dyr og heter trolig KS Lev Ci. Jeg tror også at å bytte ut en fin RaceFace Next-pinne med en senkepinne vil fjerne deler av komforten fra ramme-pinne området.

Det er også mulig jeg vil ønske meg lavere styre, og da ryker både styre og stem. Det er ikke store utvalget i negativ-rise stemmer i 35 mm. Kanskje jeg konsulterer min lokale dempernerd for å vurdere om luftstag fra 110 mm gaffelen fra BMCen kan transplanteres til F32 SC på Highball

Utover disse tingene er det ikke noe spesielt som slår meg som hverken nødvendige eller ønskede oppgraderinger.

Outro
Mission acomplished. Jeg har kjøpt sykkel. Det gikk fint uten å spørre forumet først. Jeg er så langt veldig fornøyd og tror jeg har fått det jeg ønsker meg. Det er klare forskjeller mellom den utgående sykkelen og den inngående, og i noen hensende er det en tilvenning som må til. Men det er jeg sikker på at kommer til å gå veldig fint.

[Linket bilde]
Se så fornøyd jeg er!

Jeg oppdaterer tråden når det skjer noe.

LarsB

Vedlegg
Highball1.jpg (3.2 MB, 88 nedlastinger)
highball2.jpg (1.85 MB, 80 nedlastinger)
Highball4.jpg (3.46 MB, 91 nedlastinger)
Redigert av larsb; 13/10/2020 12:25.
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2622955 18/08/2020 14:10
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Rask oppdatering. Jeg kjøpte sykkelen 19.06.2020 og startet å klusse ned det over. Det gikk en tid før jeg fikk opprettet innlegget. Så her er allerede de første oppdateringene:

Stemen som ser så kort ut til å være 80 mm er bare 70 til tross for hva som er spekket. Stem og styre i 35 mm veier inn på hele 500 gram, jeg har byttet dem med Syntace og en 80 mm Kalloy som sparte 187 gram i fronten. Dog tror jeg at jeg bør ha en 70 mm som originalt. Det originale selger jeg her :
Annonse

Tune/LB hjulene er ferdige og montert med Garbaruk 10-50 kassett, det er riktig lett og lekkert.

Jeg har kjørt en skikkelig lang tur på sti med Yoda og Josse, og sykkelen oppførte seg meget bra, jeg gikk ned tre ganger likevel, og brakk den ene spaken på lockouthendelen. Den er allerede byttet ut. https://www.strava.com/activities/3811943334

Det var en del ekstra ledning etter senking og tuning av styret, 45 cm til sammen
[Linket bilde]

Fortsatt i tenkeboksen på senkepinne.

Stages er utsolgt på effektmålerer til SRAM DUB kranker,

Vil jeg bli lykkelig av en lettere krank?

Synd det ikke er noe grenseritt i år.

Jeg vil sykle grus til Skjennungstua!

LarsB

Vedlegg
Higball5.jpg (1.26 MB, 2522 nedlastinger)
Highball7.jpg (34.43 KB, 1797 nedlastinger)
Highball4.jpg (3.46 MB, 1836 nedlastinger)
highball9.jpg (2.42 MB, 1828 nedlastinger)
Redigert av larsb; 19/08/2020 10:23.
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2622956 18/08/2020 14:11
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Det har jo faktisk skjedd en hel masse i markedet siden jeg lette etter rask halvdemper i juni. Det har kommet lekre modeller i fleng.

Yeti ARC
BMC Twostroke
Canyon Exeed
Orbea Alma

Spennende utvikling i markedet.
Det er dog ikke sikkert at disse kommer hit i XL i år. Jeg ville ha sykkel nå

LarsB

Redigert av larsb; 20/08/2020 11:07. Rediger grunn: Alma
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2622980 18/08/2020 17:03
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Strøken sykkel og eksemplarisk rapport!

Senkepinne skal du ha, vi skriver 2020!

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2622982 18/08/2020 17:17
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Vakkert!

Vil og slå et slag for Flytsti - trivelig sted å handle.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2622986 18/08/2020 17:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Utrolig. Jeg har gjort det samme - kjøpt fulldemper uten forumets hjelp. Men nå kan jeg ikke lage tråd av frykt for plagiat!

Veldig fin sykkel, ja! Du må ha senkepinne, og du fortjener eeWings med Stages.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: baronKanon] #2623000 18/08/2020 18:44
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: baronKanon
Utrolig. Jeg har gjort det samme - kjøpt fulldemper uten forumets hjelp. Men nå kan jeg ikke lage tråd av frykt for plagiat!

