Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ventilasjon og/eller AC for varme soverom

Ventilasjon og/eller AC for varme soverom #2622065 13/08/2020 11:36
R
Roffan Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Det er varmt om dagen, og det merker vi særlig godt når vi skal legge oss til å sove i andre etasje i vårt funkisrekkehus fra 1970 med pulttak. Jeg har sett disse mobile AC-anleggene hvor man har en lang og stygg slange som hente luft utenfra, men det er lite fristende. Hvilke alternativer har jeg? Finnes det ikke noe smått og lekkert som jeg kan montere på veggen? Jeg har en ventilasjonsluke i veggen på hver soverom, og kan hente luft derfra.

Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: Roffan] #2622078 13/08/2020 12:29
A
asbjste Offline
Medlem
Medlem
A
Jeg har hørt om Flexit romventilatorer (https://www.flexit.no/produkter/romventilator/), som man monterer inni ventilasjonslukene. Man kan få dem til å veksle på å suge ut gammel luft og blåse inn frisk luft. De har da en varmeveksler som bevarer varmen i ut-luften og tilfører den til inn-luften. Men det ser ikke ut som de kjøler friskluften aktivt dersom det er ønskelig.

Jeg har ikke så mye mer peiling enn det som står på nettsidene deres, men de ser iallefall nokså nette og praktiske ut:)

Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: Roffan] #2622082 13/08/2020 13:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Roffan
Det er varmt om dagen, og det merker vi særlig godt når vi skal legge oss til å sove i andre etasje i vårt funkisrekkehus fra 1970 med pulttak. Jeg har sett disse mobile AC-anleggene hvor man har en lang og stygg slange som hente luft utenfra, men det er lite fristende. Hvilke alternativer har jeg? Finnes det ikke noe smått og lekkert som jeg kan montere på veggen? Jeg har en ventilasjonsluke i veggen på hver soverom, og kan hente luft derfra.

Den slangen henter ikke luft utenfra, men blåser varmluft ut. Skal du ha kjøleanlegg inne, må du bli kvitt den varme luften, alternativt ha anlegget på utsiden og lede kald luft inn, slik som en luft-luft varmepumpe.
Jeg skaffet en «mobil» AC til et soverom for et par uker siden.
Saget et ekstra hull i veggen nede inn mot et kne-loft og monterte en ventil så den varme luften blåses ut der.
Fungerer godt. Kjører kun AC et par timer før leggetid, og kan da legge meg i 18 grader.

Men - Dette er ikke noe smått og lekkert som du bare kan henge på veggen.
Anlegget mitt er på størrelse med en middels koffert og veier sikkert 30 kilo.
For å kjøle ned en gitt luftmengde kreves det en viss mengde energi og kapasitet på anlegget og det er ingen snarveier rundt dette. Bedre ventilasjon kan hjelpe noe, men veldig kjølig blir det jo ikke på varme dager.

https://www.elkjop.no/product/hjem-...-orion-plus-portabel-aircondition-100375

PS
Selgeren på Elkjøp sa de får retur på slike anlegg fordi folk ikke er klar over at varmluften må føres ut. Noen tror de bare kan sette en slik AC inn i et rom og det blir kaldt. Det blir det ikke. Fint for meg, som fikk kjøpt en returvare med 40% rabatt.

Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: Roffan] #2622085 13/08/2020 14:01
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mitsubishi har også minianlegg for montasje i vaNlig ventilåpning, men denne ser ikke ut til å kunne kjøle lufta. De har også en som krever 2 hull i veggen, ser ut til st den skal kunne kjøle lufta litt. Du vil ihvertfall kunne få inn mer kald uteluft enn kun med åpent vindu.

https://www.staypro.no/vvs-innendor...-electric-vl-100-miniventilasjon-vs17720

Den for 1 hulls ventil heter det samme men med 50 istedet for 100.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: asbjste] #2622106 13/08/2020 17:09
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Flexit men ´´ varmegjenvinning ´´ kjøler jo ikke.

Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: asbjste] #2622114 13/08/2020 18:39
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: asbjste
Jeg har hørt om Flexit romventilatorer (https://www.flexit.no/produkter/romventilator/), som man monterer inni ventilasjonslukene. Man kan få dem til å veksle på å suge ut gammel luft og blåse inn frisk luft. De har da en varmeveksler som bevarer varmen i ut-luften og tilfører den til inn-luften. Men det ser ikke ut som de kjøler friskluften aktivt dersom det er ønskelig.

Jeg har ikke så mye mer peiling enn det som står på nettsidene deres, men de ser iallefall nokså nette og praktiske ut:)

Det ble lagt inn flexit i to soverom da vi bygde ut. Vi er ikke fornøyde. Den gir fra seg en viftelyd som er litt for hørbar. Og effekten er ikke så mye å skryte av. Funker OK på vinteren ved å gi på litt ekstra luft, uten å få kuldetap, men vurderer å bare ta ut vår.

Re: Ventilasjon og/eller AC for varme soverom [Re: Roffan] #2622133 13/08/2020 22:05
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg har kjøpt et mobil boks. Slange ut vinduet. Du må tilføre energi for å kjøle ned luften, og denne energien må du føre ut. Det er ingen vei utenom det.

I tillegg er det et aspekt til ved slange ut vinduet: å føre varmluften ut skaper et undertrykk. Dersom du ikke tetter igjen øvrige åpninger der du fører slangen ut så vil undertrykket samtidig trekke til seg varmluft inn gjennom de øvrige åpningene, løsningen vil da bli langt mindre effektiv. Dette løser man greit ved å klippe opp noen plastremser fra plastposer som man kan teipe over åpningene.

Fungerer fint, men rydder det bort etter sommeren.

Og så er det et eller annet med forventningsstyring på denne typen løsninger: det er ikke bare å sette på kort tid så er alt kjølt ned. Varme sitter i vegger og bygningsmasse. I de varmeste periodene er det greit å la den stå på endel. Og en liten boks kjøler ikke ned hele leiligheten. Selv prioriterer jeg soverom.

Moderator  support