Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Enduro Survival kit, hva er trendy og funker?

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2622005 13/08/2020 07:58
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Husker den gangen da stipolitiet harsellerte med folk som hadde tool og pumpe på ramma. Og sadeltaske, huttetu. Skjønner jeg har blitt gammal når trender kommer tilbake.

Men seriøst, digg å sykle småturer uten sekk synes jeg. Raskere å fylle en liten flaske enn å bæle med drikkepose. Putter evnt pumpe og verktøy i en rygglomme.

For ritt er det vel lurt å kjøre med samme oppsett alltid slik at man er tilvent være seg en sekk, rumpetaske (huff) eller skranglende utstyr på ramma.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: baronKanon] #2636014 02/11/2020 22:28
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: baronKanon
Sekk!?!? Hihihi. HOhoho. altså... Ingen bruker sekk lenger!

25 gram patroner, ekstra slange og pluggesett i en vanntett pose stroppet fast til ramma. Pumpe med verktøy (OneUp 100cc med OneUp-verktøy og kjedelås) i pumpeholder. OneUp-pumpa funker også som CO2-adapter.

Gikk for denne, men gleden ble kortvarig når jeg trengte en torx T30 for å få av bakhjulet noe EDC-verktøyet til OneUp ikke hadde :/

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Danhen] #2636028 03/11/2020 06:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Danhen

25 gram patroner, ekstra slange og pluggesett i en vanntett pose stroppet fast til ramma. Pumpe med verktøy (OneUp 100cc med OneUp-verktøy og kjedelås) i pumpeholder. OneUp-pumpa funker også som CO2-adapter.

Gikk for denne, men gleden ble kortvarig når jeg trengte en torx T30 for å få av bakhjulet noe EDC-verktøyet til OneUp ikke hadde :/

T30 er det "ingen" multiverktøy som har, da det ikke er en vanlig dimensjon på skruer... ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Danhen] #2636048 03/11/2020 08:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Torx T30 på bakhjulet? Hvilken sykkel er dette?

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636062 03/11/2020 09:36
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har også vært "noen" som har kjøpt BikeYoke setepinneklemme (veldig lett og fin), men den kjører T20. Trickstuffbremser har også T20 på en del skruer. Hvorfor kan man ikke bare holde seg til T25, slik det er på bremseskiver etc? Husker da XX ble lansert, så var det ett designgrep de hadde gjort, og det var at alle skruer skulle være T25.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Danhen] #2636074 03/11/2020 10:25
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J

Da slipper du jo billig unna med en T30. Jeg venter på ny sykkel med flaskeholderfeste til pumpa.. ICON_LAUGH

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636085 03/11/2020 11:08
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
For meg er det viktig å ha alt utstyret klart på sykkelen, så jeg kjapt kan komme meg ut uten å måtte lete etter utstyr i boden. Og så er det digg å slippe å ha på seg sekk.

Stisykkel:
- SWAT-verktøy i styrerør.
- I SWAT-kammeret i ramma: Slange, pumpe, girøre, wolftooth dekkspak med kjedelåstang og kjedelink, ekstra dekkspak, tubeless repair kit, Fabric multitool (da denne har kjedekutter). Er på utkikk etter en liten og lett kjedekutter om noen har tips?
- Vannflaske i flaskeholder.
- På kropp har jeg en Alpinestars paragon vest med lomme til mellombar, telefon og plass til en tynn vindjakke. Denne er så liten at den alltid tas på, selv om det er planlagt en rolig tur.
- Backcountry Research strap tas av og til med om det er behov for å frakte jakke, lyktebatteri eller en ekstra banan.

Til lengre turer der det er behov for mer klær eller masse mat/drikke har jeg en Evoc-sekk med integrert ryggbeskytter som velges i stedet for ryggbeskytteren.

På fatbike:
- Fabric pumpe (stor utgave) og blackburn repair kit montert på ramme
- Flaskeholder med flaske
- Fabric multitool og dekkspaker i en Backcountry Research strap som alltid står på, her er det også plass til feks en vindjakke eller banan
- Backcountry Research strap eller Restrap frame bag L om det er behov for lyktebatteri eller ekstra klær/mat

På gravelsykkel:
- Pumpe, slange, dekkspaker, tubeless repair og multitool i en stropp. Legges i rygglomma
- To flaskeholdere
- Backcountry Research strap eller Restrap frame bag L om det er behov for lyktebatteri eller ekstra klær/mat

Er det noen som har tips om hvordan man kan få med seg hakebeskytter til konvertibel helhjelm (feks Bell Super 3R) om man ikke kjører med sekk? En løsning er jo å ha den på hele tiden, men ha den hengende rundt halsen kun på lange transportetapper på grus.

