Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trans Østerdalen 2020

Trans Østerdalen 2020 #2621620 11/08/2020 06:40
D
dOLe! Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
D
Noen som har tips til dekk / drev på de ulike etappene?

(Jeg kjører HT med 1x12 utveksling og hev/senk setepinne)

Sykla med Mezcal foran og bak i helga på Offroad Valdres og synes det var en bra kombo. Så jeg kjører gjerne de igjen. Har også rekon race, ikon, thunderburt og ardent liggende i boden.

Jeg har 2 drev, men vurderer innkjøp av noe i mellom de to, 38 / 32T. Kjørte med 38T på Birken ifjor på 3.01 og synes det var fint, og 32T på Offroad Valdres. Men jeg ble kjørt fra på grusen på OV og måtte jage i bakkene for å hente gruppa. Men det var deilig å ha lette gir på slutten når beina er slitne så man kommer opp de bratteste kneikene uten å gå av

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621665 11/08/2020 08:35
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er i hvert fall ett annet type underlag på TØ enn på OV. (Mye) mindre myr og gjørme, selv etter våt sommer. Noen partier er gjørmete, men ikke knedypt. Dette gjelder vel alle etapper. Selv er jeg langt unna toppen, og derfor ikke så opptatt av sekunder eller noen minutters optimalisering av dekk. Derfor blir det som på alle ritt jeg havner i: Ardent Race 2.2 foran og Ikon 2.35 bak.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621696 11/08/2020 10:11
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Alle de tre løypene i TØ starter med ganske heftige klatringer, så 38 er neppe et klokt valg.
32 er kanskje litt pinglete i noen få strekk, kanskje særlig på fredag, men ellers tror jeg ikke du står i fare for å gå tom for tunge gir.

Er meldt flott vær og normalt er det jo temmelig tørt på Tynset, så ikke regnværsdekkene.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621722 11/08/2020 11:06
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kan ikke gi deg klare råd på drev, bare litt info. Har selv 32T og 11-delt 10-42. Sykler da opp alle kneikene på alle etappene. Dog med nød og neppe for et par av dem når jeg er sliten (og pleier også gå av 2-3x hvert år for ikke bli helt stappet med syre, men har totalt sett syklet alle motbakker uten fotisett),

Det er også noen lange partier med jevn stigning som runermm skriver. Da høres 38T stort ut. Men du er sikkert i noe bedre form enn meg sjøl når du sykler Birken på 3t blank. I tillegg har du 12-delt.

Noen nedoverbakker blir det med mitt oppsett Donald Duck kadens..., så der kan jo din bekymring komme inn mtp. å bli kjørt i fra på grus/asfalt pga. drevforskjeller. F.eks. de siste kilometerene inn mot mål på dag 2. Det er dag 1 og 2 du kan ha noe nytte av 38T hvis du har saft i beina.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621730 11/08/2020 11:20
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
34-50 er svaret for de fleste på TØ. Første klatringen på dag 1 er slakere en dag 2 men ganske lang, og går litt i etapper. Men første dagen har en den bratte knekkeren etter asfalten ned fra Savallen. Der kan en nesten ikke få for lette gir. Syklet med 34 på OV, men hadde en dårlig dag rent fysisk, og kunne sikkert hatt 32 drev som min begge to mye sprekere turkamerater hadde. Men liker å ha et drev og bruke de til alt og da er 34 det beste. Men på TØ er det også det beste hvis jeg kunne valgt. Dag 2 har mye klatring, første bakken er klart tyngre/brattere/lengre en den på første dag syntes jeg.
Etappe 3 har jeg kun syklet en gang (for 2 år siden). Hadde samme sykkel og drev da som nå, tror 34 er innenfor der også. God tur/ritt til dere alle, for andre år på rad skal ikke jeg sykle, etter å ha deltatt alle årene i forkant. Litt savn, men hadde andre planer i år og flytting til nå passet ikke mht jobb/fredag heller. Nå ble det rittet jeg hadde tenkt som erstatning avlyst så hadde vært kult for eksempel blitt med på lørdag, men for sent til ombooke ser jeg.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621872 12/08/2020 09:52
Z
Zachi Offline
Fersking
Fersking
Z
Fra Transøsterdalen sin Facebook side:

