Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor slitt kan bremsene være før de bør skiftes?

Hvor slitt kan bremsene være før de bør skiftes? #2621323 09/08/2020 15:26
S
sitron Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hi.

Jeg kjøpte en brukt sykkel til datteren min, og den ser ut til å være i ganske god stand. Bremsene, som er tradisjonell V-brems med bremseklosse, er på ingen måte nedslitt, men jeg har ikke så mye erfaring med mekking på sykkel, så det kan være at de bør skriftes lenge før de etter mine mål er nedslitt.

Så hva skal jeg se etter for å vurdere om klossene bør skiftes eller ikke?

En litt annen ting som muligens er relatert: Når jeg drar i bremsen, må jeg klemme bremsespaken ganske langt inn før bremsene tar. Har justert bremseklossene slik at de ligger svært nære felgen, så nær som jeg kommer uten at de subber innpå, men allikevel må bremsespaken ganske langt inn før den tar. Er dette normalt, eller er det tegn på at noe bør justeres?

Re: Hvor slitt kan bremsene være før de bør skiftes? [Re: sitron] #2621325 09/08/2020 15:49
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Bremseklossene har ofte en sliteindikator. Enten en linje som går på langs av klossen og/eller slisser i klossen. Når slissene er borte er klossen utslitt. Det er så lenge siden jeg har hatt v-bremser så husker ikke helt hvordan det var. Men jeg innbiller meg at du kan få bremsene til å ta veldig tidlig, så mulig du kan justere bremsen mer. Hvis du har kantilever så var det vel mer dødgang som var vanskelig å gjøre noe med.

Moderator  support