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636107 03/11/2020 13:17
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
MagnusB: hvis du har SWAT i styrerøret, så har vel denne kjedekutter ICON_SMILE

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: MagnusB] #2636123 03/11/2020 14:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: MagnusB

Er det noen som har tips om hvordan man kan få med seg hakebeskytter til konvertibel helhjelm (feks Bell Super 3R) om man ikke kjører med sekk? En løsning er jo å ha den på hele tiden, men ha den hengende rundt halsen kun på lange transportetapper på grus.

Ser mange kjører med den hengende i et belte eller lignende rundt livet

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: MagnusB] #2636149 03/11/2020 16:30
K
Kona mi Offline
Avhengig
Avhengig
K

Er på utkikk etter en liten og lett kjedekutter om noen har tips?

Var på jakt en stund etter dette selv, og eneste "lette" jeg har funnet som det faktisk går an å bruke er denne fra fabric.
Denne sammen med en enkel multitool er lettere en de fleste multitools med kjedekutter var mitt funn.

https://www.sykkelkomponenter.no/pr...tFeXXWQsrtNWNunC2QVFvrbMyshoCxh8QAvD_BwE

118g

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Kona mi] #2636157 03/11/2020 17:03
K
Kona mi Offline
Avhengig
Avhengig
K
Sitat: Kona mi

Var på jakt en stund etter dette selv, og eneste "lette" jeg har funnet som det faktisk går an å bruke er denne fra fabric.
Denne sammen med en enkel multitool er lettere en de fleste multitools med kjedekutter var mitt funn.

118g

MEN.. er ikke ofte man trenger den da...
Denne er lettere.. og ser ut til å kunne funke de gangene man trenger den
https://www.topeak.com/us/en/products/mini-tools/181-super-chain-tool
65g

Redigert av Kona mi; 03/11/2020 17:04. Rediger grunn: fant en lettere...

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Kona mi] #2636166 03/11/2020 17:54
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N

118g

MEN.. er ikke ofte man trenger den da...
Denne er lettere.. og ser ut til å kunne funke de gangene man trenger den
https://www.topeak.com/us/en/products/mini-tools/181-super-chain-tool
65g

Har en sånn topeak kutter. Funker veldig bra

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: baronKanon] #2636174 03/11/2020 18:46
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B

Hvordan er det å huke fast kjeven på en nymotens rumpetaske?
Er litt i samme båt som MagnusB, men ender opp med sekk for frakt av kjeve samt ryggbeskyttelse.
Klarer meg fint med en lignende vest som han har, flaske og verktøy på ramme men ønsker samtidig kjeve til nedkjøringen.

Santa Cruz Megatower

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: johannessen] #2636209 03/11/2020 23:21
M
MagnusB Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: johannessen
MagnusB: hvis du har SWAT i styrerøret, så har vel denne kjedekutter ICON_SMILE

Nei, det er faktisk ikke det på min. Jeg ser det er kjedekutter på de som selges, men det er ikke det på min 2020 Enduro av en eller annen grunn.

Topeaken så fin ut. Gramjegeren kan jo legge igjen umbrakoen hjemme, det har man jo på multitoolen. ICON_SMILE

Redigert av MagnusB; 03/11/2020 23:23.
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: baronKanon] #2636212 03/11/2020 23:39
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt

Mye rare remedier man skal drasse med seg for å ikke ha en sekk ICON_WINK Belte for en del av hjelmen, altså. Skikkelig #enduro ICON_LAUGH

Jeg sykler av og til uten sekk selv, men får ikke helt noia om jeg finner det praktisk å ha sekk på ryggen ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: DesmoSkier] #2636223 04/11/2020 07:24
B
BigBoben Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: DesmoSkier

Mye rare remedier man skal drasse med seg for å ikke ha en sekk ICON_WINK Belte for en del av hjelmen, altså. Skikkelig #enduro ICON_LAUGH

Jeg sykler av og til uten sekk selv, men får ikke helt noia om jeg finner det praktisk å ha sekk på ryggen ICON_SMILE

Viktig at man henger med i #enduro ICON_TONGUE
Liker det å sykle uten sekk, men velger stort sett sekken for det er praktisk. Merker ikke mye av liten sekk med en kjeve, ekstra slange og jakke i. Evt tilleggsdrikke. Men det er varmt og klamt på varme dager..
Remy sykler med sekk, da kan jeg også ICON_TONGUE
Men tenkt litt på skikkelig enduro-taske, men leser via internettet at mange føler de ikke sitter skikkelig når man han litt i. Da tar jeg heller sekk.