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor skal man bruke forumets "hjelp" til noe så personlig som sykkelkjøp? Aldri brukt, kommer aldri til å bruke.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623040 18/08/2020 21:58
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har 1ste generasjonen. Bygde opp av ting jeg hadde liggende pluss litt forum kjøp. Den var i utgpkt en superrask klassisk grusracer med Ritchey pinne, 70 stem, 700 styre, 2x10, eggbeaters og Rocket Ron. Den ble et versatilt beist når jeg etterhvert fikk på Fox Transfer(1gen har 31.6 seterør) 45 stem, 740 styre, 1x11, candy og Nobby Nick i front. Veier litt mer ( fikk den akk under 10 før jeg ga meg) og sykler lite ritt, men ville vel bare ha byttet fordekket og til 36 t på frontklinga hvis jeg skulle....noe som muligens blir allerede til helgen i Sørum traktene ICON_WINK
Grattis med ny sykkel

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: tmork] #2623045 19/08/2020 05:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tmork

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor skal man bruke forumets "hjelp" til noe så personlig som sykkelkjøp? Aldri brukt, kommer aldri til å bruke.

Er alltid litt hyggelig å nerde litt i plenum eller få påfyll til vinglepetter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623055 19/08/2020 06:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Å schteike, det var en flott sykkel! Gratulerer!

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623058 19/08/2020 06:54
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med de andre, dette var en gjennomført fin sykkel. Fikk lyst å handle av Flytsti nå selv også.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623061 19/08/2020 06:58
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Super sykkel og super historie!

- Stefan
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623069 19/08/2020 07:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Lars for President ! ! ! gøyal beskrivelse, fine bilder og topp sykkel. Ønsker meg en sånn romvesen-dud i hagen.

Ser folk peker på senkepinne men du har jo et strålende våpen til stier i BMC'n. med den i boden ville jeg heller prioritert lav vekt på HT'n, div i blått... silicone deksel til wahoo, trøye, assaver og en plastbit over forhjulet.... til et par femtilapper på wish :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623071 19/08/2020 07:29
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Veldig bra! Takk for at du tok deg tid til å dele med oss

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: EmilZipp] #2623084 19/08/2020 08:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
Lars for President ! ! ! gøyal beskrivelse, fine bilder og topp sykkel. Ønsker meg en sånn romvesen-dud i hagen.

Ser folk peker på senkepinne men du har jo et strålende våpen til stier i BMC'n. med den i boden ville jeg heller prioritert lav vekt på HT'n, div i blått... silicone deksel til wahoo, trøye, assaver og en plastbit over forhjulet.... til et par femtilapper på wish :-)

Senkepinne er tipptopp til rittsykling også, samt når du skal stoppe på tur, når du skal starte i en bratt motbakke, når du må starte på toppen av en teknisk utforkjøring, når du skal ha sykkelen inn i bilen, når du skal lagre den i boden, når du skal sitte i aerostilling nedover Kirkeveien, når du ønsker å rette deg opp å trille uten hender på grusveiene, osv osv. De eneste argumentene mot senkepinne er tid til montering, pris og 200-300 gram umerkelig vekt.

Redigert av sykkeloyvind; 19/08/2020 08:34.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: sykkeloyvind] #2623087 19/08/2020 08:41
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: sykkeloyvind
De eneste argumentene mot senkepinne er tid til montering, pris og 200-300 gram umerkelig vekt.

ikke uenig i det overraskende mange av de jeg sykler med på nyere sykler av en eller annen grunn dumper borti problemer med at pinnen ikke virker som den skal og blir stående i senket posisjon både sommer og vinter. Min bikeyoke har vært helt super :-)

Digger farten nedover med senket pinne og det har vært praktisk med sykkel inn i bilen og med flere stisykler hengende bak. Likevel, jeg ville hatt det enkelt på en HT med stisykkel i "kolleksjonen"...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: EmilZipp] #2623095 19/08/2020 08:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: EmilZipp
De eneste argumentene mot senkepinne er tid til montering, pris og 200-300 gram umerkelig vekt.

ikke uenig i det overraskende mange av de jeg sykler med på nyere sykler av en eller annen grunn dumper borti problemer med at pinnen ikke virker som den skal og blir stående i senket posisjon både sommer og vinter. Min bikeyoke har vært helt super :-)

Digger farten nedover med senket pinne og det har vært praktisk med sykkel inn i bilen og med flere stisykler hengende bak. Likevel, jeg ville hatt det enkelt på en HT med stisykkel i "kolleksjonen"...