COVID-19
Kommunelegen i Tynset, og vi som arrangør, følger nøye med på de siste dagers smitteutviklingen i Norge.
Vår regionjobber aktivt med å forebygge lokale smitteutbrudd av koronavirus. Vi ønsker i den forbindelse å være føre var. Vi ber derfor om at deltakere som siste 10 dager har vært utenlands, eller som bor i Moss eller Indre Østfold kommune om å ta koronatest om de skal dra til Tynset. Det samme gjelder deltakere som har vært på fester eller utesteder i Oslo eller Viken fylke denne helgen.

Sånn til informasjon.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621881 12/08/2020 10:46
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg kjører til vanlig med 36t, 12 delt eagel. Jeg har lurt på om jeg skal bytte til 34t, men har valgt å beholde 36t. I fjor røyk jeg kjede 3 ganger på 2. etappe. Siste halvdel ble kjørt med 34/18 som letteste utveksling fordi kjede ble veldig kort.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621937 12/08/2020 15:06
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Har leilighet på Savalen og har kjørt alle etappene i løpet av de siste ukene. Både kona og jeg kjører 1x11. Som Odd Erik sier så er dag 1 ganske grei, her kjørte vi 36 foran og 10-42 bak, kona syns det var litt tung på slutten av første stigningen. Den bratta etter Fådalen er slik at jeg egentlig tror de fleste går der.
De andre etappene var det første gangen vi syklet nå i sommer og etappe 2 var lang og hard. Hadde 36 foran og 10-46 bak, det var slik at jeg akkurat kom opp alle bakken på den utvekslingen (et par litt tunge partier opp skiløypa etter Gammeldalen. På etappe 3 måtte jeg av et par ganger med samme utveksling. Satte på 32 foran og kjørte etappe 3 igjen i går ettermiddag. For meg var det akkurat passe, fin frekvens opp de bratteste bakkene og få steder der det var behov for noe tyngre.
(34-10/50 med 12 delt er vel ideelt egentlig).

Det har tørket opp bra den siste tiden, og om det ikke blir voldsomt til nedbør torsdag blir det flotte forhold.
Dog en del gress som har vokst høyt ned Fådalen (etappe 1) og Slåttåstien (etappe 2) og gjør at det kan være litt krevende å kjøre fort pga sikt, men for oss som kommer i mix-lag til slutt så er det sikkert kjørt ned av de foran.

Har jo stort sett bare kjørt grusritt så standard oppsett på sykkelen har vært RR foran og TB bak. Har en Superfly fulldemper og skulle kjøre på litt nedover Fådalen- resultat punktering. Skiftet slange og prøvde igjen dagen etterpå med ny punktering. Har de siste turene kjørt med RR/X-King foran og Ikon/X-King bak. Syns det har fungert godt, og spesielt i går da jeg holdt jevnt fart (2:30) gjennom hele traseen. Vil ihvertfall ikke gå for noe spunklere dekk.

Redigert av kaiost; 12/08/2020 15:13.
Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2621955 12/08/2020 18:50
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis styrtregnet styrer unna Tynset nå så blir dette veldig bra!

Jeg stiller med noen tusen landeveismil i beina, lånt halvgrov stisykkel med ditto utveksling og dekk samt beskjeden covid-angst. Etter 18 år på Tynset så skulle faren for å kjøre seg bort være ganske liten og, selv om jeg bare har noen få stiturer i området. Husker spesielt en tur over Grønfjell hvor jeg i hovedsak bar sykkelen og hadde en svart, svær sverm av fluer rundt meg. Håper helga blir hakket bedre enn det ICON_SMILE

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2622436 16/08/2020 16:18
Kirikou Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hva er poenget med en Master-klasse og en "normal" klasse? Det er jo langt flere deltakere i den "normale" klassen, og nivået er jo også til dels betydelig høyere enn i Master-klassen når en titter litt opp i aldersklassene? Hvorfor ha arrangør da 2 ulike klasser?