Santa Cruz Megatower

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: DesmoSkier] #2636288 04/11/2020 11:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: DesmoSkier

Det er derfor man har en helhjelm som egner seg til å sykle opp med også. Min TLD Stage er en av de mest behagelige hjelmene jeg noensinne har hatt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Anders A-R] #2636363 04/11/2020 21:44
D
Danhen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Anders A-R

Transition Spur

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Danhen] #2636374 04/11/2020 23:06
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Anders A-R

Transition Spur

Må bytte sykkel altså... ICON_CRAZY

Har selv tråla nettet for multiverktøy med T30.
Lezyne RAP II-12, V PRO 11 og SV-7 har alle T30. Det har også Pedros Rx Micro-9, og Blackburn Grid 8 og 11.
Om de hører til i #Enduro survival kit får andre bedømme. RAP II har jeg selv, og synes den er for stor.
Å.

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636375 04/11/2020 23:28
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg liker ikke å ha ting på ramma pluss at jeg synes det er greit å ha et sett som jeg kan bytte mellom syklene (ikke landevei)
Har en Blakcburn sak til å ha under setet med et stort solid borrelåsbånd og et veldig neat lite multiverktøy i en lomme under. Det hele er veldig smart med slange i midten og når man strapper dette opp under setet så er det to små lommer på hver side som rommer ormer på den ene siden og dekkspak og patron på den andre. Jeg punger aldri så den bittelille airsticken jeg også fikk plass til har blitt liggende hjemme stort sett, med en 25 g patron så er kommer jeg meg hjem. Det hender dog at hvis jeg husker pumpa så går den i en av de tre lommene i en av landeveistrøyene jeg har på meg nesten utelukkende etter å ha tatt det på ved en feil i forfjor. Der er det som kjent plass til en bedre lunsj for to, cola og kake i tillegg til windbraker mm ICON_WINK
Drikke har jeg i en 0,7 flaske på ramma.
På lengre turer eller hvis ikke syklinga skjer fra heimen så sjekker jeg alltid hva andre har med seg så jeg evt slipper å dra på noe ekstra. Er jeg skikkelig årvåken så kan det hende jeg slipper å ta med meg noe som helst.
Er jeg på ordentlig tur så bruker jeg en Osprey raptor 14l som i motsetning til Epoc ikke slår i bakhodet men sitter nesten ufølbart bak på ryggen og har en masse smarte rom og løsninger. Den har plass til det meste man trenger ink cola og kake. Drikke er på ramma så sant jeg skal et sted drikke vil være et case, men det er jo sjeldent noe tema her i norge. Landeveistrøya blir liggende hjemme. En litt større pumpe og litt mer verktøy samt strips, tape og førstehjelpsutstyr ligger alltid klart i sekken. Seteveska blir såklart med på ferden.

Redigert av sanouka; 04/11/2020 23:32.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: sanouka] #2636574 06/11/2020 10:07
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sanouka
Jeg punger aldri

Det opphører fra og med nå!

LarsB

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636576 06/11/2020 10:13
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Topeak har ett sett med skralle og løse bitz, her kan man jo evt bytte ut et flatjern med t30.

https://www.topeak.com/global/en/products/mini-tools/178-ratchet-rocket-

Flere varianter i soft case, med og uten moment

https://www.topeak.com/global/en/search-results/Ratchet

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: larsb] #2636650 06/11/2020 19:06
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb
Sitat: sanouka
Jeg punger aldri

Det opphører fra og med nå!

LarsB

"Aldri" men man må tilbake til i fjor. Da brakk hovedlinken samtidig så kanskje ikke så rart ICON_WINK

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: Stupfull] #2636652 06/11/2020 19:08
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stupfull
Topeak har ett sett med skralle og løse bitz, her kan man jo evt bytte ut et flatjern med t30.

https://www.topeak.com/global/en/products/mini-tools/178-ratchet-rocket-

Flere varianter i soft case, med og uten moment

https://www.topeak.com/global/en/search-results/Ratchet

For en som har lest alt for mye Donald Duck pockets med Hakkespettene så blir sånne grreier helt uimotståelig.