LarsB er jo kjent for å sykle ritt på hardtailene sine. Jeg ville mye heller syklet ritt på en hardtail med senkepinne enn en fulldemper uten. Jeg ville også heller brukt hardtail med senkepinne til rundbane fremfor en overvektig stisykkel. Hardtail uten senkepinne ville jeg kviet meg for å bruke i ritt, selv om jeg selvfølgelig har syklet ritt i 20 år uten senkepinne hverken på fulldempere eller hardtailer, men løypene har blitt mer krevende og kroppene er blitt mindre samarbeidsvillig, noe jeg tipper også gjelder LarsB.

Øyvind Aas
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623104 19/08/2020 09:21
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: larsb
Det har jo faktisk skjedd en hel masse i markedet siden jeg lette etter rask halvdemper i juni. Det har kommet lekre modeller i fleng.

Yeti ARC
BMC Twostroke
Canyon Exeed

Spennende utvikling i markedet.
Det er dog ikke sikkert at disse kommer hit i XL i år. Jeg ville ha sykkel nå

LarsB

Du har hvert fall kjøpt deg en pen høyball Lars – gratulerer!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623106 19/08/2020 09:26
gare Offline
More than words
More than words
Gralla med ny sykkel, den var slett ikke verst ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623115 19/08/2020 09:48
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Gratulerer med godt kjøp! Og takk for en flott rapport.

Og at Flytsti og Truls kan anbefales burde "alle" vite etterhvert. Den mannen kan sakene sine og leverer som lovet, og litt til. Veldig hyggelig er han også. Han viser fram en ny og bedre måte å selge sykler på enn det vi historisk har sett. Kunne bablet lenge om alle de tingene han gjør riktig og som konkurrentene hans burde lære av. Når han også gir tilbake til lokalmiljøet og involverer seg i stibygging så må man bare kunne anbefale det han gjør.

Ut på tur!

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: baronKanon] #2623205 19/08/2020 13:38
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit

Jo du må lage tråd om din nye. Det er jo detaljer og spenstige valg i fleng!

Ikke sikker på om jeg fortjener eeWings, og med Stages blir den jo hinsides dyr. Krank til enn 55% av sykkelens pris er ikke innafor den subjektive tålegrensen. Heller mot brukt XX1 DUB for tiden. Der er det et par hundre gram å spare.

LarsB

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: tmork] #2623209 19/08/2020 13:45
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sitat: tmork

Det er ikke noe forumet bestemmer heller da ICON_WINK
Når jeg skulle kjøpe sykkel sist i 2017 fikk jeg masse gode tips til modeller i det som da var et smalere segment enn det er nå.

Det var Øyvind som satte meg på sporet av BMC Agonist som var sluppet rett før mitt behov plutselig oppsto.
Så å spørre etter tips på forumet er ikke dumt. Det er masse kunnskap her. Beslutningen er selvsagt min egen.

LarsB

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: sykkeloyvind] #2623300 20/08/2020 08:58
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit

LarsB er jo kjent for å sykle ritt på hardtailene sine. Jeg ville mye heller syklet ritt på en hardtail med senkepinne enn en fulldemper uten. Jeg ville også heller brukt hardtail med senkepinne til rundbane fremfor en overvektig stisykkel. Hardtail uten senkepinne ville jeg kviet meg for å bruke i ritt, selv om jeg selvfølgelig har syklet ritt i 20 år uten senkepinne hverken på fulldempere eller hardtailer, men løypene har blitt mer krevende og kroppene er blitt mindre samarbeidsvillig, noe jeg tipper også gjelder LarsB.

Det siste har du rett i Øyvind. Som noen-og-femti-åring merkes det at man er middelaldrende. Skader og vondter henger lengre i kroppen. restitusjon tar lengre tid, og zoomfunksjonen på Bolten er nyttigere enn den var før. I tillegg har dyre superlykter blitt mer og mer aktuelt! Fint at alt de glemmes så snart hjelmen klikker på plass.

