Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Allround El-Sykkel til Kona

Allround El-Sykkel til Kona #2621982 13/08/2020 06:28
N
norsemangrey Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Heisann folkens! Jeg vurderer å kjøpe en el-sykkel til frøkna. Hun er ikke så glad i å sykle, men tror hun vil komme seg mer ut og bli med på tur med en el-sykkel. Prøver å finne en all-around sykkel som kan brukes på asfalt, men også til grusvei/skogsvei/lett terreng som ikke er så alt for dyr.

Problemet er at hun er ganske lav (ca 154 cm) noe som gjør at det er litt mindre utvalg. Kunne trengt litt tips om det noen har noen gode forslag. Er det f.eks. noe i veien for å kjøpe en ungdoms/junior sykkel? Er det noen forskjell på rammen på disse bortsett fra at de er litt mindre?

Kikket litt på Momas Jason som kan fåes i XS størrelse. Den har vist fått noe best i test, men litt usikker på kvaliteten da den er så billig. Noen som har erfaringer med denne?

Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: norsemangrey] #2622018 13/08/2020 08:49
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
El-sykkel gjør mye med sykkelgleden, spesielt for de som ikke nødvendigvis er så glad i å sykle fra før av. Det er en jungel av muligheter, så greit å snevre inn litt for å gi deg gode råd. Så budsjett er greit å vite litt om. Regner med en HT er ok til dette bruket?

En sykkel som du sikter til har jeg ikke egen erfaring med, men nok av frustrerte personer på nett. De er fornøyde helt til det er oppstår et behov for reperasjon på motor/batterisystemet. Reservedeler ser ut til å nesten ikke eksistere, og det virker som det er manglende kunnskap hos butikk(ene).

Har du mulighet, så sett av budsjett som gir deg en sykkel med motor og batteri fra en av de store motormerkene som har et støtteapparat i Norge. Shimano, Bosch, Yamaha, Flyon, Brose.

Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: Nilsern] #2622057 13/08/2020 10:38
N
norsemangrey Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Takk for svar @Nilsern. Helt enig i det du sier med å se etter noe fra de store merkene. Jeg har et budsjett på ca. 20.000. Jeg har kikket en god del rundt, men problemet er som sagt høyden. Det er veldig mange modeller som ikke finnes med så små rammer. Ihvertfall så er det mange av leverandørene som ikke har det i sitt sortiment. Derfor lurte jeg på om kanskje noe sånt som denne kunne vært aktuelt:

https://www.bikester.no/1065665.html

Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: norsemangrey] #2622058 13/08/2020 10:44
N
norsemangrey Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Jeg er også veldig usikker på hvor mye man kan fravike anbefalt ramme-størrelse før det blir et problem. Jeg har f.eks. også kikket litt på denne modellen, men den minste versjonen de har av den er 40 cm, mens ifølge størrelses anbefalingen på siden så bør frøkna ha en som er nærmere 35-36 cm. Ville hun fått en dårlig sykkelopplevelse med en ramme på 40?

Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: norsemangrey] #2622088 13/08/2020 14:15
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kan fint avvike fra rammestørrelse, men ikke alt for mye. Dama har elsykkel (hardtail) i størrelse medium og skal normalt ha small. Løste det med kortere stem (kutta vel inn fra 8 til 5 cm) og sete litt lenger frem enn normalt. Sitter veldig bra på den og er svært fornøyd. Viktig bare å se på at standover høyden ikke blir helt feil og at reach blir sånn passe med ikke altfor kort stem. Trenger ikke optimal sittestilling for max kraftoverføring på en elsykkel til turbruk. Til info så brukes sykkelen kun til pendling og grusturer.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: norsemangrey] #2622223 14/08/2020 14:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ta med dama til Sykkelpikene eller noe tilsvarende der de har sykler tilrettelagt for damer. Ofte er jo design viktig, ikke bare for damene, vi gutta tenker bare ikke så mye over det før vi åpne kjeften. Sykkelpikene er vel ikke av de billigste butikkene, men de har veldig mye fint, både av sykler og hjelmer og diverse som kan passe sjøl om er litt over middels opptatt av stil.

Lykke til ICON_SMILE

Re: Allround El-Sykkel til Kona [Re: norsemangrey] #2622299 15/08/2020 09:24
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Kona mi kjøpte en diamant volt classic fra gsport i våres og elsker den til pendling og småturer.

Dessverre hadde vi et problem med Pedal Assist Sensoren, og gsport brukte uforsvarlig lang tid på å fikse det (jeg sa at det var noe galt med pas'en da jeg leverte dem inn, og så ringte de etter halvannen uke og sa at de hadde funnet ut at det var noe galt med pasen). Måtte også ta den ut fra verkstedet på Lambertseter der jeg leverte den først, og så levere den på Storo i stedet, siden de ikke klarte å gjøre noe på Lambern.

Når det er sagt: nå funker den igjen og kona er happy som bare det. Ikke så veldig lang rekkevidde, men nok til at det funker, og det viktigste er at hun synes den er fin, for da bruker hun den.

Moderator  support