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2622472 16/08/2020 19:41
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg var med i helga og arrangøren konkluderte med at skillet mellom tur og elite/master var veldig vellykket.

For turistene, som meg, ble åpningstempo og feltkjøringa preget av mindre stress og jag - og det ble ikke noe blanding mellom gruppene. Det var bevisst pga. korona, men fungerte utmerket.

Kapasiteten på rytterne har mindre å si. Er du ambisiøs og vil ha jag fra første tråkk velger du Master. Vil du sykle fort, men noe mer tilbakelent tar du Tur. Vil du kosesykle stiller du opp sist i turklassen.

For øvrig et helt enestående arrangement som min barndoms bygd kan være veldig stolte av! Jeg debuterte i år, men her har jeg gått glipp av mye moro.

Sammenlignet med Ultrabirken og Furusjøen så er stiene superkjappe og særs morsomme. Her er det ikke knot og rot, bare bånn gass hele tida. Det er mye klatring, men mest på grusveier som får et gravelhjerte til banke dobbelt. Gammeldalen med formiddagssola rett i mot gjør at du glemmer stigningsprosenten og bare tråkker på heiet fram av dype ku-raut.

Særlig søndagen er en stifest, men du får gode, deilige stidoser fredag og ikke minst lørdag og. Jeg kommer tilbake, Tynset!

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2622476 16/08/2020 19:52
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Dette rittet har blitt min nye favoritt i Norge (Helterittet var mintidligere favoritt). Et prikkfritt arrangement, Tynset er en hyggelig liten plass hvor alle er blide og serviceminded. Løypene er helt utrolige. Er du stifan finnes det ikke bedre stier i Norge, Er du grusbanker (sm undertegnede) er det som nevnt ovenfor nok av grusbakker å gi gass i, og nok flater til at du får vist fram watten. Stiene er ikke knot, bare flyt så selv en grusbanker smiler fra øret til øret!

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: Kirikou] #2622944 18/08/2020 12:54
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Kirikou
Hva er poenget med en Master-klasse og en "normal" klasse? Det er jo langt flere deltakere i den "normale" klassen, og nivået er jo også til dels betydelig høyere enn i Master-klassen når en titter litt opp i aldersklassene? Hvorfor ha arrangør da 2 ulike klasser?

Masterklassen er for de som vil sykle alt de kan og konkurrere mot hverandre. Turklassen er for de som vil ha en fin tur.

Nivået er langt høyere i Master enn i Tur, det er bare å sammenligne tidene.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2622948 18/08/2020 13:43
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi i Tur sykler jo også alt vi kan (og gjerne mer enn det...), men konkurranseinstinktet er nok tatt ned et hakk eller to og samarbeidsviljen tilsvarende opp.

Snittet i Tur er lavere enn i Master, men de raskeste i Tur hadde gjort det skarpt i Master.

Re: Trans Østerdalen 2020 [Re: dOLe!] #2624327 24/08/2020 12:50
M
MrAdHd Offline
Entusiast
Entusiast
M
Diskusjonene om tur og masterklasser burde absolutt vært tatt opp. Definitivt slik at når du sykler på tid så holder det med EN klasse, slik det var tidligere. Elite og aldersklasser

Nå er det jo også mye surr ift alle valgene av sykkellisens man har...

Redigert av MrAdHd; 24/08/2020 12:51.

Blogg: http://roarsollie.net
Instagram: @roarsollie
Gutua29@http://rojanrundfahrt.no

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå