Det er varmt om dagen, og det merker vi særlig godt når vi skal legge oss til å sove i andre etasje i vårt funkisrekkehus fra 1970 med pulttak. Jeg har sett disse mobile AC-anleggene hvor man har en lang og stygg slange som hente luft utenfra, men det er lite fristende. Hvilke alternativer har jeg? Finnes det ikke noe smått og lekkert som jeg kan montere på veggen? Jeg har en ventilasjonsluke i veggen på hver soverom, og kan hente luft derfra.
Den slangen henter ikke luft utenfra, men blåser varmluft ut. Skal du ha kjøleanlegg inne, må du bli kvitt den varme luften, alternativt ha anlegget på utsiden og lede kald luft inn, slik som en luft-luft varmepumpe.
Jeg skaffet en «mobil» AC til et soverom for et par uker siden.
Saget et ekstra hull i veggen nede inn mot et kne-loft og monterte en ventil så den varme luften blåses ut der.
Fungerer godt. Kjører kun AC et par timer før leggetid, og kan da legge meg i 18 grader.
Men - Dette er ikke noe smått og lekkert som du bare kan henge på veggen.
Anlegget mitt er på størrelse med en middels koffert og veier sikkert 30 kilo.
For å kjøle ned en gitt luftmengde kreves det en viss mengde energi og kapasitet på anlegget og det er ingen snarveier rundt dette. Bedre ventilasjon kan hjelpe noe, men veldig kjølig blir det jo ikke på varme dager.
https://www.elkjop.no/product/hjem-...-orion-plus-portabel-aircondition-100375 PS
Selgeren på Elkjøp sa de får retur på slike anlegg fordi folk ikke er klar over at varmluften må føres ut. Noen tror de bare kan sette en slik AC inn i et rom og det blir kaldt. Det blir det ikke. Fint for meg, som fikk kjøpt en returvare med 40% rabatt.