Senkepinne bør på plass, men jeg er ikke like avhengig som andre. Jeg bruker den når den er der, men har sykkelen stiv pinne savner jeg den sjelden.
Problemet med senkepinne på Highball er at den har 27,2 pinne og intern føring. Da er det ikke så mange som er aktuelle.
Sykkelen er nå utstyrt med en 400 mm pinne hvor jeg har nøyaktig 20 cm ned i ramma. Det er plass til 34 cm pinne før det stopper. Med andre ord bør nesten alt passe. Siden ikke alle senkepinner er like holdbare og problemfrie vil jeg handle i Norge for litt ekstra ryggdekning av forbrukerkjøpsloven og for å slippe mva hassle ved evt. reklamasjoner og service. I tillegg vil jeg ha noe som ikke er alt for tungt, og som matcher resten av sykkelen.

De jeg har snust meg fram så langt til er disse:
PNW Rainier hos VPG 497 gram til 2598
KS Lev Si 485 gram til 2599
KS Lev Integra 470 gram til 3799
KS LEV Ci 395 gram til 4999
Alle fra Deler AS Det betyr at jeg må få en forhandler til å selge dem til meg

Den første har 11 cm vandring og stålfjær, de andre ti cm. Det bør passe fint med sykkel og tenkt behov. På den andre sykkelen merker jeg at det er sjelden jeg dytter setet helt ned. Derimot er det ofte jeg senker det rundt to-tre cm i bratte tekniske klatringer eller raske svingete tråkkepartier med flyt (så sjeldne de er). Jeg ønsker derfor ikke en bare full, halv eller i bånn posisjoner.

Integra Si har jeg forstått er en "basismodell" og ganske kjip. Ci og Integra er samme pinne bortsett fra karbon? Utover det har jeg lite kunnskap om markedet her.

Er det noen som har noen fornuftige eller ville innspill til valg av den ene eller andre eller noe helt annet?
Noe jeg ikke har tenkt på?

Forresten. Jeg må bruke plassen under styret på venstre side til gaffellås, så jeg har tenkt til å bruke en KS tommelhendel jeg har liggende til den (eventuelle) nye pinnen. Andre lure triks tas i mot med takk her også.

LarsB

Redigert av larsb; 20/08/2020 09:08.
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623326 20/08/2020 10:18
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
[quote=sykkeloyvind]

Forresten. Jeg må bruke plassen under styret på venstre side til gaffellås, så jeg har tenkt til å bruke en KS tommelhendel jeg har liggende til den (eventuelle) nye pinnen. Andre lure triks tas i mot med takk her også.

LarsB

Kanskje RockShox sin Twistlock kan brukes på Fox-gaffelen? Ja, 27,2 mm seterør begrenser utvalget av setepinner veldig. Jeg har Bikeyoke på min sykkel, men det er 30,9.

Øyvind Aas
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623331 20/08/2020 10:31
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
[quote=sykkeloyvind]

Wolftooth lager en hendel som kan brukes hvis du vil ha et alternativ: https://www.wolftoothcomponents.com/collections/components/products/remote-bar-centric

Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: oracle] #2623332 20/08/2020 10:35
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: oracle
[quote=sykkeloyvind]

Wolftooth lager en hendel som kan brukes hvis du vil ha et alternativ: https://www.wolftoothcomponents.com/collections/components/products/remote-bar-centric

Nettopp - som omtalt både her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/denne-hendelen-loeser-problemer-paa-styret og her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/min-sykkel/jens-bergmanns-santa-cruz-blur

Øyvind Aas
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: sykkeloyvind] #2623363 20/08/2020 11:14
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sitat: oracle
[quote=sykkeloyvind]

Nettopp - som omtalt både her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/utstyrsnyheter/denne-hendelen-loeser-problemer-paa-styret og her: https://www.terrengsykkel.no/sykler/min-sykkel/jens-bergmanns-santa-cruz-blur

Takk for tipset der Oracle og Øyvind. Selv om jeg leste om Bergmans Blur gikk jeg glipp av den. Den andre omtalen hadde jeg helt missa.
Bestilles med en gang ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 20/08/2020 11:15.
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623370 20/08/2020 11:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Du kan også gjøre som Emil Hasund Eid - å ha senkepinnebryter på høyre side.

https://www.terrengsykkel.no/sykler/min-sykkel/emil-hasund-eids-gullvinnende-hard-rocx

Øyvind Aas
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: larsb] #2623657 21/08/2020 08:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det siste har du rett i Øyvind. Som noen-og-femti-åring merkes det at man er middelaldrende. Skader og vondter henger lengre i kroppen. restitusjon tar lengre tid, og zoomfunksjonen på Bolten er nyttigere enn den var før. I tillegg har dyre superlykter blitt mer og mer aktuelt! Fint at alt de glemmes så snart hjelmen klikker på plass.

