Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame

Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame #2622713 17/08/2020 13:14
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Eldstedatter er nå stor nok til "voksen"-sykkel. Den vil i hovedsak bli brukt til skole o.l, dvs mest på asfalt. Hun er blitt bortskjemt med å ha vært gjennom omtrent hele rekka med Islabikes; lette, riktig proposjonerte og pene sykler uten unødvendig demper. Voksen-syklene fra Islabikes ligger på fine 9-11kg, men de koster fort mye å hente hit og nå har de satt eksport på pause inntil videre.
Damesykler man får i vanlige sportsbutikker her på berget ser jo ut til å være like ræva som barnesyklene; tunge og spekka med "fancy" skrift. Det fins jo noen retro-modeller i spesialbutikker, men de er typisk også tunge.
Bikeshop har et par som virker ok.
Denne er lettest og har skivebremser, men kanskje litt agressiv til hverdagsbruk: https://bikeshop.no/gavia/ny103218/...dame-shimano-105-og-ultegra-skivebremser
Denne er litt tyngre (men er kanskje veid med skjermer og bagasebrett, som vi uansett skal ha), litt dårligere spekka, men har en mer naturlig sittestilling, og er kanskje noe mer trygg/stabil: https://bikeshop.no/stevens-bikes/n...kkel-shimano-slx-deore-10-delt-v-bremser

Kommentarer til disse, eller andre forslag?

Redigert av kodax; 17/08/2020 13:37.
Re: Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame [Re: kodax] #2622735 17/08/2020 13:44
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror ikke man skal henge seg så mye opp i vekt, men heller se på geometrien og fnne noe som passer. Det vektkjøret kan hun velge å ta sjøl seinere når hu eventuelt begynner å konkurrere eller noe. Det viktigste er å finne en sykkel som passer, kanskje ser bra ut og så bare pynte på litt hist og her hvis det er noe som er dårlig.

Re: Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame [Re: kodax] #2622760 17/08/2020 14:21
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Vekt har vel mindre å si nå som hun er blitt stor, men det var definitivt et poeng når vi skulle sykle på turer med unga da de var mindre. Små barnesykler som veier over 10kg er barnemishandling:)
Jeg tror nok at en 13-åring vil merke forskjell på 11 og 17 kg, men geometrien er nok vel så viktig ja. Dette er den jeg har mest lyst til å kjøpe til henne, fin geo, pen sykkel, skivebremser og 9kg, men de sender altså ikke nå, og det blir jo en temmelig dyr sykkel til en sosete tenåring: https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/icons/janis/

Re: Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame [Re: kodax] #2622833 17/08/2020 21:16
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Begge ungdommene her i huset har Barletta sykler, den nyeste, fra 2018, er tilsvarende som den du linker til. Opplever dem som bedre kjøp enn f.eks min XXL White hybrid (vintersykkel). Har ikke fått klager på sittestillingene, men så har de jo ikke så mye å sammenligne med heller da, da landeveissykkelen min er for stor for dem. Kvaliteten på syklene har vært god.

Re: Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame [Re: krrm] #2622909 18/08/2020 10:31
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Sitat: krrm
Begge ungdommene her i huset har Barletta sykler, den nyeste, fra 2018, er tilsvarende som den du linker til. Opplever dem som bedre kjøp enn f.eks min XXL White hybrid (vintersykkel). Har ikke fått klager på sittestillingene, men så har de jo ikke så mye å sammenligne med heller da, da landeveissykkelen min er for stor for dem. Kvaliteten på syklene har vært god.

Takker! Vet du om det går an å montere skikkelige skjermer på dem, eller passer bare sånne vinglete "sports"-skjermer?

Re: Relativt lett "hybrid"-sykkel for dame [Re: kodax] #2622913 18/08/2020 10:47
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Satte på SKS Bluemels 28" 45 mm, de er ganske stødige.

Moderator  support