Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sko til stisykling

Sko til stisykling #2622587 17/08/2020 09:26
wasabi Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har i alle år brukt shimano klikkpedaler og diverse tilhørende sko. Har vent meg til dette og synes det fungerer bra. Føler meg trygg når jeg er klikket inn, i bratte nedoverbakker.

Skoene jeg har er i ferd med å slites ut, og er heller ikke så komfortable.
Nå har jeg tittet litt på ulike Five ten sko, rene flats og friksjonssåle med plass til kleats. Skoene ser i alle fall veldig behagelige ut. Til stisykling virker det på meg at de fleste bruker klikkpedaler, men hvordan er det egentlig å sykle med flats til denne typen sykling? Det er jo høyfriksjonssåle og pedaler med pigger/ friksjon. Noen betraktninger rundt dette?

Re: Sko til stisykling [Re: wasabi] #2622592 17/08/2020 09:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er du komfortabel med klikk, ser jeg ingen grunn til å bytte til flatties. Det er mange forskjellige typer sko for stisykling for klikk. Jeg personlig liker best litt mer racing-aktige sko for enduro, og jeg fant ut at jeg trivdes bedre på gamle ME5 heller enn nye AM7, og siste ME701 var ikke noe for meg, grunnet gnaging feil sted. Det er forskjellige lester og kropper, selv innad i samme merke.

Flatties har ingen mulighet for vridning når du har kontakt, de bygger mer, så man kan slå mer nedi, du får aldri samme posisjon på pedalen, du må endre teknikken litt (ikke nødvendigvis at det er noe negativt).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sko til stisykling [Re: wasabi] #2622731 17/08/2020 13:38
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bruker Five Ten Freerider High og Freerider EPS High

Mine annmeldelser:
Freerider High: https://wp.me/p60aTF-2p1
Freerider EPS High: https://wp.me/p60aTF-1Nd

men jeg har lyst å prøve sommer skoen Five Ten Trailcross Mid Pro, som er mye mer luftigere enn Freerider og vinter skoen Five Ten Trailcross MID GTX(GoreTex) planen er at det skal kommer August 2020, men det norske markedet pleier å være tregere med noen måneder i forhold til USA og mange andre land, i og korona virus i tillegg, så kan være lenge å vente.
https://enduro-mtb.com/en/five-ten-adidas-trailcross-shoes/
men umulig å skaffe disse skoene nå, Adidas har gått tom, de fleste butikker har gått tom, mulig produksjon er forsinket på grunn av koronavirus.
Disse skoene er blanding av fjell/tursko og sykkel sko ser ut som en god blanding, for å gjøre det lettere å gå opp og ned bakker som er umulig å sykle.
MTB Alan anmelder den korte versjonen: https://youtu.be/_hGikJXvOO4

Redigert av mtbboy1993; 17/08/2020 13:43.
Re: Sko til stisykling [Re: wasabi] #2622741 17/08/2020 13:49
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Alle som bruker klikkpedaler burde prøve litt flatties innimellom. Om ikke annet som en slags øvelse i hvor mange "uvaner" man har dratt på seg siden forrige gang man brukte flatties. Så kan man selv bestemme om man syns det er et problem eller ikke at første bunnyhoppen kun resultere i at bein og resten av kroppen gjør et hopp mens sykkelen blir på bakken ICON_SMILE

Jeg pleier å ha en slikk seanse hver annen sesong eller så, men pleier som regel å gå tilbake på klikkpedaler, men da med nye vaner som teks å holde nede helene mere og ikke drar opp sykkelen med føttene ved bunnyhopp. Anbefales på det sterkeste! Hvem vet, kanskje akkurat du oppdager at flatties passer bedre for deg.

Re: Sko til stisykling [Re: jsdk] #2622755 17/08/2020 14:07
mtbboy1993 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jsdk
Alle som bruker klikkpedaler burde prøve litt flatties innimellom. Om ikke annet som en slags øvelse i hvor mange "uvaner" man har dratt på seg siden forrige gang man brukte flatties. Så kan man selv bestemme om man syns det er et problem eller ikke at første bunnyhoppen kun resultere i at bein og resten av kroppen gjør et hopp mens sykkelen blir på bakken ICON_SMILE

Jeg pleier å ha en slikk seanse hver annen sesong eller så, men pleier som regel å gå tilbake på klikkpedaler, men da med nye vaner som teks å holde nede helene mere og ikke drar opp sykkelen med føttene ved bunnyhopp. Anbefales på det sterkeste! Hvem vet, kanskje akkurat du oppdager at flatties passer bedre for deg.

Jeg tørr ikke klikkpedaler, for jeg sykler i teknisk terreng, i bratte bakker, og gjør ting på sykkelen der jeg kan komme i de umulige situasjonene der jeg ikke vil kunne klikke ut. Jeg sykler med Five Ten sko, Catalyst pedals, alt annet er for smått, for meg, har 43-44 størrelse.

Re: Sko til stisykling [Re: wasabi] #2622771 17/08/2020 15:25
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Akkurat som at man kan lære seg å holde foten på flatties når terrenget er teknisk og sykkelen bouncer rundt på stein og røtter, så kan man lære seg at klikke ut med klikkpedaler. Øvelse gjør mester og alt det der.

Det sagt, så er er det objektivt sett en viss forsinkelse siden de fleste klikkpedaler krever en spesifikk bevegelse for å klikke ut. Men i praksis viser det seg ikke være store problemet når man først har lært seg det.

Re: Sko til stisykling [Re: wasabi] #2622772 17/08/2020 15:29
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Det negative med platform er at du har null flyt på pedalen fordi skoen sitter helt fast, samtidig som du ikke sitter fast når det går unna på litt ujevnt terreng. Fordelen er jo at det blir lettere å rømme hvis sykkelen ikke er bra nok og gjør ting du ikke har bedt den om.

Moderator  support