Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaringer med Eddy Current?

Erfaringer med Eddy Current? #2622500 17/08/2020 04:57
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hei,

Noen som har testet Eddy Current dekkene fra Schwalbe?

Jeg kunne tenkt meg noe kraftigere sidevegger enn EXO på Heckleren, særlig bak. Kjører DHR2 i 2.6 bak nå, og trives såpass med bredden at jeg helst ikke vil gå ned noe, og da er det lite spennende å oppdrive.

Noen erfaringer?

Re: Erfaringer med Eddy Current? [Re: Raymond] #2622518 17/08/2020 07:03
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Heckler? ICON_BLUSH

Jeg har og sett på og har lyst på EC men vekta da? Nå kommer heldigvis Supertrail foran. Men seriøst bak da med insert og guffe blir det snart runda opp til 2kg.

Ikke la det lure som meg av Maxxis, EXO er tynt, du må gå for minst EXO+ Marginalt bedre enn EXO eller helst DD Double Down som er tilsvarende SuperGravity.

Du kan no se hvordan det gikk med meg som førstereis på Maxxis her:

https://www.terrengsykkelforumet.no...in=251051&Number=2616509#Post2616509

Ender opp foreløpig med EXO+ foran og DD bak. 2.6 eller 2.5WT

Litt pes med DHR men jeg kan lett komprosmisse med DHF 2.5 WT.

Redigert av JoachimV; 17/08/2020 07:06.

Re: Erfaringer med Eddy Current? [Re: JoachimV] #2622622 17/08/2020 10:27
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: JoachimV
Heckler? ICON_BLUSH

Jeg har og sett på og har lyst på EC men vekta da? Nå kommer heldigvis Supertrail foran. Men seriøst bak da med insert og guffe blir det snart runda opp til 2kg.

Ikke la det lure som meg av Maxxis, EXO er tynt, du må gå for minst EXO+ Marginalt bedre enn EXO eller helst DD Double Down som er tilsvarende SuperGravity.

Du kan no se hvordan det gikk med meg som førstereis på Maxxis her:

https://www.terrengsykkelforumet.no...in=251051&Number=2616509#Post2616509

Ender opp foreløpig med EXO+ foran og DD bak. 2.6 eller 2.5WT

Litt pes med DHR men jeg kan lett komprosmisse med DHF 2.5 WT.

Yap Heckler = 100% morofaktor på steroider!!!

Jeg har 100+ sti kilometer på Maxxis EXO dekk på den nå, og det har gått fint, mulig jeg har hatt flaks. Men kjører maxxterra både foran og bak nå, og jeg ønsker meg litt mer sticky gummi foran, og litt mer trygghet med kraftigere sidevegger bak. Kjører innlegg, men likevel.. Jeg har kjørt Maxxis en god stund nå og vært veldig happy med balanse mellom grep, slitestyrke osv. Ikke revna en eneste sidevegg, hverken på den forrige tråmaskinen eller den motoriserte..

DD bak i et 2.6 dekk hadde vært supert, gjerne i typ Dissector eller DHR2, meeeeen, det finnes jo ikke, så da blir det å se utenfor Maxxis universet igjen.

Jeg har sett litt på Michelin, men blir ikke helt klok på hva jeg leser om de.. Har ikke hatt Michelin på egen sykkel siden 90 tallet ICON_SMILE

Schwalbe SG har jeg gode erfaringer med, eneste minus er jo vekt og fra tidligere var det litt å utsette på slitasje/levetiden.

Eddy i supertrail foran ser jo helt kurrant ut, men som du sier, det er SOLID vekt bak.. men differansen fra et DHR2 i 2.6 er jo ikke såååå drøy.. Sykkelen veier jo 20+ og det bakhjulet er jo så tungt fra før at det kan jo knapt være merkbart med typ 3 hekto til!? skull

Re: Erfaringer med Eddy Current? [Re: Raymond] #2622648 17/08/2020 10:57
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Tviler ikke på at det er moro. Jeg har det gøy på En godt speca el-Merida til halve prisen.... ICON_TONGUE

Jeg går for 2,5 WT må ikke henge oss opp i str. Spørs jo på felgbredde, men for 30-35mm har jeg googlet meg frem til at WT er greia. 2.6 er du over i +.

Re: Erfaringer med Eddy Current? [Re: Raymond] #2622664 17/08/2020 11:42
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Merida har vel truffet rimelig bra på geo og kit, så det er utvilsomt moro det!!

Felgbredde vs dekkbredde handler jo også om hvilken dekk profil og egenskaper man ønsker. Jeg kjører faktisk old school 26mm felg bak og digger egenskapene det gir i kombo med 2.6 dhr og en litt rundere profil enn bredere felg med samme dekk. Eneste negativt jeg har på det oppsettet foreløpig er at det gitt litt "rull" i maskinerte doseringer o.l. Med litt lavere trykk. Men siden jeg kjører 98,5% naturlig sti tenker jeg ikke på det i det hele tatt.

Re: Erfaringer med Eddy Current? [Re: Raymond] #2623280 20/08/2020 07:45
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
På enduro/fjellsykkelen(Process 153 29) min så har jeg to hjulsett. Et hjulsett med Exo-dekk for stikjøring og et hjulsett med Eddy Current for kjøring i Bike Park og i krevende terreng. Med Eddy Current(29 2,4 foran og bak) er jeg veldig fornøyd, og de funker veldig bra i alt bortsett fra gjørme da de store knastene ikke drenerer spesielt godt, men dette er ikke spesielt relevant med mindre du kjører ritt. Samtidig gir de store knastene god stabilitet og beskyttelse. Jeg har ikke hatt noen rift eller andre problemer. Det er tunge dekk, men du kan kjøre uten bekymring inn i ting som får Exo til å kollapse fullstendig. Dekkene er meget motstandsdyktige mot rift og slites ikke spesielt fort.

I steinete terreng med god fart hvor man ønsker punkteringssikkerhet er eddy current et meget bra valg. Har ikke brukt Maxxis DD, men basert på det jeg har sett av DD dekk i praksis(punkteringer/rifter) så er disse dekkene vesentlig mindre solide.

Skulle jeg eksempelvis kjørt Megaavalanche på tørt føre så ville jeg seriøst vurdert eddy current.

Ut på tur!

Moderator  support