Senkepinne bør på plass, men jeg er ikke like avhengig som andre. Jeg bruker den når den er der, men har sykkelen stiv pinne savner jeg den sjelden.
Problemet med senkepinne på Highball er at den har 27,2 pinne og intern føring. Da er det ikke så mange som er aktuelle.
Sykkelen er nå utstyrt med en 400 mm pinne hvor jeg har nøyaktig 20 cm ned i ramma. Det er plass til 34 cm pinne før det stopper. Med andre ord bør nesten alt passe. Siden ikke alle senkepinner er like holdbare og problemfrie vil jeg handle i Norge for litt ekstra ryggdekning av forbrukerkjøpsloven og for å slippe mva hassle ved evt. reklamasjoner og service. I tillegg vil jeg ha noe som ikke er alt for tungt, og som matcher resten av sykkelen.

De jeg har snust meg fram så langt til er disse:
PNW Rainier hos VPG 497 gram til 2598
KS Lev Si 485 gram til 2599
KS Lev Integra 470 gram til 3799
KS LEV Ci 395 gram til 4999
Alle fra Deler AS Det betyr at jeg må få en forhandler til å selge dem til meg

Den første har 11 cm vandring og stålfjær, de andre ti cm. Det bør passe fint med sykkel og tenkt behov. På den andre sykkelen merker jeg at det er sjelden jeg dytter setet helt ned. Derimot er det ofte jeg senker det rundt to-tre cm i bratte tekniske klatringer eller raske svingete tråkkepartier med flyt (så sjeldne de er). Jeg ønsker derfor ikke en bare full, halv eller i bånn posisjoner.

Integra Si har jeg forstått er en "basismodell" og ganske kjip. Ci og Integra er samme pinne bortsett fra karbon? Utover det har jeg lite kunnskap om markedet her.

Er det noen som har noen fornuftige eller ville innspill til valg av den ene eller andre eller noe helt annet?
Noe jeg ikke har tenkt på?

LarsB

Jeg har som deg ca 20 cm opp til toppen av setet og har bare 100 mm vandring på pinnen. Det holder for min del. Har myyye mer på grovredskapet mitt men der er jo behovet helt annerledes.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Ny halvdemper uten forumets hjelp! [Re: sanouka] #2625923 31/08/2020 22:06
larsb Offline OP
Bjolsen Zeit
OP Offline
Bjolsen Zeit
Sitat: sanouka
Jeg har 1ste generasjonen. Bygde opp av ting jeg hadde liggende pluss litt forum kjøp. Den var i utgpkt en superrask klassisk grusracer med Ritchey pinne, 70 stem, 700 styre, 2x10, eggbeaters og Rocket Ron. Den ble et versatilt beist når jeg etterhvert fikk på Fox Transfer(1gen har 31.6 seterør) 45 stem, 740 styre, 1x11, candy og Nobby Nick i front. Veier litt mer ( fikk den akk under 10 før jeg ga meg) og sykler lite ritt, men ville vel bare ha byttet fordekket og til 36 t på frontklinga hvis jeg skulle....noe som muligens blir allerede til helgen i Sørum traktene ICON_WINK
Grattis med ny sykkel

Jeg så i en gammel tråd: LarsB kjøper Toyota at jeg hadde førsteutgaven av Santa Cruz Highball på blokka allerede i 2011 men droppet den siden "alle" første utgaver av 29 ere på den tiden hadde barnesykdommer. Dumt av meg sett i ettertid.

Sitat: meg selv
Ett annet valg som kom inn på banen i aller siste liten var Santa Cruz Highball . Spennende sak som er eksklusiv, lett, dyr og splitter ny. Den fantes faktisk på lager til og med. Leveringstid i løpet av ett par dager. Den eneste testen jeg fant påstod at ramma var kompromissløst stiv. Og prisen var høyere enn Niner. Siden dette også er aller første serie av rammene satte jeg denne på sidelinja, men ikke helt uten ett lite sukk.

Har du bilde av din Sanouka?
Samme som ble langtidstestet i 2012? Konklusjonen kom visst aldri på nett.

LarsB

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support