Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøp av grussykkel til dame

Kjøp av grussykkel til dame #2621859 12/08/2020 08:34
M
Mini_Line Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei!

Jeg er på utkikk etter å kjøpe en grussykkel.

Noen korte fakta om meg og hva jeg er på utkikk etter:
* 160 cm kort
* Relativt sett veldig kort i overkroppen, slik at det er viktig med en sykkel som kan tilpasses slik at jeg ikke må ligge vannrett for å rekke frem til bremsene....
* Har syklet landevei i 4-5 år
* Vil si jeg sykler ca. 2 ganger i uken når været tillater det for en frysepinn
* Hadde i utgangspunktet tenkt å ha en grussykkel ved siden av landevei, men ettersom landeveissykkelen ble stjålet (fra låst bod...) for noen dager siden, har jeg nå håp om finne en grussykkel som føles "lett nok" til at jeg også kan holde følge med noen på landevei
* Håper å finne noe som ikke koster mer enn 30K
* Bor i Oslo

Noen som har gode forslag til kjøp som kan være egnet for meg?

Re: Kjøp av grussykkel til dame [Re: Mini_Line] #2621870 12/08/2020 09:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Siden du kommer fra landeveissykling ICON_COOL men dessverre er frastjålet sykkel frown ville jeg også vurdert landeveissykkel med plass til dekk på 30-35 mm. Fungerer aldeles utmerket f.eks. på nettverket av grusveier i Nordmarka.

Ta evt. en titt på dette svaret til en annen kvinne på sykkeljakt. Der finner du også en liste med gøyale alternativer, både landeveis- og grussykler. Forhandlere nær deg vil trolig kunne tilby noen av disse, om enn størrelsen er en utfordring.

Hennes egen tråd om forhandlere i Oslo er i så måte også verdt å lese.

Kom gjerne tilbake med mer spesifikke ønsker og spørsmål. Mange her inne som har erfaring med aktuelle modeller, men ikke alle har like akutt skrivekløe som jeg.

Og sett ikke den nye sykkelen i boden!

Re: Kjøp av grussykkel til dame [Re: Mini_Line] #2621879 12/08/2020 10:32
D
dama Offline
Fersking
Fersking
D
Siden du har syklet landevei noen år har du jo erfaring med geometrien til i alle fall en, kanskje flere sykler. I så fall kan du gjerne sjekke bikeinsights.com for å sjekke geometrien på sykkelen du ser på opp mot det du er vant til.
Stack to reach-ratio for små sykler er mindre enn samme sykkel i større størrelse. Har hørt tommelfingerregel om at over 1.5 passer for mindre fleksible, korte rygger osv, og under 1.5 er en mer aggresiv geometri. Men jeg kan ikke se at denne tommelfingerregelen gjelder for oss som er ganske lave, det tror jeg bare gjelder for gjennsomsnittsmannen.

Denne her synes jeg forresten er fin:
Cervelo Caledonia'en. Kommer innenfor budsjettet ditt ICON_SMILE

Eks fra bikeinsigths:
[Linket bilde]

Redigert av dama; 12/08/2020 10:34.

Moderator  support, Valentino