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636661 06/11/2020 20:49
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har det med å drasse med meg enten for mye eller for lite. Noen ganger stoler jeg kun på SWAT og lommer, andre ganger med sekk, tredje ganger med rumpetaske ICON_WINK

Når det gjelder verktøy og reservedeler må jeg ta en liten mental vareopptelling av hva jeg faktisk har fått bruk for, sånn ca de to siste helårs-sesongene, fremfor å liste alt jeg drar på. Sånn kjapt regnet sykler jeg +/- 400 rene strava-bevegelsestitimer i året. Alt fra XC til skikkelig grov moro, som oftest med innslag av herjing, ritt av og til (enduro, UB, TSR etc). Kjører nok med litt sikkerhetsmargin, men henger ikke spesielt etter.

Deler brukt på tur:
- Girøre, 2 ganger (begge to var det kona som vraka på sin sykkel!)
- 2x slange pga egen pungis, 3x lånt bort. Har ikke hatt med ormer.
- Wire til senkepinne 1x
- strikker til garmin-feste, overraskende ofte.

Verktøy brukt på tur:
- SWAT-multitool, mange ganger til div stramming og justering
- Pumpe, type bedre enn mini. Populær blant turkompiser.
- Dekkspak
- Demperpumpe pga nerding og justering
- Mini-avbiter til å fikse nevnte wire
- Sag til stifix

...og that's it. Masse annet i sekken jeg aldri har brukt, både deler og verktøy, inkl en helt rævva og megatung Fakerman sånn just in case jeg opplever stuck tubeless-ventil som på TSR i '17. Så er det litt dobbelt opp, da sykkelparken krever et utvalg girører og kjedelåser til både 11 og 12-speed.

Det som tar plass er kanskje ikke så enduro - bekledning. Sleper på diverse ekstra tøy i tilfelle jeg blir kald/varm/våt/oversvett, inkl hansker, vest/jakke, buffer, trøyer, rustning til albuer, briller osv. Så hender det jo at man må ha med en liten thermos med kaffe, kopper, litt sjokkis, kake, kanskje en pils, cola osv...er sekk eller taske med, er de nesten alltid stappa.

Sekk og/eller taske gjør meg tydeligvis mer paranoid/enduro enn SWAT og "landeveistrøye".

Re: Enduro Survival kit, hva er trendy og funker? [Re: JoachimV] #2636969 09/11/2020 10:24
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har nå fikset meg fire oppsett som alltid er klare.

1) Racer - pumpe på seterøret, miniverktøy, kjedelås, dekkspaker, TO slanger og 200 kroner i en tett rull under setet. Telefon, nøkkel, bankkort og evt lett klesplagg i lommer

2) Lett terreng - brukes på enkle/korte eller raske turer. Tre liters Poc sekk med slange, ormer, pumpe, miniverktøy og brilleklut og lett overtrekksjakke. Her puttes også telefon, nøkkel og kort etter behov.

3) Tur - Forberedt på det meste. Tolv liters POC sekk med utviket verktøysett med kjedelåser, bremseklosser, div skruer og strips og girøre. Pumpe litt bedre enn mini, slange, ormer. Tøy etter behov. Mat etter behov. Plass til masse greier.

4) Pendle. En litt for stor sylinderformet veske-greie med solid slange, miniverktøy med bare det nest nødvendige. Pumpe spent fast med reim. Ligger nederst i pendlersekken. Eller gjorde det fram til mars i alle fall.

Det er alltid flaske på sykkelen og ikke drikkesekk om det ikke er ekstremt langt/varmt/mye død sau i bekken.

På denne måten er det bare å plukke en sekk som passer til formålet uten å lete rundt etter saker som bør være der. Det er faktisk mye deiligere enn jeg hadde tenkt på forhånd og bidrar til å senke dørstokken i hverdagen. Jeg valgte ulike bæregreier i stedet for å sette opp hver sykkel med sitt oppsett siden jeg ikke liker ting på sykkelen, uten vann da. Og siden verktøy stripset rundt om kring så fort blir rustent og umulig å folde ut. Slanger blir fulle av grus eller får hull.

LarsB

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå