Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fuel ex 7 vs 8 2021

Fuel ex 7 vs 8 2021 #2622118 13/08/2020 19:00
J
Jenderaa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hei,

Er ute etter å kjøpe min første «ordentlige» stisykkel, og trenger litt veiledning i jungelen av valgmuligheter. Planen er å sykle ut nåværende sesong med sykkelen jeg bruker nå, en Trek Superfly 100 elite.

Jeg ser etter en allround sykkel, da jeg fortsatt er ganske fersk på sti (ca 1 år), og trenger å bli bedre på alt. Foreløpig trives jeg like godt i tekniske partier opp, som ned og kanskje aller best i små kupert teknisk terreng. Raske, tekniske nedkjøringer er der jeg er lengst unna nivåmessig. For å komme ut på sti er det minimalt med kjøring på vei, så det er uten betydning for valget mitt.

Jeg har foreløpig sett meg ut fuel ex 8 2021 modellen, da anmeldelser osv treffer meg ganske bra. Det samme gjør prisnivået på rundt 40’, som jeg har satt som budsjett. Sammenliknet 7 med 8, men syntes det er vanskelig å si hva som er bra/bedre med 8 enn 7 utstyrsmessig. Bedre drivverk på 8 etter hva jeg har skjønt og annen gaffel. Er disse tingene av såpass stor kvalitetsforskjell at man lett velger 8 fremfor 7, eller er ikke forskjellen så stor? Link til sammenlikning finnes her.

Eller finnes det andre forslag jeg bør vurdere i denne prisklassen?

Re: Fuel ex 7 vs 8 2021 [Re: Jenderaa] #2622127 13/08/2020 20:26
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Om jeg ikke skulle spare penger så hadde jeg gått for 8 versjonen. Bedre dempere og mye bedre drivverk enn 7ern. 8 veier ca 400g mindre enn 7. Begge har Shimano bremser så der er ikke forskjellen så veldig stor.

Andre muligheter jeg ville sett på er Santacruz Tallboy i aluminium og Ibis Ripley (men den bikker 40k i pris)

Gresset er like brunt på den andre siden.

Moderator  support